Efter 2005.10.01

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Novisen

Inlägg av Novisen » 14/3 2005 12:27

Varför skulle det bli mer konflikter med 2 st sjuksköterskor i ambulansen? Det är väl aldrig meningen att någon ska ha båda dessa ansvarsområden vid t.ex en olycka. Är en undersköterska mer kompetent att sköta ledningsbiten? Jag tror att kompetensen är likartad. Vi gör så att den med mer erfarenhet får ledningsansvar. Problem kan det bli då den med högst medicinsk kompetens ska ha medicinskt ansvar men saknar erfarenhet av detta. Men detta gäller som sagt var alla som är nya oavsätt utbildning. Med 2 st sjuksköterskor tror jag att det blir smidigast. Jobbet blir mer omväxlande och frågetecken om vem som gör vad elimineras.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 14/3 2005 17:09

Lasse skrev:Det går går inte utmärkt att åka 2 ssk i en bil. Det uppstår redan konflikter hos oss. Dessutom klarar ingen att både vara sjukvårdsledare och medicinskt ansvarig samtidigt. Till och med socialstyrelsen undrar varför det ska vara 2 ssk i en bil när en borde vara kompetent nog för att klara medicinbiten. Sjukvårdaren fixar allt annat. Vilket kan vara en värre uppgift.
Vad grundar du detta på? Konflikter kan likaväl uppstå mellan ssk och sjv gissar jag, ssk är knappast några unika människor. Det är ingen som behöver vara båda delarna, vi gör som idag en som kör och en som vårdar. Tidigare har vi haft "varannankörning" så ssk hos oss är lika familjära med ledningsrollen och "allt annat" som sjv, den gubben går inte. Bättre argument!
Novisen skrev:Jag tror att socialstyrelsen kommer att vända delvis i frågan om delegationer. Jag tror att ambulanssjukvårdare kommer att få fortsätta med alla delegationer som dom har i dag bortsätt från I.V läkemedel. CPAP, Inhalationer, PVK, Entonox, Nitrolingual, Magnecyl, Emla, Intubation, Stesolid rektiol o.s.v.
Som det påpekats tidigare berörs ej PVK eller intubation i dina exempel av 05.10.01. När man äntligen fått till stånd den kompetenshöjning man proklamerat i 10 år på SoS tror jag inte en ny författning är på gång för att gå tillbaka till det gamla. Sker inte detta finns det ingen möjlighet att ge ambsjv dessa delegationer tillbaka då ambläk. inte längre besitter rätten att delegera medicinsk behandling åt icke legitimerad personal efter 2005.10.01. Strikt sett gäller detta även O2 som är läkemedelsklassat.

Appropå det sista där och BD Saline. Om BD Saline inte är läkemedelsklassat torde man likaväl kunna inhandla O2 på "industritub" så kan sjv fortsättningsvis ge O2 som om att författningen inte fanns? Det är naturligtvis helt befängt men rätt intressant...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 14/3 2005 18:06

Sjuksköterskan skrev: Appropå det sista där och BD Saline. Om BD Saline inte är läkemedelsklassat torde man likaväl kunna inhandla O2 på "industritub" så kan sjv fortsättningsvis ge O2 som om att författningen inte fanns? Det är naturligtvis helt befängt men rätt intressant...
Rent tekninskt borde man kunna göra det kanske. Intressant tanke...

Dock så är BD Saline avsett för sjukvård och håller den kvalite på renlighet som krävs. Vet inte hur det är med industriell syrgas.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen

Inlägg av Novisen » 14/3 2005 20:42

PVK, CPAP och intubation är helt rätt att dessa åtgärder kommer att få utföras av undersköterskor även efter 1/10. Skrev detta för att belysa att det kan bli så att undersköterskorna, eventuellt, behåller ganska stora delar av vad de fått göra sen tidigare. Orsaken till varför det kan bli som jag beskriver är att det ännu idag inte finns någon plan på hur problemen på de kommunala inrättningarna ska lösas. Därför riskerar Socialstyrelsens förslag att ännu en gång ändras.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 14/3 2005 21:06

Novisen skrev:PVK, CPAP och intubation är helt rätt att dessa åtgärder kommer att få utföras av undersköterskor även efter 1/10. Skrev detta för att belysa att det kan bli så att undersköterskorna, eventuellt, behåller ganska stora delar av vad de fått göra sen tidigare. Orsaken till varför det kan bli som jag beskriver är att det ännu idag inte finns någon plan på hur problemen på de kommunala inrättningarna ska lösas. Därför riskerar Socialstyrelsens förslag att ännu en gång ändras.
Vad menar du med problemen på kommunala inrättningar? Det är väl knappast något som regleras i dagens författning och som kommer att bli ett problem då den upphör?

Novisen

Inlägg av Novisen » 14/3 2005 21:09

Bd Saline är inte registrerat, godkänt eller till försäljning i Sverige. Vart har ni hittat att det inte är läkemedelsklassat i Sverige? Jag kan ha helt fel!

På Bd medicals hemsida står det att den bara är till försäljning i Storbrittanien men jag hittade en norsk sida som verkade sälja produkten.

En bra produkt ni kan stoppa i Porta Cath seten är Posiflow:Det är en vara som iallafall verkar finnas i Sverige :wink:

http://catalog.bd.com/bdCat/listProduct ... wPageNum=0

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 14/3 2005 21:15

Novisen skrev:Bd Saline är inte registrerat, godkänt eller till försäljning i Sverige. Vart har ni hittat att det inte är läkemedelsklassat i Sverige? Jag kan ha helt fel!

På Bd medicals hemsida står det att den bara är till försäljning i Storbrittanien men jag hittade en norsk sida som verkade sälja produkten.

En bra produkt ni kan stoppa i Porta Cath seten är Posiflow:Det är en vara som iallafall verkar finnas i Sverige :wink:

http://catalog.bd.com/bdCat/listProduct ... wPageNum=0
Kan medela att Ambulansen i Jönköping utvärderar BD Saline i 5ml sprutor. Vet om att fler landsting gör det men kan inte direkt minnas vilka det var. Så att det säljs i Sverige vet jag. Pratade med en tjej på BD för ett tag sedan osm berättade att dom säljer en hel del i Sverige. Var även hon som berättade resterade uppgifter ang. detta som jag har tagit upp.
Johan Wernvik
Moderator

Novisen

Inlägg av Novisen » 14/3 2005 21:20

Jag betvivlar dig inte en sekund! :wink: men enligt min synpunkt verkar det konstigt att alla andra färdigfyllda NaCl produkter måste vara godkända och registrerade. Hittade inget om produkten på svenska hemsidan men jag sökte inte så noga. :wink:

Sen vill jag klargöra att frågan om icke legitimerad sjukvårdpersonal inom ambulans och icke legitimerad personal inom andra delar av sjukvården inte berörs av riktigt samma lagförslag. Det jag hört kritik mot är(rätta mig gärna) att vårdbiträden med delegation att ge läkemedel efter läkemedelslista med färdigställda läkemedel även haft delegation att ge läkemedel efter generella direktiv utfärdade på samma lista(vid behovsmedicin). Vid bröstsmärta kan det då ha stått t.e.x. Nitrolingual. Då det inte verkar gå lösa inom kommunen på ett smidigt sätt så blir ju situationen absurd om dessa behåller delegationerna medans ambulanssjukvårdarna tappar dessa. Prehospital eller nån får rätta mig. :wink:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 14/3 2005 21:44

Novisen skrev:Jag betvivlar dig inte en sekund! :wink: men enligt min synpunkt verkar det konstigt att alla andra färdigfyllda NaCl produkter måste vara godkända och registrerade. Hittade inget om produkten på svenska hemsidan men jag sökte inte så noga. :wink:

Sen vill jag klargöra att frågan om icke legitimerad sjukvårdpersonal inom ambulans och icke legitimerad personal inom andra delar av sjukvården inte berörs av riktigt samma lagförslag. Det jag hört kritik mot är(rätta mig gärna) att vårdbiträden med delegation att ge läkemedel efter läkemedelslista med färdigställda läkemedel även haft delegation att ge läkemedel efter generella direktiv utfärdade på samma lista(vid behovsmedicin). Vid bröstsmärta kan det då ha stått t.e.x. Nitrolingual. Då det inte verkar gå lösa inom kommunen på ett smidigt sätt så blir ju situationen absurd om dessa behåller delegationerna medans ambulanssjukvårdarna tappar dessa. Prehospital eller nån får rätta mig. :wink:
Det finns dock en skillnad där. Vårdbiträden som ger enligt vid behovs medicinering får bara ge den patient som läkaren har bedömt kan behöva det. An amb sjv får ge den patient han anser behöver läkemedlet. Där finns en stor skilland. I det första fallet bedömmer läkaren att patienten kan behöva det läkemedlet och biträdet ger det vid behov. I andra fallet är det amb sjv som bedömmer och administrerar lkm. Beakta skillnaden.
Johan Wernvik
Moderator

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 14/3 2005 22:29

En notis från MPA:

"Med läkemedel avses varor som är avsedda att tillföras människor eller djur för att förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller symtom på sjukdom - eller att användas i likartat syfte."

Dom ger även exempel på vissa saker som man knappast kunde tro att de räknas som läkemedel och lyder under läkemedelslagstiftningen. Detta borde således omfatta även BD Saline och då blir det svårt att ge det utan legitimation.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 14/3 2005 22:44

Sjuksköterskan skrev:En notis från MPA:

"Med läkemedel avses varor som är avsedda att tillföras människor eller djur för att förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller symtom på sjukdom - eller att användas i likartat syfte."

Dom ger även exempel på vissa saker som man knappast kunde tro att de räknas som läkemedel och lyder under läkemedelslagstiftningen. Detta borde således omfatta även BD Saline och då blir det svårt att ge det utan legitimation.
Har också ifrågasatt detta men enligt BD är det så här än så länge. Produkten ska tydligen vara framtagen för att kunna få ges av icke legitimerad personal. Får väl se hur länge det funkar innan det ändras.
Johan Wernvik
Moderator

eugenia

Inlägg av eugenia » 14/3 2005 23:15

Wernvik skrev:
Det finns dock en skillnad där. Vårdbiträden som ger enligt vid behovs medicinering får bara ge den patient som läkaren har bedömt kan behöva det. An amb sjv får ge den patient han anser behöver läkemedlet. Där finns en stor skilland. I det första fallet bedömmer läkaren att patienten kan behöva det läkemedlet och biträdet ger det vid behov. I andra fallet är det amb sjv som bedömmer och administrerar lkm. Beakta skillnaden

(Beklagar, men missade citat)

Nåja, nu till min fråga.
Var finns skillnaden?
Har letat i HSL samt SOSFS utan att hitta någon text med att det gäller specifik patient.
I all text står att delegeringar skall användas sparsamt och att det bör ske sällan där formellt utbildad personal finns, men som sagt ingenstans att vårdbiträden/uskor inte kan delegeras att fatta egna beslut gällande läkemedelshantering.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 14/3 2005 23:38

eugenia skrev:Nåja, nu till min fråga.
Var finns skillnaden?
Har letat i HSL samt SOSFS utan att hitta någon text med att det gäller specifik patient.
I all text står att delegeringar skall användas sparsamt och att det bör ske sällan där formellt utbildad personal finns, men som sagt ingenstans att vårdbiträden/uskor inte kan delegeras att fatta egna beslut gällande läkemedelshantering.
Skillnaden i kommunen är att "vid behovsordinationer" ordineras till en specifik patient i dess ordinationshandling, dvs man följer fortfarande en personlig läkemedelslista när man ger lm vb. Vårdbiträden kan således ge "vb lm" men har inte rätt att ge lm enligt genrell ordination och det är den rätten även amb.sjv förlorar.

eugenia

Inlägg av eugenia » 15/3 2005 10:17

Skillnaden i kommunen är att "vid behovsordinationer" ordineras till en specifik patient i dess ordinationshandling, dvs man följer fortfarande en personlig läkemedelslista när man ger lm vb. Vårdbiträden kan således ge "vb lm" men har inte rätt att ge lm enligt genrell ordination och det är den rätten även amb.sjv förlorar.
Men fortfarande finns ingen text som reglerar det. Det är fortfarande upp till varje läkare som jag tolkar all text. Det står ingenstans att det skall vara patientbunden delegering. Så hypotetiskt kan fortfarande "generella" delegeringar förekomma?!

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/3 2005 11:04

eugenia skrev: Men fortfarande finns ingen text som reglerar det. Det är fortfarande upp till varje läkare som jag tolkar all text. Det står ingenstans att det skall vara patientbunden delegering. Så hypotetiskt kan fortfarande "generella" delegeringar förekomma?!
Saxat från SOSFS 2000:1 Socialstyrelsens Föreskrifter och Allmänna råd om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården.
4 kap. Iordningställande och administrering av läkemedel

Föreskrifter

1 § Läkemedel skall iordningställas av sjuksköterska, läkare, tandläkare, receptarie eller apotekare. En sjuksköterska, läkare eller tandläkare som iordningställt ett läkemedel har själv ansvaret för administreringen av läkemedlet till patienten, utom i sådana fall som anges i 2 och 3 §§. När patientdoser av ett läkemedel iordningställts av en receptarie eller apotekare skall en sjuksköterska, läkare, tandläkare eller den som ordinerat läkemedlet ansvara för administreringen av läkemedlet till patienten, utom i sådana fall som anges i 3 §.

Annan personal får biträda en sjuksköterska, läkare eller tandläkare med att utföra enstaka arbetsuppgifter vid iordningställande och administrering av läkemedel.

Legitimerade sjukhusfysiker får iordningställa radioaktiva läkemedel samt administrera perorala radioaktiva läkemedel. Legitimerade sjukgymnaster får iordningställa och administrera läkemedel som skall ges till patienter i samband med fysioterapi.

Studerande som genomgår klinisk praktiktjänstgöring inom hälso- och sjukvården får iordningställa och administrera läkemedel under tillsyn av den hälso- och sjukvårdspersonal som omnämns i 1 §.

2 § Om det är nödvändigt till följd av tekniska krav, sterilitetskrav eller liknande, får en annan sjuksköterska, läkare eller tandläkare än den som iordningställt ett läkemedel ta ansvar för att administrera det till patienten. Ansvarsfördelningen och tillvägagångssättet i sådana fall skall framgå av den lokala instruktionen för läkemedelshantering.

3 § I verksamheter där läkemedel ordineras på recept eller ordinationskort för dosdispensering får en sjuksköterska genom delegering överlåta åt en annan befattningshavare att

1. iordningställa och administrera till en patient ordinerat
– receptfritt tarmreglerande läkemedel, och
– injektion av insulin med insulinpenna, samt

2. administrera till en patient ordinerat
– läkemedel som iordningställts i patientdoser av en sjuksköterska och som inte är avsett för injektion,
– läkemedel som iordningställts i patientdoser genom dosdispensering på apotek, och
– läkemedel som av tillverkaren färdigställts för att administreras direkt till patienter och som inte är avsett för injektion.

Motsvarande bestämmelser gäller för den hälso- och sjukvård som bedrivs inom kriminalvården och vid institutioner under Statens institutionsstyrelse.
Jag tolkar i alla fall det precis så som sjuksköterskan skrivit ovan. För att icke legitimerad personal skall få ge läkemedel krävs att det finns en ordination till specifik patient och en delegering till berörd personal. Fungerar alltså utmärkt även i framtiden för en SSK i hemvården att delegera en USKa att ge insulin två gånger per dag till gamla Agda.
Enligt denna författning får alltså inte amb.sjv. ge några läkemedel alls men det regleras i SOSFS 1999:17 Socialstyrelsens föreskrifter om läkemedelshantering inom ambulanssjukvården:
Socialstyrelsen föreskriver efter samråd med Läkemedelsverket följande med stöd av 2 § 1 och 3 § 1 förordningen (1985:796) med vissa bemyndiganden för Socialstyrelsen att meddela föreskrifter m.m.

Begreppet ambulanssjukvård

1 § Med ambulanssjukvård avses i dessa föreskrifter sådan verksamhet inom hälso- och sjukvården som omfattar undersökning, vård och behandling i samband med sjuktransporter.

Det medicinska ansvaret

2 § Om hälso- och sjukvårdspersonal med olika utbildningar tjänstgör i en ambulans, skall alltid den med högst medicinsk kompetens ansvara för de medicinska åtgärder som patientens tillstånd och den medicinska säkerheten kräver.

Ordination av läkemedel genom generella direktiv

3 § Ansvarig läkare får, utan hinder av Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1995:19) Läkemedelshanteringen inom landstingens m.fl. hälso- och sjukvård och den enskilda hälso- och sjukvården inklusive tandvård, låta icke legitimerad personal inom ambulanssjukvården ta ut, iordningställa och administrera läkemedel till en patient under vissa förutsättningar:

Ordinationen får endast omfatta de läkemedelsgrupper med angivna indikationer som finns förtecknade i bilagan.
Personalen skall ha för uppgiften adekvata kunskaper.
Kunskaperna efter genomgången utbildning skall ha kontrollerats och dokumenterats.
Kunskaperna skall kontinuerligt följas upp av ansvarig läkare.
Verksamheten skall vara organiserad så att personalen alltid har möjlighet att rådfråga en läkare.

Ordination av läkemedel i varje enskilt fall

4 § Ansvarig läkare får efter individuell ordination, utan hinder av Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1995:19) Läkemedelshanteringen inom landstingens m.fl. hälso- och sjukvård och den enskilda hälso- och sjukvården inklusive tandvård, låta icke legitimerad personal ta ut, iordningställa och administrera läkemedel ur nedan angivna läkemedelsgrupper:
...
1. Denna författning träder i kraft den 1 oktober 1999 och gäller till och med den 30 september 2005.
2. Genom författningen upphävs
– Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1995:8) Ansvar, kvalitetssäkring och läkemedelsförsörjning inom ambulanssjukvården m.m.
– Socialstyrelsens allmänna råd (SOSFS 1990:14) om kompetenskrav för tjänster som ambulanssjukvårdare.
Problemet för ambulanssjukvårdare är ju det som står efter punkt ett ovan. Föreskrifterna slutar gälla 30 sept i år.

Skriv svar