Are the Swedish model good?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Are the Swedish model good?

Inlägg av AMBASS » 24/4 2006 15:21

Cheers dear paramedicmates all over the world !!!

Today there is a great deal of interest from many quarters in the topic of the Swedish prehospital care. In this world of downsizing, restructuring and medical technological change, individuals are wondering of the future. A major question is the one about Paramedic vs Nurses!
What you think? Are the Swedish model good? Do you now some international research in this area?

As the saying, BE SAFE!

Dear regards from AMBASS….
Blood Will Tell

peder

Inlägg av peder » 24/4 2006 15:50

Eftersom du riktar frågan i din överskrift till paramedics, vad tror du att du kommer få för svar?

Rikta frågan till Björn-ove Suserud istället, så tror jag du får ett annat svar. han har skrivit artiklar som berör frågan;
http://www.prehospen.hb.se/litArtiklar.asp

och efter en snabb googling hittade jag en av hans artiklar här på ambulansforum...
http://www.ambulansforum.se/PAM/forskning/15.shtml

Jag undrar lite ödmjukt om du är verksam som amb. sjukvårdare eller ssk i amb. idag? Det verkar mer som om du jobbar som lobbyist för ett utbildningssystem som är annorlunda än vårt. Men annorlunda betyder inte automatiskt bättre.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 24/4 2006 16:32

peder skrev:Eftersom du riktar frågan i din överskrift till paramedics, vad tror du att du kommer få för svar?

Rikta frågan till Björn-ove Suserud istället, så tror jag du får ett annat svar. han har skrivit artiklar som berör frågan;
http://www.prehospen.hb.se/litArtiklar.asp

och efter en snabb googling hittade jag en av hans artiklar här på ambulansforum...
http://www.ambulansforum.se/PAM/forskning/15.shtml

Jag undrar lite ödmjukt om du är verksam som amb. sjukvårdare eller ssk i amb. idag? Det verkar mer som om du jobbar som lobbyist för ett utbildningssystem som är annorlunda än vårt. Men annorlunda betyder inte automatiskt bättre.
Hej Peder!

Tack för värdefulla och bra länkar.

Jag brinner för en nyordning, eller iaf en bredare rekryteringsbas för den svenska ambulanssjukvården. Jag är ifs också en lobbyist då jag tror att det finns mycket att vinna på ett paramedicsystem. Jag håller med dig om att "annorlunda" (se det svenska systemet) inte automatiskt är bättre!!! Jag skall även erkänna att jag inte delar Björn-ove Suserud teorier om vad som är att betrakta som "KOMPETENS" för prehospital verksamhet eller den hermetiska synen på en yrkesgrupp (prehospital personal). Suserud har dock på ett bra sätt samlat historisk fakta, men detta betyder inte att han får vetenskapligt stöd för att SSK i ambulans är det bästa för patienten eller för samhället, kanske inte heller för den enskilde sjukskötaren.

Har för övrigt varit verksam i samtliga nivåer inom ambulanssjukvård. Är dock motståndare till att göra akademiker till en ny låglönegrupp, vilket i många fall sker med SSK + VUBB i ambulans.
Blood Will Tell

peder

Inlägg av peder » 24/4 2006 17:10

Du ifrågarsätter flera saker som han skriver. Att pragmatiskt välja ut de artiklar eller forskningsresultat som överensstämmer med sina egna värderingar är farligt... Det är precis så som tobaksbolagen och sockerindustrin gör för att på så sett göra deras produkt "mindre farlig". Suserud är en av Sveriges mest aktiva forskare inom det prehospitala området...

google har en ny funktion där man kan söka på vetenskapliga publikationer, och en sökning gav lite olika resultat beroende på sökord... Det är bara att sätta igång med en litteraturstudie.. och visa i ditt resultat vad som är det bästa för ett liten land som sverige... men gå inte in med föreställningen att du ska bevisa att paramedics är bättre en amb.sjvård. & ssk, för då är resultatet speglat av din förförståelse :D

http://scholar.google.com/scholar?hl=sv ... G=S%C3%B6k

http://scholar.google.se/scholar?hl=sv& ... G=S%C3%B6k

http://scholar.google.se/schhp?hl=sv&lr=

Fast det går nog lika bra att söka i pubmed

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 24/4 2006 21:25

peder skrev:Du ifrågarsätter flera saker som han skriver. Att pragmatiskt välja ut de artiklar eller forskningsresultat som överensstämmer med sina egna värderingar är farligt... Det är precis så som tobaksbolagen och sockerindustrin gör för att på så sett göra deras produkt "mindre farlig". Suserud är en av Sveriges mest aktiva forskare inom det prehospitala området...

google har en ny funktion där man kan söka på vetenskapliga publikationer, och en sökning gav lite olika resultat beroende på sökord... Det är bara att sätta igång med en litteraturstudie.. och visa i ditt resultat vad som är det bästa för ett liten land som sverige... men gå inte in med föreställningen att du ska bevisa att paramedics är bättre en amb.sjvård. & ssk, för då är resultatet speglat av din förförståelse :D

http://scholar.google.com/scholar?hl=sv ... G=S%C3%B6k

http://scholar.google.se/scholar?hl=sv& ... G=S%C3%B6k

http://scholar.google.se/schhp?hl=sv&lr=

Fast det går nog lika bra att söka i pubmed
Hej Peder!

Tack för dina hänvisningar till källa mm. Jag håller med om att ett system per automatik inte går att överföra till ett annat land. Menar du att den globala forskningen stödjer den svenska modellen? På ditt inlägg gör jag den tolkningen. Vad vill du uppnå för syfte genom att hänvisa till studier om sjuksköterskor i ambulans? Att detta skulle vara bättre än paramedic?

Jag utesluter inte den svenska modellen utan vill att den skall studeras (gärna från oberoende horisont). Jag anser inte att det finns sådan "oberoende" forskning idag.

Att jag sedan är positiv till paramedicsystemets struktur betyder ej heller att något är skrivet i sten. Jag tycker mer att det är du som inte vill se paramedics som ett potentiellt system även för Sverige. Att du anser att Suserud är en av Sveriges mest aktiva forskare inom det prehospitala området behöver inte betyda att alla håller med dig om den saken. Jag kan inte hitta en enda vetenskaplig publikation från Högskolan i Borås som blivit publicerad i en kursförteckning för topp 100 rankade universitet. Kan inte du ge mig en länk där dessa publikationer har varit med i globala vetenskapliga samtal om prehospital sjukvård? Kanske ett av Suseruds stora bekymmer (gällande trovärdigheten) är att han själv är SSK och i grunden själv brinner för ett ambulanssverige med SSK. Kanske man också skall erinra sig att han är avlönad av en myndighet som lever av att ge ssk elever deras exemen.

Jag pratar om oberoende forskning! ((BE SAFE))
Blood Will Tell

peder

Inlägg av peder » 24/4 2006 22:46

Jag vet inte om den "globala forskningen" stödjer att sjuksköterska + amb. sjukvårdare är bättre än paramedics. Vet du om "den globala forskningen" stödjer att paramedics är bättre än sjuksköterska?

Jag tycker systemet idag är ett bra system och ser ingen anledning till att göra några stora ändringar. Det är inte JAG som ska bevisa för dej, utan DU som ska bevisa för mig att vårt systm inte fungerar och att paramedicssystemet är ett bättre val. Det räcker inte med att du säger samma sak om och om igen i alla trådar du skapar på forumet, utan för att jag ska bli övertygad behöver jag se skriftliga bevis på att;; 1. att vårt system inte funkar eller 2. att paramedicssystemet är bättre än vårt system.

Att du förkastar Suserud och Prehospen i Borås struntar jag fullständigt i och jag har ingen anledning att börja försvara varken honom eller instutionen.

Men JAG har större förtroende för någon som presenterar sina "åsikter" i publikationer än någon som presenterar "åsikterna" i en tråd på ett forum.

(Jag pratar om vubbad syrra och inget annat. Jag fattar faktiskt inte att det ens är tillåtet att anställa en grundutb. om man läser sos kompetensbeskrivning för ambulansssk.)

Novisen

Inlägg av Novisen » 24/4 2006 23:18

AMBASS! Ibland tycker jag att din vilja är starkare än dina argument. Genom alla debatter som förts i denna fråga så anser jag mig ha tömt alla tänkbara sökvägar men jag kan inte hitta någon forskning där Paramedics och ambulanssjuksköterskor jämförts med varann. Om man ska påstå att någons forskning är partisk eller på annat sätt missvisande måste man ha argument till varför man anser att det är så. Att påstå att något blir oseriöst så fort personen har en koppling till det han forskar om går ju inte. Eller ska internationella vitamininstitutet i Schweiz sköta all forskning i världen. En forskningsartikel som används i en utbildning ska vara relevant till den utbildning man går. Suseruds artiklar är säkert mycket väl och grundligt skrivna och fyller en uppgift men de känns lite som "Vattnets betydelse för sjöfarten" artiklar. På en ambulansvubb vill jag veta hur man tar hand om en sjuk patient.

Ställer några motfrågor till dig AMBASS.

Hur har du gått till väga då du undersökt litteraturlistorna på ambulansutbildningarna på de 100 högst rankade universitetet i Världen?

Hur många av dessa hade ambulansutbildningar?

KI är rankade på 47 plats i världen. Dom har minsann Suserud med på deras litteraturlista :wink: .

http://www.ki.se/ua/kursplan/AM1KL1.pdf

Suserud har skrivit 18 publicerade artiklar om akutsjukvård/ambulanssjukvård. 17 av dessa är publicerade på engelska i internationella tidskrifter. Vilken svensk har varit mer aktiv än så??

Novisen//

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 25/4 2006 0:15

AMB ASS: Så kul å se hur du gång på gång blir överbevisad! Fattar inte hur du orkar. Skaffa dej ett liv å lägg ned detta dravel!

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 25/4 2006 11:49

peder skrev:Jag vet inte om den "globala forskningen" stödjer att sjuksköterska + amb. sjukvårdare är bättre än paramedics. Vet du om "den globala forskningen" stödjer att paramedics är bättre än sjuksköterska?

Jag tycker systemet idag är ett bra system och ser ingen anledning till att göra några stora ändringar. Det är inte JAG som ska bevisa för dej, utan DU som ska bevisa för mig att vårt systm inte fungerar och att paramedicssystemet är ett bättre val. Det räcker inte med att du säger samma sak om och om igen i alla trådar du skapar på forumet, utan för att jag ska bli övertygad behöver jag se skriftliga bevis på att;; 1. att vårt system inte funkar eller 2. att paramedicssystemet är bättre än vårt system.

Att du förkastar Suserud och Prehospen i Borås struntar jag fullständigt i och jag har ingen anledning att börja försvara varken honom eller instutionen.

Men JAG har större förtroende för någon som presenterar sina "åsikter" i publikationer än någon som presenterar "åsikterna" i en tråd på ett forum.

(Jag pratar om vubbad syrra och inget annat. Jag fattar faktiskt inte att det ens är tillåtet att anställa en grundutb. om man läser sos kompetensbeskrivning för ambulansssk.)
Hello Peder!

Jag efterlyser forskning i vilken man prövar fakta. När det gäller bevis så finns det gott om sådana. Det är ju bara att studera vad en paramedic läser i jämförelse med en nurse. När jag lyfter frågan är det utifrån egen erfarenhet och en förhoppning om en mer verklighetsbaserad ambulanssjukvård. När det gäller den globala prehospitala forskningen så torde kanske den vara entydig. Du hänvisar till olika källor: -sök där så skall du finna.

Att vårt system skulle vara toppen på klippan, eller att det skulle vara en ultimat lösning är en åsikt så god som någon. Men vi är många som efterlyser en större öppenhet och debatt. Där man synliggör vad SSK utbildningen innehåller samt övriga aspekter i ett globalt perspektiv.

När det gäller att din uppfattning, att du har större förtroende för någon som presenterar sina "åsikter" i publikationer än någon som presenterar "åsikterna" i en tråd på ett forum har jag full respekt för. Min avsikt är att söka FAKTA och SANNING samt också förstå dina argument, vilket jag med fler inte gör. Av detta skäl behövs debatt. Av dina inlägg blir jag föga styrkt i teorin att vi kommer se ssk i den globala ambulanssjukvården.

Du skriver att du pratar om vubbad syrra och inget annat. Jag håller helt med dig om paradoxen och det snevridna i att anställa en grundutb SSK. Tyvärr är läget ett annat i Sverige. Och alla duktiga SSK med VUBB får ej heller betalt (vissa kanske inte heller vill ha det) för år av studier.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 25/4 2006 12:07

Novisen skrev:AMBASS! Ibland tycker jag att din vilja är starkare än dina argument. Genom alla debatter som förts i denna fråga så anser jag mig ha tömt alla tänkbara sökvägar men jag kan inte hitta någon forskning där Paramedics och ambulanssjuksköterskor jämförts med varann. Om man ska påstå att någons forskning är partisk eller på annat sätt missvisande måste man ha argument till varför man anser att det är så. Att påstå att något blir oseriöst så fort personen har en koppling till det han forskar om går ju inte. Eller ska internationella vitamininstitutet i Schweiz sköta all forskning i världen. En forskningsartikel som används i en utbildning ska vara relevant till den utbildning man går. Suseruds artiklar är säkert mycket väl och grundligt skrivna och fyller en uppgift men de känns lite som "Vattnets betydelse för sjöfarten" artiklar. På en ambulansvubb vill jag veta hur man tar hand om en sjuk patient.

Ställer några motfrågor till dig AMBASS.

Hur har du gått till väga då du undersökt litteraturlistorna på ambulansutbildningarna på de 100 högst rankade universitetet i Världen?

Hur många av dessa hade ambulansutbildningar?

KI är rankade på 47 plats i världen. Dom har minsann Suserud med på deras litteraturlista :wink: .

http://www.ki.se/ua/kursplan/AM1KL1.pdf

Suserud har skrivit 18 publicerade artiklar om akutsjukvård/ambulanssjukvård. 17 av dessa är publicerade på engelska i internationella tidskrifter. Vilken svensk har varit mer aktiv än så??

Novisen//
Hello Novisen!

Tack för dina reflektioner! Tyvärr är det just som du skriver i frågan om SSK vs PARAMEDIC. Ett av skälen är att Paramedic är den självklara graden globalt samt att en SSK i regel inte läser för prehospital tjänst utan mer för sjukhusarbete. Det finns dock gott stöd i att betrakta de universitet som arbetar med paramedicutbildningar och nurseutbildningar. De väljer att profilera paramedicprogrammen just för dess särart. Skulle det finnas någon som "oberoende" forskade i denna fråga är jag förhoppningsfull om ett synliggörande. Jag kan dock inte förstå varför vissa av er inte ser fördelarna och att ni i vissa fall försvarar en utbildning som inte är unikt prehospital.

När det gäller forskning och dess trovärdighet är min uppfattning om dagens svenska SSK forskning min egen. Sedan kanske du skulle kunna hålla med mig om vissa forskares trovärdighet. Om jag skulle börja forska i prehospital sjukvård finns ju en viss "liten" risk att PARAMEDIC förordas. Kanske medvetet eller omedvetet.

Svar på din fråga. Jag har ingalunda studerat alla litteraturlistor för alla topprankade universitet. Men min nyfikna fråga var om den svenska SSK forskningen vinnit stöd globalt. Att KI är bland topp 50 är roligt och de bedriver mycket aktiv medicinsk forskning, men att jämföra KI med Högskolan i Borås kanske inte är riktigt. Det var just detta jag ville lyfta upp i frågan om prehospforskningen.

Att Suserud har skrivit 18 publicerade artiklar om akutsjukvård/ambulanssjukvård gör väl knappast SSK i ambulans mer trovärdigt.

Vore bättre om du kunde berätta varför vi skall ha SSK i ambulans? Fördelarna mot spjututbildade paramedics? Dessa frågor har jag ännu inte fått svar på. Dem av oss som har erfarenhet från bäggedera förhåller sig av någon orsak betydligt mer "öppna" för paramedicsystemet. Men det kanske är en ren slump....

((PARAMDIC IS A GOAL))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 25/4 2006 12:16

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Så kul å se hur du gång på gång blir överbevisad! Fattar inte hur du orkar. Skaffa dej ett liv å lägg ned detta dravel!
Hello Sjuksköterskan!

Det skulle naturligtvis vara lite enklare om saker bara fick bestå utan granskning. Jag känner mig föga överbivisad, snarare tvärtom. Du kanske anser att detta är dravel, vilket är din fulla rätt. Men jag vill påminna dig om att det är mycket dravel som gjort att vi ser klarar idag. Jag har skrivit det tidigare och gör det igen: - Det fanns även dem som förkastade teorin om att jorden var rund, vilket idag är en sanning.

Den dagen du får kallelsen till årligt stort test eller när du läser en artikel om legitimerade ambulanssjukvårdare hoppas jag att vi kan röka en cigarr tillsammans, för Sjuksköterskan, framtiden kommer oavsett vad vi personligen tycker. För övrigt betyder dessa debatter mycket för mig och de har blivit en del i mitt liv.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/4 2006 12:36

AMBASS skrev:Vore bättre om du kunde berätta varför vi skall ha SSK i ambulans? Fördelarna mot spjututbildade paramedics? Dessa frågor har jag ännu inte fått svar på.
Svaret är lika enkelt som det är korkat. Låt oss jämföra en paramedic om cirka 160 poäng med en VUBBad sköterska om 160 poäng. Paramedicen har klockrena kunskaper i den ambulansspecifika delen av arbetet. Den kan akutmedicin, samband kartor och sådant, avancerade behandlingar som intubation, koniotomi, jetinsufflation och thoraxpunktion osv och är katastrofmedicinskt skolad.
En ambulansvubbad sköterska kan också den ambulansspecifika delen av arbetet med akutmedicin, samband, kartor och sånt. Den bör ha ett humm om avancerade behandlingar och har en ganska god katastrofmedicinsk utbildning. Dessutom har sköterskan en bredare bas att stå på vad gäller de något mindre akuta sjukdomstillstånden. Man har dessutom läst gigantiskt mycket mer omvårdnad vilket sett till den generella ambulanspatienten faktiskt är viktigare (på så vis att det kommer fler patienter till nytta) än kunskap om hur man åtgärdar en ventilpneumothorax.
Att sedan omvårdnad i mångt och mycket är sunt förnuft hjälper inte en paramedic eftersom den saknar grundläggande kunskaper om icke-akuta tillstånd.

Alltså AMBASS; den dagen jag skall tävla i att prioritera flest patienter i ett skadeområde på kortast tid vill jag ha med mig två erfarna paramedics. Den dagen däremot då jag skall hjälpa till att ställa diagnos på en patient med ovanligt tillstånd utan att patienten upplever obehag så vill jag ha med en erfaren sköterska och en oerfaren. :wink:

Om du sedan någon gång får läsa en artikel om leg. amb.sjv. så är vi inne på något helt annat. Där har vi faktiskt en förbättring av vårt redan väldigt bra system istället för övergång till ett annat. Blir nog svårt dock när alla utbildningarna nu försvinner.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 25/4 2006 14:51

Cheers dear Liptonmate!

Du har flera poäng med ditt inlägg. Just det du berör om icke akuta tillstånd skulle kunna vara ett gott argument för SSK systemet. Vissa paramedicutbildningar har även delar av omvårdnad, men inte alls i närheten med nurseutbildningen.

Men låt mig vända på saken. Låt oss säga att vi gör rekryteringsgrunden bredare i Sverige, vilket vi tidigare också debatterat.

Tack för ett bra inlägg!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/4 2006 15:31

Kära Ambass:

Förstår inte varför du fortfarande jämför paramedics med ssk. Det syetemt är på väg ut för att ersättas av ett system med vubb. ssk. För en någorlunda rättvis jämförelse är de dessa kompetenser som ska jämföras. Vi är helt ense om att ssk utan vubb inte har den utbildning som behövs för att jobba i ambulans!

Sen är det en annan sak jag inte förstår.. Du som alltid efterfrågar reel kompetens. Varför då detta skygglappsseende mot paramedics? En ovubbad syrra som jobbat på alla avdelningar på sjukhuset under 10-15 års tid borde väl vara bättre än en nyexad paramedic? För mig är det en horribel jämförelse, men jag tycker du är okonsekvent i ditt argumenterande.. Ska man använäda det du säger så ska ju vilken kompetens som helst kunna arbeta i ambulansen bara personen har den reella kompetensen. Varför har du då grävt ner dig i paramedicsystemet? Kör en öppen annonsering av jobben med ett kunksapsprov. Sedan ska vem som helst få möjlighet att komma; socionomer, förskollärare, kockar.. vadsom!

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 25/4 2006 15:50

Niklas Karlsson skrev:Kära Ambass:

Förstår inte varför du fortfarande jämför paramedics med ssk. Det syetemt är på väg ut för att ersättas av ett system med vubb. ssk. För en någorlunda rättvis jämförelse är de dessa kompetenser som ska jämföras. Vi är helt ense om att ssk utan vubb inte har den utbildning som behövs för att jobba i ambulans!

Sen är det en annan sak jag inte förstår.. Du som alltid efterfrågar reel kompetens. Varför då detta skygglappsseende mot paramedics? En ovubbad syrra som jobbat på alla avdelningar på sjukhuset under 10-15 års tid borde väl vara bättre än en nyexad paramedic? För mig är det en horribel jämförelse, men jag tycker du är okonsekvent i ditt argumenterande.. Ska man använäda det du säger så ska ju vilken kompetens som helst kunna arbeta i ambulansen bara personen har den reella kompetensen. Varför har du då grävt ner dig i paramedicsystemet? Kör en öppen annonsering av jobben med ett kunksapsprov. Sedan ska vem som helst få möjlighet att komma; socionomer, förskollärare, kockar.. vadsom!
Cheers Nicklas!

Jag vill tydlig erinra om att jag är en sann anhängare till verklig och aktuell kunskap - och detta i alla yrkesgrupper -. Jag tycker personligen att paramedicutbildningen ger bättre skolning för tjänst inom den prehospitala verksamheten. När det gäller vägarna för att uppnå kunskap tycker jag det skall finnas fler alternativ för dem som vill arbeta i ambulans. på samma sätt tycker inte heller att man skall exkludera en duktiga SSK. Dessa individer som du beskriver skulle säkert klara ett paramedictest efter alla år "in the action". Att jag låser upp mig vid paramedic som GRAD eller TJÄNSTEGRAD är också för att försöka skapa debatt om en global yrkeskår.

Således hoppas jag att du förstår mina tankar kring kunskap och kunskapsprövning. Att jag sedan tror att det finns flera vägar än SSK + VUBB behöver ju inte betyda att jag utesluter dem som potentiella paramedics. På samma sätt tycker jag att du skall vara öppen! I frågan om tester tror jag annars att du och jag är helt eniga.

Tack för värdefull feedback....
Blood Will Tell

Skriv svar