Thoraxdrän???

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

ello1

Thoraxdrän???

Inlägg av ello1 » 7/1 2006 15:52

Jag vill bara fråga om man i akutläge får göra en thoraxdrän om det skulle vara nödvändigt?
= på ex: olycksplats lr i ambulans!
Hur behandlar man en pas med punkterad lunga?
Ger man syrgas lr gör man en thoraxdrän? :?

Tacksam för svar. :)

Kan ej så mycket om sånt här, men vill så gärna lära mig! : :D :wink:

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 7/1 2006 16:36

Jag vet förstås svaret, men det finns mängder med litteratur i ämnen. Du behöver inte söka speciellt länge för att hitta det. :D
intubera mera !!

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 7/1 2006 18:27

Hejsan Ello! En sjuksköterska har inte rätten att sätta ett thoraxdrenage! För att göra det krävs läkarkompetens! Däremot vid ett så kallat ventilpneomothorax så får man sätta en nål för att släppa ut luft ur lungsäcken(5cm under nyckelbenet på drabbad sida). Vet inte hur ofta det görs men vet att det har ingått i en del kurser för ambulanspersonal i Sverige. Kul med ditt intresse! Lycka till i framtiden 8)

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 7/1 2006 18:30

THOMAS:Jag vet förstås svaret, men det finns mängder med litteratur i ämnen. Du behöver inte söka speciellt länge för att hitta det.

Ett litet tilläg till Thomas! Skrev till våra kära moderatorer för någon dag sedan o bad snällt om en speciell diskusionstråd för "nybörjare". Fick svaret att han inte ansåg att det behövdes då personer skrev på de övriga flikarna i alla fall. Kan jag tolka ditt svar som att du håller med mig? eller vill du bara vara kaxig mot "mindre erfarna"? Ha en bra dag

ello1

Inlägg av ello1 » 7/1 2006 19:54

Tack för hjälpen Framtidsmål! :) :D :mrgreen:
Intressant. Fortsatt lycka och framgång för dig med. :wink:

Titta på den näst sissta videon = Thoraxdrän, inläggning.
Internetmedicin
Häftigt. :roll: :)

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 7/1 2006 20:16

Nej Framtidsmål jag vill absolut inte vara kaxig på något sätt. Men denna typ av fråga finns i mängder av litteratur symtom behandling osv. Ventilpneumothorax är något som alla läst men ingen sett. // Tomas 8)
intubera mera !!

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 7/1 2006 20:19

Kanske är så att "noviserna" inte har massor av litteratur :). Men jag hajar din poäng. Ha det bra

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/1 2006 20:31

Thoraxdränage är en teknisk åtgärd=vem som helst kan få delegation att utföra den. Läkare är dock de enda som aldrig behöver delegation för att utföra åtgärden.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 7/1 2006 20:39

Har du hört talas om nån som fått delegering på det? Kan SSK få delegering på att göra en tracheostomi också då? Det är ju också en teknisk åtgärd

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/1 2006 20:57

Jag förstår inte heller varför man inte svarar på en direkt fråga om man har svaret?
Det korta svaret du har möjlighet att ge här kanske är fullt tillräckligt? Frågeställaren kanske bara är intresserad på ett ytligt plan, likt; "Vad använder region skåne för komplement till morfin?". Skulle aldrig falla mig in att svara "Jag vet, men sök på internet!!"

ello1

Inlägg av ello1 » 7/1 2006 21:11

Jag är glad för att jag har fått min fråga baesvarad.

Om det är någon som har mer information som är villig att skriva så var så god. :wink:

Kram på er!

mvh
// elin

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/1 2006 21:31

Framtidsmål och ello1: Här finns en sammanfattning över vad man teoretiskt får göra. Sedan krävs det ju vanligtivs en delegering innan man praktiskt får göra det. När det gäller att skapa fri luftväg genom kirurgiskt ingrepp så finns det dessutom vissa som hävdar att det är en så enkel åtgärd som gör så mycket att samtliga borde kunna göra detta. :P
Litteratur har väl de flesta tillgång till, finns hur mycket som helst att lära på internet och dessutom finns bibliotek i de flesta städer. :lol:

Tomas: Jag visste förstås svaret hela tiden också men jag skrev inte något alls! :twisted:
Dessutom så kanske det efterfrågades praktiska erfarenheter.

Måste säga att jag inte heller tycker det behövs en tråd där noviser kan ställa frågor, det enda detta skulle kunna bidra med är att fler noviser vågar fråga och jag tycker inte det verkar finnas någon rädsla för detta. Att däremot en ny tråd börjar vid varje ny fråga innebär ju att diskussionerna trappas upp och därmed blir väldigt lärorika för alla utom de av er som ligger på en liten annan nivå som Novisen, Tomas och Niklas K. :lol:

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 7/1 2006 22:33

Ber så mycket om ursäkt // Tomas
intubera mera !!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 7/1 2006 22:41

Niklas kan du förklara lite enkelt Bohrs dead space-formel för mig :lol: // Hadde Tomas
intubera mera !!

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 7/1 2006 23:07

Det finns en tidigare tråd om Ventilpneumathorax. Där står det en hel del:

viewtopic.php?p=5282&highlight=#5282

Skriv svar