Marina livräddningskrav // Antal tillbud

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/12 2004 11:50

En ambulansare som inte kan tänka sig göra en livräddning i vatten tycker jag är inom fel yrke. Det räcker inte att bara säga att det är Räddningstjänstens jobb att plocka upp folk i vattnet.

Anonymous

Marina livräddningsinsatser

Inlägg av Anonymous » 28/12 2004 14:56

Green, det finns lagar och förordningar som man måste följa inom ambulansyrket, vi arbetar inte i någon amerikansk actionserie, jag tycker många som skriver i detta forum skulle må bra av att växa upp och komma ned på jorden.

Rogga

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/12 2004 17:50

Ja självklart finns det lagar. Men man kan inte följa lagarna exakt.

Jag anser att man inte kan stå och se på när någon håller på att drunkna. Jag antar att alla som privatperson skulle göra en livräddning i vatten. Känner man att man har kunskapen att kunna utföra det så är det ju väldigt märkligt om man bara ska stå och titta på.

Om någon får ett hjärtstopp på samhället när du är ur tjänst Skulle du inte ingrippa även fast du inte jobbar?

Obs. Jag står fast och säkert på marken, dock inte när jag är uppe och flyger på min fritid så lite rätt har du :wink:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/12 2004 18:50

beror väl lite på situationen, man ska ju alltid sätta sin egen säkerhet främst, vilket antagligen betyder att man inte ska hoppa i vattnet för att rädda en person. En medveten person kan utan problem trycka ner en räddare och en nödställd blir helt plötsligt bli två.
Vidare, om man nu hoppar i och får upp en person, i vilket skick är man då att fortsätta arbeta?, tex att man hoppar i i en isvak och får upp en person, jag gissar på att man är ganska nedkyld då?
Det jag tror att jag vill få sagt är att man ska bedömma från situation till situation och att ett kompetenskrav liknande polisens ska finnas.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/12 2004 18:59

Självklart kommer den egna säkerheten först.

Men om man får tillräcklig utbildning och övar det ibland så klarar man ju det utan problem.

Självklart är det ju ett problem att man kan nedsätta sin förmåga att jobba efter man har utfört livräddningen. Men t.ex. Man hoppas ju inte ner i en isvak för att rädda någon. Det finns ju andra sätt när man ska rädda nödsatta i en isvak. Jag tycker det skulle vara obligatoriskt att göra ett isvaksbad varje år för Räddningstjänst personal. Även ambulans borde göra det. Alla vet att det är kallt men inte hur kallt det egentligen blir. Ju mer man har kännt på det desto bättre blir man på att handskas med det.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/12 2004 19:21

precis. Men trots allt har vi en räddningstjänst som ska utföra det arbetet som tidigare sagts. Men är det kris så är det. Å självklart hoppar man inte i om personen ligger en meter från kanten och man har något att dra upp dem.
Men jag tycker inte att räddningsarbete på det sättet ska läggas på ambulanssjukvården.
Grundläggande vattenlivräddning liknande den som krävs vid arbete som badvakt i badhus tycker jag också ska krävas i ambulanssjukvården.

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/12 2004 20:33

Den här diskussionen är ju precis samma som huruvida man åker fram i vissa områden vid exempelvis en misshandel innan polisen. Det funkar ju inte att säga att man aldrig eller alltid gör det. Man får ju läsa av situationen och agera därefter. En person som vart i kallt vatten och vet hur kroppen reagerar kan ju säkert klara att få upp någon annan.
Arbetsförmågan efter detta är ju ointressant eftersom en räddare med god arbetsförmåga inte gör någon nytta med patient på botten heller.
Men som sagt får ju situationen råda. Om man har en vinterbadare som är en stark simmare och en sjuksköterska på isen så är det ju dumt av syrran att hoppa i för att hämta en patient. På samma vis som det vore dumt av en syrra som bevittnar en misshandel att lägga sig i om han/hon är i sällskap av en polis.
Det enda som är konstant är ju egentligen mallen som man handlar efter. Alltså måste man ju ha upp personen från vattnet eller ur misshandeln eftersom båda borde bedömas som farliga lägen, frågan är ju bara vilket som är det bästa sättet.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/12 2004 20:34

Ja självklart ska inte amb personal behöva kunna använda Hansabräda m.m. Det ska ju endast användas i nödfall. Räddningstjänsten ska ju självklart fortfarande ha hand om vattenlivräddning eftersom de helt klart är bäst på det. Ambulans har inte de möjligheterna.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/12 2004 23:02

Ja alla olika sorters larm är ju en bedömningssak vad man gör för ingrepp. Men jag anser att man inte ska säga att man INTE ska göra något alls. För det låter ibland som om: "Det är Räddningstjänsten som ska göra det så jag skiter i att rädda."

Tyvärr har det ju kommit mycket ambulanspersonal som inte vet hur det fungerar alls på brandsidan eftersom man inte har jobbat med det. Självklart är det inte så konstigt eftersom man inte har utbildning på det. Relationerna mellan brand och ambulans har försämrats väldigt mycket anser jag och det är väldigt synd. Och det blir ju inte bättre av att man ungefär skiter i att rädda någon för att det är någons annans egentliga uppgift. Hur mycket larm är inte ambulanser ute på som egentligen borde ha varit en körning för taxi?

Brandpersonalen kanske ska struna i att hjälpa ambulansen på trafikolyckor med saker som egentligen ambulansen ska ha fixat. Det är ju inte "deras" uppgift egentligen. Det håller inte att säga att det är räddningstjänstens uppgift för vi ALLA jobbar för tredje part och ingen annan.

Tyvärr struntas det tyvärr ofta i hur allmänheten behandlas. Samma sak att andra företag och landsting har tagit över det. Man ser till den egna ekonomin och vad man har för uppgifter. Brandgubbarna är sura och så är även de på ambulans. Det behövs mycket mer samarbete och inte bara att man ska själv få det bästa ur varje situation.

En anledning till att många är motståndare till vattenlivräddning inom ambulans är att det är många som har problem med att rädda någon i vatten. Man klarar inte av en vanlig livräddning.

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Håkanbråkan....

Inlägg av AMBASS » 29/12 2004 23:16

Lipton skrev:
AMBASS skrev:Jag kan inte förstå varför det finns ett motstånd mot att få denna kunskap.
Det är nog snarare möjligheten att få punga ut med ett antal tusen kronor för möljigheten att jobba gratis på sommrarna som jag har något emot. :)
Hello! Vad menar du med att jobba gratis!?
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 31/12 2004 11:07

AMBASS: Jag och några av mina gamla klasskamrater funderade på att läsa SLSs utbildning till badvakt vilket jag har för mig skulle kosta oss cirka tvåtusen kronor. Detta trots att när vi tittade i kurspärmen så såg vi att vi redan kunde det som stod där vilket bör vara samma situation som en ambulanspersonal skulle uppleva, förutsatt att man läst lite kemi och förstår riskerna med klorgas. Om vi läst det så hade vi då kunnat få jobb som badvakt med en förlust av tvåtusen kronor i våra ansträngda plånböcker. Detta verkar ju jättebra men då skall man även veta att det i de flesta simhallar/badanläggningar inte ställs några krav på utbildning för att få jobbet och därmed ansåg vi att det inte var värt tvåtusen för att få ett papper på våra kunskaper när vi kunde få jobb ändå.
Det enda motargument killen från SLS hade mot detta var att vi i så fall inte skulle kunna läsa steg två i deras kursplan (som man också fick betala några ytterligare tusenlappar för) vilket skulle ge oss möjlighet att jobba (utan betalning men med gratis boende) på typ två svenska stränder och någon i Australien på sommrarna.
Detta var för närmare tre år sedan och behöver ju inte stämma idag men det var i alla fall detta jag menade.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 31/12 2004 12:13

jobba gratis behöver du inte göra (jo, om du jobbar som livräddare, men det kräver ytterligare utb.) men du har så rätt lipton, jobbar man i en ambulans, eller inom sjukvården över huvudtaget så kan man det mesta, det man möjligen inte kan är hanteringen av badhus, övervakningsteknik, men det var inte den kompetensen jag menade när jag skrev att jag ansåg att det skulle krävas kompetens för ambulanspersonal.
Jag har jobbat i ett litet badhus utan SLS steg 1 utb. (dock med simlärarutbildning, mkt sjukvård där men inte riktigt lika mkt som i badvakt steg 1)
Men är du ambulanspersonal nu så finns (fanns??) det en förkortad utbildning till havslivräddare (badvakt steg 2), jävligt kul jobb säger de jag träffat som jobbar där.
Blev väldigt rörigt det där. Men jag hoppas du förstår.

Lipton

Inlägg av Lipton » 31/12 2004 13:25

Joel: jag förstod precis. Dock så var det jag skrev inte ett svar till dig utan till AMBASS. Min poäng var att man vill inte betala de summorna för en utbildning som man inte behöver. Däremot borde SLS kanske fundera över att skräddarsy utbildningar för andra organisationer så att de landsting som känner för det kan kompetenshöja sin personal på det vis som diskuterats i forumet.
Ser dock två problem med detta. För det första så finns det antagligen inte något landsting som utbildar personalen i något som, det så många gånger redan påpekats, inte hör till arbetsuppgifterna.
För det andra så tror jag SLS är lite revirtänkande och gärna inte "validerar" personers kunskaper utan de vill att man skall genomgå hela deras vanliga utbildningar vilket antagligen är helt ointressant för en ambulanssjv./SSK.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 31/12 2004 14:40

förstod att det inte var mig du svarade, men kände att jag kanske hade något att tillföra =), osäker på om jag tillförde något.

men här kan du läsa om SLS utbildningar (något jag antar att du redan gjort) står dock inget om den specialutbildningen som finns mer än att den går i Tylösand+ kontaktperson + telefonnummer

http://www.sls.a.se/utbildn/dok/Utbildn ... er2005.pdf

AuF

Inlägg av AuF » 6/1 2005 13:02

Om man skall fylla i på tråden angående krav på kundskaper inom livräddning för ambulanssjukvården.

Personligen så tycker jag de är självklart att man som ambulanssjukvårdare skall kunna simma ett x antal m och kunna livrädda någon ett x antal m. Herregud! Simma och livrädda är väl något som vi alla skall lära oss. Varför inte låta ambulanssjukvården vara ett föredöme för andra att följa.

Och gömma sig bakom div. regler angående att livräddning endast är för räddningstjänsten osv tycker jag låter väldigt vagt. Sen att jämnföra att livrädda någon med en amerikans action rulle är för mig väldigt främmande.

Framför allt anser jag att man skall ha livrädddnings kundskaper som anställningskrav på kustnära stationer.

Ligger de inte i allas intresse att lära sig livrädda ? En ide istället för krav på livräddninskunskap kan vara, att likt, räddningstjänsten (fast givetvis i mindre omfattning) ha årliga kurser som övningstillfälle i just livräddning.

tack för mig 8)

Skriv svar