Lagenlig teamkompetens?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Patientsäkerhet

Lagenlig teamkompetens?

Inlägg av Patientsäkerhet » 10/7 2006 22:45

Fråga 1) Jag skulle vilja veta hur vanligt det är i andra landsting att arbetsgivaren använder läkarstudenter och sjuksköterskestudenter utan 20v/usk/ambulanssjukvårdarutbildning/utryckningsförarutbildning?, här i UMEÅ är det mer regel än undantag att den andre i teamet är student utan någon egentlig utbildning.

Fråga 2) Hur gör ni de ggr ni har en kritisk patient och sjuksköterskan måste sitta bak med patienten samtidigt som studenten sitter vid ratten ( och ej är utryckningsförarutbildad?).

Fråga 3) Finns det några minimikrav/författningskrav
för vilken utbildning den andre i teamet skall ha (d.v.s. den som inte är leg. sjuksköt alt. leg.ambulanssjuksköt) ?.

/ En som undrar..

Novisen

Inlägg av Novisen » 11/7 2006 1:21

Problemet är väl att vi har en klinikchef som sagt att utbildning inte tillför verksamheten något. Ambulansutbildning ska vara ett krav för att jobba i ambulans, även på sommaren. Tyvärr måste våra semestrar då dras in.....

Sen kanske vi måste gå ut och säga att vården som erbjuds på sommaren håller en lägre kvalite och att folk helst bör vänta en bit in på hösten innan de blir sjuka. Landstinget där jag jobbar (och du med) förbjöd till och med att ambulansen att aktivt annonsera om sjuksköterskor då all rekrytering skulle ske centralt - hurra för landstinget :lol: .

Lipton

Inlägg av Lipton » 11/7 2006 10:12

Fråga 1: Lämnar jag till Wernvik att svara på... :lol:

Fråga 2: Enligt organisationen är detta helt och hållet upp till SSKn i besättningen eftersom hon anses som ansvarig för hela bilen var hon än befinner sig. Alltså ansvarig för patienten om hon sitter bakom ratten och ansvarig för bilen om hon sitter hos patienten. Det uppenbara problemet som jag ser det är att om den nyanställde sitter ibak är det svårt att med säkerhet säga att patienten farit illa av det. Men om den nyanställde kör och skulle råka krocka råder det ju inga tvivel om det. För egen del tycker jag det är skrattretande att som ambulanssjukvårdare bli fråntagen hela ansvaret vad jag än gör eftersom jag kan bli drabbad lika hårt av eventuella rättsliga följder trots att jag inte har någon legitimation än.

Fråga 3: Finns väl inget minimikrav angående kompetensen i en ambulansbesättning alls? Minimikraven finns bara för vissa saker man kan tänkas vilja utföra i ambulansen, så som att administrera läkemedel.

Patientsäkerhet

Inlägg av Patientsäkerhet » 11/7 2006 11:32

[quote="Lipton"]Fråga 1: Lämnar jag till Wernvik att svara på... :lol:

Angående Fråga 2)....detta medför att i UMEÅ med intilliggande kommuner att; patienten ifråga kommer intransporteras utan att studenten kör trängande fall, får ej heller påkalla fri väg m.a.o. måste studenten hålla sig till sedvanliga hastighetsbegränsningar, får ej köra mot rött o.s.v.
I förlängningen tycker jag det här är ett solklart Lex Maria-fall då patienten ej får optimal vård vare sig studenten sitter fram eller bak...hon/han har varken utbildning för det ena eller det andra.

Angående Fråga 3)...så det är med andra ord tillbaka till 60-talet vad gäller kompetensen för besättningsmedlem 2...i UMEÅ´s fall helt okey med 3:e terminares studenter??....Undrar vad FLISA´S ståndpunkt i ämnet är...men å andra sidan sitter ju vår klinikchef involverad där med som någon slags ledamot....så Socialstyrelsen ställer inga som helst krav på den personen "ambulanssjukvårdaren"...helt otroligt...

/ En som undrar..

Patientsäkerhet

Inlägg av Patientsäkerhet » 11/7 2006 14:50

Med en verksamhetschef som inte anser att adekvat utbildning tillför något så borde han ifrågasättas både som chef samt ledamot i FLISA...för jag tror ej att FLISA delar hans ståndpunkt där..

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Lagenlig teamkompetens?

Inlägg av AMBASS » 11/7 2006 17:14

Patientsäkerhet skrev:Fråga 1) Jag skulle vilja veta hur vanligt det är i andra landsting att arbetsgivaren använder läkarstudenter och sjuksköterskestudenter utan 20v/usk/ambulanssjukvårdarutbildning/utryckningsförarutbildning?, här i UMEÅ är det mer regel än undantag att den andre i teamet är student utan någon egentlig utbildning.

Fråga 2) Hur gör ni de ggr ni har en kritisk patient och sjuksköterskan måste sitta bak med patienten samtidigt som studenten sitter vid ratten ( och ej är utryckningsförarutbildad?).

Fråga 3) Finns det några minimikrav/författningskrav
för vilken utbildning den andre i teamet skall ha (d.v.s. den som inte är leg. sjuksköt alt. leg.ambulanssjuksköt) ?.

/ En som undrar..
Cheers!

Denna fråga har jag lyft flera gånger tidigare och tyvärr är detta mer regel än undantag. Kanske kan förefalla helt sjukt, men det är kalla fakta. Det vilar ett tungt ansvar på alla klinikchefer som är med att sätta ribban på denna botten nivå. Jag anser också att varje individ är ansvarig att känna av sina egna begränsningar. Tyvärr fortgår detta år efter år. När det gäller SoS har dem inga synpunkter, vilket kan förefalla tokigt med tanke på att deras myndighet skall beivra att patineter far illa. Varför inte låta ej utbildad personal själva basa i akutrummet? För detta är vad det handlar om.

Jag har föreslagit följande:

För att arbeta i ambulans (som vikarie) skall individen ha erforderlig grundutbildning samt ambulansutbildning. Lägst termin 9 på läkarprogrammet eller avslutad SSK med klinisk kunskap från akutsjukvård. Eller USK med PBU 20 eller 40 v. Eller försvarets sjukvårdsutbildning för plbef eller ambpers. Ett alt till detta kunde vara ett större TEST, vilket vi nog får drömma om då landsting efter landsting sänker kraven för nyanställning.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 11/7 2006 17:18

Patientsäkerhet skrev:Med en verksamhetschef som inte anser att adekvat utbildning tillför något så borde han ifrågasättas både som chef samt ledamot i FLISA...för jag tror ej att FLISA delar hans ståndpunkt där..
Cheers!

FLISA består av verksamhetschefer från de landsting som du nämner! Således samma herrar (ofta män) som sänker kraven. Denna organisation är inte känd för att höja standarden! Bättre vore om SoS klargjorde detta så att vi fick tydlig lagtext i frågan. FLISA har varit lama i denna fråga och jag skulle inte tro att du kan räkna med deras stöd i denna fråga.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 11/7 2006 17:25

Lipton skrev:Fråga 1: Lämnar jag till Wernvik att svara på... :lol:
Vadan denna ära?

Det är inte helt ovanligt ffa i sommartider. De flesta landsting anställer ssk studenter med 4 eller fler terminer i ryggen som sommarvikarie, även mitt eget som har 2 års erfarenhet av hospital sjukvård som krav på fastanställd ssk.

Detta är inte att värna om patientsäkerheten då personen i fråga inte får ha vårdansvaret eller föraransvaret enligt regler utan det får bli en kompromiss. Jag anser att det är otroligt korkat att acceptera att system som man vet kommer att kräva kompromisser.

Vet att det finns många icke ssk som både vårdar och kör bra men jag anser att man ska inte använda ett system som strider mot satta regler.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

AuF

Inlägg av AuF » 11/7 2006 18:07

Vidare måste man väl också någon stanns vara självkritiskt inför det man ställs inför.

manne

Inlägg av manne » 11/7 2006 19:09

Lipton skrev:Fråga 2: Enligt organisationen är detta helt och hållet upp till SSKn i besättningen eftersom hon anses som ansvarig för hela bilen var hon än befinner sig. Alltså ansvarig för patienten om hon sitter bakom ratten och ansvarig för bilen om hon sitter hos patienten. .
Den som kör ambulansen ansvarar för patient och den som sitter bredvid patienten ,och ev anhöriga som medföljer i bilen . Punkt!

Lipton

Inlägg av Lipton » 11/7 2006 20:33

manne: Jag håller med dig, men mina chefer ser annorlunda på saken.

Novisen

Inlägg av Novisen » 12/7 2006 0:03

Går man tillbaka till frågan om det är lagenligt så är det så. Landstinget/arbetsgivaren kan bemanna ambulansen med vem som helst. Dock är det praktiskt om en i besättningen har körkort och att en i besättningen kan tala svenska. Utbildning finns det inga lagar kring för att jobba i ambulans. Om våra politiker visste om hur situationen ser ut så kanske de kunde ställa högre krav på verksamheten.

Nu är det dock så att VLL har bestämt att ambulanserna ska vara bemannade med minst en sjuksköterska för att man ska kunna administrera läkemedel men sedan tar visionerna stopp. Jag är medveten om att det inte är någon enkel ekvation med sommaren med ett stort behov av vikarier samtidigt som ekonomin utifrån politikernas ramar sätter stopp för raggningsförsök av personal med tillräcklig kompetens. Mitt förslag är att man istället drar ner på verksamheten under sommaren och behåller en högre kvalite på vården.

Patientsäkerhet

Inlägg av Patientsäkerhet » 12/7 2006 1:11

Så vad tror Ni "Novisen" m.fl, är det inte dags att vi tar tag i saken och börjar informera våra egna landstingspolitiker, intresseorganisationer, Soc.Styrelsen och medier om problematiken?.
Detta problem med "bottennivå" kanske vi kan lösa nu då det är valår och allt?. Börja bombardera era landstingspolitiker med fakta så får de något att tvista om på landstingsmötena istället för att bara säga Ja och Amen åt allt.
Har politikerna en annan politisk färg än den sittande majoriteten lär det bara bli ännu mer intressant att bita i!...Visst finns alltid risken att verksamhetscheferna kommer hota med förlängd semesterperiod från maj-september ( i synnerhet vår verksamhetschef...) men i längden tror jag att alla kommer att vinna på att det blir mindre låtgå-mentalitet. Det handlar också om vår yrkesstolthet att vi inte nedlåter oss till att det här ska bli ett genomgångsyrke för läkarkandisar och syrrastudenter...de finns ju tyvärr kvar även under hösten, vintern, våren och nästa sommar och nästa, sen blir de färdiga läkare och syrror...och då får de färdiga syrrorna och ambulanssjukvårdarna konkurrera med nya kandisar och syrrastudenter...vilket leder till att arbetsgivaren redan har låglöneanställda...varför då anställa en färdigutbildad?..ett ekorrhjul som kommer fortgå tills vi drar i bromsen!!!...Det är nu under sommaren som arbetsgivaren är som mest sårbar/påverkningsbar...Tillsammans kan vi påverka!!!

På denna länk (Sveriges kommuner och landsting) kan du komma vidare till just ditt landsting, sjukvårdsregion-skriv ett brev och berätta om just er stations bemanningsproblematik. Sedan är det bara att välja lämpliga politiker!. Glöm ej Er lokaltidning samt Ert lokala socialstyrelseombud.
SKL: http://www.skl.se/artikel.asp?A=290&C=444
SoS: socialstyrelsen@socialstyrelsen.se
Er lokaltidning: http://www.tu.se/dagstidningarna.jsp

Novisen

Inlägg av Novisen » 12/7 2006 11:20

Bra inlägg Patientsäkerhet!

Min uppfattning är dock att personalen är uppdelade i två läger. Alla håller nog med om att även de som jobbar under sommaren ska ha rätt utbildning. Några tycker dock att rätten till semester har högre betydelse än att rätt kompetens bemannar våra ambulanser. Jag tror att det är oundvikligt att problemet läggs på personalen. Iallafall till en viss del. Men arbetsgivaren (läs politikerna) måste vara betydligt tydligare när de bestämmer målen för verksamheten och sedan vara beredda att ge medel så att målen kan uppnås. Tyvärr har de nog ingen insyn i hur verksamheten ser ut under sommaren. Faktum kvarstår att vården försämras under sommaren.

Patientsäkerhet

Läkarkandisar och ssk-studenter i ambulanssjukvård....

Inlägg av Patientsäkerhet » 12/7 2006 12:50

Visst kan det mkt väl vara så att personalen till 50% tycker att rätten till ordinarie semesterperiod väger tyngre...men tar vi tag i det här idag så kommer arbetsgivarna ha ett helt år på sig att se om sitt hus inför nästa sommar...risken för inskränkning av semesterperioden blir betydligt lägre ju tidigare vi börjar påverka...det här borde vi se långsiktigt på..oavsett vi är amb.sjv eller amb.ssk så borde vi visa att vi är en kår med yrkesstolthet som även tar ansvar för patienterna där verksamhetschefer brister, sen att det kommer påverka våra lägstalöner uppåt blir bara en positiv bieffekt!.
Vill passa på att rekommendera sajten: www.alarmforbundet.se de har många sunda ideer som andra fackförbund och arbetsgivare saknar..

Skriv svar