Skicka iväg dem....

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Skicka iväg dem....

Inlägg av AMBASS » 5/6 2006 22:44

Cheers!

Är det så att vi kanske gömmer oss? Är det kanske så att vi blundar för det som sker? Eller tycker du?:

Det är bra att ambulanssjukvården inte utför verklighetsbaserade tester vid nyanställningar! Det tycker inte jag..

Det är bra att ha omvårdnadsteoretiker som inte läst en relevant sida prehospital akutsjukvård i ambulanserna! Det tycker inte jag…

Det gör väl inget om inte ambulanspersonal kan simma eller behärska basal livräddning, det är ju räddningstjänstens jobb! Det tycker inte jag…

Måste man kunna lyfta en person som väger över 120 kilo?, Ja det tycker jag är en självklarhet….

Sverige behöver en ambulansreform och kraftiga åtgärder mot denna härdsmälta av pseudokunskap som så totalt förgiftat oss. Patienterna har rätt att kräva det bästa. Tillsätt en ordentlig utredning och se vad som döljer sig bakom alla beslut. Finland, Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Australien, USA agerar vaket och låter inte politik inkräkta på vården.

Så, skicka iväg alla dessa pseudovetare och se till att inte en enda SSK utan prehospital vubb anställs. Ni SSK bör även AVSTÅ från att gå i aktiv tjänst innan ni läst boken ”Ambulansen dräper”. Ni har ett personligt ansvar!

MER VERKLIG KUNSKAP I AMBULANSSJUKVÅRDEN…..
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 5/6 2006 23:32

Låter vettigt AMBASS! Samtidigt kräver jag att alla ambulanssjukvårdare med 7 och 20v utbildning avgår snarast! Horribelt att personal med urgamla, korta och inaktuella utbildningar arbetar inom ett så viktigt yrke som prehospital sjukvård!

Novisen

Re: Skicka iväg dem....

Inlägg av Novisen » 5/6 2006 23:46

AMBASS skrev:
Det är bra att ambulanssjukvården inte utför verklighetsbaserade tester vid nyanställningar! Det tycker inte jag..

Det är bra att ha omvårdnadsteoretiker som inte läst en relevant sida prehospital akutsjukvård i ambulanserna! Det tycker inte jag…

Det gör väl inget om inte ambulanspersonal kan simma eller behärska basal livräddning, det är ju räddningstjänstens jobb! Det tycker inte jag…

Måste man kunna lyfta en person som väger över 120 kilo?, Ja det tycker jag är en självklarhet….

Sverige behöver en ambulansreform och kraftiga åtgärder mot denna härdsmälta av pseudokunskap som så totalt förgiftat oss. Patienterna har rätt att kräva det bästa. Tillsätt en ordentlig utredning och se vad som döljer sig bakom alla beslut. Finland, Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Australien, USA agerar vaket och låter inte politik inkräkta på vården.

Så, skicka iväg alla dessa pseudovetare och se till att inte en enda SSK utan prehospital vubb anställs. Ni SSK bör även AVSTÅ från att gå i aktiv tjänst innan ni läst boken ”Ambulansen dräper”. Ni har ett personligt ansvar!
Jag tycker det är bra med tester. Bra för att kvalitetssäkra vården och för ens egen skull.

Jag tycker det är självklart att de som jobbar inom ambulansen ska ha en bra ambulansutbildning eller annan relevant utbildning precis som de som jobbar på IVA, Operation, Förlossningen, Akuten, Medicinavdelning, Geriatriken, Psykiatrin osv. Beslut bör fattas snarast från arbetsgivarhåll att inga grundutbildade sjuksköterskor eller undersköterskor ska anställas från ett bestämt datum.

Det är jättebra om ambulanspersonalen kan simma och livrädda en person som håller på att drunkna. Det är även bra om personen orkar lyfta en person som väger 120kg. Men viktigast är väl ändå att man gör ett bra jobb. Har hört mig för bland de äldre om livräddning. Ingen på station har någonsin hört talas om en situation där de behövt utföra vattenlivräddning. Personen har alltid varit uppe ur vattnet när de kommit fram. Och då snackar vi erfarenhet från ca 100 000 körningar. Har aldrig själv varit med om att inte patienten kommit in till sjukhuset pga sin vikt. Vi gör bärprov med en patient som väger 80kg. Orkar man bära den personen 3 våningar upp i ett hus utan att vila orkar man även en person som väger 120kg nedför 1 våning. Även om man klarar ett bärprov med 120kg (vilket bara några på vår station skulle klara) så ska man inte utsätta kroppen för det i onödan. Vissa ambulanser har tagit bort bärproven helt och hållet för att de på annat sätt inte skulle kunna få någon personal. Och de exempel som jag har beror inte på 051101.

Vidare så behöver ambulanssjukvården mindre machomän. In med fler tjejer i ambulanserna. In med fler rotationstjänster och fler askulteringsperioder för de som jobbar. Avsätt tid för fysisk träning under arbetstid.

Novisen//

AuF

Inlägg av AuF » 6/6 2006 2:58

Hej Ambass.

Vill först säga att jag helt håller med dig om att Sjuksköterskor utan vubb inte skall jobba på den prehospitala arenan. Kan lova dig att jag inte kommer jobba där innan jag gjort min vubb :wink:

Är även för dina förslag på real kundskap vid anställning.

Men jag vill även kontra lite på din benämning av omvårdnadsteoretiker. Vi läser 60p. OMV. Många med dig anser att dessa poäng är rent trams för ambulansen, utan att ofta ha insikt av vad dessa 60p. egentligen innehåller. Av dessa 60p jag har läst, innefattar de kliniska studier på närmare 40p. (Medicin (hjärta), äldreboende, Kirurgi, röntgen ( "fältstudier" 1 vecka,) ambulans (dock bara 2 veckor), Medicin (gastro/hematolog), Kirurgi (studentled avd). Akuten.

Till dessa 35-40p. skall även en rad kommunikations övingar och pedagogik läggas. Sedan finns några tråkiga poäng övers till omvårdnadteoretiker.

Med detta vill jag inte gömma de problem som finns med en ssk utbildningen. För det är jag absolut inte sen att hålla med dig om, men man skall inte glömma att man även hittar mycket nyttigt i de ökända omvårdnadspoängen...

Vidare är jag helt på din linje gällande hårdare fystest och ett införande av livräddning.

I framtiden finns det förhoppnigsvid bara vubbade ssk, och många med givande växeltjänster 8)

Dags för sängen. Skola imorgon =)

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/6 2006 14:06

AuF: Du går uppenbarligen en mycket bättre utbildning än många andra där dessa 60 poäng till största delen består av rent löjliga saker att läsa inför en karriär som praktiskt arbetande sjuksköterska.

AMBASS: Förstår dig inte riktigt. Ena stunden skriker du efter verklighetstrogna tester där personer som klarat dem bevisat sig tillräckliga för ambulanstjänst och i nästa antetag skall vi sparka ut alla AmbVUB-lösa individer. Jag tror det finns många olämpliga ambulanssköterskor i ambulanserna precis som det finns många lämpliga narkossköterskor. Verkligheten är ju inte svart eller vit, men det blir mycket enklare att debattera i svart/vita termer.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 10/6 2006 13:14

Lipton skrev:AuF: Du går uppenbarligen en mycket bättre utbildning än många andra där dessa 60 poäng till största delen består av rent löjliga saker att läsa inför en karriär som praktiskt arbetande sjuksköterska.

AMBASS: Förstår dig inte riktigt. Ena stunden skriker du efter verklighetstrogna tester där personer som klarat dem bevisat sig tillräckliga för ambulanstjänst och i nästa antetag skall vi sparka ut alla AmbVUB-lösa individer. Jag tror det finns många olämpliga ambulanssköterskor i ambulanserna precis som det finns många lämpliga narkossköterskor. Verkligheten är ju inte svart eller vit, men det blir mycket enklare att debattera i svart/vita termer.
Cheers Lipton!

Roligt att ha dig med i debatten igen! Var har du varit?

Nu till frågorna. Det bör gå att förena verklighetstrogna tester med bättre utbildningar. Om en ambulanssjukvårdare eller SSK eller SSK + VUBB har erforderliga kunskaper och klarar ett större TEST menar jag att detta skall vara det som avgör rollen i ambulansen. Vad jag sedan vill synliggöra är att det idag bara finns en VUBB mot ambulanssjukvård. Ett TEST skulle vå bort den svart/vita debatten och istället KRÄVA att vi fick komma upp till bevis.

När det gäller SSK är min bestämda uppfattning att dagens utbildning föga motsvarar internationella krav. Jag förstår inte varför vi inte har en paramedicutbildning i Sverige. Det tycks vara så att det måste heta sjuksköterska för att kravmaskineriet Vårdförbundet m. fl. skall ge sitt gillande till REFORMER.

Så länge vi inte har TESTER (verklighetsbaserade) anser jag att man per omgående bör skicka iväg varenda person utan AMBULANSSPECIFIK utbildning. Konstigt att vi inte kommit längre!

Jag tycker det är lika konstigt när jag träffar sommarvikarier som gör 2-5 termin på läkarprogrammet i en ambulans, eller ännu värre då man träffar SSK elever som fått vikariat! Detta är en sida som inte ALLMÄNHETEN känner till och det är ansvarslöst att inte debattera frågan.

...PATIENTERNA HAR RÄTT TILL BÄSTA VÅRD...
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/6 2006 20:25

AMBASS: Min dator mår lite sådär just nu. Skall bota den i början av nästa vecka om inget oväntat händer, men just nu blir det lite glest mellan debattinläggen. Borta är jag dock inte!

Jag tror inte vi behöver så mycket bättre utbildningar om vi får dessa tester som du efterfrågar. De utbildningar vi har idag är tillräckligt bra, problemet är att alla inte går dem.
Att man sedan inte bör arbeta prehospitalt utan en ambulansutbildning vet du att jag håller med dig om (förutom vissa undantag).
Vet lika väl som du att dagens SSK-utbildningar har varierande grad och att de flesta inte ger kunskaper ens i närheten av ambulanssjukvårdens kravbild. Jag skulle gärna se ett alternativ till SSK-utbildningen för de personer som vill arbeta i ambulans eftersom så mycket tid läggs på att läsa in kunskaper som ytterst sparsamt är relevanta inom dagens ambulanssjukvård. Dock så skulle jag mycket hellre se en lön som motsvarar de kunskaper och det jobb man som SSK kan utföra i ambulansen. Detta eftersom jag tror att vi får en bättre ambulanssjukvård genom att ha SSK i bilarna just för att utbildningen är inriktad mot något helt annat än akutsjukvård. Alltså får man en form av dubbel kompetens och just omvårdnadsarbetet tror jag kan vara både mer kostnadseffektivt och ge mer för patienterna än en toppklassig akutsjukvårdsutbildning endast. Men som sagt var, det är inte aktuellt att läsa dessa minst fyra år för den lön som idag råder!

Och än en gång. Utan ambulansutbildning hör man inte hemma i ambulans, såvida man inte av någon anledning har tillräckligt med kunskaper för jobbet! Och då är vi alltså tillbaka till din hjärtefråga; hur får vi reda på om en person är tillräckligt kunnig för jobbet?

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 12/6 2006 19:24

Lipton skrev:AMBASS: Min dator mår lite sådär just nu. Skall bota den i början av nästa vecka om inget oväntat händer, men just nu blir det lite glest mellan debattinläggen. Borta är jag dock inte!

Jag tror inte vi behöver så mycket bättre utbildningar om vi får dessa tester som du efterfrågar. De utbildningar vi har idag är tillräckligt bra, problemet är att alla inte går dem.
Att man sedan inte bör arbeta prehospitalt utan en ambulansutbildning vet du att jag håller med dig om (förutom vissa undantag).
Vet lika väl som du att dagens SSK-utbildningar har varierande grad och att de flesta inte ger kunskaper ens i närheten av ambulanssjukvårdens kravbild. Jag skulle gärna se ett alternativ till SSK-utbildningen för de personer som vill arbeta i ambulans eftersom så mycket tid läggs på att läsa in kunskaper som ytterst sparsamt är relevanta inom dagens ambulanssjukvård. Dock så skulle jag mycket hellre se en lön som motsvarar de kunskaper och det jobb man som SSK kan utföra i ambulansen. Detta eftersom jag tror att vi får en bättre ambulanssjukvård genom att ha SSK i bilarna just för att utbildningen är inriktad mot något helt annat än akutsjukvård. Alltså får man en form av dubbel kompetens och just omvårdnadsarbetet tror jag kan vara både mer kostnadseffektivt och ge mer för patienterna än en toppklassig akutsjukvårdsutbildning endast. Men som sagt var, det är inte aktuellt att läsa dessa minst fyra år för den lön som idag råder!

Och än en gång. Utan ambulansutbildning hör man inte hemma i ambulans, såvida man inte av någon anledning har tillräckligt med kunskaper för jobbet! Och då är vi alltså tillbaka till din hjärtefråga; hur får vi reda på om en person är tillräckligt kunnig för jobbet?
Cheers!

Många tycker att vi idag befinner oss i ett konstigt läge. Det kanske skulle vara mer logiskt om personal och organisationer tog tag i de uppenbara problem som finns. Att BLUNDA och tycka att allt kan LUNKA på enligt dagens melodi är fel. I första hand helt fel mot patienterna. Självklart måste vi också jobba för att få en toppklassig akutsjukvårdsutbildning. Detta kräver dock att vi lär oss av andra länder och inte "inbillar" oss att vi har lösningen. Att sänka kraven är ingen lösning! Det är ej heller en lösning att lyfta in personer utan prehospital utbildning i bilarna.

Tusentals patienter riskerar årligen att inte få optimal vård då man valt att ta in personer utan prehospital skolning. Detta sker framför ögonen på oss och lär inte vara en nyhet för någon. Jo, det finns nog flera som tycker att jag kanske tar denna fråga på för stort allvar. Till er vill jag dock säga: -ÖPNA ÖGONEN- och se vad som sker. Kroka gärna arm med varandra (Vårdförbundet & SoS) men glöm inte de som är sjuka och skall bli hämtade av personer som inte har erforderliga fysiska förutsättningar eller prehospital skolning. Ingen av dem har ej heller gått igenom ett enda ordentligt TEST.

En vaken regering kommer föreslå reformer och samarbeten i EU. Att vi glider efter i utvecklingen är helt klart för mig och jag hänvisar alla individer som inte har prehospital utbildning samt erforderlig fysik att omgående säga upp sig!

Låt det höras att vi ALDRIG kommer att acceptera det här skådespelet i dålig smak och LÅG NIVÅ.....

((AMBASS))
Blood Will Tell

AuF

Inlägg av AuF » 12/6 2006 19:58

Hej.

Har själv inte mycket erferenhet av ambulansyrket, bara några veckor praktik. Upplevde dock inte den inkompetens som du beskriver Ambass. Snarare tvärtom. Men å andra sidan är jag kanske inte rätt person att svara på frågan.

Kan ju slänga ut den här på forumet istället; Har vi verkligen en så dålig ambulanssjukvård som speglas här ???

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 13/6 2006 10:04

AuF skrev:Hej.

Har själv inte mycket erferenhet av ambulansyrket, bara några veckor praktik. Upplevde dock inte den inkompetens som du beskriver Ambass. Snarare tvärtom. Men å andra sidan är jag kanske inte rätt person att svara på frågan.

Kan ju slänga ut den här på forumet istället; Har vi verkligen en så dålig ambulanssjukvård som speglas här ???
Hej AuF!

Det är just detta som är problemet, att man själv i egen person upplever sin kunskap och styrka. Vi har ju inte ens tester värda namnet!

Tycker du själv att det är rimligt att en person som inte studerat en rad prehospital akutsjukvård kan arbeta på en ambulans??? Jag är trött på denna slöa inställning som i slutet drabbar patienterna...
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Killeisthlm

Inlägg av Killeisthlm » 13/6 2006 16:03

Sjuksköterskan skrev:Låter vettigt AMBASS! Samtidigt kräver jag att alla ambulanssjukvårdare med 7 och 20v utbildning avgår snarast! Horribelt att personal med urgamla, korta och inaktuella utbildningar arbetar inom ett så viktigt yrke som prehospital sjukvård!
Vad är det som gör att dessa personer med mångårig erfarenhet av prehospitalt arbete är så horribla?
Och vad menar du med inaktuella utbildningar? I nästan samtliga avtal som är tecknade med landsting och utförare av mabulansverksamhet så är det ett skallkrav med vidareutbildningar på samtilg personal x antal timmar per år.
Hur lång erfarnenhet av ambulansverksamheten har du då som gör dig till expertis på detta vida område?
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/6 2006 16:21

AuF: Jag upplever inte problemet så stort som AMBASS gör. Men visst finns det personer utan erfoderlig utbildning inom verksamheten vilket ibland innebär bekymmer. Frågan är ju egentligen vems felet är, den som sätter sig i en ambulans men saknar kunskaper för jobbet eller den som anställer personen i fråga... :?

AMBASS: Jag håller med dig om att det idag finns personer som saknar viss kompetens som kan behövas i vissa situationer de kan komma att ställas inför. Jag håller dock inte med dig om att det är ett så jättestort problem. Att det däremot drabbar patienterna är för mig helt självklart.
Nu har jag dock ett konkret lösningsförslag. Du skriker högt om tester hit och tester dit men ingen vill ta dig på allvar. Jag ser också vissa bekymmer då tester säkert kan visa många olämpliga och då får en framsynt arbetsgivare som infört tester ett svårlöst problem. Jag tror däremot att det kanske inte vore heldumt att nationellt ställa krav på VUB vid nyanställning f.o.m. ett specifikt datum (som får ligga en bra bit framåt i tiden). Ett steg mot detta vore sedan att arbetsgivarna får lämna in redogörelser för hur de testar, utbildar och underhåller personalens kunskaper.
På så vis tvingas arbetsgivarna se till att den personal de har faktiskt har de kunskaper som behövs. Idag testar man ju främst bara visst medicinskt kunnande, eftersom allmänheten annars skulle bli spritt galen, och bilkörning eftersom arbetsgivarna helst inte köper nya bilar hela tiden.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 14/6 2006 4:13

Har jobbat många år på ambulansen och kan säga att jag träffat minnst lika många sjuksköterskor(med eller utan vubb) som vart mer olämpliga att jobba i en ambulans än ambulanssjukvårdarna! Ambulanssjukvård är ett lagarbete och jag har väldigt sällan kännt att olämpliga personer blivit kvar på stationen. Att kategorisera våran personal skulle knäcka hela den kännslan av lagarbete.

Trots min vidareutbildning finns det saker som mina kollegor med mindre utbildning klarar bättre än mig och har bättre kunnskap om. Och det vågar jag till skillnad från många säga. Väg 20års erfarenhet av skadade och sjuka mot 3-4år i skolbänken. Det gör ganska mycket kan jag säga. Det jag tror är att det här problemet uppstått på stationer där sjuksköterskor kommit in sent och försöker hävda sig, eller stationer där uppdatering och utbildning under tjänst är bristfällig. Vet också att vissa ambulanssjukvårdare på andra stationer tappat sugen och intresset då SSK behandlar dom som barn och varken låter dom sätta nål eller koppla syrgas...

Den hirarki som många av er känner från läkarna kanske håller på att sjunka ett trappsteg ner. Finns det några ambulanssjukvårdare på det här forumet över huvud taget? Skulle förvåna mig med tanke på hur snacket går :evil:

Användarvisningsbild
Killeisthlm

Inlägg av Killeisthlm » 14/6 2006 7:13

GoldenHour!
Bra skrivet!

Förstår inte denna sandlådeverksamhet som verkar pågå på många stationer. Varför kan man inte bara samarbeta och hjälpas åt? Skulle ju göra dagarna roligare och lättare än att bara sitta och snacka skit om varandra.

Vad är det som gör att man måste smutskasta sina kollegor baserat på vad som står på ens leg?

Kan någon svara på den frågan????

Vet att det finns i Stockholm minst 2 st doktorer som är timanställda som ambulanssjukvårdare, och de trivs hur bra som hest!
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 14/6 2006 9:32

Killeisthlm skrev:GoldenHour!
Bra skrivet!

Förstår inte denna sandlådeverksamhet som verkar pågå på många stationer. Varför kan man inte bara samarbeta och hjälpas åt? Skulle ju göra dagarna roligare och lättare än att bara sitta och snacka skit om varandra.

Vad är det som gör att man måste smutskasta sina kollegor baserat på vad som står på ens leg?

Kan någon svara på den frågan????

Vet att det finns i Stockholm minst 2 st doktorer som är timanställda som ambulanssjukvårdare, och de trivs hur bra som hest!
Cheers!

Det viktiga är att vi för saken fram! Att det blir bättre! Jag tycker att Liptons förslag är bra. Jag anser inte att man SMUTSKASTAR bara för att man belyser brister och vill införa test! I vad ligger smutskastning (jag tolkar att du avser mitt inlägg).

När det gäller riktlinjer och neslut från SLL så skall du kanske inte lyfta upp dessa som bra exempel, då de saknar flera viktiga ting. Vi måste jobba för att bli bättre, vilket betyder att vi måste synliggöra bristerna, vilka så många tycks BLUNDA för. I din värld kanske dessa brister inte finns? //AMBASS
Blood Will Tell

Skriv svar