Forskning inom ambulanssjukvården?

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Forskning inom ambulanssjukvården?

Inlägg av prehospital » 27/3 2004 22:48

Varmt välkomna till detta område som ska handla om forskning inom ambulanssjukvården!

Finns det sådan i Sverige? Ja, forskarna på PreHospen vid Högskolan i Borås www.prehospen.hb.se känner de flesta säkert till. Finns det fler?

Inom vilka områden behöver det forskas? Kom gärna med förslag!

Behöver ambulanssjukvården personal som är forskningsinriktade, t.ex. fil. mag. eller fil. dr.? Tyck till!

Än en gång, välkommen till detta område - som blir vad vi tillsammans gör det till. :) Ordet är fritt!

Anonymous

Re: Forskning inom ambulanssjukvården?

Inlägg av Anonymous » 29/3 2005 4:59

[quote="prehospital"]Varmt välkomna till detta område som ska handla om forskning inom ambulanssjukvården!

Finns det sådan i Sverige? Ja, forskarna på PreHospen vid Högskolan i Borås www.prehospen.hb.se känner de flesta säkert till. Finns det fler?

Inom vilka områden behöver det forskas? Kom gärna med förslag!

Behöver ambulanssjukvården personal som är forskningsinriktade, t.ex. fil. mag. eller fil. dr.? Jag tycker att alla skall forska. Detta kanske låter lite lurigt, men jag tror det är nyttigt för än själv och för verksamheten. Under min utbildning har vi haft sjukvårdsforskning. Men det är klart det kan bli svårt att få ekonomiskt stöd om man inte hör till en högskola.

Finns det sådan i Sverige? Ja, forskarna på PreHospen vid Högskolan i Borås www.prehospen.hb.se känner de flesta säkert till. Finns det fler? glöm inte alla ambulanssjukvårdarelever som läser kursen sjukvårdsforskning 50p-gymnasiepoäng. Vi granskar och arbetar utifrån vedertagna metoder. Söker bakmliggande motiv mm.

Inom vilka områden behöver det forskas? Kom gärna med förslag!
SJÄLVMORD. Då dessa står för den vanligaste dödsorsaken i åldrarna 15-45 år.

Behöver ambulanssjukvården personal som är forskningsinriktade, t.ex. fil. mag. eller fil. dr.? Tyck till! JA helt klart. Dessa granskar och ifrågasätter det vi tar för givet.

Skriv svar