Utbildning i england?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 3/4 2006 21:28

Niklas Karlsson skrev:Tråkigt tråkigt, för stundtals har han eller hon bra åsikter.

AMBASS:

Kan man som paramedic ge medikament i en svensk ambulans? Finns det paramedics som jobbar i Sverige?
Cheers Niklas!

Det skulle rent teoretiskt kunna gå att validera en paramedic degree till en SSK examen om man tankar på med omvårdnad. Högskolelagen, inte bara stödjer det utan uppmuntrar till validering av utländska examen.

Vet ej om någon gjort det, men det är följt möjligt. Jag känner ett antal paramedic som arbetat i svensk ambulans. Tyvärr är det inte riktigt samma löner här som i UK och valfriheten när det gäller utlandsuppdrag (militära uppdrag mm) är större om man har sin bas i UK. Man skall erinra sig att en paramedic håller mycket hög akutvårdskunskap, så dem skulle generellt sätt helt klart kunna ge medikament (men detta testat ännu inte) EU har allt att vinna på att ha ett enhetligt system. Idag finns det även globalt forskarmöjligheter för paramedic och denna tjänstegrad är mycket användbar på flera arenor.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Jokke

Inlägg av Jokke » 5/4 2006 19:35

Hej igen!
Nu har jag ännu en liten fråga, finns det någon paramedic utbildning i sverige och hur långt kommer man med den utbildningen inom ambulansen (i sverige) idag?

ssk2

Inlägg av ssk2 » 7/4 2006 13:16

Jokke skrev:Hej igen!
Nu har jag ännu en liten fråga, finns det någon paramedic utbildning i sverige och hur långt kommer man med den utbildningen inom ambulansen (i sverige) idag?
Till en början tvivlade jag på detta hära med paramedic. Nu tror jag inte att det är frågan om utan när detta kommer till hela europa. Närmaste utbildningen blir nog i norge som också har högskoleutbildning som ger paramedic examen.

Jokke

Inlägg av Jokke » 11/4 2006 11:52

Okey, så det finns ingen paramedic utbildning i sverige det besvarar en av mina två frågor. Fortfarande undrar jag Om man har någon chans att få job inom ambulansen om man är paramedic, idag?

tacksam för svar

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/4 2006 12:11

Problemet blir nog när du vill börja ge läkemedel. De får bara ges av legitimerad personal. det är en nöt som socialstyrelsen får lösa när det första pilotfallet dyker upp.

Som amb sjv kanman säkert jobba? Ambass?

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 11/4 2006 16:15

Jokke skrev:Okey, så det finns ingen paramedic utbildning i sverige det besvarar en av mina två frågor. Fortfarande undrar jag Om man har någon chans att få job inom ambulansen om man är paramedic, idag?

tacksam för svar
Hello Jokke!

Det blir tyvärr svårt att få ett fast arbete. Men ett vikariat skulle kunna fungera. En paramedic har ju i regel mycket goda kunskaper i prehospital vård. Någon paramedicutbildning finns tyvärr "ännu" inte i Sverige!

Att bli anställd med tjänstegraden "PARAMEDIC" tror jag ej är möjligt, men i ett EU perspektiv torde detta sannolikt bli det, men inte ännu!

//AMBASS
Blood Will Tell

Skriv svar