Hjärtstopp..hur gör ni?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Mr M

Hjärtstopp..hur gör ni?

Inlägg av Mr M » 14/2 2007 22:09

Hallå alla glada tjejer och killar inom den prehospitala verksamheten. Har en liten fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag har nämligen en del vänner inom räddningstjänsten som kokar av ilska när det gäller utlarmning av hjärtstopps larm (SALSA-larm). Många brandkillar upplever att ambulans personal "går" till pat när räddningstjänsten är på plats, även brandkillar som sprungit föbi amb.personal. Dom anser att amb. personal inte kör 100% dvs springer till plats, är aktiva och tar befälet över situationen osv....

Har någon ett/flera BRA!!!! svar på detta?

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/2 2007 22:34

Låter konstigt. VI har ett mycket bra och öppet förhållande till räddningstjäsnten. Har aldrig hört att de varit missnöjda.

Varför ska vi komma inspringande och börja ge order och ta befälet med buller och bång som dina komisar tycker? Klart jag kan småspringa lite, men jag vill inte stressa upp varken mig själv (då tänker man inte klart) eller anhöriga. Räddningstjänsten jobbar med patienten precis enligt det schema som vi gör och gör det oftast alldeles utmärkt. Det vi kompletterar med är intubation och adrenalin.. Inget av det är dokumenterar "livsviktigt".

Har svårt att tro på det du säger. Brandmän är vuxna människor som inte drar sig för att kritisera. Men jag har aldrig hört den kritiken. Jag tycker du ska be dina kompisar att ta upp det med oss så vi kan ha en öppen diskussion. Tror inte problemet är så stort som du försöker få det att låta.

NU är jag lite barnslig men jag tycker att brandmännen kan vara lite lojja när de ska hjälpa till att bära, klippa någon bil eller liknande. Men de är vana med att få gliringar från oss.

Användarvisningsbild
Glock 18C

Inlägg av Glock 18C » 15/2 2007 1:09

Vissa ska alltid gnälla...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Mr M

Inlägg av Mr M » 15/2 2007 8:30

Som sagt de gäller säkerligen inte alla inom räddningstjänsten och jag vet att man har tagit upp frågan vid debrifingen, sen om problemet är stort eller inte låter jag vara osagt..

Jag vet inte varför dom påpekar detta men kan inte en anledning vara att för brand är detta en situation där dom inte känner sig 100% trygga och då förväntar dom sig att ni tar det naturlilga befälet på plats, precis som dom skulle göra om det brinner och ambulansen är först på plats?

Niklas nu vet jag att du kommer tycka att jag är dryg....men du menar att du inte springer för att du ska kunna tänka klart vid ett hjärtstopp; som är en av de enklaste behandlingar som finns inom prehospital sjukvård. :wink:

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 15/2 2007 8:58

Varesig det är en enkel behandling eller inte så är det en klok tanke Niklas har! När du springer blir du stressad, andfådd och adrenalinet rinner till. Det kan göra dig mer "trögtänkt", förutom att finmotoriken försämras. (Spring ett varv runt kvarteret i högsta fart och försök sedan att öppna din bil med nyckel.)

Dessutom skulle jag också vilja hävda att risken att du ramlar eller springer in något "obehagligt" ökar. Är du först på plats på en trafikolycka och springer tvärs över vägen finns det få bilister som hinner se dig då de med största sannolikhet glor på olyckan istället. Går du så har du bättre koll.

Skillnaden i tid mellan att gå i rask takt eller springa 50 meter fram till patieten är dessutom inte särskilt stor. Det rör sig ju bara om sekunder.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/2 2007 9:32

Det första man får lära sig när man börjar jobba är att alltd vara lugn. Är man inte lugn så får man inte visa det. Det är också det man oftast får höra när man pratar med patienter och anhöriga efteråt "hur kan ni vara så lungna". Det är en trygghet för patienten. Jag tror därför inte att man tjänar något på de sekundrana man förlorar på att gå.

Något av det enklaste man kan göra prehospitralt? Hur menar du? På pappret är det väldigt enkelt och uppstyrt. Verkligheten är en annan. Svårt att få in nål, tubsvårigheter. Orsakas stoppet av något annat än ischemisk hjärtsjukdom?
Jag fröstår om rädnigsttjänsten tycker det är enkelt! De behöver inte fundera över sånt. Det är vårat jobb.

Men som sagt Jag har träffat representanter från alla räddningstjänster i sthlm tror jag. Och det har aldrig vart en enda sur min.

Sedan tror jag inte räddningstjänsten vill kasta sten i glashus. Ska vi prata om några som jobbar långsamt, drar stövlarna efter sig osv så är det.... Men de jobbar inte sämre för det!?

Mr M

Inlägg av Mr M » 15/2 2007 10:54

Okej grabbar...jag tog väl io ifall jag skrev att dom kokar av ilska... och ja de finns mer kompleserade hjärtstopp :wink:

Men faktum är att den här frågan har kommit upp, dock ej av hela räddningstjänsten utan av mer färska killar inom brand. Dom i sin tur har känt en frustration eftersom dom inte känner sig 100% säkra vid ett hjärtstopp och när dom sen ser amb.pers komma gående så förstår ni säkert varför dom reagerar. Men jag ska försöka förklara för dom varför ni går och överlämna kritiken om att även dom drar sin stövlar mellan varven.

8)

malle

Inlägg av malle » 15/2 2007 11:56

Mr M skrev: Dom i sin tur har känt en frustration eftersom dom inte känner sig 100% säkra vid ett hjärtstopp och när dom sen ser amb.pers komma gående så förstår ni säkert varför dom reagerar.
Jag tror att det är just detta som gör "att de kokar av ilska". Det finns en mycket stor skillnad i arbetssättet mellan brand och ambulans. Den består i att alla brandmän jobbar under ett befäl som alltid talar om, ger order, om vad de ska göra - dvs den enskilde brandmannen behöver oftast aldrig själv bedöma hur insatsen ska utföras utan följer endast en order. Detta leder till att en brandman förväntar sig att någon tar befälet och talar om vad som ska göras.

Detta är ett system som fungerar bra för det mesta men bygger på ett duktigt befäl som tar hela ansvaret och ger kloka order.

Ambulansens organisation fungerar inte alls så. Vi har inget befäl när vi jobbar utan den enskilda besättningen (ofta endast 2 personer) måste själva göra alla bedömningar av vilka insatser som ska utföras samtidigt som de utförs(!) - och ofta under tidspress.

Detta gäller i synnerhet vid hjärtstopp där tiden är direkt avgörande för pat:s överlevnad. Jag håller därför med om att A-HLR inte alls är den enklaste behandling man kan göra - tvärtom är den en av de behandlingar som är mest komplicerad för oss.

Det finns en mkt enkel lösning dock och det är att den osäkra brandmannen talar om att han är just osäker för ambulanspersonalen. Då vet de det och kan gå in och vara extra tydliga i sina instruktioner.

Lars Eriksson

Re: Hjärtstopp..hur gör ni?

Inlägg av Lars Eriksson » 15/2 2007 13:28

Mr M skrev:Hallå alla glada tjejer och killar inom den prehospitala verksamheten. Har en liten fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag har nämligen en del vänner inom räddningstjänsten som kokar av ilska när det gäller utlarmning av hjärtstopps larm (SALSA-larm). Många brandkillar upplever att ambulans personal "går" till pat när räddningstjänsten är på plats, även brandkillar som sprungit föbi amb.personal. Dom anser att amb. personal inte kör 100% dvs springer till plats, är aktiva och tar befälet över situationen osv....

Har någon ett/flera BRA!!!! svar på detta?
Hej!

Jag skulle vilja klargöra vissa aspekter när det gäller hjärtstoppsbehandling (HLR). Jag är i stort enig med det Niklas skriver i sina inlägg (svar), men det finns lite att tillägga när det gäller behandling med HLR. För det första är oftast de allra VIKTIGASTE att hjärtstoppet är bevittnat, och att HLR startas omgående(samt att förstås larma 112) för att ge patienten en god chans att överleva med en god livskvalitet - detta kan inte nog betonas!!

Lekmanna-insatser är alltså det som är viktigaste för att patienten ska ha en möjlighet att överleva. Att inte fler privatpersoner, företag, föreningar och organisationer satsar på utbildning i livräddande första hjälpen / HLR är något man kan "koka av ilska" över. När väl HLR (förhoppningsvis av god kvalitet) är startad är patientens överlevnadschanser relativt goda och "ökad stress"i situationen helt onödig. När räddningstjänsten behandlar med D-HLR (defibrillering-HLR) ges en optimal chans för fortsatt liv för den drabbade. Avancerad behandling med läkemedel, intubation m.m har inte visat på någon förbättrad överlevnad (patient utskriven från sjukhuset i livet). Det vi bör fokusera på är bröstkompressioner av optimal kvalitet och tidig defibrillering - här finns det ibland brister hos både räddningstjänst och ambulanspersonal.

Mvh Lars Eriksson

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 16/2 2007 12:17

Mr M skrev: Men jag ska försöka förklara för dom varför ni går och överlämna kritiken om att även dom drar sin stövlar mellan varven.
Som jag ser det så finns det ingen anledning att "anklaga" en hel yrkeskategori för något och sprida elaka rykten om att vissa grupper tycker si och så om andra grupper. Har man en åsikt om hur någon jobbar så ska man ta det direkt med den det berör och inte göra som "Mr M" och späda på motsättningar som kanske finns.

Mr M

Inlägg av Mr M » 17/2 2007 11:46

Nu får ni allt lugna er......

Jag hade en fundering, en simpel fråga. Håller med att jag formulerade den märkligt, men det enda jag efterlyst var ett svar, förklaring...

Jag kastar varken skit, ifrågasätter ert arbete utan sökte bara ett svar...

Sen får jag verkligen be om ursäkt om jag nu trampade alla på tårna, men man måste väl ändå kunna fråga och ifrågasätta??....eller?

Trevlig helg!

Skriv svar