Krav på sjukhusarbete för nyanställning

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Skall hospitalt arbete vara krav för nyanställning på ambulansen

JA
16
59%
NEJ
11
41%

Antal röster: 27

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 5/7 2006 22:02

I mina ögon är det viktigare att man jobbar en tid på "sjukhus" än vilken avdelning man jobbar på. Avdelningsarbete över lag är nyttigt.

Tror dock inte geriatriken är den bästa platsen, men väl kirurg och medicin-avdelningar i allmänhet och akutmottagningar i synnerhet.

Det viktiga är ju att omsätta sina nyvunna kunskaper i kontrollerad miljö, alltså på sjukhuset. Och jag har den största respekt för en ssk som jobbat ett halvår på en medicin- eller kirurgavdelning. Dom kan massor som kommer till nytta i sjukhytten. Jag har jobbat med sådana och vet att dom inte spårar ur om patienten blir dålig. Här på forumet glömmer man ibland att det finns mer att göra än bara intubera, sticka barn och söva patienterna.

Och jag tycker 6 mån som krav är rimligt, och 2 år är alldeles för mycket.

Tobbe

Å andra sidan kan en del allt på en gång och andra lär sig aldrig...

AuF

Inlägg av AuF » 6/7 2006 7:04

Självklart ska man jobba huset innan vubb och ambulans. Man har ju fullt upp med att bli klart sjuksköterska de första åren hospitalt. Kan vara skönt att ha någon att rådfråga då...

Ha en skön dag i solen =)

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 6/7 2006 10:24

Hej

Håler helt och fullt med om att en viss erfarenhet är jätteviktigt innan man sätter sig i ambulans. 2 års arbetet inom somatisk vård är väl inte alls orimligt? En vubb på det så är man väl rustad för sitt nya jobb. Sedan skiljer det ju var man jobbat inne på huset. Någon som jobbat 1 och 1/2 år på akuten är nog mer lämpad än någon som jobbat 2 år på geriatriken. Men 2 år och sedan VUB är väl ett bra mått som används av flera landsting dessutom.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 6/7 2006 13:42

Men två år som krav? Hur länge ska man då gå brevid och skola in sig på ambulansen sedan ? ett halvår, ett år? Börjar det inte gå lite överstyr med den här jakten på erfarenhet? Är man hopplös efter ett halvår så var nog inte ambulansjobbet någon bra idé över huvudtaget. Kanske är det då bättre att man lägger lite krut på ett bra rotationssystem.

Och det går faktiskt inte att gardera sig mot allt. Man måste få vara ny på jobbet.

Och flera landsting tar fortfarande in ssk direkt från skolan, utan någon erfarenhet. Det måste väl ändå vara ett större bekymer.
Finns överhuvudtaget "den perfekta sjuksköterskan" ?
Tobbe

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 6/7 2006 22:53

Det finns säkert de som behöver mer eller mindre tid inne på huset. Men jag anser att runt två år är lagom. Sedan tycker jag att man bör ha en månads inskolning minst i ambulansen. I och med dygnstjänstgöringen så tycker jag att det skulle behövas komma in i rollen ordentligt innan man axlar ansvaret själv.
Johan Wernvik
Moderator

Novisen

Inlägg av Novisen » 7/7 2006 7:48

Jag tycker att 1 års erfarenhet som sjuksköterska ska vara ett krav för att antas till akutsjukvårdsvubbar. Tyvärr borttaget på de flesta skolor idag.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 8/7 2006 2:18

Wernvik skrev:Det finns säkert de som behöver mer eller mindre tid inne på huset. Men jag anser att runt två år är lagom. Sedan tycker jag att man bör ha en månads inskolning minst i ambulansen. I och med dygnstjänstgöringen så tycker jag att det skulle behövas komma in i rollen ordentligt innan man axlar ansvaret själv.
Det kan bli lite problematiskt att sätta ett krav på 2 år. Då tycker jag i såfall att 2 år kan vara en rekommendation, och att möjligheten finns till förkortning av tiden med hänsyn till individens lämplighet och fömåga.
Som sagt, vissa lär sig i en rasande fart. Det vore synd att skrämma bort dessa med en massa krav om tid på huset. Jag skulle själv fundera en och två gånger om det är värt så många år av livet just för en karriär i ambulanssjukvården. Utbildning är redan 4 år.
Däremot tycker jag att man ska satsa mycket på inskolningen. Att sakta och säkert få "prova sina vingar" under överinseende av erfarna kollegor.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 8/7 2006 11:09

aceofspades skrev:
Det kan bli lite problematiskt att sätta ett krav på 2 år. Då tycker jag i såfall att 2 år kan vara en rekommendation, och att möjligheten finns till förkortning av tiden med hänsyn till individens lämplighet och fömåga.
På vilket sätt kan det bli problematiskt? Flera landsting har redan detta kravet infört.
Johan Wernvik
Moderator

AuF

Inlägg av AuF » 8/7 2006 15:41

"förkortning av tiden med hänsyn till individens lämplighet och fömåga"

Vem skall bestämma när du är lämplig ? Din arbetsgivare som är i starkt behov av sommarvikarier ? =) Nej håll ett fast krav. Sedan skall givetvis lämplighet vägas in när du anställs, men de kan ju lika gärna gälla nån med 15 års erfarenhet

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 8/7 2006 19:05

Vilket annat yrke kräver två års praktik innan man får jobba som det man är utbildad till? Men jag vill bara ställa en formfråga: gäller 2-årskravet även om man har jobbat i 20 år som undersköterska på akuten?

Jag har liten förståelse för dom landsting som har två år som krav. Det måste vara ett beslut byggt på mycket lösa grunder.

Mitt landsting har 6 mån som krav och det är helt okej. Folk som måste gå två år för att lära sig det man är utbildad för redan innan ska man nog inte anställa...

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 8/7 2006 21:34

Wernvik skrev:
aceofspades skrev:
På vilket sätt kan det bli problematiskt? Flera landsting har redan detta kravet infört.
Problemet kan bli att de med hög kompetens ser detta "tvång" att behöva lära sig sånt de redan behärskar, och därför söker sig till andra utbildningar och yrken. Resultatet av dessa eventuella "avhopp" blir att ambulanssjukvården går miste om duktig och kompetent personal Det måste inte bli så, men jag tror inte att man helt ska bortse ifrån den risken. Men visst, jag är ingen Saida. Mina farhågor kan vara helt utan grund.
Mvh /Aceofspades

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 8/7 2006 21:48

AuF skrev:"förkortning av tiden med hänsyn till individens lämplighet och fömåga"

Vem skall bestämma när du är lämplig ? Din arbetsgivare som är i starkt behov av sommarvikarier ? =) Nej håll ett fast krav. Sedan skall givetvis lämplighet vägas in när du anställs, men de kan ju lika gärna gälla nån med 15 års erfarenhet
De som är lite långsammare och behöver oerhört mycket tid och stöd för att uppnå den lämplighet som krävs av dem, där blir det tvärtom att det kanske inte räcker med 2 år. Eftersom vi alla är olika kan man inte sätta ett exakt datum då alla blir klara.
Och nej, det är naturligtvis inte endast arbetsgivaren om skall avgöra när man anses vara tillräckligt erfaren och kompetent för jobbet. Jag är säker på att individens kompetens kan avgöras genom samtal mellan handledare, kanske någon sakkunnig på huset i samråd med arbetsgivaren. Man kan ju även ha ett teoretiskt/praktiskt prov. Låter detta helt otroligt dumt eller skulle det kunna vara ett alternativ?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 9/7 2006 0:17

aceofspades skrev: Problemet kan bli att de med hög kompetens ser detta "tvång" att behöva lära sig sånt de redan behärskar, och därför söker sig till andra utbildningar och yrken. Resultatet av dessa eventuella "avhopp" blir att ambulanssjukvården går miste om duktig och kompetent personal Det måste inte bli så, men jag tror inte att man helt ska bortse ifrån den risken. Men visst, jag är ingen Saida. Mina farhågor kan vara helt utan grund.
Mvh /Aceofspades
Det är väl inte särskilt vanligt att en helt nyutexaminerad ssk har en hög kompetens i yrket? Jag vill påstå att alla av oss som går ut från skolan behöver viss tid för att bli varm i kläderna och få rutin på saker och ting. Jag tycker att det vore kul att gå den skola som ger en hög kompetens och som gör att man behärskar allt ssk arbete redan när man examineras.

Personligen så anser jag att det behövs ett år eller två för mer eller mindre alla för att få riktigt mycket rutin i ryggen och kunna jobba självständigt under prehospitala former.

Att ha en absolut datumgräns är väl kanske barnsligt men att ha ett riktvärde på två år tycker jag är helt ok. Jag anser att det är viktigt med självinsikt och att se sina gränser och sitt behov av rutin. Det tar tid att bygga upp rutin.
Johan Wernvik
Moderator

AuF

Inlägg av AuF » 9/7 2006 7:27

Tja Tobbe.

Håller inte riktigt med dig. Du utbildar dig ju till sjukskötereska, vilket du också jobbar som på sjukhuset. Alltså ingen praktik. Vi kanske pratar om 2 olika saker här, jag menar att det ska vara krav på ett eller två år på relevant avdelning innan man är behörig för att söka sig till tex ambulansvubben.

Sedan är de ju skillnad på att jobba som ssk och undersköterska på akuten, även om skillnaden där är mindre än på andra avdelningar...

Men, om man nu pluggat till ssk under tre år så måste man ju ändå ha andra intressen än bara bara ambulanssjukvård, så då har jag svårt att se varför man inte kan lugna sig ett par år till.

Ne nu är det dags för sängen

Trevlig söndag på er 8)

Skriv svar