då vet jag en sak till

Moderator: prehospital
Jag säger inte på något sätt emot dig, men som sagt, intubationen är i sig inget självändamål. Sedan är jag lite nyfiken: Larynxmask och/el kombitub är ju bra komplement - men det finns väl knappast någonstans i landet där ambulansen har quick track på delegation??Tomas skrev: Om man ska bedriva anestesi prehospitalt med viss säkerhet så bör det finnas utrusning också. I mitt tycke så behövs förutom tuber, förstås, combitub, lm och quik track. Detta borde inte ta så stor plats. Om man sedan ger 0,6mg celocurin per kilo så har du tillbaka spontanandningen efter 2-3 min och under den tiden bör man kunna ventilera.
Sedan så håller jag med om att de som ska syssla med detta SKA ha stor vana av det. Jag är helt övertygad om att prehospital anestesi är bra för våra patienter och kommer vara mer vanligt i framtiden. // Tomas
Som sagt det finns ingen kvalitetssäkring inom denna gebit. Men skulle jag vara tvungen att sticka hål i cricothyreoidea så föredrar jag en track före en venflon. Jag vet inte om det finns någon delegation på detta, kanske någon på akutbilarna har? Men det är väl inte det störta problemet? Har man inte kunskap och delegering så får man väl skaffa fram detmen det finns väl knappast någonstans i landet där ambulansen har quick track på delegation??
Som jag sagt förut så är vi ju lite rädda för kirurgiska ingrepp i vårt land. Gosta kanske har någon åsikt om detta?Kjell_Ö skrev: Jag säger inte på något sätt emot dig, men som sagt, intubationen är i sig inget självändamål. Sedan är jag lite nyfiken: Larynxmask och/el kombitub är ju bra komplement - men det finns väl knappast någonstans i landet där ambulansen har quick track på delegation??