prestigeproblem

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 19/5 2006 19:23

manne skrev:Traumapatienter har samma överlevnadsstatistik som för 20 år sedan.
Vad kan det tänkas bero på? I detta långa land med lång framkörningstid och sedan lång väg till sjukhuset... Man kanske ska titta på överlevnaden hos de patienter med medicinska sjukdomar istället. Kan sätta en slant på att överlevnaden har ökat och komplikationerna har minskat hos de med AMI nu när det finns tillgång till trombolys i bilarna. Det är ju ändå så att flertalet patienter ca 80% vi vårdar i ambulanserna lider av medicinska åkommor

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/5 2006 19:32

Trauman blir allvarligare och allvarligare allt eftersom bilarna går snabbare, fler bilar i ommlopp. Det är fler och fler som kör på fyllan..

Furix

Inlägg av Furix » 19/5 2006 21:12

Källa på ditt påstående?

Novisen

Inlägg av Novisen » 20/5 2006 1:00

Om Manne avser överlevnaden i den prehospitala arena i procent så är det säkert rätt. Syrgas, nackkrage och köra utav * är det som räddar liv vid svåra trauman. Att lika många dör idag enligt Manne måste bero på att den definitiva behandlingen (kirurgin) inte förbättrats. Några fler liv skulle säkert gå rädda om ambulanspersonal kunde sköta luftvägar bättre men i det stora är det tid till definitiv vård som är mest avgörande. Sen inbillar jag mig att konceptutbildningar (TNCC, PHTLS, ATLS, PS, Mimms) kan leda till att patienter får säkrare omhändertagande. Kanske räddar dessa kunskaper några från ett liv i rullstol. De som för 20 år sedan var dömda då taxi-Bengt och taxi-Lars plockade upp resterna efter två V4:or som frontat.

Se sidan 40-43.
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonly ... 006423.pdf

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 20/5 2006 9:46

Cheers Manne!

Detta är mycket intressant! Man pratar från flera horisonter om kompetenshöjning genom att låsa yrket till omvårdnadsteoretiker. Jag har sett båda sidorna av myntet och det är intressant att särskåda verklighetens statistik och orsaker. Vakna beslutsfattare och en större allmän insyn kommer sätta nytt ljus i denna fråga. Jag ser inte den kompetenshöjning som så många pratat om. Vad jag dock ser är en långtgående exkluderingsprocess av personer som inte heller får möjlighet att visa upp faktiska bevis på sina färdigheter.

I ett öppet samhälle kan vi aldrig försvara ett system som inte är annat än en uppvisning i vackra ord.

...SVERIGE BEHÖVER EN KINSKAPSBASERAD AMBULANSSJUKVÅRD...
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 20/5 2006 11:06

Jag var inte med på den tiden så detta blir väldigt filosofiskt. Men kan man inte tänka sig att en förhållandevis låg utvecklingshastighet på ett område inte nödvändigtvis måste bero på avstannad utveckling. Kan det inte vara så att man började på en ganska hög nivå och därmed haft det svårt att ytterligare höja nivån på samma sätt som exempelvis det medicinska omhändertagandet?
Dessutom håller jag med många andra som påpekat det omöjliga i att rädda en traumapatient på skadeplats och under transport. Traumapatienter räddas till livet på två ställen, i OP-salen på sjukhuset och innan de hamnar i patientgruppen över huvud taget (och här har man definitivt gjort stora framsteg de senaste 20 åren men de märks inte så tydligt som de borde eftersom vi nu kör mycket fortare också).

AuF

Inlägg av AuF » 20/5 2006 14:36

"Detta är mycket intressant! Man pratar från flera horisonter om kompetenshöjning genom att låsa yrket till omvårdnadsteoretiker"

Att inte överlevnaden är större nu än den var för 20 år sedan kan väl knappast skyllas på de du kallar omv teoretiker, resultatet av den kommande/nuvarande ambulanspersonalen ssk+vubb/amb.sjv är allt för ny för att kritiseras i form av statestik.

Sedan skulle jag gärna vilja se en källa på påstådenet om att inte fler överlever trauman nu än för 20 år sedan...

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/5 2006 23:15

AMbass:

Verklighetens statistik?? Du skämmer ut dig genom att använda mannes påstående som källa. Personen ifråga är inte känd för att leverera någon källa till sina påståenden.. Jag hade högre tankar om din förhållning till fakta med tanke på att du skriver att du har stort intresse för forskning..

Att patienter dör prehospitalt är enligt min mening beroende på stor blodförlust (omöjligt att åtgårda prehospitalt) och ofi luftväg. Det talar emot att paramedics skulle vara mer lämpade än narkossyrror prehospitalt. När får denna kategori möjlighet att öva att "hålla mask och intubera"? Några få gånger/ halvår! Skillnad mot en narkossyrra med rotationstjäsnt som gör det 10-12 gånger per dag..

Tomas

Inlägg av Tomas » 21/5 2006 0:16

Håller med Niclas, en till aspekt ær att har du erfarnheten så vågar du ta insiativ till mer avancerade behandlingar.// Tomas
intubera mera !!

Novisen

Inlägg av Novisen » 21/5 2006 0:59

Håller med Niklas och Tomas! Det som verkligen dödade traumapatienter den dagen ambulansen utrustades med läkemedel och säkert dödar några idag med är vätskebehandling och smärtlindring på skadeplats. Det som idag kan rädda liv är snabb transport med behandling i ambulansen. Luftvägen är det enda som behöver åtgärdas på plats och detta görs bäst av anestesisjuksköterskor med rätt erfarenhet som Niklas skriver i sitt inlägg.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 21/5 2006 14:18

AMB ASS och Manne: Taxikillar!

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/5 2006 20:03

Sjuksköterskan: Omvårdnadsteoretiker! :lol:

Swedman

Inlägg av Swedman » 21/5 2006 21:21

Tanken med denna tråd var att belysa problemen mellan yrkesgrupperna, de olika kompetenserna och prestigeproblemen emellan ej accepterandes reell kompetens...

SSK/USK arbetandes som team i prehospitalt omhändertagande...

I och med takten av nyvubbade ssk så ser man förhoppningsvis en förbättring med tydliga roller...

Trots att många sjukvårdare satt sig bakom ratten accepterandes sin roll så uppstår problem...

Tydligheten har varit av all saknad.... förvirrade ssk i akuta situationer med noll koll och även usk när den tiden begav sig....

Hamnade på ett hjärtstopp med en nyvubbad ssk, ingen akutbil inom räckhåll...
På plats finns brandpersonal med pågående HLR och repeterade defibrilleringar...
Denna vubbade ssk utan intubationsdelegering tar över väl fungerande assisterad andning fumlandes med en ruben... puh... och snart problem med ventilering.... till slut enbart kompressioner eftersom ssk misslyckas med att hålla andning..

fortsatt defibrillering och hlr med administraion av läkemedel såsom adrenalin... som novis med tanke på ventrikeltakyarytmi frågandes om inte cordarone är indicerat???..
Vubbad ssk ej hållit sig underättad om aktuella ordinationer och därför helt oförståendes...

Återigen tittandes på klocka undrandes om hlr kan avslutas, trots fortsatta defribilleringar...

Historien avslutas på akuten men utan sinusrytm...

Detta är u-landet sverige med höga visioner utan reell kompetens----

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 21/5 2006 21:42

Swedman skrev:Tanken med denna tråd var att belysa problemen mellan yrkesgrupperna, de olika kompetenserna och prestigeproblemen emellan ej accepterandes reell kompetens...

SSK/USK arbetandes som team i prehospitalt omhändertagande...

I och med takten av nyvubbade ssk så ser man förhoppningsvis en förbättring med tydliga roller...

Trots att många sjukvårdare satt sig bakom ratten accepterandes sin roll så uppstår problem...

Tydligheten har varit av all saknad.... förvirrade ssk i akuta situationer med noll koll och även usk när den tiden begav sig....

Hamnade på ett hjärtstopp med en nyvubbad ssk, ingen akutbil inom räckhåll...
På plats finns brandpersonal med pågående HLR och repeterade defibrilleringar...
Denna vubbade ssk utan intubationsdelegering tar över väl fungerande assisterad andning fumlandes med en ruben... puh... och snart problem med ventilering.... till slut enbart kompressioner eftersom ssk misslyckas med att hålla andning..

fortsatt defibrillering och hlr med administraion av läkemedel såsom adrenalin... som novis med tanke på ventrikeltakyarytmi frågandes om inte cordarone är indicerat???..
Vubbad ssk ej hållit sig underättad om aktuella ordinationer och därför helt oförståendes...

Återigen tittandes på klocka undrandes om hlr kan avslutas, trots fortsatta defribilleringar...

Historien avslutas på akuten men utan sinusrytm...

Detta är u-landet sverige med höga visioner utan reell kompetens----
Hej Swedman!

Jag beundrar verkligen din öppenhet i frågan om det som händer i vårt land. Det du beskriver är ett faktum som många, många, många känner igen och det pågår just nu i denna timma. Tyvärr kommer det kanske ta tid att få till stånd en större debatt och en genomlysande undersökning av ambulanssjukvård Sverige 2006.

Få landsting prövar idag den reella komptensen. Många börjar dock få upp ögonen för SSK paradoxen och dess egentliga ursprung. Att lyfta huvudet och se ut över haven tycks av många vara fel. Att särskåda SSK verkliga bakgrund möter ofta motstånd. Jag är dock säker på att en vaken sjukvårdspolitik och en saklig debatt kommer ge oss nya mål.

Att svensk ambulanssjukvård skulle hålla världsklass kanske gäller våra fordon. Ser man in i dessa kan jag skriva under på att det sannerligen inte rör sig om ambulanssjukvård i toppklass. Genom låsning med SSK i bilarna tog vi snarare ett steg tillbaka är fram. Dessa ord kan tyckas hårda. Det är dock inte rimligt att låsa en så viktig verksamhet som ambulanssjukvården till en grupp som dessutom inte läser relevanta ämnen under sin utbildning.

ambulanssjukvården behöver SJUKVÅRDARE inte OMVÅRDNADSPROFETER! Låt oss göra ambulanssjukvården mer taktfast och inför ett test som gäller för alla. Endast då kommer SSK paradoxen att falla platt!

//AMBASS
Blood Will Tell

Tomas

Inlägg av Tomas » 21/5 2006 22:28

Nu blir jag heligt førbannad på dig AMBASS, det ær væl inte fel på utbildningen som gør att denna stackars sjukskøterska "fumlar" med hjærtstoppet. Det ær ERFARENHETEN. Oavsett om det ær en ny vubbad sjukskøterska eller nyutbildad paramedic så går det åt helvete. Det finns ingen troværdighet att låta personer som har øvat luftvægshantering på en plastdocka ska klara av det på en tandløs 80 åring, ovsett Paramedic eller sjukskøterska. De størtsta misstagen jag sjælv begått gjorde jag som ambulanssjukvårdare, AMBASS skærp dig // Tomas
intubera mera !!

Skriv svar