Sjukvårdens dolda telefonnummer
Moderator: Wernvik
Pga att de anhöriga inte kunde ringa tillbaka eftersom det var dold nummer och där pappan befann sig var det dålig teckning så när han försökte svara på sin mobil bröts bara samtalet.
Mamman var på sitt jobb och blev aldrig kontaktad.
Pga detta tog det 12 timmar innan sjukvården fick tag på dem och sonen och sonhustrun han därmed avlida...
Vi diskuterar detta i POSOM och i stödgruppen så jag är tacksam för alla förslag, tankar och ideér ni kan komma med.
Mamman var på sitt jobb och blev aldrig kontaktad.
Pga detta tog det 12 timmar innan sjukvården fick tag på dem och sonen och sonhustrun han därmed avlida...
Vi diskuterar detta i POSOM och i stödgruppen så jag är tacksam för alla förslag, tankar och ideér ni kan komma med.
Jo, jag vet att många gör så, men ska man vara noga så ska man inte berätta att patienten finns i sjukvården utan dennes samtycke.Akuten skrev:Om patienten är medvetslös kan man nog förutsätta att anhöriga bör kontaktas - även om patienten är en vuxen person.I alla fall brukar vi göra det.
Det kan ju vara en patient som av någon anledning har "rymt" från sin familj, är utsatt för hot från anhöriga, osv osv och inte vill att anhöriga ska få reda på var den befinner sig. Är patienten medvetslös så kan man ju inte veta hur det ligger till.
Lipton: Jag kan förstå din skepsis angående SMS-tjänst. Självklart ska man väl alltid försöka nå patientens anhöriga via telefonsamtal. Men om försökt på alla andra sätt utan något resultat måste man ju på något sätt försäkra sig om att anhöriga kommer i kontakt med sjukvården. Då kanske det kan vara på sin plats att skicka ett sms i stil med. "Du har ett missat samtal ifrån nummer xxx. Var vänlig ring tillbaka asap." Eller....?
Hur många har fler än ett mobilnummer registrerat på sig? Och vad händer med dem då korten inte finns i en påslagen mobil ---> Telesvar. Kan alltså ha lämnat meddelandet på ett nummer som inte ens är i bruk längre.Akuten skrev:Att prata in på en telefonsvarare skulle jag INTE göra - man vet aldrig när det meddelandet lyssnas av och av vem. Då kanske man lever i falsk förhoppning om att "nu kommer anhöriga att ringa upp snart" men i själva verket är de bortresta en vecka.Och när de kommer hem kanske patienten har avlidit...... Nej, någon form av personlig kontakt ska det vara!
Det är nog valbart i växelinställningarna... Vissa växlar kan ju visa anknytningsnumret, vissa visar "hemligt" o andra visar växelnumret... Om man exempelvis har anknytning 4567 så står det i sådana fall inte 1234567 utan 1230000.
Kan möjligtvis också ha o göra med vilket växelsystem man använder sig av... Men det bästa hade ju varit om man i alla fall kan komma i kontakt med växeln att man ser att det är "någon" inom SÖS växel som ringt exempelvis...
Kan möjligtvis också ha o göra med vilket växelsystem man använder sig av... Men det bästa hade ju varit om man i alla fall kan komma i kontakt med växeln att man ser att det är "någon" inom SÖS växel som ringt exempelvis...
Dels vet man inte om SMSet går till ett nummer som ens används och dels så vet man inte om personen slår på mobilen en vecka senare när Sven Svensson gått på semester, i pension eller helt enkelt är ledig.Beaver skrev:Men i problemet om att på ett större sjukhus så vet inte all personal om alla patienterna. Varför inte i sms:et stå att "Nummer 123456789 söker dig, var god ring upp genast och fråga efter Sven Svensson"
eller något liknande nån psykolog kan väl komma på en lugnande text eller något

Nä men kanske som ett komplement till de andra eftersökningarna för det kan ju inte vara nån enorm grej att skicka ett sms medans man ändå håller på och letar efter de anhöriga eller hur, för det tar inte ens en minut att skriva den där texten och trots att det ibland kan avra ett stressigt yrke hinner man nog med det eller hur? 

jovisst det är kanske det bästa! men vart bor du?
i glesbygden där polisen knappt finns?
ibland vid olyckor så kommer polisen fram efter det att räddningstjänsten har städat olycksplatsen....
jag menar att även på akuten så finns det administrativ personal som kan göra dylikt... och all personal kan inte finnas runt patienten för amn hjälper ju den om man kan få tag på en anhörig med eller hur?
i glesbygden där polisen knappt finns?
ibland vid olyckor så kommer polisen fram efter det att räddningstjänsten har städat olycksplatsen....
jag menar att även på akuten så finns det administrativ personal som kan göra dylikt... och all personal kan inte finnas runt patienten för amn hjälper ju den om man kan få tag på en anhörig med eller hur?
Självklart ska man göra sitt yttersta för att få tag på anhöriga. Men man sitter ju inte precis och rullar tummarna och väntar på att dessa traumapatienter/svårt sjuka patienter ska komma till akutmottagningen utan akuten är som regel full med en massa andra patienter som också är i stort behov av hjälp. Så när sådant här inträffar känns det aldrig som om man var tillräckligt mycket personal. Man måste prioritera och fördela de resurser man förfogar över på bästa sätt.
Det är det jag menar med att vi tar hand om patienterna och polisen tar hand om att söka rätt på anhöriga. Detta gäller framförallt traumapatienter. Polisen har fler/bredare sökvägar än vad vi har.
Det är det jag menar med att vi tar hand om patienterna och polisen tar hand om att söka rätt på anhöriga. Detta gäller framförallt traumapatienter. Polisen har fler/bredare sökvägar än vad vi har.
Nä men om det nu redan fungerar så att det är sjukvårdspersonal som gör det vore det ju ett bra komplement!
Sedan så om du inte kan identifiera patienten så kan du inte heller kolla upp en journal på denne. Men om patienten har en mobil med sig så kan du spåra den anhöriga och få en identifikation och bra upplysningar..
Sedan så om du inte kan identifiera patienten så kan du inte heller kolla upp en journal på denne. Men om patienten har en mobil med sig så kan du spåra den anhöriga och få en identifikation och bra upplysningar..
Första åtgärden blir förhoppningsvis aldrig att man gräver i patientens mobil för att utröna vem personen är. Reservnummer, utgå från patientens skador, stabilisera och under den tiden har säkerligen polisen gjort ett bra jobb med att identifiera patienten och kanske fått kontakt med anhöriga.
Som akuten skriver, rätt man till rätt uppgift.
Som akuten skriver, rätt man till rätt uppgift.