Narkos / ambulans vidarutbildningar?
Moderator: Wernvik
Narkos / ambulans vidarutbildningar?
Har en fråga som jag inte riktigt fått klarhet i; Vad jag har förstått så är det inte ett krav att ha ambulans-vidarutbildningen som SSK för att arbeta ombord på ambulans - utan det går lika bra med narkos-vidarutbildningen?
Är det någon som har lust att förklara lite till skillnaderna och hur dessa ter sig i arbetsuppgifter ombord på ambulans - får man ens arbeta i "vanlig" ambulans ombord som narkos ssk? Varför borde man då satsa på att bli amb. ssk istället för narkos ssk? Hur ligger det till i skillnader när det gäller att få jobb inom ambulanssjukvården, krav på erfarenhet, arbetsuppgifter å allt sådant?
Tack på förhand!
Är det någon som har lust att förklara lite till skillnaderna och hur dessa ter sig i arbetsuppgifter ombord på ambulans - får man ens arbeta i "vanlig" ambulans ombord som narkos ssk? Varför borde man då satsa på att bli amb. ssk istället för narkos ssk? Hur ligger det till i skillnader när det gäller att få jobb inom ambulanssjukvården, krav på erfarenhet, arbetsuppgifter å allt sådant?
Tack på förhand!
Hej
Kort sagt kan man säga att det är som så att narkos utbildningen är inriktad för att man ska kunna lära sig att söva och smärtlindra patienter under operation. Den innehåller en hel del mer men det är huvuddelen.
Ambulansutbildningen går ut på att man ska lära sig det man behöver kunna som ssk i ambulans. Den är bredare än narkosutbildningen.
Generellt sagt (vet att jag kommer få många protester
) så är det så enl. sos att Narkosutbildningen är lämpad för narkos/op och ambulansutbildningen för folk som ska arbeta i ambulansen.
Därmed inte sagt att man inte kan jobba i ambulans som Narkossk. Det går alldeles utmärkt. Dock är Narkosutbildningen inriktad mot några av de patientgrupper man stöter på mednas amb ssk är mer bred och inte lika djup. Amb utbildningen innehåller även ämnen som katastrofledning, samband, körkunskap och medicinsk teknik inriktat på ambulans.
Hoppas det klargjorde lite för dig.
Kort sagt kan man säga att det är som så att narkos utbildningen är inriktad för att man ska kunna lära sig att söva och smärtlindra patienter under operation. Den innehåller en hel del mer men det är huvuddelen.
Ambulansutbildningen går ut på att man ska lära sig det man behöver kunna som ssk i ambulans. Den är bredare än narkosutbildningen.
Generellt sagt (vet att jag kommer få många protester

Därmed inte sagt att man inte kan jobba i ambulans som Narkossk. Det går alldeles utmärkt. Dock är Narkosutbildningen inriktad mot några av de patientgrupper man stöter på mednas amb ssk är mer bred och inte lika djup. Amb utbildningen innehåller även ämnen som katastrofledning, samband, körkunskap och medicinsk teknik inriktat på ambulans.
Hoppas det klargjorde lite för dig.
hejsan.
Tilläggas skall väl att anestesi-ssk som jobbar inom ambulansen önskas oftast ha en växeltjänst 50/50 mot OP.
Sedan är ju varken Amb-vubb eller NSK-vubb något krav för att du som ssk skall få jobb inom ambulansen. Amb-vubben börjar väl mer och mer bli ett krav för ssk utan relevant erferenhet.
Annars är de bara att fylla i påWernvik`S ord =)
Ha D
Tilläggas skall väl att anestesi-ssk som jobbar inom ambulansen önskas oftast ha en växeltjänst 50/50 mot OP.
Sedan är ju varken Amb-vubb eller NSK-vubb något krav för att du som ssk skall få jobb inom ambulansen. Amb-vubben börjar väl mer och mer bli ett krav för ssk utan relevant erferenhet.
Annars är de bara att fylla i påWernvik`S ord =)
Ha D

Hej. Kastar mig med i diskussionen jag också!
Wernvik beskriver att narkossjuksköt i huvuddel lär sig smärtlindring och att söva patienter på operationssal.
Jodå, det är riktigt. För att nämna några punkter vill jag tillägga att narkossjuksköt ute på sjukhusen lär sig A-HLR, traumahantering, katastrofmedicin, medicinsk teknik, läkemedelshantering samt adekvat sedering.
Jag är själv narkossjuksköt och har jobbat några år på anestesiavd. inne på ett sjukhus i Stockholm. Har blivit erbjuden tjänst på ambulans och börjar där i när framtid.
Då jag inte har gått prehospital vidareutbildning så vet jag mycket lite om innehållet i denna utbildning. Det vore kul om någon kunde berätta lite mer ingående vad den innehåller.
Körteknik- och träning, radiokommunikation samt medicinsk teknik lär man sig under introduktionsutbildningen på ambulansen ändå, eller hur?
Det verkar lite långsökt att lära sig att köra utryckningsfordon samt kommunikation på högskolan.....
Wernvik beskriver att narkossjuksköt i huvuddel lär sig smärtlindring och att söva patienter på operationssal.
Jodå, det är riktigt. För att nämna några punkter vill jag tillägga att narkossjuksköt ute på sjukhusen lär sig A-HLR, traumahantering, katastrofmedicin, medicinsk teknik, läkemedelshantering samt adekvat sedering.
Jag är själv narkossjuksköt och har jobbat några år på anestesiavd. inne på ett sjukhus i Stockholm. Har blivit erbjuden tjänst på ambulans och börjar där i när framtid.
Då jag inte har gått prehospital vidareutbildning så vet jag mycket lite om innehållet i denna utbildning. Det vore kul om någon kunde berätta lite mer ingående vad den innehåller.
Körteknik- och träning, radiokommunikation samt medicinsk teknik lär man sig under introduktionsutbildningen på ambulansen ändå, eller hur?
Det verkar lite långsökt att lära sig att köra utryckningsfordon samt kommunikation på högskolan.....

Hej
Visst innerhåller Narkosen mer än vad jag sa. Jag bara drog huvuddelarna. Men precis som du säger så innehåller den ju mycket mer. Antar att det skiljer lite från skola till skola.
När det gäller Ambulansvubben så gäller detta Prehospen i Borås.
Den utbildningen innehåller Akutmedicin 10p som är detsamma som för Narkosvubben.
Vidare innehåller den ambulansarbete t.ex.
- kommunikation via de sätt som förekommer i ambulans
- den medicinsktekniska utrustning som används i ambulans
- körning av ambulans
- organisation på skadeplats (T.ex. hur man jobbar som ledningsambulans)
- ergonomi
- Lagar som styr körning och vård i ambulans
- Katastrofsjukvård
- PHTLS
- Patofysiologi och farmakologi som är relaterat till ambulanssjukvård. Bl.a. potenta läkemedel som ketalar lärs ut.
- Traumasjukvård med allt vad det innebär
- Arbete på skadeplats rent praktiskt
Till detta även verksamhetsförlagda studier. Man går ganska djupt in i många bitar. Mycket av detta snuddas vid i introduktionen på ambulansstationen men med denna utbildning har man det ordentligt.
Ambulanssjuksköterska är den vidareutbildning som SoS rekomenderar till ambulanssjukvård. Om du har en Amb ssk och en Nssk i ambulansen så är Ambssk högsta medicinska kompetens om det inte gäller att söva och eller intubering.
Därmed inte sagt att Nssk är värdelös i ambulans. Nssk har spetskompetens som är otroligt värdefullt
. Det finns tillfällen där Nssk är det bästa men överlag så anser jag (och SoS) att Ambssk är något mer förberedd för det prehospitala arbetet. 
Visst innerhåller Narkosen mer än vad jag sa. Jag bara drog huvuddelarna. Men precis som du säger så innehåller den ju mycket mer. Antar att det skiljer lite från skola till skola.
Den utbildningen innehåller Akutmedicin 10p som är detsamma som för Narkosvubben.
- körning av ambulans
- ergonomi
- Katastrofsjukvård
- PHTLS
- Patofysiologi och farmakologi som är relaterat till ambulanssjukvård. Bl.a. potenta läkemedel som ketalar lärs ut.
Till detta även verksamhetsförlagda studier. Man går ganska djupt in i många bitar. Mycket av detta snuddas vid i introduktionen på ambulansstationen men med denna utbildning har man det ordentligt.
Ambulanssjuksköterska är den vidareutbildning som SoS rekomenderar till ambulanssjukvård. Om du har en Amb ssk och en Nssk i ambulansen så är Ambssk högsta medicinska kompetens om det inte gäller att söva och eller intubering.
Därmed inte sagt att Nssk är värdelös i ambulans. Nssk har spetskompetens som är otroligt värdefullt

Ämnen(akutsjukvård) som alla akutvubbar läser tillsammans. Sen fördjupar man sig i det som är relevant för sin specifika utbildning.
Övervakning av vitala funktioner, Intubering, ventilering, trakeotomi, akut coniotomi, EKG, Intravenösa läkemedel inom anestesi och akutsjukvård, Behandling av cirkulationssvikt, mikrobiologi, systematisk undersökning(ABCDE), analgetika, intra ossös infart, invasiva katetrar, EKG, medicinsk teknik, Katastrof medicin.
Man läser dessutom samma naturvetenskapliga kurs tillsammans:
Respirationsfysiologi, cirkulationsfysiologi, neurofysiologi, smärtfysiologi, anatomi, njurfysiologi och vätske-syra-bas, heamostas.
Övervakning av vitala funktioner, Intubering, ventilering, trakeotomi, akut coniotomi, EKG, Intravenösa läkemedel inom anestesi och akutsjukvård, Behandling av cirkulationssvikt, mikrobiologi, systematisk undersökning(ABCDE), analgetika, intra ossös infart, invasiva katetrar, EKG, medicinsk teknik, Katastrof medicin.
Man läser dessutom samma naturvetenskapliga kurs tillsammans:
Respirationsfysiologi, cirkulationsfysiologi, neurofysiologi, smärtfysiologi, anatomi, njurfysiologi och vätske-syra-bas, heamostas.
Problemet med dagens ambulansvub - tycker jag - är att den ännu inte hittat sina former. Jag tycker att det är synd att inte t ex intubering(f f a av livlös) ses som en självklarhet när man genomgått denna vub. Jag tycker även att utbildning och träning i att hantera vissa smärtlindrande preparat (som t ex Rapifen samt Ketalar) borde vara en självklarhet för en ssk med ambulansvub. Dessa preparat har många fördelar som kan uttnyttjas, till glädje för pat, prehospitalt i jämförelse med "traditionella" opiater. Självklart kräver detta hospitering. Det borde också ingå betydligt mer träning i att skapa fri luftväg i ambulansvub:en. (Begreppet "skapa fri luftväg" har fått en helt annan dimension sedan jag börjat få träning och vidare kunskap i detta under min anestesiutbildning..)Wernvik skrev:Hej
- körning av ambulans
- ergonomi
- Katastrofsjukvård
- PHTLS
Därmed inte sagt att Nssk är värdelös i ambulans. Nssk har spetskompetens som är otroligt värdefullt. Det finns tillfällen där Nssk är det bästa men överlag så anser jag (och SoS) att Ambssk är något mer förberedd för det prehospitala arbetet.
Jag anser att en narkossk egentligen inte är särskilt mycket lämpligare att arbeta i ambulans utan tidigare erfarenhet av eller utbildning i ambulanssjukvård än en grundutbildad. De övervägande medicinska problemen du stöter på i ambulansen är ju av medicinsk/kirurgisk/ortopedisk karaktär.
Själv känner jag dock nu efter några år inom ambulansen att jag vill bredda mina kunskaper(och vyer..) - därav läser jag anestesi. Kanske blir det ambulansvub:en så småningom också..
//malle
Hej Malle.
Du skriver att problemet med VUB prehospital sjukvård är att utbildningen inte har hittat sin rätta form...... Vad vet du om detta när du inte gått denna VUB....??? Vidare så påstår du att narkossjuksköt utan prehospital erfarenhet ställs lika med en grundutbildat sjuksköt ute i ambulansen.
Helt ok om detta är DIN mening, själv är jag av en annan uppfattning.
En narkossjuksköt med några år bakom sig måste väl ha en bredare medicinsk kompetens än en grundutbildat sjuksköt som har jobbat hur länge som helst prehospitalt....?
Hur många patienter har du som grundutbildat sjuksköt i ambulans kontakt med dagligen?
Hur många patienter behöver tung analgesi/sedering dagligen i ambulansen?
Hur många patienter har du som grundutbildat sjuksköt intuberat?
Hur många patienter är i behov av inotropi samt grova infarter?
Hur ofta behöver du att skapa adekvat luftväg ev ventillera?
Läs klar din vidareutbildning och arbeta några år inne på klinik innan du berättar vilken kompetens en narkossjuksköt har! Lycka till
Du skriver att problemet med VUB prehospital sjukvård är att utbildningen inte har hittat sin rätta form...... Vad vet du om detta när du inte gått denna VUB....??? Vidare så påstår du att narkossjuksköt utan prehospital erfarenhet ställs lika med en grundutbildat sjuksköt ute i ambulansen.
En narkossjuksköt med några år bakom sig måste väl ha en bredare medicinsk kompetens än en grundutbildat sjuksköt som har jobbat hur länge som helst prehospitalt....?
Hur många patienter har du som grundutbildat sjuksköt i ambulans kontakt med dagligen?
Läs klar din vidareutbildning och arbeta några år inne på klinik innan du berättar vilken kompetens en narkossjuksköt har! Lycka till

Jag vet inte om jag håller med om att jag berättade vilken kompetens en narkossk har direkt... Det var i alla fall inte min avsikt. Min avsikt var att provocera lite. Andemeningen i mitt inlägg var att få fram att en anestesissk är utbildad för att arbeta med just ANESTESI i operationsmiljö och därmed automatiskt inte är lämpad för arbete i prehospital miljö(det skiljer sig nämligen åt).Askerladden skrev:Hej Malle.
Jag kontrar med några frågor..:
Hur ofta reponerar/fixerar du frakturer på anestesin?
Hur ofta träffar du patienter med AKUT hjärtsvikt på anestesin?
Hur ofta tar du upp ett enkelt bukstatus på en akut buk på anestesin?
Hur ofta använder du dig av radiokommunikation på anestesin?
Hur ofta möter omhändertar du patienter med psykiska besvär(t ex suicidbenägenhet) på anestesin?
Hur ofta omhändertar du en pat direkt på olycksplats med de speciella förutsättningar som råder där?
Hur ofta organiserar du arbete på en olycksplats på anestesin?
Återigen - jag menar inte att en anestesissk är jämställd med en grundutbildad ssk i medicinsk kunskapsnivå men jag menar att en anestesissk behöver specifik erfarenhet/utbildning i prehospital sjukvård precis som en grundutbildad.
När det gäller att t ex skapa en adekvat luftväg så har du rätt i att det sker sällan. Men då det sker kräver det av utövaren att handlaget/kunskapen finns. Det var därför jag skrev att det var nödvändigt att HOSPITERA.
En duktig anestesissk är inte automatiskt en duktig ambulanssk.
Min erfarenhet av en hel del anestesissk:or är att de ibland är lite väl "kaxiga" i sin attityd. Jag ska försöka att inte bli det..
//malle
I skåne har vi sedan årsskiftet krav på minst en vidareutbildad sjuksköterska per akutambulans.
Dom utbildningar som gäller är:
-ambulans
-anestei
-IVA
-barnmorska
-akut/olycksfall
I samband med detta har alla sjuksköterskebemannade akutbilar i skåne försvunnit, och ska under året ersättas med 4 stycken läkarbemannade akutbilar.
I Skåne har därför varit ganska stormigt angående vilken utbildning som är bäst lämpad för prehospitalt arbete.
Många av de gamla narkossköterskorna som jobbade i akutbilarna (långt ifrån alla!), menade att narkos är nästan den enda utbildning som är något att ha prehospitalt.
Det hände till och med att de i debattinlägg menade att ambulansvubbade sjuksköterskor ,citat: får panik om de ser en medvetslös patient, och, ambulanssjuksköterskor kan inte sätta PVKer.
Man blir ju ganska less när man hör sånt.
Det som glöms bort, och har glömts bort i debatten i skåne, är att vårat arbete till absolut störst del går ut på improvisera hur vi ska få ut en patient ur ett bilvrak immobiliserad, att ta hand om gamla nerkissade tanter som legat på golvet en längre tid, att ta hand om lättare frakturer, att ta hand om akuta bröstsmärtor. Inget av detta ingår i en normal narkossköterskas arbete. Hur ofta finns egentligen behovet att söva en patient prehospitalt, speciellt med alla risker som är inräknade?
Jag tycker att en anestesisjuksköterska kan göra ett jättebra jobb prehospitalt, med stor vana av smärtstillning och dylikt, men inte att de är bättre lämpade än någon annan specialite. Inte heller menar jag att en nyexaminerad ambulanssjuksköterska är mästare på prehospitalt arbete, men är väl förberedd genom en gedigen utbildning.
ja... det var väl det jag ville få sagt.
Kom ihåg att vi har ett skitbra jobb!!
Dom utbildningar som gäller är:
-ambulans
-anestei
-IVA
-barnmorska
-akut/olycksfall
I samband med detta har alla sjuksköterskebemannade akutbilar i skåne försvunnit, och ska under året ersättas med 4 stycken läkarbemannade akutbilar.
I Skåne har därför varit ganska stormigt angående vilken utbildning som är bäst lämpad för prehospitalt arbete.
Många av de gamla narkossköterskorna som jobbade i akutbilarna (långt ifrån alla!), menade att narkos är nästan den enda utbildning som är något att ha prehospitalt.
Det hände till och med att de i debattinlägg menade att ambulansvubbade sjuksköterskor ,citat: får panik om de ser en medvetslös patient, och, ambulanssjuksköterskor kan inte sätta PVKer.
Man blir ju ganska less när man hör sånt.
Det som glöms bort, och har glömts bort i debatten i skåne, är att vårat arbete till absolut störst del går ut på improvisera hur vi ska få ut en patient ur ett bilvrak immobiliserad, att ta hand om gamla nerkissade tanter som legat på golvet en längre tid, att ta hand om lättare frakturer, att ta hand om akuta bröstsmärtor. Inget av detta ingår i en normal narkossköterskas arbete. Hur ofta finns egentligen behovet att söva en patient prehospitalt, speciellt med alla risker som är inräknade?
Jag tycker att en anestesisjuksköterska kan göra ett jättebra jobb prehospitalt, med stor vana av smärtstillning och dylikt, men inte att de är bättre lämpade än någon annan specialite. Inte heller menar jag att en nyexaminerad ambulanssjuksköterska är mästare på prehospitalt arbete, men är väl förberedd genom en gedigen utbildning.
ja... det var väl det jag ville få sagt.
Kom ihåg att vi har ett skitbra jobb!!
Ambulansvubben måste ha en morot och då menar jag inte lönemässigt. Det måste finnas en anledning att gå vubben tror jag. Idag skiljer inget från det man får göra i ambulansen före och efter vubben. Visst får man fördjupade kunskaper i fysiologi men där tar det stopp om du har några års erfarenhet sedan tidigare. Tror att det börjar vara läge för våra ambulansläkare att uttala sig till vad man ska ha ambulansvubben till. Annars är risken att utbildningen bara blir en introduktionsutbildning för ambulansjobbet vilket kan leda till att den blir uddlös precis som Akut och olycksfallsvubben blev. De flesta verkar redan idag inse att anestesivubben är den utbildning som tillför mest om man redan jobbat några år inom ambulansvärlden.
Har man ingen erfarenhet av ambulansjobb så är inte skillnaden så stor vare sig man är grundutbildad, barnmorska eller narkossköterska med lång erfarenhet. Med en bra inskolning och några månaders jobb klarar man sig hjälpligt och det är då som narkossköterskan "slår av" fingrarna på den grundutbildade sköterskan. Självklart är det fler saker som spelar in....
Att en narkossköterska skulle ha en bredare medicinsk kompetens än den grundutbildade sköterskan med lång erfarenhet köper jag inte. IVA - sköterskor däremot har mycket erfarenhet. Om du menar att handha potenta läkemedel så har självklart narkossköterskan mest erfarenhet.
Har man ingen erfarenhet av ambulansjobb så är inte skillnaden så stor vare sig man är grundutbildad, barnmorska eller narkossköterska med lång erfarenhet. Med en bra inskolning och några månaders jobb klarar man sig hjälpligt och det är då som narkossköterskan "slår av" fingrarna på den grundutbildade sköterskan. Självklart är det fler saker som spelar in....
Att en narkossköterska skulle ha en bredare medicinsk kompetens än den grundutbildade sköterskan med lång erfarenhet köper jag inte. IVA - sköterskor däremot har mycket erfarenhet. Om du menar att handha potenta läkemedel så har självklart narkossköterskan mest erfarenhet.
Håller fullt med. Vissa saker kunde kanske läggas till. Bl. a. tycker jag personligen att Crush induction borde finnas med i utbildningen precis som ketalar i lågsdos gör idag. Dock så är det ännu viktigare att ansvarig amb ÖL ser efter vad som finns i utbildningen och hur man ska kunna aplicera det i verksamheten. Finns CI och Ketalar i utbildningen? Låt då de utbildade göra det på delegering. Sätt gärna en gräns att man måste utföra CI sex gånger i halvåret eller så och låt personalen gå in på narkosen och göra det så att man kommer upp i detta antal. Det är ju trots allt inte jättevanligt att man gör det prehospitalt.Novisen skrev:Ambulansvubben måste ha en morot och då menar jag inte lönemässigt. Det måste finnas en anledning att gå vubben tror jag. Idag skiljer inget från det man får göra i ambulansen före och efter vubben. Visst får man fördjupade kunskaper i fysiologi men där tar det stopp om du har några års erfarenhet sedan tidigare. Tror att det börjar vara läge för våra ambulansläkare att uttala sig till vad man ska ha ambulansvubben till. Annars är risken att utbildningen bara blir en introduktionsutbildning för ambulansjobbet vilket kan leda till att den blir uddlös precis som Akut och olycksfallsvubben blev. De flesta verkar redan idag inse att anestesivubben är den utbildning som tillför mest om man redan jobbat några år inom ambulansvärlden.
Lär man sig detta så klarar man ju iregel även intubation på hjärtstopp.
Men som sagt, läkarna måste också inse vad utbildningen innehåller och läga upp delegeringarna efter det.
Hej Novisen!Novisen skrev:Ambulansvubben måste ha en morot och då menar jag inte lönemässigt. Det måste finnas en anledning att gå vubben tror jag. Idag skiljer inget från det man får göra i ambulansen före och efter vubben. Visst får man fördjupade kunskaper i fysiologi men där tar det stopp om du har några års erfarenhet sedan tidigare. Tror att det börjar vara läge för våra ambulansläkare att uttala sig till vad man ska ha ambulansvubben till. Annars är risken att utbildningen bara blir en introduktionsutbildning för ambulansjobbet vilket kan leda till att den blir uddlös precis som Akut och olycksfallsvubben blev. De flesta verkar redan idag inse att anestesivubben är den utbildning som tillför mest om man redan jobbat några år inom ambulansvärlden.
Du satte ord på mina funderingar/tankar. Tack!
//malle