Ambulanshelikopter

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

linjo

Ambulanshelikopter

Inlägg av linjo » 9/2 2005 22:44

Hejsan!

Undrar om det finns någon special skolning som man skall gå i Sverige för att få jobba på ambulanshelikopter? I USA har man ju "Flight nurse", finns det någon motsvarighet i Sverige?
Jobbar i Finland och där finns det ingen skolning för att jobba på ambulanshelikopter och dessutom finns det inte många helikoptrar som har sjukskötare ombord :D.

AuF

Inlägg av AuF » 10/2 2005 0:03

Nån speciell "skolning" för just att jobba på en helikopteramb. finns inte i Sverige heller (inte vad jag vet om iaf). Bestättningen består oftast av Anestesisessk, Läkare och ev även sjukvårdare.

Att få jobb på en ambulanshelipkoter kräver förutom någon av ovan titel även stor erfarenhet av traumavård.

Gå gärna in och läs på någon amb. helikopterstations hemsida för mer info.

andreas

Inlägg av andreas » 10/2 2005 0:28

Högskolan i Borås har haft två kurser som heter luftburen akutsjukvård I och II. 1-5 är teoretisk och 6-10 är klinisk och placering på helikopter. Jag vet inte om de finns längre....Men det är ju säkert en merit om man har läst dessa också.

linjo

Inlägg av linjo » 10/2 2005 16:41

Tack för era svar, skall kolla upp det där med Borås!
Har kanske inte så mycket erfarenhet ännu men har läst 4 år till akutvårdare, varav 2,5år med inriktning på akutvård (i vilken ingår delar av BLS,ACLS samt ATLS)

JOCWLA

Inlägg av JOCWLA » 10/2 2005 20:49

Hej Linjo

Undrar vad du menar med att "i USA finns ju Flight nurse". Jag jobbar for tillfallet som "flight nurse" i USA. Har inte gatt nagon speciell vidare utbildning for att fa detta jobb. Standard kraven ar minst 3-5 ars erfarenhet som ssk pa en akumottagning eller intensiv vards avdelning. Allra helst sa skall man ha erfarenhet fran ett Level 1 Trauma center. Man skall sedan ocksa ha alla certifikat (ACLS, PALS, ATLS, NRP, PHTLS TNCC) varierar lite fran program till program.

Jonas
Native Air/Omniflight
AZ USA

linjo

Inlägg av linjo » 14/2 2005 17:15

Ursäkta min ovisshet! Jag har trott att man är tvungen att gå en skild utbildning för att få jobba som ssk på helikopter i USA! Jag har boken "Flight Nurse" hemma och jag fick höra att man var tvungen att tentera den i USA för att få jobba på ambulanshelikopter, men det är ju fint om man inte behöv det :)
Eftersom du redan jobbar i USA så kanske du har några bra websidor eller dyligt där man kunde få information om att jobba eller utbilda sig inom sjuktransporten i USA. Även arbete på helikopter intresserar mig mycket. Var i kontakt med högskolan i Borås men dom hade inga planer på att hålla någon kurs för vårdare på ambulanshelikopter.
Hoppas du kan leda mig på rätt spår med denna utmaning :lol:

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 2/3 2005 16:18

Hur svårt är det att som svensk få greencard för att få jobba inom sjukvården i USA?

JOCWLA

Inlägg av JOCWLA » 3/3 2005 15:22

For att fa ett green card i USA som ssk ar egentligen inte sa svart. Det svara ar att hitta nagon som kan sponsra dig. Det finns just nu ett stort behov av ssk i USA och behovet bara okar.

Linjo
Jag tror vad du menar med att man maste gora ett prov/utblidning for att jobba som ssk pa en helikopter i USA ar bara ett certifilat som ar helt frivilligt, kallas CFRN (certified Flight RN). Haller just nu pa att studera for det provet. Men det ar inget krav som man maste hae. Det varierar fran foretag till foretag.

Jonas

linjo

Inlägg av linjo » 5/3 2005 10:13

Hej JOCWLA!

Tack för ditt svar! Har du möjligen några kontaktuppgifter till någon instans där man kan gå någon liknande utbildning. Eller finns det möjligen något företag man kan kontakta om att jobba i USA? T.ex. ett rekryterings företag som man skulle kunna få jobb via? Tack på förhand!

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/3 2005 16:33

linjo: Såg precis en annons i vårdfacket för ett företag som heter NordicMed. Vet inte om de kan förmedla jobb på helikopter, men efter vad jag förstod av en snabb koll på deras hemsida så förmedlar de alla sorters vårdjobb, så kanske!
http://nordicmed.com/index.asp

Skriv svar