prestigeproblem

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Swedman

prestigeproblem

Inlägg av Swedman » 30/4 2006 21:51

efter alla år i sjukvården så kan jag känna tröttheten att av alltid "börja om" nya kaxiga ssk eller gamla direktplockade från slutenvården..

den individuella hungern efter självbekräftelse..i många situationer rent av livsfarliga för patienten.. vart har självinsikten? Ödmjukheten? tagit vägen?

Varför inte våga erkänna sina kompetensbrister vs erfaren preshospital personal??

Vi arbetar alla för patienten vare sig vi är usk resp ssk...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/5 2006 14:59

Förstår vad du menar! Folk känner sig så hotade och känner ett hävdelsebehov oavsett om de är nya eller gamla. Nya vill känna sig respekterade och vill visa vad de kan. Gamla kanske känner sig hotade av nya eller ser en möjlighet att "visa dem".."du ska minsann inte tro"! Allt det här förstör så mycket i samhället och det blir svårt att stå på samma sida.

Är själv ung men har nu ett par arbetsår på nacken och kan dra exempel. Har många ggr råkat ut för situationer där jag känt mig omyndigförklarad och där de äldre och mer kunniga fullständigt kört med mig och haft en översittar attityd. Automatiskt blir det en kamp oss sinsemellan där jag velat visa vad jag faktiskt har kunnat och i situationer där jag annars skulle ha frågat om råd inte gjort detta för att det bara skulle ha "bevisat" hur okunnig jag varit. Situationen blir som så att man antingen hämmas totalt från att ta egna initiativ, vågar ransaka sig själv för att utvecklas, eller fråga om hjälp eller råd. Eller så blir man dumdristig och tar farliga initiativ, vill överbevisa, jobbar på som en galning för att visa att man faktiskt är användbar osv. Stämningen blir kass och patienterna mår def. inte bra av det.
För att bevisa det kan jag säga att jag nu under min utbildning jobbar extra på ett sjukhem där personalen har jättebra sammanhållning och är otroligt uppmuntrande till nya. Kände mig direkt respekterad eftersom de snabbt såg vad jag kunde och snabbt gav mig ansvar inom de områden jag kunde behärska. Utvecklades också väldigt snabbt och fick snart egna deligeringar eftersom jag på ett respektfullt sätt fick tips och råd, och eftersom mina frågor blev mottagna med uppmuntran vågade jag fråga ännu mer. Vilken oerhörd skillnad det blir när alla samarbetar och respekterar varann!!!

Tror lösningen är att sluta tänka hierarki och hjälpa varandra. Det är inget fel att inte kunna. Att vilja utvecklas och att fråga mycket ska uppmuntras. Idag känner jag mig stolt över att få dela med mig av min kunskap och se hur någon utvecklas och lär sig tack vare det. Även nya kan ha kunskap som en gammal kanske inte har. Eftersom vi strävar efter att utbildningarna ska vara så bra som möjligt så förändras de också. Ibland kan nya ha lärt sig saker på ett helt annat sätt som faktiskt kan vara ett bättre sätt. Så fort man ser varandra som tillgångar och inte som hot så kan alla lära sig nytt och utveckla sig själva, gamla som nya!

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/5 2006 17:43

Jag är så trött på den attityden mot ssk. Problemet är detsamma (om inte ännu större) på usk sidan. Personer som aldrig jobbat i vården och glider genom påbyggnadsutbildningen och sedan tror att de är kungar, bättre än ssk med många år i ambulans..

Nänä.. Problemet är på individnivå och inte på professionsnivå. FInns mycket rötägg i alla yrken och ambulans är inget undantag.

Swedman:

Vart är din ödmjukhet när du drar alla över en kant och inte ser att det är ett problem som finns hos vissa människor och inte vissa yrkesgruper?

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 4/5 2006 17:54

Niklas Karlsson skrev:Jag är så trött på den attityden mot ssk. Problemet är detsamma (om inte ännu större) på usk sidan. Personer som aldrig jobbat i vården och glider genom påbyggnadsutbildningen och sedan tror att de är kungar, bättre än ssk med många år i ambulans..

Nänä.. Problemet är på individnivå och inte på professionsnivå. FInns mycket rötägg i alla yrken och ambulans är inget undantag.

Swedman:

Vart är din ödmjukhet när du drar alla över en kant och inte ser att det är ett problem som finns hos vissa människor och inte vissa yrkesgruper?

Cheers Niklas!

Du bör nog betänka att många också är trötta på attityden mot läkare, ambulanssjukvårdare, AMT och paramedic! Av detta skäl kräver saken debatt. Att personer kommer ut i yrkeslivet och ser att saker inte riktigt var som de fått för sig är en annan sak. PJag håller dock med om att problemet ofta är på individnivå. Sedan måste man kunna debattera ett system utan att många skall känna sig hotade! Tyvärr skulle denna debatt och den sakupplysning som nu klargörs skett för 10 år sedan.

Ingen skulle behöva vara luftkung om vi införde ett ordentligt test, vilket skall gälla för alla! Ett sådant test skulle också demonstrera behovet av verklig kunskap. Många gånger är faktum så att USK+amb.sjukv. är betydligt mer kunniga än SSK. En erfarenhet som jag delar med många. Du skall även erinra dig att dem läser betydligt mer sjukvård av det enkla skälet att en ssk utbildas för omvårdnad på sjukhus.....
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/5 2006 18:11

Vi är ense i denna fråga ambass. Det märks. Jag är också för omfattande årliga tester.

Du skriver att usk ofta är bättre än ssk.. Visst är det så. På samma sätt är ssk ofta bättre än usk. Som jag skrev tidigare så är detta ett problem på individnivå.

Sedan har jag fortfarande svårt att förstå att du i alla dina inlägg jämför usk+vubb med en allmänsyrra. Varför? Man måste väl jämföra med en vubbad syra då det är det som är på väg nu..

Jag är också för en debatt i frågan då jag tycker att många nyanställda har en väldig attityd när de kommer ut på arbetsplatser, men dessa brukar sluta ganska fort. Jag har inte kunnat se att dessa är av en speciell profession..

Problemet på ambulansforum är att man får kritisera ssk, men så fort man kritiserar en uska så får man arga pm med direkta personangrepp av folk man inte känner.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 4/5 2006 18:53

Niklas Karlsson skrev:Vi är ense i denna fråga ambass. Det märks. Jag är också för omfattande årliga tester.

Du skriver att usk ofta är bättre än ssk.. Visst är det så. På samma sätt är ssk ofta bättre än usk. Som jag skrev tidigare så är detta ett problem på individnivå.

Sedan har jag fortfarande svårt att förstå att du i alla dina inlägg jämför usk+vubb med en allmänsyrra. Varför? Man måste väl jämföra med en vubbad syra då det är det som är på väg nu..

Jag är också för en debatt i frågan då jag tycker att många nyanställda har en väldig attityd när de kommer ut på arbetsplatser, men dessa brukar sluta ganska fort. Jag har inte kunnat se att dessa är av en speciell profession..

Problemet på ambulansforum är att man får kritisera ssk, men så fort man kritiserar en uska så får man arga pm med direkta personangrepp av folk man inte känner.
Hello Niklas!

Jag håller med dig om att det kanske blir fel att likna en säl ssk med en ambulanssjukvårdare. //AMBASS
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/5 2006 22:09

Niklas K: Perfekta inlägg!
När AMBASS skriver att USK+PU många gånger är bättre än SSK så tror jag han förväxlar orden, han menar inte bättre utan handlingskraftigare och mer självgående inom ambulanssjukvården. Detta är ju dock inte så konstigt. Om man däremot jämför de teoretiska kunskaperna hos dessa både yrkesgrupper så är jag övertygad om att SSK är kunnigare, om än endast marginellt. Men så är PUn inte inriktad på att få eleven att förstå bakomliggande mekanismer utan endast att symtombehandla. Alltså tror jag att ambulanssjukvårdare många gånger handlar på rutin utefter givna situationer medan det för SSK kan ta något längre tid till eftertanke för att komma fram till samma sak. Skillnaden blir att när patienten inte svarar på behandlingen som tänkt så kommer SSKn göra något åt detta fortare eftersom den så att säga tänkt efter före. Ambulanssjukvårdaren måste då stoppa tankarna för att börja om från början.
Inser att dessa tankar blev något flummiga, men det är min upplevelse från de båda utbildningssystemen och dess produkter. Ni får köpa det om ni vill... :roll:

Novisen

Inlägg av Novisen » 4/5 2006 22:44

De farligaste personerna inom vården är manliga, yngre sjuksköterskor med några år på nacken som börjar få hybris. Plötsligt står man där och behandlar saker man inte kan eller vet nått om utan att rådfråga läkare/kollega. Bror duktig mentaliteten och självhävdande vinner över ödmjukheten och säkerheten. På samma sätt finns de farligaste bilförarna bland yngre män. För att min analys ska bli rättvis måste man dock dra ner allt till individnivå.

Swedman

Inlägg av Swedman » 6/5 2006 1:28

Niklas förstår din aggression... inte illa ment på något sätt bara konstaterande av en verklighet...

I mitt arbete så fokuserar jag allt på patienten oavsett ssk/usk...
men alltför vanligt att oproffessionella uttalanden bara kommer ut i ren desperation av självhävdelse... otaliga situationer av mig och andra i samma situation med felbehandlingar samt bedömingar av personal med högre kompetens behövandes bekräftelse och ära...

vår 3:e part blir lidande i form av oproffessionellt handhavan

jag är totalt prestigelös mer anpassningsbar... *ler*...

Pär

Swedman

Inlägg av Swedman » 6/5 2006 1:40

Luftkung är en intressant benämning av problematiken... *ler*..

Vikten är samspelet och förståelsen medarbetare emallan.
alla bär vi på kunskap och erfarenhet utifrån det liv vi har levt...

ganska enkelt eller hur.

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 13/5 2006 13:48

Har liknande erfarenheter, men åt båda hållen!
Min sista tid i Sthlm så hade jag flertalet nytillkommna SSk som skulle skolas in. Vissa la sig ner med strupen öppen och sa jag är ny och kan inte allt så visa mig! Jag sa att vi diskuterar för att det skall bli så optimalt som möjligt för pat. Han/hon hade större medicinska kunskaper, jag mer om förflyttning ledning vid olyckor m.m. Vissa tog plats och gjorde som dom ville utan att fråga eller diskutera metod m.m för att underlätta för pat. Vilket i mina ögon är arrogant. Lika så med USK vissa trode dom var världsmästare vissa försiktigare. Vi är alla nya i början och en bra början som jag använder är "STORA ÖRON LITEN MUN" tills man blivit varm i kläderna och lärt känna folk, blir mycket enklare då.

En sak som jag funderat på om detta! Kan det vara så att på SSK utbildningen så drillas man till att vara den drivande, det är du som har kunskapen och ansvaret och därför skall du göra jobbet så det blir rätt och du har ryggen fri? Man kommer att deligera och styra USK på avd m.m

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/5 2006 19:07

_OJ_: Till vis del är det så. Själv har jag nu i två år indoktrinerats till att förstå att jag inte bara är bättre än USKor och vårdbiträden utan också bättre än äldre syrror som saknar en akademiskt examen. Jag anser dock att det är helt och hållet upp till mig själv att förstå att lärarna på skolan ibland vill lära ut mer än både sanning och fakta. Alltså intar jag en något mer diskret ställning ute i verksamheten då jag vet att jag i förhållande till de som arbetat längre oftast har ganska uselt med kunskap. Tyvärr så är det inte så lätt för alla som innan de började på utbildningen helt saknade erfarenheter från vården att nå samma självinsikt.

AuF

Inlägg av AuF » 13/5 2006 20:08

Tror inte det har så mycket med tidigare erfarenheter att göra, utan de handlar helt enkelt att vi är olika som människor. Detta är ju knappast ett fenomen som enbart drabbat sjukvården. Vi har alla olika mycket själv insikt och distans till det vi gör. Mycket beroende på hur vi blir bemöta på de avd vi genomgår vora kliniska studier på, även som du lipton är innne på är skolan ofta väldigt duktiga på att ge många en liten felaktig bild avverkligheten. Här ligger också mycket i de stora problemet hela ssk utbildningen brottas med. Det borde helt klart finnas mycket störra krav på lärarna inom programmet. Många har ju inte satt sin fot på ett sjukhus/ambulans de senaste 5 åren, utan levt instängda i sin akademiska värld, vilket sällan gynnar någon.

Trevlig helg på er. Ta de nu lugnt med grillen Lipton 8)

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 14/5 2006 4:12

Roligt att du nämner lärarna! En kollega som läser till SSK och jobbat inom vården många år och på ambulansen 5-6 år. Denna person är ganska frispråkig och säger vad hon tycker, nu till saken under första tiden på utbildningen under föreläsningar stod läraren och mässade kollegan tänkte "detta säger många" det stämmer inte med verkligheten vilket hon påtalade vid flertalet tillfällen med resultatet att hom blev inkallad och tillrättavisad. Hon tyckte också att det var lite sektvarning vare sig rätt eller fel så är det som lärarna säger och skall inte ifrågasättas punkt slut.

Tänk nu om det är så här kan det ju vara så att studenter som kommer direkt från gymnasiet eller annat arbete utanför våden har svårt/svårare att smälta in. ett annat problem inte så stort kanske men jag har varit med om att när tex 2 SSK jobbar så kan det skära sig om det beror på pristige vet jag ej...

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 14/5 2006 19:01

På tal om frispråkiga personer så hyllar jag dessa! Det är dem som ifrågasätter tokigheterna i vårt samhälle. En av de idag paradoxala tokigheterna är att det finns SSK i ambulans! En sak som skapar förvåning hos många! ///AMBASS///
Blood Will Tell

Skriv svar