Akut smärta....okänd anledning?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

ello1

Akut smärta....okänd anledning?

Inlägg av ello1 » 5/1 2006 19:45

Jag undrar hur man behandlar en pasient som har krampande och huggande smärtor i övre delen av magen och nedre delen av revbenen, som leder till att patienten börjar ha andningssvårigheter och börjar hyperventilerar pga det?!

Jag har sj haft 6-7 sådana anfall mellan år 04-05.

Det kommer oväntat och oregelbundet.
Det kan hålla på i ca 15-45 min.

Vad ska man göra om det händer igen?


Tacksam för svar! :idea: :)
Mvh
//ello1
Senast redigerad av 1 ello1, redigerad totalt 7 gånger.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/1 2006 20:24

det låter som en bristning i musklerna som håller upp lungor osv. Har du ont vid djupandning?

Testa två alvedon nästa gång

ello1

Inlägg av ello1 » 5/1 2006 20:51

Jag har gjort det, det går inte, det gör något fruktansvert ont! :cry: :( :?
Det går inte att andas djupt o lungt.
jag har blivit yr o nästan svimmat0 yrssel

klerty

Inlägg av klerty » 5/1 2006 21:37

Tycker kanske du borde uppsöka din vårdcentral för utredning av dina problem. Men om man nu ska spekulera så undrar man ju om detta är i samband med matintag så kan det ju vara gallan som spökar för dig. Men vi är inte här för att spekulera! uppsök en läkare för att få ett riktigt svar!

ello1

Inlägg av ello1 » 6/1 2006 14:50

Jag undrar hur man behandlar/undersöker en pasient som har krampande och huggande smärtor i övre delen av magen och nedre delen av revbenen, som leder till att patienten börjar ha andningssvårigheter och börjar hyperventilerar pga det?!

Gissar man sig till det största orsaken lr göt man någon sorts undersökning ex: redan i ambulans lr så?

Jag är ganska okontaktbar, har svårt att prata under ett sådant anfall. Ansträngande.


mvh
//ello1 :) :|

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/1 2006 17:07

Jag förutsätter att du inte är en överviktig storrökande kvinna i sena femtioårsåldern med diabetes och därmed så kan jag inte se varför man skulle ägna så mycket tid eller energi åt att bestämma orsak till smärtorna i ambulansen. Som redan påpekats kan det vara muskelbristning, galla eller varför inte revbensfraktur som ger orsaken till smärtorna. Av mig hade du fått syrgas, egenbestämd ställning och ett lugnt uppträdande för att se om du kan lugna ner dig och andas någotsånär tillfredställande, orsaken kan jag ju inte göra något åt i ambulans ändå.

Så som också redan påpekat är, sök på din vårdcentral så snart du kan så får du reda på vad det är eller i alla fall nya förhållningsregler till smärtan.

ello1

Inlägg av ello1 » 6/1 2006 18:49

Tack för alla svar.
Jag ar som tur är ingen 50 åring, utan en frisk och ung 14 åring... :lol: hahaha :wink: .

Ha det sååå bra, hoppas man kan ha någon av er som en arbetskamrat i framtida sjukvård! :) :roll:

Med vänliga hläsningar
// ello1 - Elin

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 6/1 2006 20:06

Lipton, kolla saturation innan du kopplar syrgas! Nödvändigt med ett utgångsvärde.
Om patienten hyperventilerar så är det kanske inte lämpligt med syrgas... Kanske behöver andas i en påse i stället :wink:

ello1

Inlägg av ello1 » 6/1 2006 20:39

Akuten skrev:Lipton, kolla saturation innan du kopplar syrgas! Nödvändigt med ett utgångsvärde.
Om patienten hyperventilerar så är det kanske inte lämpligt med syrgas... Kanske behöver andas i en påse i stället :wink:
Hehe, visst menar du...om man nu ska gå in mer detaljerat, att om man ni inte får i sig tillräckligt med syre utan bara mer och mer koldioxid så börjar man ta djupare och djupare andetag för att få i sig mer syre? När man andas i påsen. :wink: :)

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/1 2006 22:51

Akuten: Självklart! Jag beskrev kanske omhändertagandet lite väl ytligt men min poäng var ju att förklara varför jag inte bryr mig så mycket om anledningen till smärtorna och att det, som flera redan påpekat, är bättre att få det utrett av en doktor än att självbehandla varje anfall i enlighet med kunskap inhämtad från internet av folk som inte träffat den förmodade patienten.
Det en patient får av mig har den behov av, vare sig de är syrgas eller en ostmacka! :lol:

ello1: Nästan rätt. Akuten menar att man får in tillräckligt med syre men inte ut tillräckligt med koldioxid varför kroppens pH sjunker. För att ta djupare andetag återandas man därför sin egna koldioxid, vilket visserligen gör koldioxidkoncentrationen ändå högre men också att syrenivån minskar vilket får kroppen att ta bättre andetag.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 7/1 2006 0:43

Njaa, Lipton: När man hyperventilerar så andas man ut för mycket koldioxid med påföljd att koldioxidhalten i blodet sjunker. Detta gör att kroppens pH ökar. Syre får man däremot i sig så att det räcker.
Tar man en blodgas (artärprov) på en patient som hyperventilerar så visar den ett högt pO2, lågt pCO2 och högt pH. Dvs. patienten är inte i behov av extra syrgas.

Behandling: Andas ytliga andetag - vilket leder till att koldioxidhalten i blodet "klättrar uppåt" igen. För att hjälpa koldioxiden ytterligare på traven så kan man låta patienten - med hjälp av en påse - andas in den egna utandningsluften, som ju är ganska rik på koldioxid.
Senast redigerad av 1 Akuten, redigerad totalt 7 gånger.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/1 2006 1:45

När började smärtan?
Var i magen började den? Har det skett någon smärtvandring?
Var gör det mest ont?
Smärtans karaktär?
Utstrålande smärta/referred pain?
Smärtans relation till andning/avföring/urinering?
Kräkning, illamående, förstoppning, diarre, blod/slem i avföringen?
Har dessa besvär funnits tidigare?
Opererats tidigare?
Aktuella mediciner?
Senaste måltid?
Mens?
Smärta vid djupandning?
Domnar fingrar?
"Sticker" det runt läpparna

Palpation av buk och thorax(känner om du ömmar när man trycker)

BT, AF, Puls, SATURATION(kollar ditt blodtryck, räknar din andningsfrekvens och tittar hur bröstkorgen rör sig när du andas. Om du andas med magen, axlarna/halsen eller med mellangärdet. Saturationen mäts med klämma på fingret och säger om du har bra syresättning.

Behandling av Respiratorisk alkalos=Hyperventilering=Får andas i påse och får hjälp med att kontrollera andningen/uppträder lugnande
I.V -nål=plastkanyl som får sitta kvar på armen.
Ev smärtstillande eller muskelavslappnande om indikation finns.

Kom ihåg ELLO att smärtorna blir värre då man andas fort och att det endast är du som kan bestämma över andningen. Prova andas i en påse under 1 minut när du märker att du andas alldeles för fort. Eller så håller du helt enkelt andan så länge du kan. Diagnosen var svår. Gallvägsproblem är extremt ovanligt i din ålder. Endometrios och MB Adisson är inte heller aktuellt. Interkostalmuskelspasm som Niklas är inne på låter trovärdigt och ger liknande smärtor som vid hjärtinfarkt(Viceral smärta). Är dock helt ofarligt och går över som du beskriver. Det ska göra ondare då du försöker ta djupa andetag vilket man upplever jobbigt-man blir rädd- leder till att man börjar andas ytligt och snabbt-man andas ut all koldioxid-PH stiger-CA++förskjutning i osv osv : Leder till stickningar och domningar i armar,ben, läppar och att det känns tungt att andas. kan också leda till att man förlorar medvetandet. (Förlorar man medvetandet slutar man andas och då återställs balansen i kroppen och man vaknar till med bättre PH balans. Man dör alltså inte).

Problemet med värktabletter är att de inte hinner verka när det är så kort tid som du har ont. Inte heller säkert att ambulanspersonalen hinner hjälpa dig när smärtorna inte verkar sitta längre än 45 minuter. Vårdcentralen får råd och undersökning är väl bästa rekommendationen.

Novisen//

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/1 2006 10:01

Akuten: Jag skall nog sluta skriva inlägg efter klockan 22 och inte heller jobba kvällar och nätter då min hjärna uppenbarligen lägger av att fungera någon gång under kvällen... :oops:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 7/1 2006 10:36

Lipton skrev:Akuten: Jag skall nog sluta skriva inlägg efter klockan 22 och inte heller jobba kvällar och nätter då min hjärna uppenbarligen lägger av att fungera någon gång under kvällen... :oops:
Du får, precis som jag, vara glad att den faktiskt fungerar ibland...
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 7/1 2006 11:10

Cheers Novisen!

Jag fick en idé. Vad tror du och ni andra om att vi kör ett veckans scenario? Vi ställer upp ett fiktivt patientfall och föreslår åtgärder! Kanske en bra träning och en nyttig erfarenhet. Vilka slutsatser kommer vi till. Fundera och reflektera!

...Be safe...
Blood Will Tell

Skriv svar