prestigeproblem
Moderator: Wernvik
-
Håller helt med tomas.
En narkos eller iva vubbad är med om riktigt dåliga patienter hela dagarna. Det gör att man blir säker i sig själv och inte hetsar upp sig. Narkospersonal som tomas förespråkar är de som tar emot de sämsta patienterna på sjukhuset och som där hela dagarna är med i diskussioner om vad som hade hänt, vad som gjordes vad som kunde göras bättre osv osv. Detta med väldigt erfarna narkosöverläkare. Denna erfarenhet får aldrig ambulansspecifik personal. Jag anser därför som tomas att narkosvubben (och iva) tillsamammans med rotationstjänst och PHTLS/TNCC är den bästa utbildningen för ambulans.
Sedan kan jag tänka mig att bli kallad paramedic när jag jobbar i ambulansen och narkossyrra på sjukhuset, det gör mig inget vad som står på namnskylten när jag vet att jag klarar av 90% av fallen. De återstående 10% klarar jag av efter konsultation av narkosläkare på huset. Denna bild tror jag stämmer på samtiga narkossyrror med lång erfarnehet från operation som idag jobbar prehospitalt.
En narkos eller iva vubbad är med om riktigt dåliga patienter hela dagarna. Det gör att man blir säker i sig själv och inte hetsar upp sig. Narkospersonal som tomas förespråkar är de som tar emot de sämsta patienterna på sjukhuset och som där hela dagarna är med i diskussioner om vad som hade hänt, vad som gjordes vad som kunde göras bättre osv osv. Detta med väldigt erfarna narkosöverläkare. Denna erfarenhet får aldrig ambulansspecifik personal. Jag anser därför som tomas att narkosvubben (och iva) tillsamammans med rotationstjänst och PHTLS/TNCC är den bästa utbildningen för ambulans.
Sedan kan jag tänka mig att bli kallad paramedic när jag jobbar i ambulansen och narkossyrra på sjukhuset, det gör mig inget vad som står på namnskylten när jag vet att jag klarar av 90% av fallen. De återstående 10% klarar jag av efter konsultation av narkosläkare på huset. Denna bild tror jag stämmer på samtiga narkossyrror med lång erfarnehet från operation som idag jobbar prehospitalt.
Niklas Karlsson skrev:Håller helt med tomas.
Mitt i prick Niklas!!!!
Som Swedman så klart skriver handlar mycket i dag om att "mätta" den individuella hungern efter självbekräftelse. Jag kan inte förstå hur man kan försvara ett system med så allvaraliga brister och som dessutom är så väsenskilt från prehospital vård. Att ställa upp en 90-10 jämförelse förefaller i mina ögon helt paradoxalt med tanke på vad respektive yrkesgrupp "verkligen" gör och vad dem i verkligheten läser. Jag skulle mer än gärna gå i debatt med en narkossyrra om dessa frågor. Då skall plattformen vara narkosvubb VS paramedic (båda med erfarenhet). Att en SSK blir "kallad" paramedic (med eller utan vubb) är otänkbart om vederbörande inte har erforderlig kunskap, en kunskap som SSK + VUBB inte ger (se kursplanen så blir detta tydligt). Jag tycker att det blir ganska målande att det finns brister då man gång på gång får läsa dessa "skönmålningar" av något som ligger långt från verkligheten.Niklas Karlsson skrev:Håller helt med tomas.
Sverige behöver personal med kunskap och självkritik, och de som vet sina begränsningar.....
//AMBASS som vill att vi inför ett PARAMEDICSYSTEM för patienternas bästa. Där duger det inte att måla upp "luftslott" utan i den framtiden skall vi upp till bevis.....
Blood Will Tell
Här håller jag helt och hållet med dig. Jag säger inte att man måste läsa ambulansvubben för att jobba i ambulans. Jag tror att man blir mer komplett om man läser det ambulansspecifika från vubben och sedan narkosvubben istället.Tomas skrev:Jag förskönar ingen vub men jag kan utifrån min erfarenhet säga att narkos vubben + erfarenhet av narkos yrket utgör den klart bästa kunskap för att ta hand om allvarligt sjuka prehospitalt. Skulle vi ha som krav att man var anestesisjuksköterka + erfarenhet på operation låt säga tre år heltid och därefter kommpleterande ambulansspecifika kurser. Sen ska det förstås vara krav på rotation, ja då skulle vi ligga ljusår före vilket Paramedic land som helst // Tomas
Det jag motsäger mig är personal, oavsett yrkeskategori, som helt saknar ambulansutbildning. Visst, även om de fått en lång och grundlig introduktion så kommer de sakna kunskaper. Jag begär inte att man skall kunna alla adresser, men det är ju bra om man har förståelse för kartans funktion.
Att läsa hela ambulansvubben om man redan är ane-syster kan faktiskt vara lika korkat som att inte läsa någon ambulansutbildning alls. Vet att Skövde kört en fempoängare i ambulansteknik denna terminen som i kombination med exempelvis PHTLS och TNCC ger en tillräcklig grund.
Bra sagt Tomas o Niklas!!
AMBASS vad är ditt framtidsmål med prehospitala vårdandet..vad vill du man ska kunna egentligen. VAD GÖR PARAMEDIC SOM ANDRA INTE GÖR??????????????????????????????????????????????ex NA_syrra med lång erfarenhet i tex helikopter el ambulans???(se tidigare inlägg angående praktik erfarenhet i england)
Tycker du har riktiga resonemag med årliga utförliga test och ändringar i utbildningen om det nu e ssk eller paramedic i framtiden. Men vad jag inte riktigt förstår är vart du vill lägga krutet...
du får förklara för mig som kanske fattar lite långsamt (sjuksyrror du vet

hade hade
AMBASS vad är ditt framtidsmål med prehospitala vårdandet..vad vill du man ska kunna egentligen. VAD GÖR PARAMEDIC SOM ANDRA INTE GÖR??????????????????????????????????????????????ex NA_syrra med lång erfarenhet i tex helikopter el ambulans???(se tidigare inlägg angående praktik erfarenhet i england)
Tycker du har riktiga resonemag med årliga utförliga test och ändringar i utbildningen om det nu e ssk eller paramedic i framtiden. Men vad jag inte riktigt förstår är vart du vill lägga krutet...
du får förklara för mig som kanske fattar lite långsamt (sjuksyrror du vet

hade hade
AMBASS, självkritik har jag gått om, om det var mig du ifrågasatte eller var det Narkosutbildningen eller ambulansvubben? Jag kan med sorg i hjärtat säga att jag har begått misstag på grund av okunskap och lite erfarenhet. Men jag kan även säga att efter alla år av arbete inom intensivvård, akutmottagningar, ambulans och operation her gett mig en mycket stor kunskapsbank såväl teoretiskt som praktiskt och en god beredskap för att ta hand om och behandla självständigt kritiskt dåliga patienter, hadde // Tomas
intubera mera !!
Cheers Erka!Erka skrev:Bra sagt Tomas o Niklas!!
du får förklara för mig som kanske fattar lite långsamt (sjuksyrror du vet![]()
hade hade
En Paramedic har en utbildning som är uppbyggd för att nyttjas prehospitalt, detta är dess fördel. Således relevans i ämnesdjungeln.
Jag tycker att en paramedic har betydligt bättre förutsättningar då de läser akutmedicin. En SSK gör inte detta!
//BE SAFE
Blood Will Tell
-
AMBASS:
Jag förstår inte att du slår dig så över bröstet för paramedicutbildningen.
Den kursöversikt som lades upp här för några dagar sedan gör mig föga imponerad. Ex farmakologi har jag mycket mer utbildning i på ssk utb + vubb. mikrobiologi har jag mer i. anatomi och fysiologi har jag fler poäng i liksom akutsjukvård. Sedan såg jag många poäng i vårdvetenskap som ungefär motsvarar min utbildning. Praktikplaceringarna är ungefär vad man har på de svenska utb+vubb. Narkosutbildningen tycker jag verkar vara väldigt kort om det är meningen att paramedic skall använda potenta anxiolytika och sedativa lm.
Som jag skrev tidigare.. Jag är inte imponerad över det jag läste och tycker att de svenska vubbarna + lång erfarnehet mycket väl kan vara jämförbart..
Något som talar mycket för en ambulansspecifik utbildning är att man då inte får erfarnehet från rimliga avdelningar inne på huset och både arbetsgivare och arbetstagare målar in sig i ett hörn vad gäller fortbildning.
Jag har sagt det förut och riskerar att få hatbrev när jag kritiserar ambvubben. Det är en stor nackdel att man även här målar in sig i ett hörn där man bara kan jobba på en arbetsplats. Rotationstjänst är viktigt och de person som gått ambvubben (endast) kommer inte in på dessa avdelningar.
Jag målade upp10/90 senariot för att ge kontrast till dina påståenden att vi inte kalrar våra åtaganden.. de allra flesta körningar är omvårdnadskörningar och resten klarar man med goda kunskaper från vubb/erfarnehet samt hjälp från sjukhuset via telefon..
Jag vet inte på vilket område en paramedic skulle göra det jobbet bättre..
Jag förstår inte att du slår dig så över bröstet för paramedicutbildningen.
Den kursöversikt som lades upp här för några dagar sedan gör mig föga imponerad. Ex farmakologi har jag mycket mer utbildning i på ssk utb + vubb. mikrobiologi har jag mer i. anatomi och fysiologi har jag fler poäng i liksom akutsjukvård. Sedan såg jag många poäng i vårdvetenskap som ungefär motsvarar min utbildning. Praktikplaceringarna är ungefär vad man har på de svenska utb+vubb. Narkosutbildningen tycker jag verkar vara väldigt kort om det är meningen att paramedic skall använda potenta anxiolytika och sedativa lm.
Som jag skrev tidigare.. Jag är inte imponerad över det jag läste och tycker att de svenska vubbarna + lång erfarnehet mycket väl kan vara jämförbart..
Något som talar mycket för en ambulansspecifik utbildning är att man då inte får erfarnehet från rimliga avdelningar inne på huset och både arbetsgivare och arbetstagare målar in sig i ett hörn vad gäller fortbildning.
Jag har sagt det förut och riskerar att få hatbrev när jag kritiserar ambvubben. Det är en stor nackdel att man även här målar in sig i ett hörn där man bara kan jobba på en arbetsplats. Rotationstjänst är viktigt och de person som gått ambvubben (endast) kommer inte in på dessa avdelningar.
Jag målade upp10/90 senariot för att ge kontrast till dina påståenden att vi inte kalrar våra åtaganden.. de allra flesta körningar är omvårdnadskörningar och resten klarar man med goda kunskaper från vubb/erfarnehet samt hjälp från sjukhuset via telefon..
Jag vet inte på vilket område en paramedic skulle göra det jobbet bättre..
Hello Thomas!Tomas skrev:AMBASS, självkritik har jag gått om, om det var mig du ifrågasatte eller var det Narkosutbildningen eller ambulansvubben? Jag kan med sorg i hjärtat säga att jag har begått misstag på grund av okunskap och lite erfarenhet. Men jag kan även säga att efter alla år av arbete inom intensivvård, akutmottagningar, ambulans och operation her gett mig en mycket stor kunskapsbank såväl teoretiskt som praktiskt och en god beredskap för att ta hand om och behandla självständigt kritiskt dåliga patienter, hadde // Tomas
Jag ifrågasätter inte dig på något sätt! Jag kan dock tycka att dagens SSK system med efterfölljande vubb skulle kunna bli betydligt mer ambulansinriktad och därtill mer sjukvårdsfokuserad. I ett globalt perspektiv är detta ett bekymmer. Jag har sett båda sidorna av detta och det räcker med att fara ner till Tyskland för att se stora skillnader. Jag tror att du säkerligen har gedigen kunskap och att du säkerligen skulle klara ett större test. Det som problemet är att det idag bara finns en väg att gå för dem som vill arbeta prehospitalt. En väg som inte är optimal. Att så totalt låsa ett så viktigt yrke till en utbildningsväg som egenstligen inte är gjord för akutsjukvård är fel. Detta kommer ej hålla i ett globalt perspektiv! Vi ser redan idag stora skillnader mellan de prehospitala organisationerna och Sverige är ingen föregångsland, hur gärna många än tror detta. Avsaknaden av akutmedicin är påfallande i dagens SSK utbildning och vill man från Vårdförbundet att SSK skall vara framtidens ambulansvårdare så måste utbildningarna ändras. Jämför man en Paramedic Degree och en SSK + VUBB examen är skillnaderna stora.
Låt oss debattera verkligheten bakom de vackra omskrivningarna och låt oss höja blicken över Sveriges gränser.
//AMBASS
Blood Will Tell
AMB ASS: Som vanligt snackar du i nattmössan! Att jämföra oss med Tyskland där ambpers inte ens får sätta nål.... Dessutom kan Sverige mycket väl vara ett föregångarland inom ambulanssjukvård. Jag skulle i allafall inte vilja vara patient i ett land med paramedicsörjan där alla har olika befogenheter. Vissa besättningar får ej ge LM osv.
Vad kan vara bättre än att bli vårdad prehospitalt av en VUBBad syrra med erfarenhet från OP och det prehospitala arbetet? Knappast att någon paramedic, som kan jämstälas med våra ambsjv kommer i närheten av den kvaliteten.
Vad kan vara bättre än att bli vårdad prehospitalt av en VUBBad syrra med erfarenhet från OP och det prehospitala arbetet? Knappast att någon paramedic, som kan jämstälas med våra ambsjv kommer i närheten av den kvaliteten.
sjuksköterskan märk väl att vi i svensk AMBULANSSJUKVÅRD ej kan jämföra oss med europesisk standard, tror att du missat något...
vi är ett u.land i denna bemärkelse...
Jag skäms verkligen i stockholm sverige att inte kunna erbjuda kvalificerad sjukvård i reellt nödläge,,,
I sverige hjälper varken Na, Amb eller annan vub i specifika sjukdomstillstånd...
Sjuksköterskan du förlitar dig på gaspedalen precis som vilken SIMPEL Ambulansförare som helst...
Jag skäms verkligen i stockholm sverige att inte kunna erbjuda kvalificerad sjukvård i reellt nödläge,,,
I sverige hjälper varken Na, Amb eller annan vub i specifika sjukdomstillstånd...
Sjuksköterskan du förlitar dig på gaspedalen precis som vilken SIMPEL Ambulansförare som helst...
-
Nu tar Du väl ändå i?! Förklara Dig gärna!Swedman skrev:sjuksköterskan märk väl att vi i svensk AMBULANSSJUKVÅRD ej kan jämföra oss med europesisk standard, tror att du missat något...
Haha Swedman !!Swedman skrev:sjuksköterskan märk väl att vi i svensk AMBULANSSJUKVÅRD ej kan jämföra oss med europesisk standard, tror att du missat något...
Vad förlitar du dig på då???nu får du gärna fylla ut med mer..vilka akuta sjukdomstillstånd är det du pratar om som vi är såå dålig på???
vill bara kolla med dig vilken erfarenhet du själv har att jobba utomland efter som du kan uttala dig om att sverige är ett sånt u-land jämfört med andra länder---vilka länder är det du pratar om??
Skicka gärna information som visar att sverige har högre dödstal än andra länder prehosp..eller att andra länder där amb folk utför heroiska behandlingsåtgärder på plats och i vilken akut-bok detta står..när du gör detta har du övertygat mig!!!!!!!
-
Nu blev jag också intresserad:)
Vad är det du skäms över att vi inte kan göra i en nödsituation?
De värsta senariorna jag kan tänka mig prehospitalt är ex. ventilpneumotorax. Det kan vi behandla..
Vi har fina läkemedel för att behandla livshotande hypovolemier, vi får intubera.. Även vakna patienter som mår mycket bättre att sova. Vi ger det kanske mest potenta lm som finns; Fibrinolytika. Vi har en väl tilltagen medicinväska och personal som har stor erfarnehet av dem (nu när fler och fler vubade syrror kommer till ambulansen).
Jag vill inte heller at det kommer en ambulans som inte får ge lm.. Snacka om att gå tillbaka i utvecklinge.. Jag tycker att vi h ar ett bra system med en vubb ssk och en usk genom i stort sett hela vårdkedja.
Jag bevakar tråden med stort intresse from nu:)
Vad är det du skäms över att vi inte kan göra i en nödsituation?
De värsta senariorna jag kan tänka mig prehospitalt är ex. ventilpneumotorax. Det kan vi behandla..
Vi har fina läkemedel för att behandla livshotande hypovolemier, vi får intubera.. Även vakna patienter som mår mycket bättre att sova. Vi ger det kanske mest potenta lm som finns; Fibrinolytika. Vi har en väl tilltagen medicinväska och personal som har stor erfarnehet av dem (nu när fler och fler vubade syrror kommer till ambulansen).
Jag vill inte heller at det kommer en ambulans som inte får ge lm.. Snacka om att gå tillbaka i utvecklinge.. Jag tycker att vi h ar ett bra system med en vubb ssk och en usk genom i stort sett hela vårdkedja.
Jag bevakar tråden med stort intresse from nu:)