Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 24/12 2006 10:32

rayden skrev:Men hur gör man den dagen tekniken havererar? Hos oss är de tämligen vanligt att man inte får kontakt med nätet, eller misslyckas med sändningen? Inte är det heller ovanligt att de tar lång tid för bakjouren att släpa sig till datorn för att kolla på ekg.
Skulle det inte funka och din magkänsla säger att det är lite brådis så kan du väl be akuten utlösa hjärtstopplarm el motsv. Då blir det eld i Crena ani bland både medicindoktorer och narkos kan jag lova.

God Jul!! :lol:

Spedan

Inlägg av Spedan » 25/12 2006 18:18

Den dagen tekniken havererar får man behandla på klinik...ffa se till att smärtlindra-betablockera..kanske med försiktighet ibland :?

ban223
Inlägg: 23
Blev medlem: 29/6 2007 21:22

Inlägg av ban223 » 30/9 2007 21:31

prehospital skrev:
Novisen skrev:
prehospital skrev:Vi kopplar bara kablaget hos patienten, sedan tar och skickar vi ekg i ambulansen. Mycket smidigare och så slipper vi släpa med oss utrustningen (Ortivus Mobimed) till patienten.

Hos oss får vi tyvärr inte ge Seloken på generella direktiv utan det krävs individuell ordination i varje enskilt fall...
Mycket smidigare men är det evidensbaserat. Går det fortare??? Är det för patienten eller för personalen?? Tid är hjärtmuskel!!!
Efter att ha arbetat både med Mobimed och LP12 så anser jag att det är det bästa för både patient, utrustning och personal att skicka i bilen, bl.a. pga bättre täckning, mindre slitage på utrustningen vilket minskar risken för problem med sändning mm samt att du har någorlunda koll på patienten när medicinjouren ringer och ställer frågor. Lite svårt att prata när du bär patienten till ambulansen, eller hur? ;-)

De destinationsbesked vi får är PCI eller medicinakuten, så vi förlorar ingen tid på detta arbetssätt.

Detta är olika för var man jobbar, hos oss är det viktigt att sända snarast möjligt för att om möjligt kunna få svar innan vi rullar om vi ska nord eller syd för att komma snabbast möjligt till PCI-center[/quote]

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 30/9 2007 23:50

Jag/vi brukar aldrig ta med mobimeden in till patienten, dels för att tekniken inte alltid håller vad den lovar och dels för att det är en extra grej att bära på. Jag brukar endast göra det nödvändigaste på plats, det första är att få patienten till båren innan man börjar greja för mycket, då är mycket vunnet om patienten skulle bli sämre, ta ut patienten i bilen, koppla EKG innan avfärd eftersom det tenderar att bli mer störningar under färden. Givetvis ta alla parametrar innan och sätta nål. Jag sätter alltid nål innan nitro.
Vi måste ju avvakta läkarordination på seloken och om det blir aktuellt med akut PCI så har vi minst 7 mil dit och då brukar PHAT möta längs vägen för att ge reopro.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Inlägg av Rookie. » 31/8 2009 20:55

8) 8)
Senast redigerad av 1 Rookie., redigerad totalt 22 gånger.

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Re: Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Inlägg av Care » 2/9 2009 21:13

Enkelt beskrivet, och med reservationer för eventuella felaktigheter:

Inferior, posterior, anterior berättar var ett EKG antyder att infarkten sker, utifrån de avledningar som visar en ST-T förändring.

I grova drag ser lokaliseringen ut enligt följande:
Inferior: II, III, AVF
Anterior: (V1) V2, V3, V4 (I)
Lateral [Edit 090903, tidigare felaktigt beskriven som posterior]: AVL, I, V5, V6 (V4, V3)

Cirka 50% av alla inferiora infarkter är högerkammarinfarkter, med detta följer en mer eller mindre sviktande pumpfunktion i höger kammare. Vid svikt i höger kammare blir vänster kammares försörjning av blod allt för låg, och mindre blod in ger mindre blod ut. Klinisk bild: hypotoni, halsvenstas och/eller lungauskultation utan fynd av rassel. På EKG kan V4R visa ST-höjning. Behandling: öka preload genom att ge rikligt med kristalloida vätskor och undvik farmaka som dillaterar och därmed sänker preload.

Finns förstås ett flertal faktorer som komplicerar det hela. Hur van är vi att bedöma grad av halsvenstas? Att lyssna på lungor efter rassel? Endast 50% av alla tydligt lokaliserade inferiora infarkter är högerkammarinfarkter, och oerhört få infarkter är rena högerkammarinfarkter utan inblandning av vänster kammare. För mycket vätska kan i teorin ge en utvidgning av höger ventrikel som via septum tar plats av vänster ventrikel, och så vidare.

Man behöver alltså inte skämmas för att man väljer att konsultera en kardiolog för att få hjälp att lägga upp en behandlingsplan i dessa lägen.
Senast redigerad av 1 Care, redigerad totalt 3 gånger.

hoolm
Inlägg: 17
Blev medlem: 19/5 2009 13:15
Ort: Göteborg

Re: Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Inlägg av hoolm » 3/9 2009 14:48

Care skrev:Enkelt beskrivet, och med reservationer för eventuella felaktigheter:

Inferior, posterior, anterior berättar var ett EKG antyder att infarkten sker, utifrån de avledningar som visar en ST-T förändring.

I grova drag ser lokaliseringen ut enligt följande:
Inferior: II, III, AVF
Anterior: (V1) V2, V3, V4 (I)
Posterior: AVL, I, V5, V6 (V4, V3)

Cirka 50% av alla inferiora infarkter är högerkammarinfarkter, med detta följer en mer eller mindre sviktande pumpfunktion i höger kammare. Vid svikt i höger kammare blir vänster kammares försörjning av blod allt för låg, och mindre blod in ger mindre blod ut. Klinisk bild: hypotoni, halsvenstas och/eller lungauskultation utan fynd av rassel. På EKG kan V4R visa ST-höjning. Behandling: öka preload genom att ge rikligt med kristalloida vätskor och undvik farmaka som dillaterar och därmed sänker preload.

Finns förstås ett flertal faktorer som komplicerar det hela. Hur van är vi att bedöma grad av halsvenstas? Att lyssna på lungor efter rassel? Endast 50% av alla tydligt lokaliserade inferiora infarkter är högerkammarinfarkter, och oerhört få infarkter är rena högerkammarinfarkter utan inblandning av vänster kammare. För mycket vätska kan i teorin ge en utvidgning av höger ventrikel som via septum tar plats av vänster ventrikel, och så vidare.

Man behöver alltså inte skämmas för att man väljer att konsultera en kardiolog för att få hjälp att lägga upp en behandlingsplan i dessa lägen.
Det du här beskriver som posteriora avledningar, skulle jag kanske säga beskriver mer laterala förändringar. V4R använd häller inte ialf där jag jobbar prehospitalt. En hö sidig infarkt, är häller inte samma som en högerkammar inf som minskar pumpförmågan.

Sen skulle jag vilja säga att det är omöjligt att med hjälp av ekg säkert säga om ischemin påverkat hö.kammares pumpförmåga eller inte. Hjärtats anatomi och koronar försörjning varierar kraftigt. Detta måste då initialt bedömas r/t kliska tecken som tex halsvenstas som du nämner.

Men att vänta med att ge en pat nitro som har akutcoronar syndrom (vilket är det vi ser på EKG) skulle jag vilja säga är mycket riskabelt. Dialataion av koronarkärlen är i detta fall potentielt livräddande beh med tanke på tex risk för maligna arytmier. Själv skulle jag initialt ge en vaken pat med akut cbs en puff nitro oavsett cirkulatoriskt tillstånd.

Jag skulle nog också vara ganska försiktig med vätska till en pat med kardiogen chock. Då det ofta är svårt att avgöra genesen av denna initialt, och du potentielt kan ha en betydligt sämre pat när du kommer till sjukhus än vid vår ankomst. Jag tror också att det är ovanligt primärt att få akut hö.kammarsvikt vid infarkt, och sekundärt att denna skulle orsaka kardiogen shock. Även en karidiolog kommer att ha svårt att avgöra detta över tel, även om de kan ha nyttiga råd.

Men den viktigaste beh är den av grundproblemet, dvs infarseringen. Dvs dilatation, antikoagualtion och minskad syrgas krav i hjärtmuskeln.

Keep it simple

// C

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/9 2009 15:18

Med risk för att bli sedd som en besservisser;)..

Många skriver om nitros coronardilaterande effekter. Dessa effekter är väldigt små. Enligt vissa kardiologer så små att dess effekt inte går att påvisa (Detta pga att de allra flesta patienter som kan bli aktuella för nitro redan har gravt aterosklerotiska kärl).

Nitro verkar i små doser genom relaxation av glatt muskulatur samt dilaterar venerna vilket ger ett minskat preload/lägre fyllnadstryck. Detta ger ett miskat syrebehov= smärtregress. I större doser dilaterar den artärerna och sänker afterload. Här har vi också förklaringen till att man ska vara försiktig med nitro till "bakväggar". Hur vet vi då att det är en bakvägg? Grundläggande EKG kunskaper och klinisk blick. En bakväg i sig är ingen kontraindikation för nitro utan det är hur stor effekt på cirkulationen den har haft. ABC?

hoolm
Inlägg: 17
Blev medlem: 19/5 2009 13:15
Ort: Göteborg

Re: Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Inlägg av hoolm » 3/9 2009 16:38

Niklas Karlsson skrev:Med risk för att bli sedd som en besservisser;)..

Många skriver om nitros coronardilaterande effekter. Dessa effekter är väldigt små. Enligt vissa kardiologer så små att dess effekt inte går att påvisa (Detta pga att de allra flesta patienter som kan bli aktuella för nitro redan har gravt aterosklerotiska kärl).

Nitro verkar i små doser genom relaxation av glatt muskulatur samt dilaterar venerna vilket ger ett minskat preload/lägre fyllnadstryck. Detta ger ett miskat syrebehov= smärtregress. I större doser dilaterar den artärerna och sänker afterload. Här har vi också förklaringen till att man ska vara försiktig med nitro till "bakväggar". Hur vet vi då att det är en bakvägg? Grundläggande EKG kunskaper och klinisk blick. En bakväg i sig är ingen kontraindikation för nitro utan det är hur stor effekt på cirkulationen den har haft. ABC?
Besservisser risken får man ta helt enkelt :)

Var inte medveten om de rön du pratar om, enligt vissa kardiologer är det nog ganska viktigt med nitro, självklart är väl att nitro sublingualt inte avhjälper en infarkt. Men kanske kan vara det som gör att pat slipper en allvarlig arytmi. Vilka doser skulle krävas för koronar dilataion? kanske är det du säger just en tecken på att vi borde ge pat en ordenlig dos nitro direkt !?

En försiktighet ang nitro är ju inbyggd i de flestas beh.anvisningar. max tre puffar dvs 1,2 mg subl, utan läkarkontakt om jag inte minns fel. Om ni menar försiktighet som att inte kooppla nito inf, så är jag helt med på er linje, men ändå inte aktuellt i det prhospitala kontextet.

// C

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Re: Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Inlägg av Care » 3/9 2009 18:04

hoolm skrev:En hö sidig infarkt, är häller inte samma som en högerkammar inf som minskar pumpförmågan.
Helt riktigt, eller, "hö sidig infarkt" är inte ett begrepp som används i litteraturen överhuvudtaget. Det saknar alltså relevans och ska skiljas från begreppet högerkammarinfarkt - precis som du säger.
hoolm skrev:Jag skulle nog också vara ganska försiktig med vätska till en pat med kardiogen chock. Då det ofta är svårt att avgöra genesen av denna initialt, och du potentielt kan ha en betydligt sämre pat när du kommer till sjukhus än vid vår ankomst.
Du menar väl att en patient i kardiogen chock med misstänkt infarkt behandlar du med vätska till det att eventuella tecken på lungödem uppstår? Att en patient i kardiogen chock blir sämre över tid utan behandling utöver den man kan erbjuda i ambulans, det är inte alls förvånande.
Senast redigerad av 3 Care, redigerad totalt 3 gång.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/9 2009 18:59

holm:

Nitro är jätteviktigt i dessa fall och det tvivlar ingen heller på. "rönen" är grundläggande farmakologi. Effekterna vi pratar om är desamma. Ett vanligt missförstånd är att att nitro dilaterar coronarkärlen. Om detta tvivlar många cardiologer (bla av den anledningen jag skriver). De är de andra effekterna jag skriver om som man är ute efter för att minska syrgasbehovet i hjärtat.

hoolm
Inlägg: 17
Blev medlem: 19/5 2009 13:15
Ort: Göteborg

Re: Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Inlägg av hoolm » 3/9 2009 22:27

@ Care

Kariogenshock är som du säger ytterst allvarligt med hög dödlighet. Vad jag skrev om vätska, var en kommentar på ditt uttlägg ang pat med hypotoni r/t hökammarsvikt orsakad av infarsering. Jag menade att detta inte är ett särkilt troligt scenario, men kanske mednade du inte pat i kardiogenshok när du skrev om hypotoni. Det är betydligt mer troligt att vänster kammarens pumpförmåga är kraftigt påverkad och pat behöver inotropi, vätska i detta fall är väl mycket tveksamt gynsamt, men kan kanske fungera om inga som helst symtom finns på lungödem, som nog dock blir ett brev på posten med volym.

Mitt resonemang gäller väl främst vid shock i sambad med infarsering och bröstsmärta där annan typ av shock kan uteslutas, vilket kan vara svårt i vårt kontext , och då är ju vätska rätt. Detta är ju som sagt en extremt svårbeh pat grupp även på sjukhus.

Jag tror att det är ordet försiktighet som vi halkar på, vilket är ett ganska odefinnierbart ord.

@ Karlsson

Tackar för den basala farmakologi stunden :)

Skulle kanske skrivit kollateral dilataion istället, vilket kanske är mer korrekt, jag trodde att det ialf skedde nån omfördelning i coronarcirkulationen, vilket skulle kunna leda till minskat syrgaskrav, men det kanske är på tok det också.

// C

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Inlägg av Rookie. » 4/9 2009 3:12

...
Senast redigerad av 1 Rookie., redigerad totalt 7 gånger.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/9 2009 7:21

Ja man har en försämrat muskelarbete på den högra sidan av hjärtat. Detta gör att höger förmak/kammare inte har möjligheten att pressa ut det blod som vä hjärthalva trycker ut. Detta leder till lågt BT och bradyarrytmier (patienten dör dock i tachyarrytmi eller vf). Då kan vi inte sänka BT ytterligare. Då ger vi snart patienten en kardiogen chock (den kommer komma tids nog men varför skynda på det)?. Det man måste göra är VÄTSKA!!! Patienten kommer se ut som en michelingubbe, men hon beöver vätska och atropin eller inotropi för att hålla ett bra tryck!

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Re: Höger resp Vänstersidig hjärtinfarkt

Inlägg av Care » 4/9 2009 16:22

Trådens titel är "höger resp vänstersidig hjärtinfarkt", men det relevanta är egentligen om infarkten påverkar höger eller vänster kammare. Och då de flesta infarkter påverkar vänster kammare, är behandlingsriktlinjerna skrivna baserat på detta. Det betyder inte att det är OK att ta livet av patienter med nitro, morfin eller utebliven volymbehandling för att man inte kan identifiera tecken på en högerkammarinfarkt - även om det är ovanligt med högerkammarinfarkter, hoolm.

En mer distal ocklusion av RCA kan som jag förstår det ge isolerade posteriora ST-höjningar och en infarcering av höger kammare kan vara associerad med detta, men det är tydligen ovanligt. De flesta posteriora infarkterna är relaterade till en ocklusion av circumflexa. Att det är circumflexa istället för höger kranskärl (RCA) som är ockluderat betyder i och för sig inte att höger ventrikel går säker - i en liten andel av befolkningen försörjs tydligen höger ventrikel av circumflexa istället för RCA.

Angående användandet av V4R som stöd för beslutsfattning vid inferiora infarkter:
"A 1-mm elevation in the ST segment in lead V4R is 70% sensitive and 100% specific for RVI (20, 21)."

20. Madias JE, Mahjoub M, Wijetilaka R. Standard
12-lead ECG versus special chest leads
in the diagnosis of right ventricular infarction.
Am J Emerg Med. 1997;15:89-90.

21. Stewart S, Kucia A, Poropat S. Early detection
and management of right ventricular
infarction: the role of the critical care nurse.
Dimens Crit Care Nurs. 1995;14:282-291.
Vissa anser att man bör vara frikostig med högersidigt EKG vid inferiora infarkter:
A 12-lead tracing that shows ST segment elevation in any of the inferior leads (II, III or aVF), or relative ST segment depression in V2 or V3 compared with lead V1, should immediately trigger acquisition of a right-sided 12-lead.

http://www.emsresponder.com/print/EMS-M ... ion/1$7280
En fallbeskrivning:
On arrival at the hospital, the lead paramedic gave a report to the on duty ED physician, who was completely dismissive when the paramedic showed her the 12 lead ECG with lead V4 in the position of V4R.

Please note, I have the highest respect for the medical profession. I have nothing against emergency physicians. I'm just telling it like it was.

The physician immediately ordered NTG and morphine.

The paramedic sat down to write the report, and within 5 minutes he heard a nurse yell out "I need help in here!"

The patient was crashing. Fast.

http://ems12lead.blogspot.com/2009/02/r ... rt-ii.html
Senast redigerad av 1 Care, redigerad totalt 9 gånger.
Skriver på Sjuksköterska.nu om bland annat sjuksköterskeutbildningen, sjuksköterskans lön och hur det är att jobba som sjuksköterska i norge.

Skriv svar