UMEÅ ,BÄST UTBILDNING I LANDET FINNS NUMERA I UMEÅ! HURRA!!!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Patientsäkerhet

UMEÅ ,BÄST UTBILDNING I LANDET FINNS NUMERA I UMEÅ! HURRA!!!

Inlägg av Patientsäkerhet » 24/8 2006 13:46

Har nu fått mailsvar från en ledande politiker i Västerbottens läns landstings som varit på ett möte med vår akutsjukvårdsverksamhetschef i Västerbottens läns landsting som också sitter med i FLISA:
(Nedan följer utdrag ur mailet.)

-"I stort kan man väl
säga att verksamhetschefen bemötte kritiken som framkommit och visade på att det inte var så dåligt ställt med ambulansen.
Vi tog bl a upp detta med utbildning.
Alla politiker fick materialet kring utbildning och
introduktion och Verksamhetschefen menade att Umeå är bäst på utbildning i landet.
De medarbetarundersökningar som gjorts inom ambulansen har varit positiva.
Det finns inga avvikelserapporter när det gäller vikarier.
Däremot har det funnits avvikelserapporter när det handlat om en tom station.
Körhastigehten hade ingen avgörande medicinsk betydelse.
Vi hade också ett samtal kring att Skellefteå saknar ambulans ca 25 timmar/månad och
Umeå saknar ambulans ca 50 timmar/månad. Kostnaden för ambulansjournal togs upp och där bör nog politiken vara lite mer självkritisk när det gäller prioriterade pengar.
Politikerna sitter dock inte och läser varje verksamhetsplan från varje
verksamhet utan det ligger på varje verksamhetsområdeschef att ta upp
viktiga budgetfrågor på politikernas bord, tex vad beträffar
ambulansbudgeten.
I detta fall är det ju Närsjukvårdsområdeschefens ansvar.
Några beslut togs inte utan det var en information till politikerna med
anledning av tidningarnas skrivningar i sommar."

Hjälp mig gärna med tolkningen av detta brev/kommentera!,
har verksamhetschefen duperat politikerna? Ska det verkligen räcka med att säga att man är bäst på nåt?..borde det rimligen bevisas?...eller är det bara jag som int ä lättlurad! (Min egen kommentar)

Patientsäkerhet

Inlägg av Patientsäkerhet » 24/8 2006 19:39

Skämmes tamef-n som en Västerbottnisk Robinsondeltagare uttryckte sig!
:oops:

Lipton

Re: UMEÅ ,BÄST UTBILDNING I LANDET FINNS NUMERA I UMEÅ! HURR

Inlägg av Lipton » 24/8 2006 22:33

Tyvärr är det väl så att politiker ofta är bundna till att lyssna på verksamhetschefer. Lustigt tycker jag dock det är att media helt och hållet köper vad Ängqvist säger rakt av utan att reflektera över en del av de totala orimligheter.
När det gäller avvikelserapporter så är min övertygelse att de skrivs flitigare angående ämnen som är avvikande. Problemen med sommarvikarier är ju knappast något som är avvikande under sommarmånaderna varför det kanske inte skrivs lika flitigt som det borde. Faktum är ju att om man skrev en avvikelse varje gång det är tveksamt vem som skall köra/vårda och på vilket sätt så kanske läget vore annorlunda. I alla fall skulle det finnas tydligt dokumenterat.

Novisen

Inlägg av Novisen » 27/8 2006 14:59

Då jag började arbeta var det sagt att alla läkarstuderande som ville ha sommarjobb skulle ha avslutat minst termin 6 innan det blev aktuellt med sommarjobb. Dessa fick sedan efter inskolning delegation på samma läkemedel som övriga på stationen. De fick dock ta en del ordinationer över telefon precis som ambulanssjukvårdarna. Sista 2 sommrarna har delegationerna försvunnit för dessa samtidigt som dessa enbart får jobba med sjuksköterskor. Jag hoppas att även Kalle kan se problemet med det. Dessutom tas sommarvikarier in från läkarutbildningen redan tidigare vilket är emot den policy som iallafall tidigare fått råda. Ett mål måste vara att endast legitimerad personal sommaranställs eller att sommarpersonalen har tillstånd för utryckningskörning.

Jag skrev ett brev till politikerna i Västerbotten där jag efterfrågade en satsning på ambulanssjukvården just för att vi har en verksamhet som inte går att dra ner under sommarperioderna och att vi därför borde kunna erbjuda samma bemanning under våra sommarmånader som under vinterhalvåret. Jag efterfrågade även en utbildningsplan med tex vårdutvecklare som kan bedriva internutbildning, körutbildning för all personal och att krav för att få jobba med nya sommarvikarier sätts.

Kalle skrev att neddragningar sker överallt inom vården på sommaren och att inte ambulansen är unik. Håller med om detta men vill påstå att det bara är på akutmottagningen som det får liknande konsekvenser. Operation ställer in största delen av sina operationsprogram sommartid. Avdelningarna stänger för att kunna hålla tillräckligt med personal (läkare, sjuksköterskor och undersköterskor) på de avdelningar som har öppet. Iva gör samma sak. Jag vill påstå att ambulansjobbet kan vara betydligt mer utlämnat (inte svårare) än jobbet som sjuksköterska på en avdelning. Man skulle inte på operation komma på att anestesisjuksköterskan både skulle sköta sövningen och att assistera kirurgen då operationssjuksköterskan har semester. Att sjuksköterskan i ambulans både ska sköta körning och vårdning är dock accepterat.

Om körtiden inte har någon betydelse som våran högsta chef påstår så måste Prio 1 körningar genast tas bort. Det är den klart farligaste momentet i vårt jobb.

Hur ska man då göra för att lyckas med rekryteringen sommartid.
- Först och främst måste man erkänna att ambulansverksamheten är speciell och därför kan behöva extra resurser för att upprätthålla kompetensen sommartid.
- Rotationstjänster där personalen endast arbetar mot ambulansen sommartid. Då främst mot operation som drar ner sin verksamhet mest.
- Möjlighet att "låna" sjuksköterskor från avdelningar. Skulle räcka med 3-4 stycken för att få en betydligt bättre situation på ambulansen.
- Kanske några extra rader att tillsätta i schemat som kan fungera som Pool för hela Västerbotten. Tanken är att dessa även kan jobba på andra platser under vinterhalvåret.
- Rekrytering av erfaren ambulanspersonal från andra platser i landet med lönekuvertet som främsta lockropet.
- Extra betalt /sommaravtal för de som kan tänkas skjuta på sin semester.
- Införande av en transportambulans sommartid.

Vad personalen inte verkar intresserade av är att gå på tre semesterperioder. Personligen tycker jag at det verkar vara en stor försämring. Sommaren/semestern behövs som ett andningshål efter en mörk vinter.

Inskolningen av sommarvikarier på Umeambulansen har jag ingen åsikt om då jag inte vet hur den ser ut. Skellefteås inskolning har iallafall tagit stora steg framåt och kan bli riktigt bra så småningom. Jag skulle dock vilja se att alla tvingades delta i inskolningen för att senare få jobba.

Novisen//

Patientsäkerhet

Inlägg av Patientsäkerhet » 27/8 2006 15:57

Hej och tack för ditt brev Novisen!.
Måste bara tillägga: -Nu är det ju inte enbart sommartid (juni-augusti) som det varierar med kompetensen i bilarna. Studenterna och de som arbetat kortare tid än att de hunnit gå utryckningsförarutbildning har ju inte per automatik arbetat färdigt bara för att de återigen börjat ny termin runt augusti månads slut.
De arbetar mig veterligt med regelbundenhet f.o.m. sept-maj, i.a.f. här i Umeå,Nordmaling,Robertsfors och Vännäs.
Tvåbils-larm lär inte hända ofta ute i de mindre kommunerna och i Umeå har vi ju bara två ambulanser efter kl. 17 samt helger (ca.111000 invånare i Umeå) -vilket även där innebär ett lotteri huruvida det kommer finnas en andra-bil ledig för ett s.k. 2-bilslarm.
Statistiken över hur många uppdrag de två bilarna gör under ett helgdygn måste ju vara offentlig att rekvirera från SOS Skellefteå? , min egen uppskattning är att vi gör 5-20 uppdrag per bil och helgdygn men det är som sagt en uppskattning och stämmer det så lär vi inte kunna backa upp varann särskilt ofta med s.k. tvåbilslarm...
För patienterna innebär ju det ett lotteri om de kommer få prio 1 skjuts in, beroende vilket arbetsteam som kommer och hämtar den nödställde.

Patientsäkerhet

Re: UMEÅ ,BÄST UTBILDNING I LANDET FINNS NUMERA I UMEÅ! HURR

Inlägg av Patientsäkerhet » 27/8 2006 16:38

Hej och tack för ditt inlägg Lipton!, nu är det ju inte enbart under sommarmånaderna som arbetsgivaren med regelbundenhet använder "sommarvikarierna", de används året om, du vet-det är ju billigare med vidbehovsanställda då de ej behöver betala för de få dagar de inte har behov av dem, i synnerhet om man kanske anställt dem enligt kommunals lägstalöner alt vårdförbundets dito, nåt som även håller ned våra månadslöner.
Sen att det blir ett lotteri för patienten hur brådskande transporten blir de gånger föraren inte får köra utryckning, blir hos oss lägre prioriterat ( se artikel www.vk.se från den 12juli i år "Ambulansvikarier får inte köra mot rött").
Tänk dig nu att man skriver en avvikelserapport på ett patientfall där man gjort en subjektiv bedömning att patienten åsamkats onödigt lidande/betydande risker genom att stå i bilköer eller vänta på grönt-hur kommer det uppfattas av ledningsansvariga känns tveksamt i denna organisation. Ett sätt är ju att socialstyrelsen rekvirerar ambulansjournaler f.o.m. 2005-11-01 och vidare t.o.m. idag för att göra en opartisk bedömning/kvalitetskontroll hur nuvarande organisation fungerar och samtidigt begära in utbildningsintyg på samtliga anställda. En kontroll av körkortsutfärdandedatum kan ju också vara på sin plats.

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/8 2006 22:31

Novisen skrev:Kalle skrev att neddragningar sker överallt inom vården på sommaren och att inte ambulansen är unik. Håller med om detta men vill påstå att det bara är på akutmottagningen som det får liknande konsekvenser. Operation ställer in största delen av sina operationsprogram sommartid. Avdelningarna stänger för att kunna hålla tillräckligt med personal (läkare, sjuksköterskor och undersköterskor) på de avdelningar som har öppet. Iva gör samma sak. Jag vill påstå att ambulansjobbet kan vara betydligt mer utlämnat (inte svårare) än jobbet som sjuksköterska på en avdelning. Man skulle inte på operation komma på att anestesisjuksköterskan både skulle sköta sövningen och att assistera kirurgen då operationssjuksköterskan har semester. Att sjuksköterskan i ambulans både ska sköta körning och vårdning är dock accepterat.
Klockrent skrivet Novisen! Tyvärr så anses det av 98% av alla inblandade (utom möjligtvis patienterna) inte alls vara samma sak. Det tror jag beror på det faktum att många syrror i ambulanserna tidigare har jobbat som ambulanssjukvårdare och sedan inte gjort mer än de behövde för att få leg innan de gick tillbaka till ambulansen. Jag anser inte att detta behöver vara fel. Men jag tror inte det är många som kommer från huset som gillar situationen, men vad skall man göra som ny i en verksamhet? Att tacka nej till en tjänst med hänvisning till verksamhetschefens uppenbara liv i det blå kommer ju knappast förändra något.

Jag blir mer och mer övertygad om att hoppet står till en rejäl medial granskning av verksamheterna. Där man faktiskt frågar personer med faktiskt kunskap om logiken i regler och riktlinjer och inte bara köper verksamhetschefens sagor. Om tidsaspekten är försumbar borde väl både media och politiker dessutom fråga sig varför det läggs gigantiska pengasummor på att köpa bilar utrustade med larmanordningar till verksamheten?

Verksamheten har förändrats enormt de senaste 20 åren. Den har förändrats betydligt de senaste 5 åren. Och faktum är att DEN FÖRÄNDRADES PÅTAGLIGT 2005-11-01. Att ändå inte inse konsekvenserna av det datumet tycker jag är märkligt för alla som är verksamma inom ambulansverksamhet.
Det datumet betydde att ambulanssjukvårdare inte längre får administrera läkemedel, men innebörden och konsekvenserna går djupare än så!

Anonymous

Till anonym Patientsäker

Inlägg av Anonymous » 28/8 2006 21:15

Hej. Jag måste få försvara Umeå ambulansverksamhet mot dessa personliga påhopp som kommer från den anonyma skribent som kallar sig patientsäkerhet. Det är mycket pinsamt och framför allt fegt att göra dessa påhopp och vara anonym. Jag har jobbat på Umeå ambulansstation sedan 1990 och aldrig upplevt klimatet mellan ledning och ambulanspersonal som att vi skulle på något sätt straffas för våra åsikter.

Jag skulle med hyfsad träffsäkerhet nämna ditt namn nu och dom medhållare som du knutit till dig. Du är med största sannolikhet inte helt ensam om dessa inlägg. Vi på stationen har det berömda runda bordet där det diskuteras allt mellan himmel och jord så även ämnet om sommarvikariers vara eller inte vara. Det har varit högt i tak för det mesta och aldrig har jag upplevt att det skulle straffas att göra det. Det måste vara skönt att få skriva av sig sin egen frustration utan att behöva stå för sina åsikter eller ventilera dessa på ett vuxet sätt. Tänk om du har fel. Det du har gjort för inte vår verksamhet framåt utan snarare bakåt.

Vad patientsäkerhet beträffar så är du fantasilös. Bäst kompetens sköter patienten. Den sommarvikarie som inte får köra typ 1 kör typ 2. Du har jobbat tillräckligt länge för att veta det, men kanske inte vågar erkänna, att det är vid ett fåtal typ 1 körningar som vi räddar ett liv med gaspedalen. Vi pratar om siffror i promille. När jag började som ambulanssjukvårdare 1980 så hade vi mkt låg utbildning och då kanske vi räddade några patienter med att köra fort. Vi skall inte glömma bort vår egen säkerhet. Jag om någon vet detta. Jag har alltid älskat att köra fort, och ibland med livet som insats, det kan jag villigt erkänna. Men jag har riskerat både mitt, kollegors och patienters liv. Jag har blivit klokare med åren och speciellt sista tiden.

Överlever inte patienten ett kortare stopp vid ett rödljus där man i ett sådant fall som du beskriver, mycket väl hade kunnat slå på både siren och blåljus för snabbare framkomlighet just där, så blir det nog tyvärr så att patienten troligen kommer att avlida. Men inte på grund av att vi kört för sakta. Det är enligt min mening mer patientsäkert att ge en bra utbildning i akutsjukvård, vilket görs på stationen. Det krävs väldigt mkt av våra sommarvikarier. Dom skall på kort tid ca 3-4 veckor lära sig akut omhädertagande av en patient. Varför lägga kravet på dessa att dom även skall framföra ett fordon under stress som det är ett köra utryckning. Man gör väl idag den bästa vården i vårdutrymmet och inte i framsätet. Målet med högre kompetens inom vård av patient i ambulansen är ju att vi skall kunna säkerställa patientens tillstånd så långt som möjligt. Tragiskt, fantasilöst och ett hån mot sommarvikarier, fast personal och ledning att inte kunna lösa en utryckning på ett bättre sätt. Jag upplever att verksamheten har stöttat utbildning och förbättring efter det utrymme som finns och vi kan ha en öppenhet och önskemål med våra chefer. Vår station framställs i dålig dager där man kan få uppfattningen att du har all personal bakom dig. Jag vet med all säkerhet att så är inte fallet. Du framställer oss som att det råder total inkompetens bland personal och ledning. Det är snarare tvärtom!! Du framställer även dig själv som obegåvad och fantasilös.

Men på alla arbetsplatser finns det några med en viss inbillad pondus som får med sig en liten skara ryggdunkare och ja-sägare, så även hos oss och så går det lilla drevet. Det du skapat är förvirring och ryktesspridning. Till vad nytta? Vad är ditt mål?

Vi har under alla år varit priviligierade gentemot andra kliniker inom flera områden ex löner, utbildning och andra fördelar och allt med ledningen i bakgrunden.

Nu kanske vi får se fram emot 3 semesterperioder. Det som ledningen hjälpt till så att vi sluppit. Det skulle minska vikarieantalet till mindre än hälften och säkerligen då även bli mindre kostsamt. Rekryteringen skulle bli lättare. Hoppas att ditt mål blir nådd då och att du känner dig till freds. För du har väl gjort dessa uttalanden med tanke på föra hela vår verksamhet framåt och inte för att döva din egen ångest och frustration över något annat... Egna åsikter har alla rätt att ha, men då måste man också kunna stå för dom personligen och ge möjlighet att bli bemött på ett konkret sätt!

Finns det någon lag som säger hur fort en typ 1:a skall framföras? Ta bort typ 1:an och kör hädanefter bara 2.or och 3.or. Korkat förslag men patientsäkert och personalsäkert eller hur......

OBS. Det som nu är skrivet kommer inte att bemötas eftersom det inte finns någon fysisk person att föra en seriös dialog med. Anonyme patientsäker kan skriva sig trött.

Hälsningar Folke Renström, stolt ambulanssjuksköterska Umeå ambulans

[/quote][/u][/i][/b]

Lipton

Re: Till anonym Patientsäker

Inlägg av Lipton » 28/8 2006 22:41

Folke: Välskrivet och bra inlägg!
Jag håller med dig om att det vore bra om man på forumet var tvungen att underbygga sina inlägg med något mer än en signatur som inte säger något om vem personen är. Jag blir dock nedröstad gång på gång eftersom det inte anses kunna föras en öppen diskussion om man inte tillåts vara anonym.
Det är bra av Umeå att ge sina vikarier en så lång introduktionsutbildning som 4 veckor, jag förutsätter att det är heltid eftersom man i princip skall läsa in hela 40-veckors.
Jag håller också med dig om att ett rödljusstopp inte gör skillnad i patientens möjligheter att levande skrivas ut från sjukhuset. Men då tycker jag nog att du får hålla med mig om att blåljus och 130-140km/h och transportsträcka på 7-8 mil kan göra stor skillnad? Nu är det ju 4 år sedan jag flyttade från norrland, men visst har ni väl fortfarande kvar såna transportsträckor ibland?
Jag har ingen aning om hur saker fungerar på er station och jag har heller inte förutsatt att alla helt saknar förtroende för ledningen. Det är ju trots allt bara Patientsäkerhet som gormar. Novisen har en något lugnare framtoning som jag tror är mer representativ. Vad jag tror spelar ju dock ingen betydelse.
Det jag däremot vet är att er verksamhetschef citerats i media på ett sätt som säger mig att han uppenbarligen inte insett det jag skrev tidigare. Nämligen att saker och ting inte är som de var i oktober förra året.

Novisen

Inlägg av Novisen » 29/8 2006 0:55

Folke! Bra och välskrivet inlägg! Har ändå lite frågor som du gärna får svara på. Tycker du att det görs tillräckliga insatser med att lösa personalfrågan under sommaren? ´Vad tycker du om de förslag som jag framförde ovan? Tycker du att man ska ha regler som tex minst 4 terminer på sköterskeskolan, undersköterska eller 6 terminer på läkarlinjen för att få sommarjobb? Kan du hålla med om att det finns ett problem eller vad man kan kalla det då ambulanserna i tex Stockholm bemannas av en vubbad sköterska och en certifierad ambulanssjukvårdare även under sommaren?

Novisen//

Patientsäkerhet

Inlägg av Patientsäkerhet » 29/8 2006 9:53

Kommentarer till Folke`s inlägg!
Vill börja med att rikta ett tack för mailet!

Du skrev : -”Det är mycket pinsamt och framför allt fegt att göra dessa påhopp och vara anonym. Jag har jobbat på Umeå ambulansstation sedan 1990 och aldrig upplevt klimatet mellan ledning och ambulanspersonal som att vi skulle på något sätt straffas för våra åsikter”...
Kommentar:
Undrar om du var med på mötet om blandannat distriktssköterskeuppdrag nattetid som vi blev ålagda att sköta?..vad hade hänt om vi inte hade gått med på kraven??...för den oinvigde innebär vår nya arbetsuppgift att vi med regelbundenhet tagit över distiktssköterskornas arbete nattetid för att spara pengar..eftersom vi har 2 ambulanser nattetid på ca.111000 invånare och en kanske är på ett distriktsköterskeuppdrag med den ena bilen ska det bli spännande att se hur verksamheten löser ett s.k. två-bilslarm..alternativt att det behövs ytterligare en ambulans då den ena av Umeå´s två ambulanser är ute och spolar katetrar/sätter nya katetrar..

Sen angående riddarna av runda bordet...Är det verkligen bakåtsträvande att förorda den gamla hederliga undersköterska med påbyggnadsutbildning i ambulanssjuksvård, s.k. Ambulanssjukvårdare, du vet usk-vidareutbildningen som var mellan 10-40veckor, låter i mina öron som mer än 3-4 veckor med nån enstaka kvälls- eller eftermiddagsföreläsning som med all sannolikhet inte har en av skolverket el. dyl. godkänd studieplan?..
Härligt att du beskriver vår verksamhet så ingående ocensurerat..-”Den sommarvikarie som inte får köra typ 1 kör typ 2”. Du skriver även -”Vi skall inte glömma bort vår egen säkerhet”...Folke, vi är överens om att vi ej skall glömma vår egen säkerhet men det behöver ju inte undantaga patientens behov av en snabb transport till sjukhusvård heller, för mig veterligt kan vi inte bota allt på skadeplats och vissa behöver t.o.m. komma in till sjukhusets operationssal inom en timme från skadeögonblicket kanske du vet?...

Du skriver vidare..-”Jag upplever att verksamheten har stöttat utbildning och förbättring efter det utrymme som finns och vi kan ha en öppenhet och önskemål med våra chefer.”..Även här måste jag få kommentera dig: -Du vet likväl som alla andra att utbildning/vidareutbildning ännu så länge inte lönat sig lönemässigt, ta t.ex de kollegor som för 1-2 år sedan blev specialistutbildade ambulanssjuksköterskor-blev de erbjudna mycket mer än ca. 18100:- i ingångslön?, är det priviligierat?, rätta gärna den uppgiften om jag är felinformerad!..

Du skriver vidare..
-”Men på alla arbetsplatser finns det några med en viss inbillad pondus som får med sig en liten skara ryggdunkare och ja-sägare, så även hos oss och så går det lilla drevet”...Kommentar: Måste fråga-syftar du nu på de ca. 10% anställda / de priviligierade riddarna vid runda bordet” ?.

Du skriver vidare..-”Vi har under alla år varit priviligierade gentemot andra kliniker inom flera områden ex löner, utbildning och andra fördelar och allt med ledningen i bakgrunden.”...Kommentar: -Där skulle jag vilja önska att ALLA på stationen tillhört den krets priviligierade som du talar om..

..vidare skriver du -”Egna åsikter har alla rätt att ha, men då måste man också kunna stå för dom personligen och ge möjlighet att bli bemött på ett konkret sätt!”..Kommentar: -Sen när har vi haft så pass högt i tak att det gått att föra en sådan dialog exempelvis på ett stationsmöte?..

Som slutord måste jag påpeka att det alltid är lättare att skriva ut sina riktiga namn om man håller med ledningen på alla punkter, starkt jobbat Folke!.

Gurra

Inlägg av Gurra » 29/8 2006 22:56

Ooops och nu klarnar det.
Handlar detta också eller egentligen om distriktssköterskeuppdrag nattetid som vi blev ålagda att sköta[/u Intensiteten i undersökningen och tonen i skrivandet har vittnat om något mer för oss oinvigda. Inom alla yrken förändras arbetsuppgifter och speciellt vid kompetensutveckling. Är det på något sätt förvånande att "tomtid" beredskap fylls ut något då det finns kompetens som kan och om man är inom sitt upptagningsområde och kan släppa det man har för händer om något mer akut kommer. Det går ju att svettig kasta hantlar och innebandyklubbor så var ligger egentligen den stora skillnaden? Att arbetsgivaren istället för att tvingas till besparingar, och nedskärningar effektiviserar och utvecklar och har mage att störa tv-tittande, surfande och sovande trots att de redan nu och absolut efter nyår med nya arbetstidslagen betalar för ett utfört arbete. Också. Det är bra med kompetensutveckling, sjukskötersebemanning och gör gärna ett studiebesök på en annan "vårdarbetsplats" där de jobbar effektivt hela tiden. Ofta halvspringande. Jag roterar mellan två arbetsplatser och det är skönt att komma till ambulansens relativt skyddade och lugna värld efter några veckor på vårdavdelning. / Gurra

Novisen

Inlägg av Novisen » 29/8 2006 23:45

Gurra skrev:Ooops och nu klarnar det.
Handlar detta också eller egentligen om distriktssköterskeuppdrag nattetid som vi blev ålagda att sköta[/u Intensiteten i undersökningen och tonen i skrivandet har vittnat om något mer för oss oinvigda. Inom alla yrken förändras arbetsuppgifter och speciellt vid kompetensutveckling. Är det på något sätt förvånande att "tomtid" beredskap fylls ut något då det finns kompetens som kan och om man är inom sitt upptagningsområde och kan släppa det man har för händer om något mer akut kommer. Det går ju att svettig kasta hantlar och innebandyklubbor så var ligger egentligen den stora skillnaden? Att arbetsgivaren istället för att tvingas till besparingar, och nedskärningar effektiviserar och utvecklar och har mage att störa tv-tittande, surfande och sovande trots att de redan nu och absolut efter nyår med nya arbetstidslagen betalar för ett utfört arbete. Också. Det är bra med kompetensutveckling, sjukskötersebemanning och gör gärna ett studiebesök på en annan "vårdarbetsplats" där de jobbar effektivt hela tiden. Ofta halvspringande. Jag roterar mellan två arbetsplatser och det är skönt att komma till ambulansens relativt skyddade och lugna värld efter några veckor på vårdavdelning. / Gurra

Klockrent Gurra!!!! Ambulansen är dock ett jobb som kräver en viss överkapacitet men överkapacitet behöver ju inte innebära att man slipper jobba.

urban

UMEÅ AMB

Inlägg av urban » 30/8 2006 10:28

Kan inte låta bli att ge kredit till ”patientsäkerhet” som på sitt sätt visar missnöje över sin arbetsplats. Håller med dig till 100 % angående kvalitetsproblem och fenomenet
”tio procentarna” på Umeå amulans. Jag mår illa när jag hör dessa ”familjemedlemmar” stå upp som män och banna sig över hur denne ”patientsäkerhet” kränkt våra sommarvikarier genom de tidningsskriverier som varit under sommaren.
Jag tror att förra årets vikarier som med gråten i halsen redogjorde för sin syn på saken, efter en facklig tvist med ledningen samt upplevde sig lockoutade av ledningen var i betydligt större behov av att känna stöd från sina kollegor än årets kull. Men var var ”familjens”röst då, en tystare församling har nog inte samlats varken före eller efter detta möte men kanske man varit upptagna med att torrköra Eriks (stationschefens) kontorsstol i samband med dennes frånvaro.

Angående distriktsköterskejobb så tycker JAG att det är ett sett att utveckla ambulansverksamheten då den till stor del består av just väntan.
En mer nöjd patient än en äldre man med urinstämma är svårt att hitta inom ambulanssjukvården och snart är man väl där själv som vårdtagare.
Tror också att man på sikt kan öka möjligheten till en bättre lönesättning även till oss övriga som nu inte tillhör familjen då vi ändå sparar in pengar genom att överta andras jourlinjer.

Tycker även att det är synd att du inte tog till orda på stnmötena redan i våras då jag väckte frågan ett flertal gånger hur sommaren skulle planeras utifrån 2005:s nya lagstiftning samt av vishet från tidigare år.
Det var faktiskt en församling som tyckte att det inte var rättvist mot de nyanställda/ ej legitimerad personal att i huvudsak enbart åka transporter av omvårdnadskaraktär utan alla måste få ta del av de intressanta resorna oberoende utbildning och tidigare erfarenhet.
I alla fall så skrevs punkten upp igår på stnmötet utan protester från familjen så kanske Umeå Ambulans på sikt kommer att få mer av levande stationsmöten, en mer självkritisk hållning och inte lalla omkring i tron ”bäst i Sverige”

Med vänlig hälsning URBAN KARLSSON
Umeå ambulans

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/8 2006 11:28

Patientsäkerhet skrev:Som slutord måste jag påpeka att det alltid är lättare att skriva ut sina riktiga namn om man håller med ledningen på alla punkter, starkt jobbat Folke!.
Det är starkt av Folke att skriva under med sitt namn eftersom det med all säkerhet inte är alla i hans närhet som håller med honom. Det vore lika starkt av dig att skriva under med ditt namn eftersom det med all säkerhet inte är alla som håller med dig, Patientsäkerhet.
Var ledningen står borde inte spela någon roll, om den skötte sitt arbete och höll så högt i tak att alla vågar lyfta frågor som kanske i vissa fall är obekväma med dem. Är det så att du försökt föra diskussionen med ledningen tidigare? I så fall så spelar det nog ingen roll vad du kallar dig här, de bör nog känna till vem du är ändå.

Om de däremot på något sätt handlar negativt, eller positivt, beroende på vad en person framför på detta forum så är de nog ute och cyklar på mer än ett sätt.

Alla måste inte hålla med varandra, men nog * måste alla kunna lyssna på varandra och argumentera för sin mening utan att bli ovänner. Frågan är om detta funkar i Umeå?

Skriv svar