Jag vet inte hur insatt du är i den Finska SSK utbildningen med inrikting på akutsjukvård. Men tydligen får man en paramedic degree efter avslutad utbildning. Kan detta verkligen stämma, då deras utbildning inte skiljer sig allt för mycket ifrån våran egna, om man nu räknar i ambulansvubben i utbildningen (160p.) Den stora skillnaden är ju att dom redan efter två år börjar inrikta sig, men även den finska sjuksköterskeutbildningen är ju i grunden en omvårdnadsutbildning.
Finns det inte några internationella "krav" på att få dela ut paramedic degree ?
Jag kan själv se att införanade av paramedics i Sverige skulle ta väldigt lång tid att genomföra då det inte finns några utbildade paramedics (till skillnad från när man skulle sätta ssk i bilarna). SKulle detta gå att lösa genom att man läser tex 1-1/2 år ren teori på en sskvubb för att få denna eventuella legitimation ? För att läsa ytterliggare 4 år kommer nog knappast någon verksam ambulanspersonal att göra.
För att helt byta ut amb,sjv och ambssk mot ny utbildade paramedics och EMT skulle ju ta säg 10-15 år, MINST, ifrån de att man nu skulle bestäma sig för detta. Frågan är ju sedan hur intressant det är att jobba kvar då man vet att man inte längre är akutell för yrket...
Hur gjorde man detta i tex norge ?
Hoppas du förstår mina tankar kring vilken problomatik som skulle komma med ett helt nytt system ? Man kanske skulle kunna nå nån form av kompromss här och göra reform av Sjuksköterske utbildningen där man efterliknar den finska varianten, och sedan låta redan färdig utbildade amb.sjuksköterskor läsa till dessa kurser. Eller nåt liknande ...

Trevlig kväll
MVH
AuF