Medvetslöshet?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Medvetslöshet?

Inlägg av Anonymous » 5/1 2006 15:53

Hej,
Jag är novis vad gäller akutsjukvård men skulle gärna vilja veta vad medvetslöshet egentligen innebär? Först och främst när det gäller trafikolyckor om personen inte är kontaktbar. Vad beror det ofta på? Vilka fysiologiska effekter har medvetslöshet på kroppen?

Vore jättetacksam för svar!


/Nyfiken :D

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Så här kan det vara..

Inlägg av magill » 6/1 2006 15:14

"Orsak(-er)
Medvetslöshet kan ha många olika orsaker.
MIDAS är en förkortning av begynnelsebokstäverna för en del av dem: Hjärnhinneinflammation (Meningit), Förgiftning (Intoxikation), Diabetes, Bristande andning/syresättning (Andnings­insufficiens). Blödning i huvudet under den hårda hjärnhinnan ofta på grund av skada eller yttre våld (Subduralhematom).
Andra orsaker kan vara blödningar i och kring hjärnan, hjärninfarkt, skallskada, epilepsi­anfall, hjärntumör, svullnad på grund av brist på sköld­körtel­hormon, alltför hög kalciumhalt i blodet, alltför låg natriumhalt i blodet, dålig leverfunktion, rubbad hjärtrytm, uppkräkt surt maginnehåll som kommit ned i lungorna. "

...saxat från http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel ... cleID=5472

Vid en trafikolycka skulle jag gissa på cirkulationssvikt (chock), på grund av någon yttre eller inre skada. Vid en blödning minskar blodmängden i kroppen och då även blodtrycket och då kan man förlora medvetandet. Att kroppen går ner i medvetande kan vara ett skydd då man i "normalfallet" ramlar ner på marken och när kroppen är i planläge minskar motståndet mot blodflöde till huvudet.

Andra anledningar vid trafikolyckor kan vara någon form av skallskada med en eventuell blödning.

Beroende på mellan vilka hjärnhinnor blödningen finns blir medvetnadet påverkat olika. I vissa fall blir personen medvetslös direkt, eller så kan personen bli medvetslös en kort stund när slaget träffar, för att sedan vakna upp och sedan förlora medvetandet efter cirka 20 min.

Ja, ungefär så långt kom jag... Fråga mer om du vill veta mer!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/1 2006 16:36

Tack så mycket för att Du tog dig tid att svara på min fråga. Nu är jag lite klokare! :)


Mvh Marlene

Skriv svar