Medicinsk vetenskap 1-12p
Moderator: Wernvik
Medicinsk vetenskap 1-12p
läser till SSK och har precis slutat första terminen. Tänkte redan nu börja läsa in mig på litteraturen till nästa termin och undrar om ni har några tips? De första 12poängen medicinsk vetenskap alltså...
mvh
Micke
mvh
Micke
svårt att besvara när man inte vet hur din kursplan ser ut, i min termin 2 här i västerås så läste vi lite farmakologi och mikrobiologi som var medicin, annars var det praktik och vårdvetenskap för hela slanten...
Om du nu ska läsa ex. patofysiologi i höst så skulle jag hällre rekomendera dig att repitera grundkursen i fysiologi så du kan den utantill, vilket är välldigt bra när du börjar med patofysiologi.
Om du nu ska läsa ex. patofysiologi i höst så skulle jag hällre rekomendera dig att repitera grundkursen i fysiologi så du kan den utantill, vilket är välldigt bra när du börjar med patofysiologi.

Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS
Upplägget på medicinkursen 1-12p i Kalmar är som följer;
De första fem poängen inriktas på gruderna inom anatomi/fysiologi. Man får läsa om atomer, molekyler, proteiner etc, och hur allt är uppbyggt.
Man får även läsa om nervsystemets anatomi och funktion, samt lite om blod och immunologi.
Sedan tentar man dessa fem poäng.
Nästa fempoängskurs är inriktad på människokroppen och innefattar cirkulation, respiration, mag-tarm-systemet, näringslära, samt hormoner.
sedan är det tenta igen.
De sista två poängen består av Farmakologi och läkemedelsberäkning.
Böcker jag kan tipsa om är:
Vander´s Human Physiology av Eric P Widmayer (används som kursbok i fysiologin)
Om du inte vill köpa den kan du gå in på biblan och låna alla anatomi/fysiologiböcker du orkar bära. (Ja de är tunga som bly)
Till Farmakologin används böckerna Illustrerad Farmakologi 1 och 2 av Simonsen & Aarbakke.
Till läkemedelsberäkningen används boken Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering skriven av A-M Björkman. Denna är inte helt nödvändig att köpa. Är du bara hyfsat bra på matte så klarar du kursen utan problem.
Hoppas du blev lite klokare av det här. Om du vill ha mer info om kursen och kursböcker kan du kontakta Kent Stening på HBV. 0480- 446961
Lycka till med kursen!!!
De första fem poängen inriktas på gruderna inom anatomi/fysiologi. Man får läsa om atomer, molekyler, proteiner etc, och hur allt är uppbyggt.
Man får även läsa om nervsystemets anatomi och funktion, samt lite om blod och immunologi.
Sedan tentar man dessa fem poäng.
Nästa fempoängskurs är inriktad på människokroppen och innefattar cirkulation, respiration, mag-tarm-systemet, näringslära, samt hormoner.
sedan är det tenta igen.
De sista två poängen består av Farmakologi och läkemedelsberäkning.
Böcker jag kan tipsa om är:
Vander´s Human Physiology av Eric P Widmayer (används som kursbok i fysiologin)
Om du inte vill köpa den kan du gå in på biblan och låna alla anatomi/fysiologiböcker du orkar bära. (Ja de är tunga som bly)
Till Farmakologin används böckerna Illustrerad Farmakologi 1 och 2 av Simonsen & Aarbakke.
Till läkemedelsberäkningen används boken Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering skriven av A-M Björkman. Denna är inte helt nödvändig att köpa. Är du bara hyfsat bra på matte så klarar du kursen utan problem.
Hoppas du blev lite klokare av det här. Om du vill ha mer info om kursen och kursböcker kan du kontakta Kent Stening på HBV. 0480- 446961
Lycka till med kursen!!!
Märkligt hur olika kurserna är upplagda, jag har precis avslutat 10p medicinsk vetenskap och ar de resterande 5 i mikrobiologi de första veckorna nästa termin, vår tenta innefattade anatomi, fysiologi, patofysiologi, farmakologi. Case arbete med nervsystemet, mag-tarmkanalen, cirkulationssytemet, respirationssystemet och njurar och urinvägar
Ja det är märkligt. Vi har inte läst nån patofysiologi alls ännu. Vi har inte haft några case-arbeten heller, men det är ju förvisso rätt skönt då samtliga omvårdnadskurser gått i casemetodikens tecken.Lukke skrev:Märkligt hur olika kurserna är upplagda, jag har precis avslutat 10p medicinsk vetenskap och ar de resterande 5 i mikrobiologi de första veckorna nästa termin, vår tenta innefattade anatomi, fysiologi, patofysiologi, farmakologi. Case arbete med nervsystemet, mag-tarmkanalen, cirkulationssytemet, respirationssystemet och njurar och urinvägar
Kul att du har mikrobiologin kvar att se fram emot. Jag tycker att det var en lärorik kurs. Vi hade tur okså som hade en kanonbra lärare. Du vet en sån som skulle jobba utan lön bara för att det är så kul.

Hejsan.
Läser vid Link. U. Vi har enbart haft case-senarium, från termin 1 till 5. (förutom HMB termin ett och två) Dock läste vi enbart den "friska kroppen" de första 2 terminerna, för att sedan gå över till patof.
Vet att de flesta läkarutbildningar även läser efter denna "model", rätt smidigt enligt mig! =)
Läser vid Link. U. Vi har enbart haft case-senarium, från termin 1 till 5. (förutom HMB termin ett och två) Dock läste vi enbart den "friska kroppen" de första 2 terminerna, för att sedan gå över till patof.
Vet att de flesta läkarutbildningar även läser efter denna "model", rätt smidigt enligt mig! =)
Casemetodiken är en bra metod ur pedagogisk synpunkt. Att få diskutera och reflektera över frågorna tillsammans med andra kan vara en stor hjälp när man har frågor eller tveksamheter inför vissa saker. Men då krävs det att upplägget på seminarierna är utformat på ett sätt att det inbjuder till faktiska diskussioner. Vissa av våra omvårdnadslärare har inte riktigt greppat detta utan tror att det går att ha samma case vecka ut och vecka in och bara ändra frågeställningarna lite. Detta slutar med att det inte finns mer att prata om på seminarierna. Diskussionen går på ojämn tomgång med tändfel. Det är ju inte så speciellt lärorikt enligt mig..AuF skrev:Hejsan.
Men visst, med en kompetent lärare/caseledare och ett väl utformat case så är det ett jättebra sätt att arbeta på.