Paramedic

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 2/6 2006 0:18

Hello prehospital och Novisen!

Jag tycker att du försöker förenkla frågan. Jag skulle kunna vända på den och säga samma sak om anestesidelen. Du kanske skall betänka att det inte var så många år sedan det en sov-syrra gör idag gjordes av s.k. op-assistenter och vaktmästare. Skillnaden är idag att man läser 40 veckor, vilket till stora delar består av handledd praktik. När jag jämför mina paramedickurser har jag betydligt mycket mer anestesisjukvård och även relevant patofysilogi än det som de svenska vubbarna förmedlar. Du kommer inte ifrån att det är den prehospitala verksamheten som skall stå i fokus.

Självklart kan det sedan vara mycket värdefullt att ha operativ erfarenhet från anestesiklinik. Men gör inte denna del mer avancerad än den prehospitala delen. Vad får du tesen om att det skulle ta längre tid att bli en duktig sov-syrra än en duktig ambulansare ifrån?

((AMBASS))
Senast redigerad av 3 AMBASS, redigerad totalt 2 gång.
Blood Will Tell

Swedman

Inlägg av Swedman » 2/6 2006 0:22

Ok förutom intubationer jämförelsevis med de situationer du ställs inför?

Du får en patient premedicinerad en kort oral ord växling sedan parametrar per 5 min, du kan hantera blåsan inhospitalt.
de diverse medikamenter du administrerar utan betydelse preshospitalt.
efter timmar helt sluuuut... puh

Detta är inte den prehospitala verkligheten.

Novisen

Inlägg av Novisen » 2/6 2006 1:17

Hej Swedman och AMBASS!

Jag står för allt jag skriver men måste hålla med om att min formulering att en ambulanssjuksköterska aldrig kan bli bra på anestesisjukvård är vagt formulerad. Den delen av anestesisjukvården som man har bra hjälp av i ambulanssjukvården är att bedömma medvetslösa patienter, använda potenta läkemedel, läkemedelshantering, få flyt i arbetet, hantera lite svårare luftvägar. Visst saknar anestesisjuksköterskan en del kunskap som en distriktsjuksköterska, barnmorska, kirurg, en sjuksköterska på akuten eller IVA har men som komplement till ambulansjobbet så anser jag anestesijobbet hålla mycket bra. Jag har sagt det tidigare och står för att en anestesiutbildning i syfte att jobba i ambulans är bortkastad. Då ska man självklart läsa ambulansvubben eller paramedicutbildning om man har såna böjelser.

Mig veteligen får man inte stå och söva själv i Sverige på en operationssal som ambulanssjuksköterska och därför är det för mig självklart att dessa inte kommer att bli riktiga fenor på anestesijobbet. Men vore situationen sådan att ambulansvubbade fick jobba på anestesin så skulle dessa göra ett jättebra jobb med bra inskolning och med lite rutin. Det omvända föreligger i min värld. Precis som ambulansjobbet är anestesijobbet lite av ett hantverk. Skickligheten måste dels komma av bred erfarenhet och dels av bra utbildning.

AMBASS! Jag hoppas verkligen inte att jag skrev att det tar längre tid att bli en bra ambulansare än en bra anestesör. Det måste väl till viss del vara upp till patienten att bestämma det??? Men en sak vet jag säkert - att man klarar sig hjälpligt på båda arbetsplatserna efter några månader. Och efter flera år på båda arbetsplatserna måste man som anestesisjuksköterska larma på narkosläkaren för att det håller på att skita sig eller som ambulanssjuksköterska svettas för att man varken får ner någon tub eller in någon PVK på hjärtstoppet.

Ambulanssjukvård är basal ABCDE. Det som ställer högst krav på mina kunskaper är svåra, laddade situationer (bråd död) där man i ambulansen ställs inför jobbigare situationer än på de flesta ställen inom sjukvården. Här kommer erfarenheten och personligheten att ha en betydligt mer avgörande roll än all utbildning i världen.

Sen vill jag bara påpeka att jag anser (se mitt förra inlägg) att all personal i ambulanssjukvård ska ha prehospital utbildning. Anestesör eller ej! Och vi är fortfarande överens jag och du AMBASS att grundutbildade sjuksköterskor inte borde nyanställas. Verkligheten ser dock annars ut!!!!

Novisen//

Swedman

Inlägg av Swedman » 2/6 2006 2:18

Novisen

Gillar ditt inlägg!!!

Kan bara enkelt tillägga att vissa landsting kräver intubationsberedskap och redan sövda paienter på propofol som inte amb vub behärskar.

Därav et behov av NSK.

Därför kan man fortfarande belysa avsaknad av kompetens i ambulans och handhavande..

ditte

Inlägg av ditte » 2/6 2006 7:06

AMBASS skrev:Hello prehospital och Novisen!

Jag tycker att du försöker förenkla frågan. Jag skulle kunna vända på den och säga samma sak om anestesidelen. Du kanske skall betänka att det inte var så många år sedan det en sov-syrra gör idag gjordes av s.k. op-assistenter och vaktmästare. Skillnaden är idag att man läser 40 veckor, vilket till stora delar består av handledd praktik. När jag jämför mina paramedickurser har jag betydligt mycket mer anestesisjukvård och även relevant patofysilogi än det som de svenska vubbarna förmedlar. Du kommer inte ifrån att det är den prehospitala verksamheten som skall stå i fokus.

Självklart kan det sedan vara mycket värdefullt att ha operativ erfarenhet från anestesiklinik. Men gör inte denna del mer avancerad än den prehospitala delen. Vad får du tesen om att det skulle ta längre tid att bli en duktig sov-syrra än en duktig ambulansare ifrån?

((AMBASS))
Hmm.... du har inte så stor koll på när man började med anestesi som en medicinsk specialitet va !? Däremot bedrevs ambulansverksamhet med hjälp av enmansbetjänade taxibilar ända in på 70-talet. Mycket snack och liten verkstad Mr ambass Paramedic 8)

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 2/6 2006 12:45

ditte skrev:
AMBASS skrev:Hello prehospital och Novisen!

((AMBASS))
Hmm.... du har inte så stor koll på när man började med anestesi som en medicinsk specialitet va !? Däremot bedrevs ambulansverksamhet med hjälp av enmansbetjänade taxibilar ända in på 70-talet. Mycket snack och liten verkstad Mr ambass Paramedic 8)
Hej Ditte!

Jag håller med om att det är mycket snack och liten verkstad :lol: anestesi som medicisk specialitet har ju föga att göra med det vi nu debatterar. Jag pratar här om omvårdnadshandlingarna. Du skall nog läsa på din hisoria lite bättre, då kommer du finna att inte endast ambulanssjukvården utvecklats. Frågan jag ställer är dock - till vad denna utveckling tjänat? Ökad kompetens?

//BE SAFE
Blood Will Tell

Freddy

Norsk Paramedic

Inlägg av Freddy » 16/7 2006 12:58

Jeg kommer litt sent inn i diskusjonen om Norsk Paramedic Utdannelse. Jeg er selv elev der og forventes ferdig mars 2007. Pr i dag må du nå ha høgskole eksamen i anatomi, fysiologi og pharmakologi for i det hele tatt å komme inn på Nasjonal Paramedic skole i Norge.
Dette studiet er ganske nytt i Norge, og det er stadig i utvikling. Det er nå en høring ute på 3 årig Paramedic utdannelse fulltid i fremtiden. Så det er tydelig at Norge tar en annen vei enn for eksempel Sverige.

Jeg har arbeidet i tjenesten i 12 år og jeg må si at den utdannelsen jeg nå tar har gitt meg mange aha opplevelser. Studiet er delt opp i 6 moduler som hver har 2 gruppeoppgaver samt examen.

- Komunikasjon, veiledning og etikk
- Helsejuss
- Akutt medisin del 1
- Akuttmedisin del 2
- Traumologi
- Ambulansens opprative arbeid.

Sammlingene har også praktisk trening.

- Luftveis problematik
- Intubering
- Intraosøs tilgang.
Samt en hel del andre ting.

Allerede nå ser vi at stasjonene rundt omkring i Norge søker etter Nasjonal Paramedic. Stillinger som stasjonsledere, fagansvarlige, utviklere osv.

Pr i dag er det ca 100 ferdige Paramedic, men nå har 5 høgskoler startet studiet, slik at om 3-4 år vil det være 6-700 paramedic i Norge.

www.nasjonalparamedic.no
http://studier.hil.no/shb_studier/conte ... /full/5235

Freddy

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Norsk Paramedic

Inlägg av AMBASS » 17/7 2006 21:27

Freddy skrev:Jeg kommer litt sent inn i diskusjonen om Norsk Paramedic Utdannelse. Jeg er selv elev der og forventes ferdig mars 2007. Pr i dag må du nå ha høgskole eksamen i anatomi, fysiologi og pharmakologi for i det hele tatt å komme inn på Nasjonal Paramedic skole i Norge.
Dette studiet er ganske nytt i Norge, og det er stadig i utvikling. Det er nå en høring ute på 3 årig Paramedic utdannelse fulltid i fremtiden. Så det er tydelig at Norge tar en annen vei enn for eksempel Sverige.

Jeg har arbeidet i tjenesten i 12 år og jeg må si at den utdannelsen jeg nå tar har gitt meg mange aha opplevelser. Studiet er delt opp i 6 moduler som hver har 2 gruppeoppgaver samt examen.

- Komunikasjon, veiledning og etikk
- Helsejuss
- Akutt medisin del 1
- Akuttmedisin del 2
- Traumologi
- Ambulansens opprative arbeid.

Sammlingene har også praktisk trening.

- Luftveis problematik
- Intubering
- Intraosøs tilgang.
Samt en hel del andre ting.

Allerede nå ser vi at stasjonene rundt omkring i Norge søker etter Nasjonal Paramedic. Stillinger som stasjonsledere, fagansvarlige, utviklere osv.

Pr i dag er det ca 100 ferdige Paramedic, men nå har 5 høgskoler startet studiet, slik at om 3-4 år vil det være 6-700 paramedic i Norge.

www.nasjonalparamedic.no
http://studier.hil.no/shb_studier/conte ... /full/5235

Freddy
Cheers Freddy!

Vad roligt att få en rapport från en paramedicmate i Norge. Låter som er utbildning håller hög nivå och att du kommer ha stor nytta av den. Sverige kommer naturligtvis också vara tvingade att införa en paramedicutbildning vad det lider. Tyvärr inget som sker Hux Flux då vi har en Socialstyrelse full av omvårdnadsteoretiker. Tyvärr finns inte heller någon större självkritik bland många av landets syrror som många fallit in i någon konstig form av "skråanda" alá låglönekår.

Det som kommer avgöra internationell ambulanssjukvård är helt klart KUNSKAPER i PREHOSPITALA ämnen. Norge visar här vägen!

SNYGGT JOBBAT FREDDY!!!!
Blood Will Tell

Tomas

Inlägg av Tomas » 17/7 2006 23:14

Bäste AMBASS, allt är inte svart eller vit. Det diskuteras även i Norge om att sätta sjuksköterskor i ambulanserna. Det finns de som tycker att Norge ligger tio år efter Sverige när det gäller ambulanssjukvård liksom övrig vård och organisation. Som sagt det finns krafter som vill ha in Sykepleier med akututbildning ambulanserna.Denna utbildning är något som startat så sent som i våras och kommer att bli en egen specialite.Ska försöka få tag i lite mer fakta kring denna utbildning. // Tomas
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/7 2006 16:18

AMBASS: Vem skulle tvinga Sverige?
Och när du talar om skråanda a´la låglönekaraktär så funderar jag över den utbildning Freddy beskriver som kräver högskoleexamen i anatomi, fysiologi och farmakologi för att över huvud taget vara behörig. Jag tolkar detta som att man först kräver i princip en halv BMA examen vilket innebär ytterligare massa års studier för fortfarande exakt samma pengar, var finns logiken här? Jämför gärna också med SMO, två års högskolestudier ger fortfarande bara en brandmanslön, eller hur?

AuF

Inlägg av AuF » 18/7 2006 16:53

Hej på er =)

En tanke kring den "skråanda" alá låglönekåren. Visst är vår lön inte mycket att skryta med. De håller jag med om. Men om vi nu ska kolla i ett internationellt perspektiv så är ju knappast paramedics räddningen i den aspekten. Om du jämnför lönen för en nurse och en paramedic så är skillnaden faktist stora. Iaf i USA. Då till den förstnämnda kårens fördel.

Vi kan snabbt också ta en titt på vårt grandland, Sykepleier tjänar väl bra mycke mer än vad en paramedic gör ?

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 18/7 2006 18:40

AuF skrev:Hej på er =)

En tanke kring den "skråanda" alá låglönekåren. Visst är vår lön inte mycket att skryta med. De håller jag med om. Men om vi nu ska kolla i ett internationellt perspektiv så är ju knappast paramedics räddningen i den aspekten. Om du jämnför lönen för en nurse och en paramedic så är skillnaden faktist stora. Iaf i USA. Då till den förstnämnda kårens fördel.

Vi kan snabbt också ta en titt på vårt grandland, Sykepleier tjänar väl bra mycke mer än vad en paramedic gör ?
Cheers mate!

Jag känner inte igen den beskrivning du ger. En paramedic i UK, USA och Australien har betydligt mer betalt än en syrra. Kanske helt naturligt med tanke på utbildningstid och ansvarsområde. För er som vill undersöka flera av varandra oberonde källor är det bara att ringa till de olika sjukhusen och företagen och fråga. De nya Norska paramedicfolket kommer snart vara guld värda (dem läser ju relevanta ämnen). Att det sedan i Norge råder viss briste (eller ointresse) för SSK arbete har inneburit att dem ligger litet högre än oss. Jag tycker att utbildning skall betala sig och vidhåller att det är helt sjukt att en syrra i Sverige kännar under 25.000 kr.
//BE SAFE
Blood Will Tell

Freddy

Norsk Paramedic

Inlägg av Freddy » 20/7 2006 9:34

Ja man skal ikke legge skjul på at det er en strid mellom ambulansepersonell og sykepleiere her i Norge. Den synes å være på vei ned, og sykepleiere begynner å inse at ambulansepersonell/Nasjonal Paramedic er kommet for å bli. Dette kan man vel takke gode fagorganisasjoner for. Det finnes sykepleiere som arbeider på ambulanser i Norge, men en gennerell sykepleier utdannelse kvalifiserer ikke til å jobbe på ambulanse sånn uten videre. Det har skjedd en stor utvikling i ambulanse Norge de siste 10 årene, både når det gjelder utbildning og organisasjon. I dag er det vanlig at det behandles både med smertestillende (Morfin, Ketorax, Ketalar osv) av personell, samt Metalyse behandling ved hjerteproblematik. Vi har et godt anestesi system på sykehusene som støtter ambulansen ute i feltet, samt at Norge har et meget godt ambulansehelikopter system som er meget godt organisert til hjelp for pasienter og ambulansepersonell.

Når det gjelder fremtiden så tror jeg ikke sykepleiere blir regjerende ute i ambulanstjenesten. Det ser ut som om myndighetene går for en Nasjonal Paramedic utdannelse. Dette kan man nå se resultater av ettersom det nå er 5 høgskoler som starter denne type utdannelse på forskjellige steder i Norge.

Noen nevner tidligere i diskusjonen at Norge ligger 10 år bak i tid i forhold til Sverige. Dette tror jeg ingenting på og kunne tenkt meg at noen utdyper dette nærmere.

Den vanlige utdanningsveien pr i dag for å kunne arbeide selvstrendig i norge er følgende :

- 1 år på Helse og Sosial.
- 1 år på Ambulansefag.
- 2 år Læretid som 3. personell på ambulanse.

Derreter kan man gå interne systemer som gjør personellet i stand til å administrere mediciner og lignende.

Når man så har hatt sitt fagbrev i 2 år kan man søke videre på Nasjonal Paramedic utdannelse som går over 2,5 år pluss 3 mnd hospitering på forskjellige avdelinger. (Føden, barnintensiv, oprasjonsavdeling,legevakt 1 fri uke hvor mange er med under helikoptertransport) Så utdannings veien for Norsk ambulansepersonell begynner å bli lang, til sykepleierenes store argelse)
Så med andre ord tar det "veldig" mange år i Norge for å kunne titulere seg som Nasjonal Paramedic. Hvor mange år som skal til i Sverige har jeg ingen aning om?

Håper dere skjønner min Norsk og at mitt innlegg hjelper til bedre forståelse på det "Norske Systemet"

Tomas

Inlägg av Tomas » 20/7 2006 14:07

Hej Freddy, min tanke ær inte att børja en ny pajkastning runt Norsk amulanspersonal. Men med den erfaring jag har av Norsk akutsjukvård ær ibland vældigt bristfællig. Då menar jag trauma omhændertagandet och smærtlindring. Jag kan faktiskt inte sæga vilken utbildning dessa har men ibland har det varit håresande. Det jag menar med bristfællig organisation ær vården i stort. Det finns en kategori før varje uppgift. Jag upplever att vi ær mer flexibla i Svergie på gott øch ont. Angående diskutionen om det ska vara sykepleie i ambulanserna så tycker jag att det verkar vara en vældigt levande diskution och inte något øverspelat. Som man ropar får man svar :lol: // Tomas
intubera mera !!

Freddy

Norsk Paramedic

Inlägg av Freddy » 20/7 2006 19:16

Ikke vet jeg hvor du har din negative erfaring i fra her i Norge. Men det du beskriver tviler jeg på om er representativt for hele Norge. Mye har skjedd i Norge de siste 8-10 årene, og det er kostet svært mange norske kroner i det akutt medisinske miljøet her de siste årene. Det er nå svært stor pågang på Paramedic studiet her, hvor læreplanen er laget av blant annet av norges største akutt sykehus. Når det gjelder sykepleiere i ambulansen, er det helt klart en profesjonskamp her på lik linje med svært mange andre land i Europa. Men på meg virker det nå som om den er på vei ned slik at roen senker seg over landet. Når det gjelder "ambulanse sykepleiere" så er dette et studie som er ute på høring og hvis ikke jeg tar helt feil er dette startet av høgskolen i Østfold. Men som jeg vet er det ikke godkjent av departementet enda. At det kommer til å spire og gro ut i landet har jeg heller ingen tro på.

Når det gjelder forskjellen på Norsk og Svensk ambulanse tjeneste så er jeg på tynn is. Men det jeg vet er at vi har mange svenske ansatt i vår tjeneste, og de sier at norsk ambulansetjeneste har blitt "mycket bra" de siste årene. Hele det norske helsevesnet oversvømmes av svenske sykepleiere, ambulansepersonell, leger osv, så det kan vel ikke bare være den sterke norske kronen som drar "broderfolket" hit.

En kveld jeg kom til en avdeling på det sykehuset jeg hører til, trodde jeg et lite øyeblikk at jeg hadde kjørt feil og kommet til Udevalla.....

Men selvfølgelig er dere hjertelig velkomne til Norge....

Skriv svar