Höganäsbåren!!!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Novisen

Höganäsbåren!!!

Inlägg av Novisen » 27/10 2004 0:22

Höganäsbåren eller Stora ryggbrädan som den kallas av vissa används sedan några år tillbaka inom vårt distrikt. Samtliga deltidskårer inom kommunen samt heltidskåren har sådana i bilarna. Vi behöver därför inte ha med dom ut på trafikolyckor.

För de som inte vet består Höganäsbåren av två bårar där den mindre delen placeras bakom ryggen och sätts fast på patienten med spännband. Den större delen skjuts sedan ner mellan den lilla delen och sätet där patienten sitter. Sedan dras den lilla ryggdelen upp på den stora. På vissa bilar kan man ta ut patienten utan att klippa taket men oftast är det bäst att plocka bort taket innan.

Fördelarna med båren är att det går att göra stora tidsvinster jämnfört med KED-västen då man har en dålig patient. Klippningen av tak tar numera bara någon minut då man klipper på två fronter. Ur patientsäkerhetssynpunkt blir omhändertagandet säkert då patienten får allt drag i längdriktningen jämfört med KED-västen då man ska vrida patienten ur bilen. En person måste dock kontrollera halsryggen vid förflyttningar. Då patienter blivt hängandes eller ligger på sidan kan ofta den lilla delen användas för att dra ut patienter med iallfall lite kontroll.

Nackdelarna är att en person måste kontrollera nacken och att skulle man råka tappa greppet under urlyftningen rubbas patientens läge på båren ganska lätt. Patienten måste även flyttas över till vaccummadrass eller spineboard innan transport.

En idé som jag spånat på länge är en kort ryggdel där patientens rygg/nacke går att fixera. Hittade nyligt en sån kort (Fastboard) ryggbräda där patienten spänns fast och med block för huvud. Min idé just nu är en sån ryggdel som passar till en scoopbår där man även kan fixera patienten innan transport. Med passar menar jag att det är samma brädd och att den lilla ryggdelen har samma skålning/form som scoopbåren. De nya scoopbårarna levereras med möjlighet för helkroppsfixering men utan fixering för nacken.

Fördelarna med det vore att man rymmer allt i en småbilsambulans. Man slipper överflyttningarna från höganäsbåren till vaccummadrass. Man får kontroll över patientens rygg och nacke innan patienten lyfts ur bilen och det går betydligt snabbare, är enklare, lika säkert för patienten och mindre slitsamt jämnfört med KED-västen.

Jag undrar om någon annan har liknande idéer? Kanske finns det redan en lösning på problemet? Kanske förstod ni ingenting av det jag skrev? Hur löser ni uttagningen av patient på er station? Känner ni till något annat namn på båren? Hittar inga resultat vid sökningar på nätet.

Novisen

Inlägg av Novisen » 2/11 2004 22:57

Har efter en del efterforskning hittat en sida hos tillverkaren som tillverkar Höganäsbåren. Båren heter HS Rescueboard och tillverkas av HS räddningsteknik som även har en rad andra produkter och som även bedriver utbildning i losstagning. http//www.hsraddningstaktik.se

Skriv svar