Lagenlig teamkompetens?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Läkarkandisar och ssk-studenter i ambulanssjukvård....

Inlägg av AMBASS » 12/7 2006 17:22

Patientsäkerhet skrev:Visst kan det mkt väl vara så att personalen till 50% tycker att rätten till ordinarie semesterperiod väger tyngre...men tar vi tag i det här idag så kommer arbetsgivarna ha ett helt år på sig att se om sitt hus inför nästa sommar...risken för inskränkning av semesterperioden blir betydligt lägre ju tidigare vi börjar påverka...det här borde vi se långsiktigt på..oavsett vi är amb.sjv eller amb.ssk så borde vi visa att vi är en kår med yrkesstolthet som även tar ansvar för patienterna där verksamhetschefer brister, sen att det kommer påverka våra lägstalöner uppåt blir bara en positiv bieffekt!.
Vill passa på att rekommendera sajten: www.alarmforbundet.se de har många sunda ideer som andra fackförbund och arbetsgivare saknar..
BRA SKRIVET!

Ja, du träffar mitt i prick. Jag vet att många BLÅ politiker är vakna för denna fråga och jag tycker mig se en lamhet bland sossarna när det gäller denna fråga. Kanske skulle man också LYSA upp möjligheten att för arbetsgivaren att hyra in personal. Jag vet att det finns god beredskap för denna typ av tillfälliga vakanser. Vissa landsting och privata aktörer väljer idag att köpa in erforderligt tränad personal från företag. En syrra kostar i snitt mellan 18.000 - 45.000 per vecka för dem. Betänk då att dem slipper all administration. Att anställa outbildade och otränade personer kan komma att kosta.

Fackförbunden tycks tagit semester i denna fråga. Det behövs flera fackföreningar som sätter press på denna byk av ovilja. Nu skall jag tillskriva landstingsdiriktören här i Stockholm! Även landstingsdiriktörer kan ju komma att bli sjuka....

((STÄRK KÅREN GENOM ATT GÖRA KRAVEN VERKLIGHETSNÄRA))
Blood Will Tell

manne

Inlägg av manne » 16/7 2006 12:59

Lipton skrev:manne: Jag håller med dig, men mina chefer ser annorlunda på saken.
Skrämmande med inkompetenta chefer som sätter egna hemtillverkade regler på den egna stationen.. :oops:
Gäller dom regler som du beskriver bryter dom mot lagen. Det vet väl vilken människa som helst som har körkort att föraren ansvarar för fordonets och passagerarnas säkehet ,dvs patient mfl.

Novisen

Inlägg av Novisen » 16/7 2006 16:07

Novisen skrev:Problemet är väl att vi har en klinikchef som sagt att utbildning inte tillför verksamheten något. Ambulansutbildning ska vara ett krav för att jobba i ambulans, även på sommaren. Tyvärr måste våra semestrar då dras in.....

Sen kanske vi måste gå ut och säga att vården som erbjuds på sommaren håller en lägre kvalite och att folk helst bör vänta en bit in på hösten innan de blir sjuka. Landstinget där jag jobbar (och du med) förbjöd till och med att ambulansen att aktivt annonsera om sjuksköterskor då all rekrytering skulle ske centralt - hurra för landstinget :lol: .
Måste bara ändra min version då den var felaktig. Man annonserade faktiskt i år efter personal men det resulterade inte i att någon personal hittades till station. Frågan kanske inte ska belysa just hur situationen är idag utan mer som patientsäkerhet beskriver - hur vi ska ha det i framtiden. Bedriver man en verksamhet som ska ha samma bemanning och kvalitetsmål även under sommarmånaderna måste faktiskt arbetsgivaren (indirekt politikerna) ge medel så att situationen ska lösas. Samma sak gäller även akuten i viss mån som inte heller får dra ner verksamheten.

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/7 2006 16:28

Måste bara fråga en sak till er som jobbar i länet tråden handlar om. Hur känns det att ha en chef som till medierna bestämt hävdar att problemet med att bara vara två inte finns eftersom alla akuta händelser resulterar i ett tvåbilslarm? Jag menar det krävs ju inte direkt några djupare erfarenheter eller kunskaper för att förstå att detta är en omöjlighet att garantera.

Patientsäkerhet

Re: Läkarkandisar och ssk-studenter i ambulanssjukvård....

Inlägg av Patientsäkerhet » 19/7 2006 1:43

Bra att fler engagerar sig i denna fråga.
Även om detta län är en katastrof vad gäller vikarier så behöver nog detta belysas nationellt, så att man inte sänker ribban...eller är det här ett sommarjobb i dignitet med att vara parkarbetare åt kommunen...tyvärr så är inte detta bara ett sommarproblem...i Västerbottens-Kuriren svarade Länschefen för verksamheten att han var medveten om att kompetensen var något lägre sommartid-dessvärre är även det skitsnack...dessa studenter används regelbundet vid behov av vikarier..ÅRET OM i Umeå!!!

ansvariga politiker och tjänstemän finns på sajten:
www.vll.se
Senast redigerad av 1 Patientsäkerhet, redigerad totalt 26 gånger.

Patientsäkerhet

Inlägg av Patientsäkerhet » 19/7 2006 1:46

2-bilslarm sker ENBART vid hjärtstopp OCH om den andra bilen finns ledig OCH enbart Umeå Stad/tätort.
Umeå kommun har 111000 invånare....

Patientsäkerhet

Inlägg av Patientsäkerhet » 19/7 2006 1:52

Problemet är ju att det inte bara är under sommarmånaderna....studenterna används ju med regelbundenhet året runt som vikarier...
Har SkellefteåAmbulansen verkligen annonserat i lokal och rikspress?...om inte, så har de ju inte precis sökt med ljus och lykta...
Här i Umeå brukar ledningen sätta upp ett gult anslag på anslagstavlorna inne på medicinska faktulteten om att de söker vikarier...inte ett ord om vad de söker för kompetens...

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/7 2006 10:02

Patientsäkerhet skrev:2-bilslarm sker ENBART vid hjärtstopp OCH om den andra bilen finns ledig OCH enbart Umeå Stad/tätort.
Umeå kommun har 111000 invånare....
Det jag ställer mig frågande till då är hur det kan komma sig att media helt enkelt köper chefernas helt orimliga förklaringar rakt av när det dessutom är så enkelt att kontrollera sanningshalten sådana påståenden.

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 19/7 2006 21:50

Manne skrev:
Den som kör ambulansen ansvarar för patient och den som sitter bredvid patienten ,och ev anhöriga som medföljer i bilen . Punkt!
Ville bara förtydliga lite. Den som kör ansvarar för bilkörningen, och därmed personerna i bilen, alltså som vilka passagerare som helst. Det kan ju inte vara detsamma som det medicinska ansvaret som sköterskan har.

Med en vikarie i bilen så måste man ibland låta vikarien köra in, och sköterskan (medicinskt ansvarig) sitta vid patienten. Även om det innebär att man måste köra lugnt och sansat in. Om vikarien kör i diket så kan ju inte sköterskan lastas för det... Man ansvarar själv för sin körning, inte andras.

Tobbe[/quote]

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/7 2006 22:14

Tobbe skrev:Med en vikarie i bilen så måste man ibland låta vikarien köra in, och sköterskan (medicinskt ansvarig) sitta vid patienten. Även om det innebär att man måste köra lugnt och sansat in. Om vikarien kör i diket så kan ju inte sköterskan lastas för det... Man ansvarar själv för sin körning, inte andras.

Tobbe

Spelar väl ingen roll vem som kör in, man kör väl lugnt och sansat ändå. Däremot tycker jag det är konstigt med regler som förbjuder blåljus i situationer där patientens bästa kräver dem. Som du säger så ansvarar föraren för körningen och därmed borde det eventuellt finnas riktlinjer som poängterar att man inte måste använda blåljus eller köra fort om man inte känner sig tillräckligt säker för det, men det motsatta är en konstig inställning.

manne

Inlägg av manne » 20/7 2006 14:27

Tobbe skrev: Ville bara förtydliga lite. Den som kör ansvarar för bilkörningen, och därmed personerna i bilen, alltså som vilka passagerare som helst. Det kan ju inte vara detsamma som det medicinska ansvaret som sköterskan har.

Tobbe
[/quote]

Vad har det medicinska med detta att göra.? Det finns tydliga lagar om detta som sagt. Förare av fordonet har ansvaret för medpassagerare.
ÄVEN för patient och sjukvårdare. Det finns inga andra regler.

Skriv svar