Imobilisering vid längre transportsträckor

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 30/10 2005 23:33

En till stor del obefogad rädsla finns för att immobillisera patienter pga av tryckskador. Vaccummadrass är ett bättre alternativ om man är rädd för dessa tryckskador. Största risken med immobillisering är att patienten kräks och aspirerar. Två trycksår på tex skulderbladen får anses som en bieffekt den gång immobiliseringen hade ett syfte.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 31/10 2005 10:17

Har läst en undersökning angående spineboard och vaccummadrass just när det gäller trycksår. Ska se om jag hittar denigen. Någon annan kanske har läste den också och minns var. Enligt den skulle det inte vara farligt att ligga på spineboard i upp till två timmar.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 31/10 2005 10:49

Är det dessa artiklar + inlägg du menar?

viewtopic.php?p=4357&highlight=#4357

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 31/10 2005 11:57

Akuten skrev:Är det dessa artiklar + inlägg du menar?

viewtopic.php?p=4357&highlight=#4357
Hej

Nej det var inte dessa artiklar som jag menade. Det finns en annan som jag tror kom från USA som behandlade problematiken med risken att ha någon imobiliserad på spineboard för länge.

Den artikel som du hänvisade till trycker ju mer på problematiken med Aspiration och Ventilation. Visserligen mycket viktiga problem att ta hänsyn till men den studie som jag menar tittade endast på tryckproblematiken.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Eirik

Inlägg av Eirik » 31/10 2005 14:43

Jeg har en oppfatning av at mange av de som uttaler seg ikke har fulgt så veldig godt med i timen under PHTLS-kurset...

PHTLS legger hovedvekten på prinsipper, ikke på spesifikke metoder. På denne måten virker konseptet fremmende på hvert enkelt ambulansepersonells evne til kritisk tenking og handlingsmønster, med bakgrunn i gode kunnskaper.

Det finnes ikke noen "PHTLS-metoder" som gir en entydig fasit på hvordan en pasient skal behandles eller et tiltak utføres. Det er prinsippene det blir undervist i når man er på kurs, i tillegg til at man gir demonstrasjoner i akseptable metoder for å oppnå det ønskede målet.

I det utall situasjoner man kan havne befinne seg i i den prehospitale hverdagen er det helt umulig å komme frem til noe som er helt universielt. Poenget er at man skal ha prinsippene inne, man skal ha fått demonstrert/prøvd ulike metoder og så er det opp til en selv å bruke kunnskap og erfaring for å finne en løsning som ivaretar prinsippene!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 31/10 2005 23:16

Rätt Eirik!

Vad gäller artikeln där man jämnfört Spineboard och Vaccummadrass så kom man fram till att Vaccummadrassen var bättre att ligga på längre stunder. Man kom också fram till att immobilliseringen blev lika bra?. Själv föredrar jag Spineboard trots att jag jobbat väldigt lite med den. Patienten blir bättre immobilliserad, det går snabbare, man kommer åt patienten bättre under transporten, det är enklare att vända patienten om man är själv i ambulansen, den går att använda vid urtagning eller vid stockvändning. Vid helkroppsundersökningen på akutrummet görs stockvändning. Då kan man passa på att lägga en geldyna under patienten. Man får då längre tid på sig innan tryckskador uppstår.

Eirik

Inlägg av Eirik » 1/11 2005 0:43

Fikk akkurat høre fra en kollega i Statene at de tester ut egne madrasser til bruk på backboard som visstnok skal redusere trykkbelastningen. Har ikke så mye mer info om akkurat det.


Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 8/11 2005 16:32

Tack för det.

Du har en aldrig sinande källa med artiklar!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar