Hej ambulansfolket
Jag undrar om det är någon som vet var man kan läsa den nya utbildningen till ambulanstekniker? Jag träffade några killar i Malmö som berättade att det skulle starta någon ny utbildning i Stockholm. Sedan undrar jag om det finns någon som kan ge mig förslag på brandutbildning. Jag vill inte läsa skydd mot olyckor då den är två år. Skulle kanske kunna gå en kurs på 15-20 veckor.
Ambulanstekniker
Moderator: Wernvik
Re: Ambulanstekniker
Hej ssk2.ssk2 skrev:Hej ambulansfolket
Jag undrar om det är någon som vet var man kan läsa den nya utbildningen till ambulanstekniker? Jag träffade några killar i Malmö som berättade att det skulle starta någon ny utbildning i Stockholm. Sedan undrar jag om det finns någon som kan ge mig förslag på brandutbildning. Jag vill inte läsa skydd mot olyckor då den är två år. Skulle kanske kunna gå en kurs på 15-20 veckor.
Tror du menar utbildningen: "Ambulansteknik med inriktning mot operativ räddningstjänst" Kika här viewtopic.php?t=264
Det framgår ju dock inte något om var utbildningen är eller om den någon gång kommer starta. Personen som skrev första inlägget har ju inte svarat på några frågor om den, lite märkligt.
När det gäller brandmannautbildning så antar jag att samma utbildning är ett alternativ. Ett annat är Doctus som bedriver en 20-veckorsutbildning.
http://www.doctus.se/Brandman20v.pdf
Om du söker denna så är det ju två saker att tänka på. För det första så är den inte statligt finansierad så du måste betala avgiften själv. Dessutom så är det så att även om det står kommunerna fritt att anställa personal med den utbildning som de anser passande så har kommunerna en ovilja att göra detta. De jag varit i kontakt med har inte givit det några större funderingar att anställa personal utan SMO-utbildningen. De blev något chockade av min förfrågan och konstaterade sedan att SMO-kullarna troligtvis täcker deras behov av nyanställningar vilket i princip innebär att man är chanslös utan SMO eller gamla 15-veckors, och det framgår inte i Doctus informationsblad.
Rent teoretiskt är det ju så att kommunen kanske anser att det räcker med sjuksköterskeutbildningen för anställning om riskerna ser ut så att många larm kan tänkas innefatta sjukvårdsinsatser och lite mindre släckinsatser.
Men jag håller med dig, att läsa en utbildning där bara hälften är relevant för att få ett jobb som de redan anställda fått utan utbildning är kanske inte varje människas högsta dröm. Personligen är det den största anledningen till att jag blir sjuksköterska istället.
Jag har aldrig hört talas om någon som fått fast anställning och inte har brandmanna utbildning eller får denna utbildning i samband med att man anställs. Som sommarjobbare kan det säkert duga med sjuksköterskeutbildningen om du bara klarar testerna. Billigaste sättet att skaffa sig en brandutbildning är att flytta till en ort med brist på deltidsbrandmän. Skaffa en anställning och låt dom skicka dig på utbildning på någon av räddningsverkets skolor
Brandmanna rekryteringen kommer att i framtiden att ske via SMO. Att inga tester genomförs innan utbildningens start kan tyckas märkligt men den nya utbildningen är förberedande för en rad andra jobb inom brandskydd, brandingenjör mm. Samma sak gäller ambulansvubben som många som jobbar på akutmottagning går.
Doctus brandmannautbildning kostar 98 000kr(108 000kr utan C-kort). Det måste du betala själv om du inte har en arbetsgivare som betalar. Tidigare kunde arbetsförmedlingen betala om det ledde till jobb. Utbildningen är i Ånge(Jämtland) och på 20 veckor.

Brandmanna rekryteringen kommer att i framtiden att ske via SMO. Att inga tester genomförs innan utbildningens start kan tyckas märkligt men den nya utbildningen är förberedande för en rad andra jobb inom brandskydd, brandingenjör mm. Samma sak gäller ambulansvubben som många som jobbar på akutmottagning går.
Doctus brandmannautbildning kostar 98 000kr(108 000kr utan C-kort). Det måste du betala själv om du inte har en arbetsgivare som betalar. Tidigare kunde arbetsförmedlingen betala om det ledde till jobb. Utbildningen är i Ånge(Jämtland) och på 20 veckor.
Jag har heller aldrig hört talas om någon sådan, jag menade bara att möjligheten finns för kommunen att som service tillhandahålla möjligheten att genomföra viss sjukvårdsinsats tills ambulans kommer till skadeplats eller ihop med ambulanspersonal. Detta eftersom kommunerna själva ställer kravet på vilken utbildning en kommunal brandman skall ha.Novisen skrev:Jag har aldrig hört talas om någon som fått fast anställning och inte har brandmanna utbildning eller får denna utbildning i samband med att man anställs. Som sommarjobbare kan det säkert duga med sjuksköterskeutbildningen om du bara klarar testerna. Billigaste sättet att skaffa sig en brandutbildning är att flytta till en ort med brist på deltidsbrandmän. Skaffa en anställning och låt dom skicka dig på utbildning på någon av räddningsverkets skolor![]()
Att flytta till en ort med brist på brandmän funkar inte längre eftersom kommunerna inte längre har möjlighet att skicka folk på 15-veckorskursen.
Dessutom måste man ju för att få en tjänst som deltidare vanligtvis ha ett fast jobb på något annat ställe så de litar på att man inte sticker i första taget.
Man måste ju klara ett nyanställningstest på rullband innan man blir antagen. Detta bevisar ju dock bara att man inte kollapsar av lite värme.Novisen skrev:Brandmanna rekryteringen kommer att i framtiden att ske via SMO. Att inga tester genomförs innan utbildningens start kan tyckas märkligt men den nya utbildningen är förberedande för en rad andra jobb inom brandskydd, brandingenjör mm. Samma sak gäller ambulansvubben som många som jobbar på akutmottagning går.
Utbildningen är ju inte något krav för att bli brandingenjör då det är en separat högskoleutbildning. Däremot kan man bli säkerhetschef på ett företag och ägna sig åt att dokumentera brandskydd, men söker man en brandmannautbildning så vill man troligtvis det lika mycket som en som söker en sjuksköterskeutbildning vill forska.
Akuten: Jag vet att kommunen inte gör detta, men möjligheten finns för dem. Det var bara det jag menade. Förut hade kommunen ett krav att inom ett år efter anställning skicka sina brandmän på 15-veckorsutbildningen på någon av SRVs fyra skolor. Idag bestämmer kommunerna själva utbildningsnivån på sina brandmän vilket innebär att de i princip kan ställa kravet: Yrkesförberedande gymnasieprogram, övrig utbildning är intern.
Detta verkar dock anses för "jobbigt" för cheferna på räddningstjänsterna som istället nöjer sig med SMO och ingen flexibilitet. För visst håller väl alla med om att en räddningstyrka med ett befäl som är elektriker och fyra brandmän som är römokare, bilmek, sjuksköterska och kock är bättre än den som består av en brandförman och fyra brandmän.
Båda styrkorna har ju självklart samma reella nivå på sin räddningutbildning. Men den ena bör ju slippa lämna in sina bilar på service, ringa support för att byta glödlampa eller flytta ett handfat och hantera situationen som uppstår när räddningschefen får en hjärtinfarkt på grund av den underbart goda maten de äter varje dag.
Min poäng: Med den nya lagen öppnas fler teoretiska möjligheter men mindre praktiska möjligheter utnyttjas
Detta verkar dock anses för "jobbigt" för cheferna på räddningstjänsterna som istället nöjer sig med SMO och ingen flexibilitet. För visst håller väl alla med om att en räddningstyrka med ett befäl som är elektriker och fyra brandmän som är römokare, bilmek, sjuksköterska och kock är bättre än den som består av en brandförman och fyra brandmän.
Båda styrkorna har ju självklart samma reella nivå på sin räddningutbildning. Men den ena bör ju slippa lämna in sina bilar på service, ringa support för att byta glödlampa eller flytta ett handfat och hantera situationen som uppstår när räddningschefen får en hjärtinfarkt på grund av den underbart goda maten de äter varje dag.
Min poäng: Med den nya lagen öppnas fler teoretiska möjligheter men mindre praktiska möjligheter utnyttjas