Riktlinjer Behandling

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

grimbaum
Inlägg: 3
Blev medlem: 20/10 2008 17:54

Riktlinjer Behandling

Inlägg av grimbaum » 20/10 2008 18:10

Hej , jag är ny på forumet och jag läser era inlägg med stor förtjusning. Det som jag undrar över när jag läser inlägg från alla landets hörn är att det verkar vara skillnader i vilka riktlinjer som gäller vid olika behandlingar och framförallt när det gäller läkemedel. Beror detta på att det beslutas regionalt,landsting eller ? Finns det då isåfall olika tolkningar över vilka läkemedel är relevanta eller handlar det om att vissa är mer restriktiva än andra.

Lipton

Re: Riktlinjer Behandling

Inlägg av Lipton » 22/10 2008 16:19

Varje landsting eller arbetsgivare har minst en ambulansläkare som är ansvarig för att signera alla administrerade läkemedel i ambulansen. Att det skiljer beror därför på att vissa läkare av olika skäl känner sig säkra vid att signera fler läkemedel och i högre doser än vad en del av deras kollegor gör. Dessutom finns det geografiska skillnader i vårt land som påverkar behovet av vilka läkemedel vissa bilar behöver vara utrustade med. Jag tror nog att detta är en hyfsad sammanfattning av bakgrunden till varför det skiljer sig.

grimbaum
Inlägg: 3
Blev medlem: 20/10 2008 17:54

Inlägg av grimbaum » 26/10 2008 10:53

Tack för ditt svar, Jag förstår att det finns regionala skillnader i form av hur lång tid det tar in till sjukhus mm vilket då torde göra att det uppstår skillnader för vad som administreras i ambulansen. Att det skulle skilja på grund av vem det är som delegerar har jag svårare att förstå då det skulle betyda att två bilar med samma regionala förutsättningar skulle kunna ha helt olika uppsättning läkemedel och därmed också helt olika möjligheter för behandling.
Undrar om det finns nån forskning publicerad om skillnader i landet och utgången av olika fall?

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/10 2008 19:44

Två bilar med samma regionala förutsättningar kan ha olika kompetens på besättningsmännen vilket således ger olika möjligheter till behandling. De kan också ha olika läkemedel med sig då detta främst har med ambulansläkarens inställning samt kontakt med personalen att göra.

Skriv svar