Nedläggning av Akutbilar i Stockholm 2010

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
kenlav
Kontakt:

Nedläggning av Akutbilar i Stockholm 2010

Inlägg av kenlav » 29/12 2005 18:52

Sitter och läser diskutionerna på forumet om Akutbilens behov eller icke runt om i landet.
Är lite nyfiken då jag själv tjänsgjort på A:997 i 13-år innan nedläggningen.

Jag tror att det i Stockholm från 2010 (då nästa anbudstid för Stockholm startar) inte kommer att finnas någon av dom kvarvarande 2 Anestesibemannade Akutbilarna (A:993 och A:995) i drift.

Vad grundar jag detta på då?? Jo för från och med 2008 så SKALL det finnas minst 1 Vub-Sjuksköterska i varje Akutambulans och då finns som jag ser det inte behovet kvar av Akutbilar med dagens kompetens.

Lösningen till assistans kommer med största sannorlikhet att fås av en assisterande Akutambulans (2-Bilslarm) eller vid svårare sjukdomsfall/olyckor assistans av Ambulans Helikoptern med Anestesiläkaren. Ett måste i sådana fall är att Helikoptern är stationerad centralt och inte som i dag perifiert. En bra stationering borde enligt min mening vara på Karolinska Sjukhuset, då kan man täcka ett stort område inom rimlig tid med både Helikoptern och framför allt i närområdet (City , Söder , Förorter) med Helikopterakutbilen A:992.
Någon på forummet som håller med eller tror något annat??

Gott Nytt År
Kenneth.L
Aisab City

Användarvisningsbild
zAjben

Re: Nedläggning av Akutbilar i Stockholm 2010

Inlägg av zAjben » 29/12 2005 19:14

Hej Kenneth!
Tyvärr verkar det vara en stor möjlighet att akutbilarna försvinner från Stockholm eftersom politikerna kan motivera ännu ett sätt att spara pengar. Frågan är dock hur många narkossystrar det finns ute i "vanliga" ambulanser och hur man skulle kunna använda dessa människors kompetens för att spara pengar och använda kompetens som redan finns på fältet och larma ut denna när det behövs?

Angående ambulanshelikoptern är det ju tal om att samordna helikopterverksamheten tillsammans med polisen och placera denna ännu längre ut i skärgården vid militärens övningsfält ute på Myttinge långt ut på Värmdö (se http://www.sr.se/stockholm/nyheter/arti ... kel=756960 ) vilket hade gjort det motsatta - att helikoptern hade fått ännu längre framflygningstid in till stan vilket gör att assistansen när den behövts hade funnits ännu längre bort. Samt framkörningstid för bil är att glömma då den hade legat på minst 20 minuter in till centralare delar. Idag ligger flygtiden från helikopterlandningsplatsen i Gustavsberg till Södersjukhuset på ungefär 7-8 minuter vilket inte borde vara mycket längre än vad en läkarbil hade kunnat ta sig från ett av sjukhusen ut till skadeplats. Eller vad tror ni?

En annan lösning, tyvärr ej trolig i och med Landstingets underbara ekonomiska taktik, hade varit att följa exempelvis Skåne's exempel och flytta in akutbilarna till sjukhusen (ex. KS Huddinge och Solna) och använda läkare i dessa som jobbar deltid prehospitalt vid behov, och övrig tid på sjukhuset. Detta hade väl ändå varit en optimal lösning? Narkoskompetensen borde ändå behållas ute på fältet och finnas tillgänglig när det behövs. Vad anser ni om en lösning på detta sätt?

Däremot tror jag definitivt att det ligger någonting i det du säger, akutbilarna är klart i riskzonen för nerläggning, och pengarna som man sparar in där lär väl knappast gå till några extra ambulanser? Tar man bort akutbilarna och låter dagens ambulansflotta ta över den extra "arbetsbördan" som tvåbilslarmen ger, eller kommer man öka ambulansflottan med hjälp av insparade pengar från akutbilarna? Vad tror ni?

En annan idé hade ju kunnat vara att lägga de pengar man spar in på eventuell nerläggning av akutbilen till att finansiera den numera nerlagda sommarhelikoptern, eventuellt även bemanna denna året runt? Kanske inte är möjligt? I dagsläget verkar det inte som om man vågar släppa helikoptern på någonting alls såvida det inte är extremt livshotande. Samtidigt verkar politikerna tycka att det var ett mycket bra drag att lägga ner helikoptern eftersom antalet larm minskat för den befintliga helikoptern och därför inte anser att sommarehelikoptern hade behövts bl.a. i somras.. Detta kan ju tyckas vara mycket riktigt om man endast tittar på larmsiffror, men det är ju svårt att säga någonting om alla larm man inte fick, och de människor som kanske hade överlevt, eller klarat sig bättre, om helikoptern funnits tillgänlig och fått åka.

Gott nytt år och hoppas att ni får en lugn nyårsnatt på City!
/Tobias
Senast redigerad av 1 zAjben, redigerad totalt 29 gånger.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 29/12 2005 19:21

kenlav,

Jag förstår Dig , och utvecklingen som är på väg, men har ni diskuterat andra arbetsuppgifter, så som att besätta "iva-ambulans" att vara motorcykelburna vid typ "vattenfestival" och liknande?

A-kriterier har ni väl sedan länge, och ett större arbetsområde?

Personligen tycker jag att akutbils ssk som jobbar halvtid på narkos och ambulans har ett "litet" försprång även idag. (som med tiden kommer att ätas upp)

Sedan tycker jag att akutbilar är ett komplement till helikopter, som vid dåligt flygväder inte kan komma, då kommer akutbilen.

-Sedan måste jag säga att "hellre en väldigt erfaren narkos-syrra, än en AT läkare" trots den högre kompetensen.

/Kalle

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 29/12 2005 19:30

Kalbl skrev:Sedan tycker jag att akutbilar är ett komplement till helikopter, som vid dåligt flygväder inte kan komma, då kommer akutbilen.

-Sedan måste jag säga att "hellre en väldigt erfaren nakos-syrra, än en AT läkare" trots den högre kompetensen.

/Kalle
Håller med dig. Varken akutbilar eller helikopter är en ersättning för varandra, utan bör arbeta tillsammans. Nuvarande placering av helikopterbilen ger ingen möjlighet att verka centralt i City som eventuell ersättning för akutbilarna eftersom framkörningstiden är för lång, och helikoptern har svårt att landa centralt. Som du säger är därför inte i nuvarande läge helikoptern eller akutbilarna någon optimal lösning för sig individuellt.

Sedan kan man ju inte ens börja jämföra en AT-läkare och en erfaren narkossjuksköterska. Det är två helt olika klasser. Mer utbildning medför inte automatiskt högre kompetens, kompetens är väl ändå någonting man få genom utbildning _och_ erfarenhet. En AT-läkare och en erfaren narkossyrra spelar inte ens på samma bollplan.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 29/12 2005 19:40

Zajben,

Då är vi två med samma åsikt!

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 29/12 2005 19:46

Zajben,

Jag tänkte vidare på Din åsikt, och alltså menar Du att "en väldigt erfaren ambulanssjukvårdare och en allmän ssk" spelar inte på samma spelplan?

Jag klistrar in det Du sa: "mer utbildning medför inte automatiskt högre kompetens"

Detta är tänkvärt!

/Kalle

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/12 2005 19:59

Med största sannolikhet går utbildning hand i hand med kompetens. Vad ska vi annars ha för metoder att rekrytera folk? Provanställa alla? Nänä! Vi måste ha urvalskriterier och där är formell utbildning det tveklöst bästa..

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 29/12 2005 20:12

Nicklas Karlsson,

Det som är intressant är att vi hamnar i samma diskussion om läkarbilar som vi gör med ssk i ambulans. Vi önskar narkosöverläkare i läkarbilarna och får AT läkare. Vi önskar vubbade syrror i ambulans och får allmän ssk.

Man ska ha en plan och ett mål så blir det här väldigt bra tror jag!

Men man måste vara realistisk, så som jag ser många diskuterar så skulle "skatten" vara flytande, för det finns inget stopp på ökade resurser...

/Kalle

prehospital

Inlägg av prehospital » 29/12 2005 23:20

Kenlav: Vad gör de anestesisjuksköterskor som bemannade 991 och 997 idag?

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 30/12 2005 0:01

prehospital skrev:Kenlav: Vad gör de anestesisjuksköterskor som bemannade 991 och 997 idag?
991 var Södermalm, eller hur? Vet att i alla fall en av narkossköterskorna arbetar ombord på "vanlig" ambulans idag (eller i alla fall till för ett par månader sedan). Detta om jag inte är helt ute och cyklar.

Användarvisningsbild
kenlav
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 30/12 2005 1:57

prehospital skrev:Kenlav: Vad gör de anestesisjuksköterskor som bemannade 991 och 997 idag?
Svar på din fråga... Av dom Akutbilssytsrar som tjänstgjorde på A:997 så är 3 av 5 kvar på City som Ambulanssjuksköterskor vilket gör att det finns Akutbilssyster i 3 grupper av 5 . Dom har samma ordinationer som Akutbilssyster på Akutbil dvs söva prehospitalt och intubera levande person samt lite mer läkemedel än den vanliga systern..vubbad eller ej.
Det är sedan upp till SOS att bedöma om det skall skickas Akutbilssysterkompetens på larmen.

På Södermalm A:991 så är 2 kvar. Av restrerande Akutbilssystrar har en del börjat på dom 2 kvarvarande Akutbilarna och en del har gått tillbaks till Anestesin.

Hoppas du fått svar på din fråga.. Nu måste vi ut och åka igen Prio 3:a på gång..
Kenneth
Aisab City

Användarvisningsbild
kenlav
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 30/12 2005 4:00

Kalbl skrev:kenlav,

Jag förstår Dig , och utvecklingen som är på väg, men har ni diskuterat andra arbetsuppgifter, så som att besätta "iva-ambulans" att vara motorcykelburna vid typ "vattenfestival" och liknande?

A-kriterier har ni väl sedan länge, och ett större arbetsområde?

Personligen tycker jag att akutbils ssk som jobbar halvtid på narkos och ambulans har ett "litet" försprång även idag. (som med tiden kommer att ätas upp)

Sedan tycker jag att akutbilar är ett komplement till helikopter, som vid dåligt flygväder inte kan komma, då kommer akutbilen.

-Sedan måste jag säga att "hellre en väldigt erfaren narkos-syrra, än en AT läkare" trots den högre kompetensen.

/Kalle
Hej kalbl...
Iva-Ambulans har vi redan i Stockholm A:996 MICU.

Läkarbemannad Motorcykel har vi haft på försök (Helikopterdoktorerna som körde) en sommar sedan blev det inte mer. Tror den såldes till Göteborg..

Systrar som jobbar halvtid på Ambulansen och Anestesin (Rotationstjänst)har vi inte annat än Timtidare på grund av att det blir svårt med allt som har med anställningen att göra då Ambulansen är privatiserad i Stockholm (Olika Arbetsgivare).

Vid dåligt flygväder kan Helikopterpersonalen bemanna sin Dimmbil A:992 och åka landvägen...men om det blir som det ryktas med placeringen för Helikoptern framöver (ännu längre från centrala delarna av Stockholm än idag) så kan vi glömma dom som assistans om nu Akutbilarna försvinner 2010..
Men något beslut vare sig det gäller Akutbilarnas vara eller icke vara från 2010 eller framtida placering av Helikoptern är ännu inte taget.

Någon AT-Läkare förekommer inte prehospitalt inom Ambulansverksamheten i Stockholm utan dom läkare som kan komma i fråga som assistans är dom som tjänstgör på Helikoptern (Anestesiläkare).

Kenneth
Aisab City

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 31/12 2005 13:09

Kalbl skrev:Zajben,

Jag tänkte vidare på Din åsikt, och alltså menar Du att "en väldigt erfaren ambulanssjukvårdare och en allmän ssk" spelar inte på samma spelplan?

Jag klistrar in det Du sa: "mer utbildning medför inte automatiskt högre kompetens"

Detta är tänkvärt!

/Kalle
Missade ditt inlägg, därav det långsamma svaret.

Det jag menade var att en AT-läkare har marginellt med erfarenhet och jämfört med en narkossköterska med lång erfarenhet så är det inte ens möjligt att jämföra dessa två. När det gäller en väldigt erfaren ambulanssjukvårdare och en allmänn SSK utan erfarenhet tror jag utan tvekan att ambulanssjukvårdaren är mer kompetent i och med att erfarenheten bidrar till att personen har möjlighet att utveckla sin reella kompetens..

Även om man har en lång utbildning betyder inte detta automatiskt att man är kompetent för arbetsuppgiften utan man måste ha fått tid, erfarenhet och möjlighet att omsätta sina teoretiska kunskapen i verkliga situationer för att kunna tala om kompetens..

Det är min mening i alla fall! Även om utbildning är bra, så kan erfarenhet aldrig ersättas med någonting annat.

Även som Niklas säger så går utbildning hand i hand med kompetens.. Detta förutsätter väl ändå också att man får omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken, både under utbildning och efter? Givetvis är formell utbildning det absolut bästa urvalskriteriet, men jag tror att många arbetsgivare lägger stor tonvikt vid tidigare arbetserfarenheter, för att avgöra hur väl man kanske skulle kunna omsätta sin examen och sina tidigare kunskaper i praktiken.

prehospital

Inlägg av prehospital » 10/1 2006 11:19

kenlav skrev:
Svar på din fråga... Av dom Akutbilssytsrar som tjänstgjorde på A:997 så är 3 av 5 kvar på City som Ambulanssjuksköterskor vilket gör att det finns Akutbilssyster i 3 grupper av 5 . Dom har samma ordinationer som Akutbilssyster på Akutbil dvs söva prehospitalt och intubera levande person samt lite mer läkemedel än den vanliga systern..vubbad eller ej.
Det är sedan upp till SOS att bedöma om det skall skickas Akutbilssysterkompetens på larmen.

På Södermalm A:991 så är 2 kvar. Av restrerande Akutbilssystrar har en del börjat på dom 2 kvarvarande Akutbilarna och en del har gått tillbaks till Anestesin.

Hoppas du fått svar på din fråga.. Nu måste vi ut och åka igen Prio 3:a på gång..
Kenneth
Aisab City
Tack för Dina svar, Kenneth!

Har även övriga anestesisjuksköterskor inom ambulanssjukvården med > 3 års anestesierfarenhet samma läkemedel som de resterande akutbilarna och de f.d. akutbilssjuksköterskorna? Eller är detta bara ett slags "tack för gott arbete under alla år" till alla kompetenta f.d. akutbilssjuksköterskor?

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/6 2007 13:14

Nya tider...

Från 2 olika akutbilssk som inte käner varandra har jag fått höra att båda vart på informella möten där det pratats om framtiden. Båda pratar om omplacering av dagens bilar och yterligare en akutbil i city. Verkar jäkligt vettigt om man tittar på hur många jobb de har. Nu pratar jag inte larm där SOS drar dom utan när andra enheter begär extra resurs.

Jag hör också varje dag oro över att akutbilarna ska försvinna. Det är en bra resurs som är bra på riktigt dåliga patienter.

Problemet i sthlm är att sos inte vet vilka som sitter i bilarna. Det är helt befängt. För några månader sedan jobbade jag extra på en av akutbilarna (jobbar på huset nu). Vi får larm mitt i natten. Person som har hoppat från en bro. Vid framkomst multipla frakturer, cirk/resp instabil. rls 7-8. Klart ett jobb för akutbilen. När jag kliver ur bilen så träffar jag två kompisar, akutbilssyrror med samma delegeringar som mig. Helt galet? slöseri med resurser?
Har man som krav att man ska vara vubbad så ska man kunna utnyttja det också.

Skriv svar