Anestesisjuksköterskor inom ambulanssjukvården försvinner

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/10 2007 21:47

Niklas Karlsson skrev:AEG: Nej.. Det går inte eftersom våra SSK/prehospSSK inte är betrodda med en vettig delegering på smärtlindring. Därför måste vi ha akutbilarna kvar.
Vad har ni och vad saknar du? Man blir ju lite nyfiken... :wink:

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/10 2007 8:44

På tok för låga doser av ketalar för icke aneutbildade. Min åsikt är att man likaväl ta bort den delgeringen och i så fall dra akutbilen. Trist!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/10 2007 9:21

Niklas Karlsson skrev:På tok för låga doser av ketalar för icke aneutbildade. Min åsikt är att man likaväl ta bort den delgeringen och i så fall dra akutbilen. Trist!
Tyvärr så har du rätt.
Ta exemplet ridolycka med framåtliggande pat. med femurfraktur. Tänk hur mycket lidande man besparar pat. om kan blåsa på med en tillräcklig dos ketalar innan förflyttning.
Tycker inte man klarar sig särskilt långt med ketogan.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/10 2007 11:36

Att som prehospad få ge 30 mg är ett skämt och lite som "ge dom delgeringen så blir det lugnt i leden". Sen att 30 mg är som en piss i havet när ketalar är indicerat bryr man sig inte om. Så länge läkarna inte har förtroende för andra än NSK kommer akutbilarna finnas kvar.
Eller tror man att den nya läkarbilen ska kunna smärtlindra? En ortoped kommer knappast göra det, en medicinare kommer definitivt inte göra det det och en kirurg kommer kommer muttra "load and go, load and go!!".
Jag vill ha en akutbil för läkare och då anestesiolog, annars kfår det vara för min del.. De kommer bara ställa till det! Man ser ju fiaskot med KAMBER. Man lär sig tydligen ALDRIG av historien

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 5/10 2007 15:57

Det tråkiga Niklas är, att det inte är historia...

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/10 2007 16:10

Menar mest att man inte lär sig av vilka andra misstag andra har gjort dagen innan. Man ska prompt försöka själv tvärt emot allt sunt förnuft..

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 5/10 2007 16:41

Tyvärr. Det tråkiga är att man tar ett koncept som uppenbarligen fungerar och sedan tar bort det till förmån för något som andra tidigare försökt med och som uppenbarligen inte fungerar.

Det verkar dock finnas tendenser till delegeringshets, tycker jag mig märka. Desto mer man får, desto mer vill man ha. Mer, mer, mer, mer.

Sedan när man jämför vilken nytta en eventuell akutbil gör så tas ofta exemplet med en ambulans/narkossyster med 20 års erfarenhet av ambulanssjukvård skulle tjäna på hjälp av en akutbil med en NSK eller läkare i. Är det verkligen så det ser ut i praktiken? Är det därför man behöver en akutbil verkligen?

Jag tänker mig att akutbilen kan vara ett ovärdeligt stöd för den som inte har allt för många år bakom sig, och kanske inte har extremt stor klinisk erfarenhet innan ambulansjobb. För den som nu har 20 års erfarenhet borde ändå kunna ha nytta av ett par extra händer, och vara glad över att det finns extra stöd till de kollegor som inte har samma erfarenhet och/eller säkerhet när det gäller att arbeta med riktigt dåliga patienter.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/10 2007 17:13

HÅller inte med zajben.

Att ha 30 mg ketalar på generellt till våra preshospade är som att ha ett maximum på morfin på 5 mg. Det är helt taget ur luften och jag förstårinte hur man tänkt när mans att gränsen. Jag ger aldrig under 50 som första dos och då får man nästan alltid fortsätta att spruta till iallafall det dubbla.

Ketalar finns som generellt för syns skull!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 5/10 2007 18:10

Niklas Karlsson skrev:HÅller inte med zajben.

Att ha 30 mg ketalar på generellt till våra preshospade är som att ha ett maximum på morfin på 5 mg. Det är helt taget ur luften och jag förstårinte hur man tänkt när mans att gränsen. Jag ger aldrig under 50 som första dos och då får man nästan alltid fortsätta att spruta till iallafall det dubbla.

Ketalar finns som generellt för syns skull!
Talar vi om smärtstillande eller sövande?

Ger du 50mg initialt oavsett vikt?

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/10 2007 19:05

analgesi.. 30 årig man ca 75 kilo så kör jag 50-75 mg iv direkt. Det har jag som riktmärke. Han kommer bli slö men tittar upp på tilltal (300-350 im).
Sedan kan man fortsätta ge 25 mg om pat. inte är tillräckligt smärtstillad eller om man vill transportera patienten. Jag tycker att man för en "slät syrra" kan ha 75-100 mg som absolut max med bibehållen säkerhet för patienten (En anessk har ungefär det dubbla för analgesi). Nu pratar vi iv.

Såg nu att jag skrev "aldrig mindre än 50 mg". Det tar jag tillbaka. Menar 50 mg till min "normpatient". Sen är inte alla situationer lika, Anna 15 år på 50 kilo kan man förstås inte bara trycka i 50 mg hur som helst, även om man rekomenderar det i "ketalarboken".

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 7/10 2007 15:52

Då ämnet skenade har jag delat upp tråden i två delar. Resten finns under tråden Läkare Prehospitalt här under blandat.

Fortsätt gärna debatten där.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar