I legitimationsdjungeln är det sannerligen lätt att gå vilse
Moderator: Wernvik
-
Hello Novisen!Novisen skrev:Jag har inget emot att nya yrkesgrupper får legitimation. Först måste man komma fram till vilka krav som ska ställas på utbildningen och yrkesrollen innan man ger legitimation. Jag eller AMBASS kommer inte att bestämma det. Ser man på regeringens tolkning på vilka som kan få legitimation så kan i teorin AMT bli aktuella för legitimation.
AMBASS! Du får rätta mig men mellan dina rader kan iallafall jag utläsa att dina personliga åsikter även är vetenskapligt grundade och att omvårdnad inte är en vetenskap. Vart hittar du det???
Med mitt exempel på att ambulansutbildningen inte var specifik menar jag att den innehåller omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap mm. Den prehospitala vetenskapen har iallafall inte jag hört talas om, däremot prehospital forskning.
Jag är en sanningssökare och ser gärna fördelarna med omvårdnadteorierna. Jag vill dock inte säga att jag med mitt förnuft kan förstå det vetenskapliga i omvårdnadsteorin. Kanske skulle jag hellre välja att låta ämnet kallas för praktisk filosofi, ifrån vilket både psykologi och omvårdnad har sin grund. Forskningen är enormt viktig och det finns här enligt mig redan filosofisk forskning som egentligen spänner över många delar av omvårdnaden. Medicinsk vetenskap är i sin grund helt uppbyggd på logik till skillnad från antaganden som har sin prägel kopplad till etnologi och sociologiska faktorer. Här går en klar skiljelinje!
Nå, jag anser således inte att omvårdnadsteorierna prövats för att vinna eget vetenskapligt värde. Varför isf inte läsa A, B och C kurs praktisk filosofi istället för omvårdnad på SSK programmet! Men jag tycker inte att ämnet i nuvarande storlek hör hemma för dem som skall arbeta prehospitalt. Då finns det betydligt viktigare kurser att läsa, vilka har med akutmedicin att göra...
((AMBASS))
Blood Will Tell
-
Hallåer med ambass och jag har efterfrågat det förut.
Byt ut all omvårndad mot, psykologi, filosofi, sociologi och pedagogik.. Snacka om att vi skulle vara attraktiva på andra marknader..
Skolväsendet har gjort det bästa för att kunna motivera våra dåliga löner ochs e till att vi hamnar där vill att vi ska jobba; i kommun och landsting.
Byt ut all omvårndad mot, psykologi, filosofi, sociologi och pedagogik.. Snacka om att vi skulle vara attraktiva på andra marknader..
Skolväsendet har gjort det bästa för att kunna motivera våra dåliga löner ochs e till att vi hamnar där vill att vi ska jobba; i kommun och landsting.
Hello AMBASS!AMBASS skrev:Hello Novisen!Novisen skrev:Jag har inget emot att nya yrkesgrupper får legitimation. Först måste man komma fram till vilka krav som ska ställas på utbildningen och yrkesrollen innan man ger legitimation. Jag eller AMBASS kommer inte att bestämma det. Ser man på regeringens tolkning på vilka som kan få legitimation så kan i teorin AMT bli aktuella för legitimation.
AMBASS! Du får rätta mig men mellan dina rader kan iallafall jag utläsa att dina personliga åsikter även är vetenskapligt grundade och att omvårdnad inte är en vetenskap. Vart hittar du det???
Med mitt exempel på att ambulansutbildningen inte var specifik menar jag att den innehåller omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap mm. Den prehospitala vetenskapen har iallafall inte jag hört talas om, däremot prehospital forskning.
Jag är en sanningssökare och ser gärna fördelarna med omvårdnadteorierna. Jag vill dock inte säga att jag med mitt förnuft kan förstå det vetenskapliga i omvårdnadsteorin. Kanske skulle jag hellre välja att låta ämnet kallas för praktisk filosofi, ifrån vilket både psykologi och omvårdnad har sin grund. Forskningen är enormt viktig och det finns här enligt mig redan filosofisk forskning som egentligen spänner över många delar av omvårdnaden. Medicinsk vetenskap är i sin grund helt uppbyggd på logik till skillnad från antaganden som har sin prägel kopplad till etnologi och sociologiska faktorer. Här går en klar skiljelinje!
Nå, jag anser således inte att omvårdnadsteorierna prövats för att vinna eget vetenskapligt värde. Varför isf inte läsa A, B och C kurs praktisk filosofi istället för omvårdnad på SSK programmet! Men jag tycker inte att ämnet i nuvarande storlek hör hemma för dem som skall arbeta prehospitalt. Då finns det betydligt viktigare kurser att läsa, vilka har med akutmedicin att göra...
((AMBASS))
Jag försöker debattera utifrån verkligheten som jag tolkar den. Jag försöker även hålla mig neutral och bara visa på hur verkligheten ser ut och hur jag tror den kommer att utveckla sig i framtiden. Jag tror att enbart sjuksköterskor kommer att jobba inom ambulansen i framtiden men jag tycker samtidigt att det var synd att ambulanssjukvårdarna tappade sina delegationer och blev idiotförklarade.
Vad gäller Paramedicsystemet så tror jag mer på ett system i Sverige med sjuksköterskor med ambulansutbildning. Italien, Spanien, Nederländerna, Frankrike, Belgien verkar följa efter medans England, Danmark, Norge, Tyskland, Finland väljer en väg med "Paramedicutbildning".
Jag konstaterar även att sjuksköterskeutbildningen är en omvårdnadsutbildning där alla ska läsa omvårdnad 60p för att få ta ut examen=legitimation i framtiden. Jag anser samtidigt att detta inte på något sätt är relevant med tanke på de arbetsuppgifter som sjuksköterskor har. Djupare medicinska kunskaper i grundutbildningen hade då givit mig mer. Men faktum kvarstår.
Omvårdnadsforskning är allt från en kvalitativ studie som ställer frågan om det existensiella lidandet hos lesbiska, polska kvinnor som just tappat en tand till en kvalitativ studie hur man bäst immobilliserar en patient med en nackskada-polska, eller ej.
Sen vill jag bara säga att ditt sista inlägg var bra och välskrivet.
Hello Novisen!
Vad gäller framtiden vet vi lite, men vi är en del i den. Och jag kommer och hoppas att även du vill vara med att påverka den. När det gäller paramedicsystemet vs SSK systemet så tror jag inte att man skall låsa sig, då det kan finnas olikheter mellan olika länder. Med tanke på globaliseringen har jag dock mycket svårt att se att vi skulle arbeta med ett SSK system, möjligen en kombination!
Du nämner länder som Italien, Spanien, Nederländerna, Frankrike, Belgien i fallet att arbeta med SSK. Här vill jag nog invända en smula, visst förekommer det SSK i Frankrike, men deras utbildning är också väsenskild från vår.
Jag har själv tillbringat en hel del tid i Spanien och det finns flera fördelar i deras ambulanssjukvård. Särskilt att de arbetar mycket med läkare samt att ambulanssjukvården i stort är privat. Här finns även ideella aktörer som Röda Korset representerade.
När det gäller USA, England, Australien, Danmark, Norge, Tyskland, Finland m. fl. så arbetar man som du skriver efter Paramedicsystemet.
Jag tror det viktiga i debbaten skall vara att belysa vilken kunskapsbas respektive utbildning ger. Samt också förstå särarten i respektive yrkesgrupp. Den svenska sjuksköterkeutbildningen är idag inte alls gjord för att stå i paritet till kraven i ambulanssjukvård. Jag önskar och hoppas att en omfattande "oberoende" studie kommer genomföras av saken. Sedan finns ju flera andra faktorer att ta hänsyn till.
Enda orsaken till att vi idag ser SSK i ambulans är tack vare Vårdförbundet. Tyvärr är det även Vårdförbundet som har exkluderat en stor grupp duktiga ambulanssjukvårdare, men här kanske man å andra sidan skulle kunna fråga sig vad intresseorganisationerna för ambulanssjukvårdarna gjort i frågan. Saken är fortfarande oprövad.
((AMBASS))
Vad gäller framtiden vet vi lite, men vi är en del i den. Och jag kommer och hoppas att även du vill vara med att påverka den. När det gäller paramedicsystemet vs SSK systemet så tror jag inte att man skall låsa sig, då det kan finnas olikheter mellan olika länder. Med tanke på globaliseringen har jag dock mycket svårt att se att vi skulle arbeta med ett SSK system, möjligen en kombination!
Du nämner länder som Italien, Spanien, Nederländerna, Frankrike, Belgien i fallet att arbeta med SSK. Här vill jag nog invända en smula, visst förekommer det SSK i Frankrike, men deras utbildning är också väsenskild från vår.
Jag har själv tillbringat en hel del tid i Spanien och det finns flera fördelar i deras ambulanssjukvård. Särskilt att de arbetar mycket med läkare samt att ambulanssjukvården i stort är privat. Här finns även ideella aktörer som Röda Korset representerade.
När det gäller USA, England, Australien, Danmark, Norge, Tyskland, Finland m. fl. så arbetar man som du skriver efter Paramedicsystemet.
Jag tror det viktiga i debbaten skall vara att belysa vilken kunskapsbas respektive utbildning ger. Samt också förstå särarten i respektive yrkesgrupp. Den svenska sjuksköterkeutbildningen är idag inte alls gjord för att stå i paritet till kraven i ambulanssjukvård. Jag önskar och hoppas att en omfattande "oberoende" studie kommer genomföras av saken. Sedan finns ju flera andra faktorer att ta hänsyn till.
Enda orsaken till att vi idag ser SSK i ambulans är tack vare Vårdförbundet. Tyvärr är det även Vårdförbundet som har exkluderat en stor grupp duktiga ambulanssjukvårdare, men här kanske man å andra sidan skulle kunna fråga sig vad intresseorganisationerna för ambulanssjukvårdarna gjort i frågan. Saken är fortfarande oprövad.
((AMBASS))
Blood Will Tell
Jag kommer sätta mig in i den här tråden så småning om, men jag har just läst igenom 35 andra trådar som hade inlägg jag inte sett tidigare så jag är lite snurrig just nu.
Jag vill bara än en gång påpeka att det hur ni än vänder och vrider på det är mindre variation på de tre PUarna än på sköterskeutbildningarna i Sverige. Detta eftersom Skolverket bestämmer innehållet i dessa utbildningar medan det är högskolorna och universiteten själva som fastslår sina kursplaner. Att därför kräva att det skall vara lägst högskoleutbilding för att få legitimation är lite märkligt. Dessutom (än en gång):
Jag vill bara än en gång påpeka att det hur ni än vänder och vrider på det är mindre variation på de tre PUarna än på sköterskeutbildningarna i Sverige. Detta eftersom Skolverket bestämmer innehållet i dessa utbildningar medan det är högskolorna och universiteten själva som fastslår sina kursplaner. Att därför kräva att det skall vara lägst högskoleutbilding för att få legitimation är lite märkligt. Dessutom (än en gång):
(Socialstyrelsen 2006)Legitimationens huvudfunktion är att vara en garanti för att personalen har en viss kunskapsnivå och vissa personliga egenskaper samt utgöra en varudeklaration för personalens kvalifikationer. Rätten till legitimation förbehålls sådana grupper av yrkesutövare som har en självständig yrkesfunktion med kvalificerade arbetsuppgifter och ett särskilt ansvar för patienternas säkerhet i vården och som i inte oväsentlig utsträckning vänder sig direkt till allmänheten, t ex i egenskap av fria yrkesutövare
Där satt du bollen mitt i mål! Snyggt LIPTON! Klart som Åre vatten.....Lipton skrev:Jag kommer sätta mig in i den här tråden så småning om, men jag har just läst igenom 35 andra trådar som hade inlägg jag inte sett tidigare så jag är lite snurrig just nu.
Jag vill bara än en gång påpeka att det hur ni än vänder och vrider på det är mindre variation på de tre PUarna än på sköterskeutbildningarna i Sverige. Detta eftersom Skolverket bestämmer innehållet i dessa utbildningar medan det är högskolorna och universiteten själva som fastslår sina kursplaner. Att därför kräva att det skall vara lägst högskoleutbilding för att få legitimation är lite märkligt. Dessutom (än en gång):(Socialstyrelsen 2006)Legitimationens huvudfunktion är att vara en garanti för att personalen har en viss kunskapsnivå och vissa personliga egenskaper samt utgöra en varudeklaration för personalens kvalifikationer. Rätten till legitimation förbehålls sådana grupper av yrkesutövare som har en självständig yrkesfunktion med kvalificerade arbetsuppgifter och ett särskilt ansvar för patienternas säkerhet i vården och som i inte oväsentlig utsträckning vänder sig direkt till allmänheten, t ex i egenskap av fria yrkesutövare
Blood Will Tell
-
Köper åsikten men inte resonemanget då en författning hit och dit inte gör så stor skillnad i det stora hela i detta landet. Alltså borde det gå att reglera vilka läkemedel en AMT får använda.Niklas Karlsson skrev:Får AMT leg. så komer de också ges möjligheten att ge läkemedel. Det är det myndigheterna vill komma ifrån. Jag tycker också det är ett steg tillbaka i arbetet att särställa de olika professionernas uppgifter.
Tänk dig följande scenario, en transportambulans med två AMT (eller Amb.Sjv om man hellre vill det) skall hämta Olga 78 med en misstänkt collum som ramlat i hemmet när hemvården USK plockade fram frukost åt henne. Olga är stabil men har ont i höften. Idag får man alltså antingen ringa efter en akutambulans med sköterska eller en akutbil om man har tillgång till det. Tanten får lite morfin och flyttas sedan till lämplig bil för färd till sjukhus. Om AMT kunde få administrera Entonox skulle de således kunna lösa uppdraget själva och övrig personal skulle finnas tillgänglig för att rädda livet på Anna 7 år som samtidigt blir påkörd av en bil.
Dessutom vore det väl praktiskt om man kunde ge en Alvedon till en patient som under transporten får ont i huvudet, eller spola en nål med koksalt då droppet stannat?
Och är det inte lite väl lustigt att man får skicka 200 J genom kroppen på en patient men inte är betrodd att innan detta spruta Adrenalin, jag har svårt att se vilken skada Adrenalinet skulle göra på en patient man ändå kommer skjuta på...

Tycker helt enkelt det är lite konstigt att man efter 3 års högskolestudier plötsligt kan få ge varenda läkemedel som finns när man innan inte ens får ge receptfria läkemedel som patienten hade tagit själv om den vart hemma.
-
I det läget du beskriver så behövs ju mycket riktigt inte AMTs möjligheter att ge vissa begränsade läkemedel. Men visst vore det då ändå bra att man kan dela på sig på en skadeplats och att de då får sätta nål och spola den. I bilen däremot så skall generellt sköterskan sitta hos patienten och AMTn köra.Niklas Karlsson skrev:Jag trodde vi pratade att det skulle vara en AMT och en vubb ssk i varje bil?
Vad menar du med sista stycket lipton? Vi får väl ge rec. fria lm?
Jag ser bara en möjlighet att kunna avlasta akutverksamheten med transportambulanser om man ger dessa ett något utökat ansvar. Detta är enligt mig utveckling och inte regression som säkert vissa tänker vid första tanken.
Vad menar du med sista stycket Niklas? Vad jag vet får man som sjuksköterska inte ge patienten någonting som en läkare inte ordinerat? Och dessutom pratar jag fortfarande om transportambulanser bemannade med två amb.sjv. och de får ju som bekant bara ge syrgas.
AMBASS!
Jag bestämmde mig för att inte kommentera dina inlägg för några månader sedan då du jämför sjuksköterskor och paramedics men kan nu inte låta bli. Tanken måste vara att på IVA jobbar en IVA sköterska, på operation en operationssjuksköterska, på anestesin en narkossyrra, på förlossningen en barnmorska osv. Sjuksköterskor är ett nytt påfund inom ambulansen. Alla kan nog hålla med om att ambulansjobbet är speciellt. Så speciellt att dessa sjuksköterskor fått en egen vidareutbildning där de som gått utbildningen valt att kalla sig ambulanssjuksköterskor.
Långt ifrån alla har denna utbildning som jobbar i ambulans och är sjuksköterskor. Jag förutsätter att alla håller med om att sjuksköterskeutbildningen inte ger förutsättningar utbildningsmässigt för jobb i ambulans även om det finns många duktiga sjuksköterskor som jobbar inom ambulansen utan ambulansutbildning. Man är även olämplig som grundutbildad sjuksköterska på anestesin som exempel.
Paramedicutbildningen är en utbildning med inrikning mot ambulanssjukvård. Denna utbildning måste därför jämföras med sjuksköterskornas ambulansutbildning. Först då blir debatten intressant. Visar det sig sedan att Paramedicutbildningen är bättre och man därför är bättre lämpad för jobb i ambulans kan bara två åtgärder tas. Paramedicutbildningen införs i Sverige eller så får ambulansvubben höja ribban lite över nivån på Paramedicutbildningen.
Jag bestämmde mig för att inte kommentera dina inlägg för några månader sedan då du jämför sjuksköterskor och paramedics men kan nu inte låta bli. Tanken måste vara att på IVA jobbar en IVA sköterska, på operation en operationssjuksköterska, på anestesin en narkossyrra, på förlossningen en barnmorska osv. Sjuksköterskor är ett nytt påfund inom ambulansen. Alla kan nog hålla med om att ambulansjobbet är speciellt. Så speciellt att dessa sjuksköterskor fått en egen vidareutbildning där de som gått utbildningen valt att kalla sig ambulanssjuksköterskor.
Långt ifrån alla har denna utbildning som jobbar i ambulans och är sjuksköterskor. Jag förutsätter att alla håller med om att sjuksköterskeutbildningen inte ger förutsättningar utbildningsmässigt för jobb i ambulans även om det finns många duktiga sjuksköterskor som jobbar inom ambulansen utan ambulansutbildning. Man är även olämplig som grundutbildad sjuksköterska på anestesin som exempel.
Paramedicutbildningen är en utbildning med inrikning mot ambulanssjukvård. Denna utbildning måste därför jämföras med sjuksköterskornas ambulansutbildning. Först då blir debatten intressant. Visar det sig sedan att Paramedicutbildningen är bättre och man därför är bättre lämpad för jobb i ambulans kan bara två åtgärder tas. Paramedicutbildningen införs i Sverige eller så får ambulansvubben höja ribban lite över nivån på Paramedicutbildningen.