Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
aceofspades
Kalbl skrev:Aceofspades,
Jag håller med dig det är inte rellevant att ssk med fyra års studier tjänar så dåligt som vi vet, jag är den första att erkänna detta.
Jag tror vi måste engagera oss mer nästa avtalsrörelse. Vi måste från både vårdförbundet och kommunal få dem att förstå att mer måste ges till ambulanssjukvården.
Jag måste få ge en eloge till Lars Ohly som i slutdebatten igår var den enda som konkret talade om höjda löner och bättre arbetsvillkor inom svensk sjukvård. Denna fråga verkar ju helt ha kommit i skymundan både på vänster och högerkanten. Skönt att åtminstone en av partiledarna för frågan på tal. Inte en dag för sent...
-
Tobbe
...och får vi en borgerlig valseger kan vi ju även glädja oss åt den höjda trafikskatetten som ska bekosta vården för alla trafikskadade, och alla nya friskolor med varierande tema och kvalité som vill använda pengarna som annars skulle gått till grundskolan, och blir man arbetslös så får man sälja både hus och bil, för det är minsann inte bara låginkomstagare som blir arbetslösa. Men men, dom nya välbetalda jobben kommer ju att regna över oss efter valet, man får tro borgarna. Var nu dom ska komma ifrån. Men man får väl börja sälja hushållsnära tjänster till Maud, som gillar att det luktar nystädat på fredagarna när hon kommer hem från jobbet. Man får se till att man hamnar på rätt sida inkomstklyftan.
Och till er som inte gillar Persson men tycker att Reinfeldt är stilig och rapp, det är ju partiet man röstar på, inte partiledaren.
Och by the the way, undrar hur Kristdemokraterna har jobbat för att få dom homosexuella väljarnas röster i år?
T
-
aceofspades
Tobbe skrev:...och får vi en borgerlig valseger kan vi ju även glädja oss åt den höjda trafikskatetten som ska bekosta vården för alla trafikskadade, och alla nya friskolor med varierande tema och kvalité som vill använda pengarna som annars skulle gått till grundskolan, och blir man arbetslös så får man sälja både hus och bil, för det är minsann inte bara låginkomstagare som blir arbetslösa. Men men, dom nya välbetalda jobben kommer ju att regna över oss efter valet, man får tro borgarna. Var nu dom ska komma ifrån. Men man får väl börja sälja hushållsnära tjänster till Maud, som gillar att det luktar nystädat på fredagarna när hon kommer hem från jobbet. Man får se till att man hamnar på rätt sida inkomstklyftan.
Och till er som inte gillar Persson men tycker att Reinfeldt är stilig och rapp, det är ju partiet man röstar på, inte partiledaren.
Och by the the way, undrar hur Kristdemokraterna har jobbat för att få dom homosexuella väljarnas röster i år?
T
Vill du hellre att vänsterblocket kommer och höjer bensin- och energiskatten istället? Du kommer att ha råd att köpa bil, men du kommer inte ha råd att tanka den. Detsamma gäller för boendet. Har du lyckats skramla ihop till fastighetsskatten under dina lagstadgade 6 h/dag, så finns det inga pengar kvar när elräkningen ska betalas, eftersom dina sista kronor gick till att betala momsen på matvarorna du var tvungen att köpa till dina barn.
Jag kan hålla med dig på en punkt, att det fokuseras alldeles för mycket på partiledarna, och i synnerhet på de två statministerkandidaterna. Du har helt rätt i att politiken är det huvudsakliga, inte människorna som representerar den.
Mvh. /Aceofspades..

-
Kalbl
aceofspades skrev:malle skrev:
Misstänker att aceofspades menar det sammanlagda skattetrycket. Som jag skrivit tidigare - när man räknar in samtliga skatter är det skrämmande vilket skattetryck vi har.
Ja, det stämmer. Man kan inte bara redovisa inkomstskatten, utan man måste även ha i tanken att all den moms vi betalar inte är annat än skatt på redan skattade pengar. Vi skattas till döds i det här landet, och särskilt drabbade är låginkomsstagarna.
I dn SVT-sända slutdebatten igår talades även om att höja inkomsttaket i A-kassan, vilket har en "betryggande effekt för arbetslösa, tidigare högavlönade tjänstemän." Även detta bidrar till en ogynnsam utveckling av svensk jobbpolitik. Jättebra för de arbetslösa, men orättvist för de stackarna som med sina löner skall finansiera detta svineri. Ett begrepp som dyker upp i mitt huvud är "Feodalsamhälle". En hårt arbetande grupp av människor som bär upp hela samhällets välfärd på sina slitna ryggar, medan den nya överklassen, dvs de arbetslösa, bara får det bättre och bättre ekonomiskt.
Vill vi ha ett sådant Sverige?
En gång för alla, det ska vara lönsamt att ha ett arbete!
För det första, skall borgarna ta bort all denna skatt som ni radar upp som problem? Måste vara en otrolig nyhet som skulle leda landet i moras, detta måste ju finnansieras på annat sätt, och då undrar ju vän av ordning, vem ska betala då???
Sedan är det ju häpnadsväckande att kalla en arbetslös för överklass, ja då undrar jag verkligen vad du har för ideolgi, då räcker nog inte ens moderaterna till i din begreppsvärld.
-Gå nu och rösta, så får vi alla respektera det resultat som uppstår. Det är det viktigaste för demokratin!
-
Tobbe
Jaha, och så gick det som det gick. Nu har vi dragit ihop lite stålar den här gången också. Så aceofspades och dina kompisar, försök nu att inte göra slut på alla pengar med en gång. Dom ska ju räcka i fyra år. Vi vill ju helst att inte utlandsskulden är för stor när vi är tillbaka om fyra år och ska betala tillbaka igen.
Tobbe
-
aceofspades
Tobbe skrev:Jaha, och så gick det som det gick. Nu har vi dragit ihop lite stålar den här gången också. Så aceofspades och dina kompisar, försök nu att inte göra slut på alla pengar med en gång. Dom ska ju räcka i fyra år. Vi vill ju helst att inte utlandsskulden är för stor när vi är tillbaka om fyra år och ska betala tillbaka igen.
Tobbe
Har du inte någon gång reflekterat över att det, trots högkonjunktur och ekonomisk tillväxt inte har skett särskilt mycket förbättringar under Perssons regeringsperiod, varken inom jobbsektorn, vård- och omsorg eller skolan.
Kanske ditt resonemang bygger på en inneboende rädsla för att du inte ska kuna leva gott på A-kassa och förtidspension? Om du är arbetsför och dessutom har ett arbete innebär maktskiftet bara fördelar för dig. Och skulle du en dag bli sjuk kan du lita på att det finns en vårdplats för dig, privat eller offentlig, och utan långa vårdköer.
Att du skyller utlandsskulden på Moderaternas regeringsperiod under 90-talet visar bara hur opåläst du är. Kolla upp fakta!
-
Tobbe
aceofspades: Det är nog lite sant att jag oroar mig. Jag har svårt för förändringar, särskilt till det sämre. Och jag blir förbannad när borgarpacket drar alla sjuka och arbetslösa över en kam och kallar dom för fuskare och sänker ersättningen för dom. Att fuskare får mindre pengar säger väl ingen emot, men dom som faktiskt är sjuka och arbetslösa, drabbas dom inte alls av det sänkta bidraget? Eller får man ett särskilt bidrag om man är sjuk på riktigt?
-
malle
Tobbe skrev:aceofspades: Det är nog lite sant att jag oroar mig. Jag har svårt för förändringar, särskilt till det sämre. Och jag blir förbannad när borgarpacket drar alla sjuka och arbetslösa över en kam och kallar dom för fuskare och sänker ersättningen för dom. Att fuskare får mindre pengar säger väl ingen emot, men dom som faktiskt är sjuka och arbetslösa, drabbas dom inte alls av det sänkta bidraget? Eller får man ett särskilt bidrag om man är sjuk på riktigt?
Du har ju inte lyssnat överhuvudtaget på alliansens budskap. Även om du är råsosse i grunden är det minst sagt viktigt att du kan lyssna till andra alternativ.
Tänk om det skulle råka vara så att någon annan än socialdemokraterna faktiskt sitter på kunskap/förslag som kanske förbättrar vårt land.
Våga vidga perspektivet lite.
//malle
-
aceofspades
Tobbe skrev:aceofspades: Det är nog lite sant att jag oroar mig. Jag har svårt för förändringar, särskilt till det sämre. Och jag blir förbannad när borgarpacket drar alla sjuka och arbetslösa över en kam och kallar dom för fuskare och sänker ersättningen för dom. Att fuskare får mindre pengar säger väl ingen emot, men dom som faktiskt är sjuka och arbetslösa, drabbas dom inte alls av det sänkta bidraget? Eller får man ett särskilt bidrag om man är sjuk på riktigt?
Du skriver att arbetslösa "drabbas" av borgarnas politik. Då kan man fråga sig vad som är bäst för den enskilde individen i detta läge. Ska vi som vänsterblocket vill, höja A-kassa och tak så att fler kan ha råd att vara arbetslösa? Eller ska vi i enlighet med alliansens arbetslinje verka för ett gynnsammare klimat för företagarna, vilket i sin tur genererar fler jobb och en möjlighet för den enskilde att känna glädjen och stoltheten i att kunna försörja sig och sin familj på egen hand?
Jag förstår inte varför du har en sådan negativ inställning till att fler i samhället får en möjlighet att bli självförsörjande. Är du kanske en av dem som inte tycker att det är värt att jobba så länge A-kasseersättningen är en mycket fördelaktigare lösning på inkomstfrågan.
-
Tobbe
aceofspades: Det blir alltså fler jobb om man får mindre i a-kassa. Var ser du den kopplingen? Bestämmer jag själv som arbetslös om det finns lediga jobb?
T
-
AuF
Nej, Men har tyvärr själv några i min närvaro som är rätt duktiga på att utnyttja systemet. Jobba i ihop A-kassa för att sedan stämpla upp den. Tyvärr är inte alla lika plikttrogna för en hundring extra om dagen. Många ser då soffan som ett bra altenativ. Tyvärr.
Sånt här gör mig j.vligt förbannad. Att personer spelar på att dem som har de sämre. Och använder sig av ett system som borde vara för dem som behövder de.
Och tyvärr tror jag inte detta fenomen är ett som bara finns hos några av mina "kompisar", utan säker på en hel del fler ställen. Kanske sänkt skatt för låginkomsttagare och att inte höja A-kassan kan vara ett svar på detta. Sedan kan väl ingen vara så naiv och tror att de finns lika många sjukskrivningar som sjuka i sverige?
Ingen omptimal lösning. Långt ifrån. Men jag tror det var mycket i detta som gjorde att de blå vann. Folk är trötta på människor som spelar på vår välfärd. Det var iaf de som fick mig att byta sida. Och förhoppningsvis slipper jag ångra ihjäl mig de närmaste åren.
Tyvärr får de som verkligen är i behov av hjälp nu ett något sämre skyddsnät.
-
Tobbe
Så jobben blir alltså inte fler av man sänker a-kasseersättningen, utan det är mera en hämnd på alla onyttiga människor som ljuger, dvs arbetslösa. Jag skulle om jag var arbetslös känna mig oerhört kränkt av den här behandlingen, inte för att jag får mindre pengar utan för det typiskt borgerliga tankesättet att alla som får bidrag eller någon sorts ersättning är egentligen lata lögnare. Och är det någon som tror att fuskarna, som alltid funnits (inte minst bland Skandiachefer), ska sluta fuska bara för att man sänker avgiften? Ordna fram jobb åt alla först, sedan kan man ju sänka ersättningen hur mycket som helst.
T
-
peder
problemet med en hög A-kassaersättning är att om man blir arbetslös så har den arbetslösa ganska högra krav på de arbeten som han söker. Det måste vara exakt inom det som man är utbildad till, lönen får inte vara för dålig, man är inte beredd att flytta till grannkommunen osv. I sverige är det så självklart man ska få jobba med det som man är utbildad till. Är det inte bättre att man jobbar några månader med något, vad som helst, istället för att plocka ut bidrag. Tex. för att få en civilinjengör att köra truck på ett lagrer under ett par månader, istället för att stämpla, är nog enda lösningen att låta a-kassan vara så låg att det är en stor ekonomisk fördel att istället ta det där skitjobbet ett litet tag och undertiden söka nytt jobb inom det område man hellre vill jobba.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.
-
peder
Det som s-politiker inte gärna pratar om är sambandet mellan arbetslöshet-inflation. Enligt stora ekonomiska profeter, (bla Phillips och Keynes) kommer en låg arbetslöshet leda till inflation, (vilket innebär bla lägre löner, vilket slår hårdast mot de som redan har låg lön. plus att samhällsekonomin blir drabbad) Ökar arbetslösheten minskar inflationen (och lönerna går upp). Sambandet hänger ihop genom att har många människor arbete så handlars det mer och inflationen ökar. Har människor mindre pengar så går inte handeln gå lika bra och inflationen minskar. (enkelt förklarat).
MEN, har man många arbetslösa, men som ändå konsumerar (genom att ha skaplig A-kassa) kommer ekonomin att stagnera, viket betyder hög arbetslöshet och hög inflation. Det är det sämst tänkbara för ett lands ekonomi.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.
-
aceofspades
peder skrev:problemet med en hög A-kassaersättning är att om man blir arbetslös så har den arbetslösa ganska högra krav på de arbeten som han söker. Det måste vara exakt inom det som man är utbildad till, lönen får inte vara för dålig, man är inte beredd att flytta till grannkommunen osv. I sverige är det så självklart man ska få jobba med det som man är utbildad till. Är det inte bättre att man jobbar några månader med något, vad som helst, istället för att plocka ut bidrag. Tex. för att få en civilinjengör att köra truck på ett lagrer under ett par månader, istället för att stämpla, är nog enda lösningen att låta a-kassan vara så låg att det är en stor ekonomisk fördel att istället ta det där skitjobbet ett litet tag och undertiden söka nytt jobb inom det område man hellre vill jobba.
Jag instämmer fullständigt med dig. Om man tänker efter å vore det kanske inte dumt att införa ett krav på att den arbetslöse utför någon form av samhällsnyttigt arbete ett par timmar om dagen istället för att sitta hemma.
Detta vinner alla på. Den arbetslöse kan få inblick i andra arbeten än sitt eget, och kanske även chans att "sadla om" till ett nytt yrke, samtidigt som tex kommun etc får nytta av den "extra arbetskraft" som den arbetslöse utgör.
Nu kommer någon att säga att arbetslöshet är ett "heltidsjobb" där man springer på anställningsintervjuer åtta timmar per dag. I verkligheten är det tyvärr inte så. Många verkar ha fullt upp med att göra ingenting.