Rör det sig om en akut situation hade jag också hellre blivit omhändertagen av någon som arbetar på en _akutmottagning_ jämfört med någon som jobbar på en vårdcentral oavsett om det nu rör sig om en undersköterska eller läkare. Tycker att ditt resonemang verkar väldigt dåligt om jag tolkar det rätt, du jämför två helt olika personalkategorier med helt olika inriktning. Hade det inte varit mer rätt att jämföra en dsk usk och en dsk läkare, alternativt en akut usk med en akutläkare?ban223 skrev:Om jag fick medicinska problem på ett flygplan tror jag att jag hade tagit vilken usk som helst som jobbar på en akutmottagning hellre än en distriktsläkare.
Anestesisjuksköterskor inom ambulanssjukvården försvinner
Moderator: Wernvik
Re: Läkare gör sig vanligen bäst på sjukhus.
-
Finns tom en avhandling från slutet av 90 talet som heter "Måste vi skydda patienterna från prehospitala läkare" eller någo i den stilen. Den handlar om felprioriteringar och försenande av livsviktig hospital vård. Handlar även om läkare som gjort uppgifter som annars är delegerat till SSK och gjort det på helt fel sätt. Detta kan ha lett till en död pat.
Nu kan jag inte hitta den bara för det.. Kan inte NOVISEN hjälpa till? Du är duktig på sånt.
Nu kan jag inte hitta den bara för det.. Kan inte NOVISEN hjälpa till? Du är duktig på sånt.
Det finns såna som motbevisar det också. Läste en artikel i International Journal of Disaster Medicine som visade att prehospitalt skolade läkare prioriterade mycket bättre än motsvarande sjuksköterskor. Det går fram och tillbaka. Jag tror att läkare som normalt sett jobbar på huset och sedan i speciella fall tas ut på fältet och jobbar prioriterar sämre. Men en läkare som arbetar till stor del inom prehospital sjukvård kommer att vara minst lika bra som en sjuksköterska. I grund och botten tror jag det dock att kunskaperna ligger på individnivå. Det finns grymt kassa läkare, och det finns grymt kassa sjuksköterskor. Jag har träffat systrar som kan mer än många läkare, och jag har träffat läkare som kan en hel del mer än många sjuksköterskor. Det handlar om intresse och motivation till att införskaffa sig kunskap, och det kan alla göra oavsett vad för examen man har i ryggen.
-
Absout. visst är det så zajben. Prehosp läkarna i sthlm ex. är fantastiska! Systemet i skåne kommer säkert i efterhand, efter att det skrotas på att det snarare stjälper än hjälper. Det är den bilden som både allmänheten och amb. org. i stort har visat på. Det är ju bara doktorerna själva och deras chauförer som slåss med näbbar och klor för att de ska få vara kvar. Och man förstår ju varför..
Jag tror på talesättet, "ingen rök utan eld" och det är ju ändå läkare som skrivit avhandlingen.
Det pratas om att det efter 2012 inte kommer få vara någon annan än en prehospsyrra som har ledningsansvar. Ska bli intressent att se hur företagen tacklar det med alla IVA och ANE syrror. Gissar på att anesyrrorna förpassas till akutbilarna och ut i periferin. Det är prehospsyrorna som är morgondagens syrror i ambulansen. Gynnar verkligen inte mig, men är glad att det verkar som att man nått konsensus och att man bestämt sig för hur man vill ha det.
Jag tror på talesättet, "ingen rök utan eld" och det är ju ändå läkare som skrivit avhandlingen.
Det pratas om att det efter 2012 inte kommer få vara någon annan än en prehospsyrra som har ledningsansvar. Ska bli intressent att se hur företagen tacklar det med alla IVA och ANE syrror. Gissar på att anesyrrorna förpassas till akutbilarna och ut i periferin. Det är prehospsyrorna som är morgondagens syrror i ambulansen. Gynnar verkligen inte mig, men är glad att det verkar som att man nått konsensus och att man bestämt sig för hur man vill ha det.
Det har du rätt i, alltid finns det någon form av "bias" när det är enbart en särskild yrkesgrupp som utrett sin egen funktion.Niklas Karlsson skrev:Jag tror på talesättet, "ingen rök utan eld" och det är ju ändå läkare som skrivit avhandlingen.
Så du tror att narkosläkarna på helikoptern kommer att försvinna? Attans då.. Måste jag väl bli sjuksköterska också

Vem pratar om det?? Det pratas mycket om mycket. Vem skulle sätta ett sådant krav? SoS? verksamheten själv? Det finns ju ingen intresseorganisation som driver sådana frågor, som det gör för IVA och Ane-syrror.Niklas Karlsson skrev:
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.
-
Man ser tydligt att läkartätheten på hkp blir glesare och glesare. Ofta är det en ensam syrra som kommer nu för tiden.
Peder:
Visst har du rätt i det du skriver. Man har under lång tid försökt komma fram till vilka vidareutbildningar som ska finnas i bilarna. Det är orimligt som det är idag där vilken vubbad som helst kan sätta sig i passagerarsätet på bilen. Det pratas och jag vill vara noga med att inte hänvisa till något dokument som inte finns, vilket är ganska vanligt nu för tiden här på AF.
Däremot kan jag konstatera att många av de ihärdiga ryktena som blossar upp under några få dagar stämmer. Så var det för bara några få år sedan här på AF när det disskuterades vubb i alla bilar. Många såg det som helt orimligt för bara två år sedan. NU är vi där. Samma sak hände när man omsrtukturerade akutbilarna. Alla bara hånskrattade åt de som pratade om det. 2 månader senare fanns det på papper. Ett tag senare var bilar borta och andra står på helt andra ställen, något som är helt självklart idag.
Men som sagt, Säger inte att det är på det viset.. Men det är min bestämda uppfattning att det blir så tids nog. Kankse redan till nästa upphandling. Men jag tror också att man kommer köra dispenser förstås och utbilda andra vubbar i ledning istället.
Som det är nu så finns det två vubbar som gäller i sthlm i stort sett. ANE och prehosp. IVA syrrorna faller bort då de tjänar så bra på huset idag. Jag tror man snart får för sig att omstrukturera där också, nu när det finns så många prehospade och så många utbildningar.
Peder: verksamheten själv vill det förtsås inte. Verksamheten funkar bra som den är. Däremot tror jag SoS inte kan låta ambulanssjukvården vara.
Peder:
Visst har du rätt i det du skriver. Man har under lång tid försökt komma fram till vilka vidareutbildningar som ska finnas i bilarna. Det är orimligt som det är idag där vilken vubbad som helst kan sätta sig i passagerarsätet på bilen. Det pratas och jag vill vara noga med att inte hänvisa till något dokument som inte finns, vilket är ganska vanligt nu för tiden här på AF.
Däremot kan jag konstatera att många av de ihärdiga ryktena som blossar upp under några få dagar stämmer. Så var det för bara några få år sedan här på AF när det disskuterades vubb i alla bilar. Många såg det som helt orimligt för bara två år sedan. NU är vi där. Samma sak hände när man omsrtukturerade akutbilarna. Alla bara hånskrattade åt de som pratade om det. 2 månader senare fanns det på papper. Ett tag senare var bilar borta och andra står på helt andra ställen, något som är helt självklart idag.
Men som sagt, Säger inte att det är på det viset.. Men det är min bestämda uppfattning att det blir så tids nog. Kankse redan till nästa upphandling. Men jag tror också att man kommer köra dispenser förstås och utbilda andra vubbar i ledning istället.
Som det är nu så finns det två vubbar som gäller i sthlm i stort sett. ANE och prehosp. IVA syrrorna faller bort då de tjänar så bra på huset idag. Jag tror man snart får för sig att omstrukturera där också, nu när det finns så många prehospade och så många utbildningar.
Peder: verksamheten själv vill det förtsås inte. Verksamheten funkar bra som den är. Däremot tror jag SoS inte kan låta ambulanssjukvården vara.
-
Hittade följande text från en KAMEDO-rapport på SoS webbplats (http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... ttning.htm), som är uppdaterad 20 juni 2007:Niklas Karlsson skrev:Finns tom en avhandling från slutet av 90 talet som heter "Måste vi skydda patienterna från prehospitala läkare" eller någo i den stilen. Den handlar om felprioriteringar och försenande av livsviktig hospital vård. Handlar även om läkare som gjort uppgifter som annars är delegerat till SSK och gjort det på helt fel sätt. Detta kan ha lett till en död pat.
"Sjukvårdstransporter med helikopter är av värde vid långa avstånd och i otillgänglig terräng. De flesta sjuktransporter sker dock lika snabbt med ambulans och de fordon som kan ta flera skadade utnyttjas ofta.
Det medicinska arbetet på skadeplatsen utfördes av ett mycket stort antal sjukvårdsgrupper bestående av enbart läkare. Många var vana vid situationer av detta slag vilket är en viktig förutsättning för att kunna arbeta effektivt. I Sverige, däremot, finns specialutbildade sjuksköterskor som kan utföra i stort sett alla medicinska åtgärder som görs på skadeplatsen.
Om läkarbemanning är för stor på en skadeplats eller uppsamlingsplats finns alltid en risk att man gör för mycket före avfärd till sjukhus. ..."
-
Ja, exakt det var den jag läste.
Visst rent medicinskt är hkp inte mycket att tillföra. I sthm fungerar den mest som transport. Därför den mer och mer ofta endast flyger med NSK. Även när det jobbar en läkare åp det passet har jag hört att man lämna honom eller henne på marken för man tycker att det inte behövs.
Visst rent medicinskt är hkp inte mycket att tillföra. I sthm fungerar den mest som transport. Därför den mer och mer ofta endast flyger med NSK. Även när det jobbar en läkare åp det passet har jag hört att man lämna honom eller henne på marken för man tycker att det inte behövs.
Om man har personal med hög utbildning och många delegationer/behandlingsmöjligheter så finns risken alltid en risk att man gör för mycket före avfärd till sjukhuset..prehospital skrev:Om läkarbemanning är för stor på en skadeplats eller uppsamlingsplats finns alltid en risk att man gör för mycket före avfärd till sjukhus. ..."
1500:- riksdaler brukar en vub utbildning ge. Dock ska väll kravet på att den vub utb. man har ska gynna de arbetsuppgifter man har. Dvs en ssk med distrikts vub som jobbar inom den prehospitala branchen ger inte 1500:- mer i börsen, utan det gör en ssk med ambulansvuben.JOCKE skrev:Jag hörde av en inhyrd arbetskollega i fjol att amb-vubbade syrror har högre lön än andra vubbar där han jobbar i vanliga fall. Någon som kan bekräfta detta? Han jobbar i falkenberg eller varberg... kommer inte ihåg vilket.
Ok jag förstår hur du menar... men om man nu struntar i distriktsvubben och tar den som många tydligen tycker är bäst, anestesi. får en anestesisyrra samma som en ambvub? Enligt denne kollega så skulle nämligen de extra slantarna ambvubben fick vara en morot för att få in så många som möjligt med den vubben. Bra tänkt tycker jag...