Narkos / ambulans vidarutbildningar?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 1/4 2005 22:31

AuF skrev:Hejsan.

En snabb och kanske dum fråga. Vad menas med CI ?

En sak till när vi ändå är igång; ketalar, får man ge det på generell ordination som grundutbildad ssk ?

trevlig helg på er. 8)
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!

CI står för Crush induction, vilket är ett speciellt sätt att söva som vanligen används prehospitalt. Det går kortfattat ut på (rätta mig Narkossköteskor) att man söver, ger muskel avslappnande och intuberar sedan patienten.

Enligt min tolkning av författningarna så får en legitimerad ssk ge alla typer av läkemedel om han besitter kunskap om att använda dom och en läkare delegerar dom till honom.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

interflora

Ketamin/Ketalar...

Inlägg av interflora » 1/4 2005 22:49

Hejsan, vad jag vet så är det väl i nästan hela sverige endast anestesisköterskor som får ge Ketalar på generellt direktiv...
Tycker det verkar bra om ambulanssköterskor får en riktigt bra genomgång av läkemedlet också...
anledningen till att just anestesisköterskor är dem som får ge Ketalar är ju den att det är ett läkemedel som inte alls är särskilt använt, även om trenden verkar vända... anledningen i grund o botten är ju att har man ingen som helst kunskap eller liknande om detta läkemedel kan det ju bli svårt, eftersom vissa människor exempelvis kan börja stöna o gny, vilket kan få många o tro att man inte lyckats med behandlingen...
används ju mest inom just anestesin... vissa intensivvårdssköterskor och sjuksköterskor vid canceravdelningar kan ju tänkas ha erfarenhet också.

Novisen

Inlägg av Novisen » 1/4 2005 23:31

Att ha en genomgång av läkemedlet på utbildning är inte samma sak som att kunna det. Att ge ambulanssköterskor delegation att använda Ketalar i lågdos kan vara ett sätt att få erfarenhet av läkemedlet. Kanske ska alla ambulanssköterskor även få hospitera på anestesi några veckor varje år och träna på att handha mer potenta läkemedel(Ketalar, Fentanyl, Rapifen, Propofol, Dormicum mm). Kanske ska ambulanssköterskorna skriva och avlägga prov på handhavande av vissa hjälpmedel att skapa fri luftväg. Paramedics i USA har delegation på CI och använder sig av dessa kunskaper på ett säkert sätt. Varför skulle det inte kunna fungera i Sverige?

interflora

:)

Inlägg av interflora » 1/4 2005 23:51

Ja, det är ju just det jag menar...

Man skall ju kunna ge de sjuksköterskor sådan kompetens och vana med ett läkemedel att dem kan det...
Att säga rakt av att bara narkossköterskor ska ge det är ju också vågat... Många anestesisköterskor har kanske inte ens dragit upp läkemedlet...

Akuten

Inlägg av Akuten » 2/4 2005 0:50

Crush Induction innebär väl att man söver en icke-fastande patient (gäller även Ileuspatienter) med alla bekymmer som då kan uppstå. Detta kan alltså lika gärna vara inne på sjukhus som perhospitalt. Aspirationsrisken är stor vilket resulterar i att man behöver en medhjälpare som håller crikoidtryck på patienten tills tuben är kuffad. Man preoxygenerar inte (innan sövningen inleds) för att inte riskera att blåsa ner luft i magsäcken. Hela sövningen ska gå snabbt. Sugberedskap med Junker-sug (grov sug).

Vilka läkemedel som används har jag inte koll på. Det behövs nog att någon av er narkossköterskor svarar på det!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 2/4 2005 8:06

Akuten skrev:Crush Induction innebär väl att man söver en icke-fastande patient (gäller även Ileuspatienter) med alla bekymmer som då kan uppstå. Detta kan alltså lika gärna vara inne på sjukhus som perhospitalt. Aspirationsrisken är stor vilket resulterar i att man behöver en medhjälpare som håller crikoidtryck på patienten tills tuben är kuffad. Man preoxygenerar inte (innan sövningen inleds) för att inte riskera att blåsa ner luft i magsäcken. Hela sövningen ska gå snabbt. Sugberedskap med Junker-sug (grov sug).

Vilka läkemedel som används har jag inte koll på. Det behövs nog att någon av er narkossköterskor svarar på det!
Visst används det flitigt på huset också. Det jag menade var att när man söver prehospitalt så används detta sätt mer eller mindre alltid. Skulle tro att när man söver någon akut så är det detta sätt man använder för att förhindra aspiration.

Vad det gäller läkemedel så skulle jag tro att Propofol/Ketalar är vanligt att inducera med, celo som muskelavslappnande och om propofol används så är fentanyl ett hett tips för smärtling
interflora skrev:Hejsan, vad jag vet så är det väl i nästan hela sverige endast anestesisköterskor som får ge Ketalar på generellt direktiv...
Tycker det verkar bra om ambulanssköterskor får en riktigt bra genomgång av läkemedlet också...
anledningen till att just anestesisköterskor är dem som får ge Ketalar är ju den att det är ett läkemedel som inte alls är särskilt använt, även om trenden verkar vända... anledningen i grund o botten är ju att har man ingen som helst kunskap eller liknande om detta läkemedel kan det ju bli svårt, eftersom vissa människor exempelvis kan börja stöna o gny, vilket kan få många o tro att man inte lyckats med behandlingen...
används ju mest inom just anestesin... vissa intensivvårdssköterskor och sjuksköterskor vid canceravdelningar kan ju tänkas ha erfarenhet också.
Nja, i vissa län får ketalar i lågdos ges av ambssk. Ketalar är ett potent analgetika/anestetika men är ett förhållande vis "lätt" medel att använda. Försvaret utbildar sina sjukvårdare på det och det är det mest använda medlet i världen. Mer eller mindre alla försvarsmakter har det i sin organisation.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/4 2005 10:06

AuF skrev:Hejsan.

En snabb och kanske dum fråga. Vad menas med CI ?

En sak till när vi ändå är igång; ketalar, får man ge det på generell ordination som grundutbildad ssk ?

trevlig helg på er. 8)

Hej AuF!

Ingen fråga är dum!

Med CI menas Crush Induction. En annan term är RSI, Rapid Sequent Induction. Alltså CI och RSI är samma sak.

När man utför en CI söver man patienten och och därefter administreras ett depolariserande muskelrelaxantium, Celocurin.
Man ger detta läkemedel vid tracheal intubation mm när kortvarig muskelavslappnad är önskvärd.

När det gäller Ketalar så är detta ett snabbverkande anestetikum, alltså ett anestesimedel.
Jag tror inte att en grundutbildat sjuksköt får administrera detta läkemedel.

Novisen

Inlägg av Novisen » 2/4 2005 10:32

Askerladen! I många landsting har ambulanssjukvårdarna haft delegation att ge Ketalar(Efter telefonordination). Dom har även haft Ketalar som förstahandspreparat att ta till vid kraftig kirurgisk smärta. Dom jag pratat med har inte hört talas om några anmälningsfall. Visst är Ketalar ett väldigt potent läkemedel men har man bara någon med erfarenhet av läkemedlet med sig och använder det till rätt indikationer och i avsedda doser så minimeras riskerna med läkemedlet.

AuF

Inlägg av AuF » 2/4 2005 15:31

Tackar för alla svar! 8)

Tomas

Inlägg av Tomas » 3/4 2005 21:27

Auf. vill bara tillägga angående crush induction. Man preoxynerar minst 3 min, alltså man håller en tätslutande mask över patientens ansikte ger 100 % 02, dock ingen ventilation. Sug i beredskap, något höjd huvudända 15- 30 grader. Sedan ger man läkemedlen i en snabb följd ( fentanyl, atropin ) propofol och celocurin. Krikoidtryck appliceras av en kollega dvs trycker ner trackea med ca 2 kg:s tryck så att esofagus trycks ihop. Allt detta för att minska risken för aspiration på icke fastande patienter.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/4 2005 18:08

Novisen skrev:Askerladen! I många landsting har ambulanssjukvårdarna haft delegation att ge Ketalar(Efter telefonordination). Dom har även haft Ketalar som förstahandspreparat att ta till vid kraftig kirurgisk smärta. Dom jag pratat med har inte hört talas om några anmälningsfall. Visst är Ketalar ett väldigt potent läkemedel men har man bara någon med erfarenhet av läkemedlet med sig och använder det till rätt indikationer och i avsedda doser så minimeras riskerna med läkemedlet.
Ok :D

Skriv svar