BT r/t stroke

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

AuF

BT r/t stroke

Inlägg av AuF » 27/4 2006 17:37

Hej.

Har en fråga angående behandling av stroke pat. prehosp.

I regel får pat ofta en autoreglerad BT höjning i samband med sin stroke, detta skall man ju inte hämma då det är gynsamt för hjärnan. Men min fråga är, utifrån de kliniska symtomen går det ju aldrig att ställa diagnosen infrakt eller intracerebralt hematom, min spontna tanke är ju att det inte är så bra med högt BT i samband med en blödning med tanke på ICP osv. Vet att man brukar säga 220/120 som gräns för vad man kan acceptera hospitalt, men där har man ju en snabbt en diagnos att gå efter. Hur gör ni i ambulansen, har ni några riktlinjer på detta ? Låter ni en pat ha ett BT på 190/100 i ambulansen även om det kan vara en blödning ? Eller hur gör ni =) ?

Tacksam för svar!

peder

Inlägg av peder » 27/4 2006 22:07

Vi har inget läkemedel som vi får ge på indikation att sänka BT vid stroke. Innan hade vi diuretika, men det var för lungödem. Och b-blockare ger vi vid arytmi. ACE-hämmare har vi inga. Nitroglycerin sänker ju oftast trycket ganska bra men det ger vi inte heller på de indikationerna.

Jag har ganska lite erfarenhet av vad man gör med strokepatienter på sjukhuset, men jag tror jag har hört att även vid mycket höga BT så avvaktar man nån timme innan man sätter in blodtryckssänkande läkemedel. Fast jag kan ha fel.

ang. ICP och lite annat smått och gott finns att läsa här; http://www.anst.uu.se/hansbola/
välj Intrakraniell dynamik i menyn.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Skriv svar