Givetvis vore det en kostnadseffektiv lösning som säkerligen fungerar alldeles utmärkt i större delen av Sverige. Det jag menade var att man kanske har befolkningsunderlag för att ha en läkarbil i en större stad eftersom den kan ha ett större täckningsområde, att däremot ha en läkarbil i en mindre stad kan inte motiveras med tanke på det mindre befolkningsunderlaget.prehospital skrev:Om en erfaren läkare - dvs anestesiolog - behövs kan denne hämtas ut från sjukhuset. Större är inte behovet. Sluta upp med att överdriva verkligheten!
Vid vilka tillfällen anser du att en läkare bör finnas prehospitalt? Vad baserar du i såfall detta på?
Att överdriva verkligheten har aldrig varit min mening, och intrycket av läkare prehospitalt har jag fått av personal i Stockholm, och då med erfarenheter av läkarna på ambulanshelikoptrarna. Visserligen gör det att jag inte kan säga någonting om läkarbilarna i Skåne, men jag tror fortfarande på konceptet eftersom man har fått det att fungera i Stockholm. Men kanske därav en helikopter vore en mer lämplig lösning i Skåne för att efterlikna konceptet som verkar fungera i Stockholm? Tanken har ju alltid varit att personalen ska assistera AKM och endast vid behov åka ut på larm prehospitalt. Blir det då särskilt stor skillnad från att hämta ut en doktor från sjukhuset? Förutsatt att läkaren faktiskt arbetar när han eller hon inte är på larm. Att åka till sjukhuset, hämta en läkare, ut till skadeplats, vad tar det tidsmässigt?
Däremot tror jag också att det vore bättre att dessa läkare hade varit ambulansläkare likt en del av läkarna på ambulanshelikoptern är i Stockholm. Här kan man motivera läkarnas existens inte bara med att det kanske behövs i vissa fall utan att ledningen i ambulanssjukvården faktiskt jobbar med "trupperna i skyttegravarna". Detta tror jag leder till att vi slipper helt ogenomtänkta beslut som saknar verklighetsanknytning, vilket tyvärr kan bli fallet på många andra arbetsplatser. Sades det inte att Stockholm hade väldigt bra prehospitala riktlinjer?
Jag tycker även att det är intressant att det utrycks känslor för att det är positivt att ambulanssjukvården inte längre verkar vara den slutna verksamhet som tidigare, i och med införandet av legitimationskrav för hantering av läkemedel. Hur kommer det sig att man försöker skapa en verksamhet som är totalt oberoende av läkare, när det inte finns i någon annan del av vården?
Jag har aldrig menat på att man ska ha läkare i någon större utsträckning prehospitalt. Däremot tycker jag det är konstigt att man helt försöker utesluta läkare ur verksamheten.
Det är inte meningen att reta upp någon, och jag hoppas inte ni tolkar det som att jag gör det heller, jag försöker bara förklara och motivera min åsikt.
Sjuksköterskan; Jag har aldrig påstått mig ha varken omfattande erfarenhet eller överdriven insikt i verksamheten, men det betyder inte att jag inte har rätt till en åsikt. När det gäller att respektera andra människor och deras åsikter och värderingar så får du verkligen bottenbetyg.