Samverkan 112 och ambulans

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

lukas1

Samverkan 112 och ambulans

Inlägg av lukas1 » 29/4 2004 13:37

Arbetar på behandlingshem och följande hände för en (längre)tid sedan. En klient hade lånat en lägenhet av bekant och där intagit en hel del piller och lite alkohol samt skurit sig illa i en handled. Hon ringde på hjälp varför jag med lånad nyckel tog mig in. Då klienten pendlade i hjälpsökande och avvisande, och var psykotisk. Då hon försökte tugga i såret på handleden var jag tvungen att lägga omkull och hålla fast vederbörande. Kallade på hjälp via 112 och förklarade noga situationen. De sänder dit IVPA (tre välväxta brandmän) och amb. IVPA kom på sex minuter och amb efter 25 minuter(normal tid). Dock kom de ej in till oss, utan ställde sig utanför och tillkallade polis då de fått larmet "lägenhetsbråk" av 112. Trots vädjanden av IVPA kunde de ej tänka om. Efter en timme kommer polis som tar över, och för klienten till sjukhus. Den senare tiden är ej exakt, men amb lämnade 7 fimpar från sin väntan. Någon fara för vår (hjälparnas) säkerhet förelåg aldrig, utom för mig som var blodig på hander och armar från klienten då jag hållit fast henne i lång tid. Klienten klarade sig utan större men trots allt, och hon var aldrig på något sätt aggressiv mot någon annan än sig själv. Var bedömningen "lägenhetsbråk" kom ifrån kunde ingen förstå. Och var faran för amb.pers. som motiverade polisbeskydd för att komma in i huset där vi redan var fyra välväxta män ( väger själv ca 100 kg) och en späd kvinna på ca 55 kg är svårt att förstå.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/4 2004 14:03

Det är ju en solklar "poliskörning".
Agressiv pat med icke livshotande skador får åka med polis till sjukhus.
Alt polis/pat följer med i ambulans.
Att dom stod utanför och väntade utan att gå in o titta på pat när redan brandpersonal var på plats var väl kanske inte så lyckat.

eugenia

Samverkan och 112

Inlägg av eugenia » 29/4 2004 22:30

Håkanbråkan; för det första finns inte att hltta att ambulans endast skall köra in livshotande sjuka. Ambulans skall intransportera alla som behöver en medicinsk övervakning eller behandling under färd. (undantaget, när andra sjukvårdsalternativ finns).

Ambulansens beteende i detta fall känns konstigt, men de avgör utifrån inkommande information. Patientens vikt är sällan avgörande för dennes beteende. Många dömda väger inte mer än så (utan ytterligare värdering).

Vid intransport tycker jag att ambulansen skall transportera patienten med bistånd av polis om patienten är aggressiv.

lukas1

Komplettering

Inlägg av lukas1 » 30/4 2004 9:38

Detta handlar om hantering av begränsade akutresurser. I detta fall var tre brandmän, en vårdare(tillika förstahjälpenutbildare) och två ambulanssjukvårdare mer eller mindre sysselsatta lång tid samt så småningom två poliser. Om ambulanspersonalen bedömde att de inte kunde hantera situationen fanns väl ingen anledning att acceptera larmet eller i vart fall vara kvar på platsen. Jag gjorde en medicinsk och säkerhetsbedömning som delades av 112. Den bedömningen delades uppenbarligen inte av ambulanspersonal utan egen platsbedömning. Om polis hade tillkallats direkt, och detta meddelats mig hade situationen hanterats annorlunda.

Då klienter skadar sig själva transporteras de oftast av egen personal. I de fall skadorna är allvarligare används ibland ambulans då vi medföljer som (ibland) "fasthållare". Det går också utmärkt att spänna fast klienten på båren efter samråd med psyakutens bakjour. Om klienten bedöms kunna utagera används endera vaktbolag eller polis beroende på klient och situation. Vid fall med tablettförgiftning, speciellt i kombination med alkohol är det alltid svårt att veta exakt volym av preparat, vilka preparat och interaktionen mellan dessa. T ex om klienten kan ha tagit Disipal (vanlig mot biverkning) är risken stor för andningsdepression mm.

Det är också viktigt att en dialog förs mellan berörd vårdpersonal.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator

Säkerhet men inte dumhet!

Inlägg av ambus » 1/5 2004 16:10

Hallå!

DETTA är inte en "solklar polissak"!!!
Jag har full förståelse för Dig,lukas1, som förmodligen känner en stark oro vid nästa ev. tillfälle, som man får en situation där skadans art (trots egendestruktiv riktning) faktiskt är befogad med ambulanstransport, vilket jag bedömer efter denna beskrivning.
Att det sedan behövs polisförstärkning för att öka säkerheten är däremot helt rätt. Jag tror att de ambulanspersonal som var där vid detta tillfälle förmodligen inte hade fått riktigt korrekt beskrivning av sistuationen eftersom de gick strikt på "lägenhetsbråk". Eller så var de för rädda/varnade för att gå in. Det kan man bara spekulera i...

Man SKALL dock iaktta stor försiktighet och hellre ta dit poliser en gång för mycket än för lite vid sådana situationer, men det får heller inte bli så "nojigt" att man inte vågar ta hand om patienter till slut!
Vem vet allt om de patienter som vi transporterar? Det kanske finns psykotisk bakgrund hos en patient som får bröstsmärtor eller bryter benet, men detta framkommer inte förrän Du som vårdare just har satt nålen och drar ur mandrängen... bara ett exempel, flera finns....:twisted:

Med sunt bonnförnuft kommer man långt, även i storstäderna!!!
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/5 2004 16:27

Detta är en polissak.
Är patienten hotfull får polisen ta hand om transporten alt följa med i ambulansen o kedja fast vederbörande.
Medicinsk bedömning får göras på sjukhus.

lukas1

Ytterligare vinklingar

Inlägg av lukas1 » 4/5 2004 3:21

Håkanbråkan bedömning är rätt då det gäller personer aggressiva mot andra, knappast då beteendet vänds inåt. Dessutom fanns personal på plats som hade utbildning, erfarenhet och kompetens att göra en adekvat bedömning av situationen. En frågeställning som ingen ännu ej berört är varför IVPA sändes ut av 112. De fick gå in i situationen, men för ambulanspersonal var läget annorlunda? Detta hände i ett län där det ibland bar finns 2 polispatruller i tjänst nattetid. Om de inte kunnat komma av något skäl, (händer ibland) till händelser utanför tätorter, hur hade detta slutat då?

Den refererade händelsen hände för ca 6 år sedan, så detta handlar inte om att peka ut någon enskild, utan mer om att diskotera detta allmänt.

Bistår ibland transporttjänst (kriminalvårdens transportorganisation) vid en del körningar. Det kan vara i samband med avvisningar, men även körning med personer mellan häkten, fängelser och rättspsyk. Där är det de som är relativt farliga för andra. de kan var belagda med olika former av tvångsmedel, men oftast inte. Vid en trafikolycka där möjligen transport personal och/eller den transporterade personen/personerna behöver akutvård blir väl denna fråga besvärligare? Finns det olika rutiner i de olika länen för detta?

Skriv svar