Chansa inte, det gäller människors hälsa och liv

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Chansa inte, det gäller människors hälsa och liv

Inlägg av AMBASS » 2/1 2006 10:56

Med dessa nedkommande rader vill jag att vi tillsammans sätter ribban för en ambulanssjukvård värd namnet! Det måste ske en förändring i vår syn på yrket, där det mest grundläggande aspekterna som:

1. Styrka och kondition
2. Medicinsk kunnighet
3. Medicinsk teknisk kunnighet
4. Enhetliga riktlinjer gällande anställningskrav
5. Obligatorisk certifiering för all ambulanspersonal

Jag kommer spänna upp ett antal utkast över tester som skulle kunna förekomma. Jag hoppas även att ni vill fylla i input och andra idéer som kan ligga i linje med en trovärdig ambulanssjukvård! Varför nu denna idé? Som många av er vet anser jag med fler att dagens tester och anställningskrav är rena skämtet. Medborgarna som betalar in skatt för denna verksamhet har rätt att få den bästa tänkbara kvalitén. Det är inte rimligt att vi har ambulanspersonal som inte kan simma eller utföra livräddningsinsatser på det lokala badhuset eller vid badplatsen. Det är inte rimligt att vi underlåter oss att tolerera att det finns personer som inte har fysisk styrka att kunna lyfta en person 110+. Det är ännu mindre rimligt att det finns personal som inte har årligt testad kondition och som åsidosätter sin egen fysik på bekostnad av patienterna. Det är inte heller acceptabelt att det finns personer som inte har den medicinska sjukvårdskunskapen som krävs, ännu mindre acceptabelt att inte detta testas mer omfattande.

Detta kanske för många låter hårt, men faktum är att det är ett allvarligt problem för ambulansen idag. Allmänheten förtjänar det bästa. Låt oss styra upp detta tillsammans innan media hinner nosa upp dessa brister och göra sorti av all denna dyngvråte av okunnighet.

ÅRLIG NATIONELL CERTIFIERING AV PRE-HOSPITAL PERSONAL

Konditionen: Samma krav som för landets heltidsanställda brandmän.

Simning & Livräddning: Simning 200, varav 50 på rygg samt neddykning till botten 4-5 för att där hämta docka á 110 kg samt därefter bogsera denna och ta upp den på ett riktigt sätt, Efterföljande brandmannalyft á 50m.

Styrketest: minimum bårtest 110 kg + bår, trapphus (minimum 3 trappor) Skulle även vara positivt med inslag av rena styrkeövningar som benpress, marklyft och bänkpress.

Medicinska frågeställningar med anatomi och fysiologiinslag: 100 teoretiska frågor av varierande art, vilka bör spänna över ett brett spektra av sjukdom- och olyckscenarior. Adepten skall även kunna redogöra för det normala avseende cirkulation, andning och CNS. 5 praktiska scenarioövningar med inslag av: intubation, A-HLR, åtgärd vid brännskador, förlossning, extremitetsskador, hypotermi. Man skulle även kunna lägga några fall av psykiatriska karaktär.

Läkemedelstest: 60 frågor om läkemedel och dess effekt, läkemedelsräkning utan lathund! En ambulansbesättning skall veta skillnaden mellan olika läkemedelsgrupper och ha förståelse för hur medikamentens verksamma substanser fungerar.

Körprov på bangård.

Tanken är att denna typ av certifiering skall vara årligt återkommande! Till en början kanske vi får finna oss i att införa detta som ett ”friviligt” cert. Med tiden kan jag inte se att denna typ av åtgärd inte införes i hela landet. Vad tror ni? Kan detta höja ribban och sätta ett final stopp för slentrian?

...Vi kan bli bättre, och vi skall bli det också...
Senast redigerad av 1 AMBASS, redigerad totalt 2 gånger.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Chansa inte, det gäller människors hälsa och liv

Inlägg av AMBASS » 2/1 2006 14:38

Jag funderade på om inte detta skulle kunna vara en utmaning för ALARM, VÅRDFÖRBUNDET, SRAG, KOMMUNAL, AMBULANSAKADEMIN. Vi behöver ett kvalitétsinstrument ASAP, ja helt utan dröjesmål! Hörsamma denna signal!

Vad tror ni???
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/1 2006 14:45

Jag applåderar dina ambitioner Ambass. Jag håller med om dina krav ur en ssk synvinkel. Jag skulle dock vilja se ett grundprov som alla personalkategorier gör och sedan olika prov som grundar sig i de uppgifter den specifike medarbetaren har. Att en usk ska ha samma kunskaper som ex en ane syrra om farmakologi osv är ju självklart önskvärt men knappast rimligt!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/1 2006 15:07

Tycker ideen är bra AMBASS! Men vem skulle kunna jobba kvar efter ditt test????? :lol:

Du skriver att personal med dålig styrka/kondition har det på bekostnad av patienten. Jag skulle säga att det är på bekostnad av sin kollega och sin egen hälsa först och främst.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 2/1 2006 15:17

Niklas Karlsson skrev:Jag applåderar dina ambitioner Ambass. Jag håller med om dina krav ur en ssk synvinkel. Jag skulle dock vilja se ett grundprov som alla personalkategorier gör och sedan olika prov som grundar sig i de uppgifter den specifike medarbetaren har. Att en usk ska ha samma kunskaper som ex en ane syrra om farmakologi osv är ju självklart önskvärt men knappast rimligt!
Hello Nicklas!

Du har en poäng i ditt resonemang. Man skulle kunna göra en nivåskillnad i vissa avsennden. Jag tycker dock att detta kan vara ett trovärdigt test som också visar att vår verksamhetsarena är att ta på allvar! Men, håller med dig om att det skall vara ett grundprov som alla personalkategorier gör och sedan olika prov som grundar sig i de uppgifter den specifike medarbetaren har! Varför har vi ännu (herre min skapare, det är ju 2006) inte denna typ av standard? Jag är förundrad. Kanske är det som Novisen skriver, att många isf skulle få lämna skeppet! Jag vidhåller att vi i första hand skall tjäna våra patienter (kunderna) och de har "RÄTT" att förvänta sig hög och oklanderlig kvalité!

BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 2/1 2006 15:23

Novisen skrev:Tycker ideen är bra AMBASS! Men vem skulle kunna jobba kvar efter ditt test????? :lol:

Du skriver att personal med dålig styrka/kondition har det på bekostnad av patienten. Jag skulle säga att det är på bekostnad av sin kollega och sin egen hälsa först och främst.
Hello Novisen!

Ibland står vi enade! Undrar just om vi också söndrade skall falla :lol: Tyvärr kommer (hur man nu ser på saken) ett test av denna typ innebära att många får börja träna eller dra konsekvenserna av ett misslyckat test. Inom polis, brandkår, dykare, sjöbefäl, militärer finns redan idag klara och tydliga normer för att kunna gå i aktiv tjänst. Jag kan inte, och har ej heller någonsin sett en logik i varför vi andra räddningskorpar inte skall ställas på samma "våg". Kanske en kvarleva från Load and Go tiden!?

Jag känner att denna fråga är het! Den skapar tankar! Vissa kollegor inom andra delar av sjukvården tror inte att det kan vara möjligt att vi inte redan har denna standard! //Be safe nursemate!
Blood Will Tell

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 2/1 2006 16:41

AMBASS,

Jag tror det kommer, men det är bra att Du fokuserar på detta!

Kvalitetssäkring och en standardisering för hela Sverige har vi skrikit i många år. De som verkligen är med på noterna är Sveriges ambulanskommitt´e som har SIS bakom sig, Sveriges standardisering institute, och de arbetar inte enbart med Sverige utan också Europa.

Bär och lyfttester, här är bara inte kvaliteten på personalen som är det viktiga utan också materialet. Jag har bärt flera patienter som väger över 160 kilo på alfabåren och den är bara godkänd för 150 kilo!

-Vad ska man göra? vägra bära för personen är för tung? Detta har drivit fram att (som jag vet) Skåne och Skaraborg har köpt in bårar som klarar 290 kilo (jag är inte helt säker om det var 190 eller 290 kilo, någon kanske vet)

-Men jag tror man måste "vikta" testerna både könsmässigt och åldersmässigt, precis som springtesterna är. Visseligen har vi några 50+ som är konditionsmässigt på elitnivå, men det normala är att man är som bäst vid 25 och sedan avtar det med stigande ålder, så vissa tester måste nog "Viktas".

/Kalle

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 2/1 2006 17:52

Kalbl skrev:AMBASS,

Jag tror det kommer, men det är bra att Du fokuserar på detta!

Kvalitetssäkring och en standardisering för hela Sverige har vi skrikit i många år. De som verkligen är med på noterna är Sveriges ambulanskommitt´e som har SIS bakom sig, Sveriges standardisering institute, och de arbetar inte enbart med Sverige utan också Europa.

Bär och lyfttester, här är bara inte kvaliteten på personalen som är det viktiga utan också materialet. Jag har bärt flera patienter som väger över 160 kilo på alfabåren och den är bara godkänd för 150 kilo!

-Vad ska man göra? vägra bära för personen är för tung? Detta har drivit fram att (som jag vet) Skåne och Skaraborg har köpt in bårar som klarar 290 kilo (jag är inte helt säker om det var 190 eller 290 kilo, någon kanske vet)

-Men jag tror man måste "vikta" testerna både könsmässigt och åldersmässigt, precis som springtesterna är. Visseligen har vi några 50+ som är konditionsmässigt på elitnivå, men det normala är att man är som bäst vid 25 och sedan avtar det med stigande ålder, så vissa tester måste nog "Viktas".

/Kalle

Cheers Kalle!

Jag har haft förmånen att läsa i Samverkan 112 om dina tankar kring ambulansteknik mm. Jag tror i likhet med dig att detta är på "G", men det tar tyvärr lång tid, vilket riskerar patienters hälsa i slutledet. Jag tycker inte man skall ta några hänsyn till kön eller ålder, då samma regler skall gälla alla och envar. Vi pratar inte om några "Heman" tester, utan tester vilka bör klaras av om man skall kunna jobba i aktiv tjänst på akutambulans. Bra att du nämner ett pågående arbete! Men det är brådis!

Bra att du nämner bårteknik och bårarnas teknikutveckling. Här finns även standard att sätta. Att vi idag har så pass lågt satta krav avseende patientvikt och trappbelastning erinrar oss om behovet av att markant höja kraven. Man skulle kunna tro att många individer skulle undvika att gå i aktiv tjänst om personen inte svarar upp på ovan angivna (se mitt förslag) standards. Tyvärr ser verkligheten en annan ut, vilket alla inom ambulansarenan mycket väl känner till. Vi kanske först som sist skall erinra oss att "alla" inte skall jobba inom ambulansen och då i synnerhet inte om dem brister på någon av certifieringspunkterna. I egenskap av potentiell patient (vilket vi alla dödliga är) känns det inte betryggande att ha kalla fakta för handen - nämligen att det inte finns en årlig certifiering - inom den svenska ambulanssjukvården.

Några goda vänner från Storbritannien var på besök i Sverige för några månader sedan och dem trodde inte att detta (vilket vi nu diskuterar) var möjligt! Varför ställer man inte samma grundkrav på denna del av ”Räddningstjänsten” kan man med fog fråga sig!

SNYGGT JOBBAT KALLE........
Blood Will Tell

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 2/1 2006 19:08

AMBASS,

Jag håller med Dig i sak, men om vi inte "viktar" proven är jag rädd för att proven blir för "mesiga", Bättre att "vikta och kräva höga krav rakt över än att "tvingas" skapa för lätta krav. Det borde ju vara så att Du är mer fysisk vid 25 än 65? Detta är inga stora ändringar i sak, men anpassad för att när Du kliver in i ambulanssjukvården är Du som mest fysisk och sedan underhåller detta, men med stigande ålder så försämras Dina förutsättningar och Din erfarenhet stiger, vilket kan viktas till en rättvis bedömning.

För det är ju så att det är arbetsgivarens ansvar att man klara testerna med träning och så vidare, man kan inte "sparka" någon för att man inte klarar testerna vid en viss tidpunkt utan man skall få en ny chans vid ett senare tillfälle, men som nyanställd är de direkt avgörande. (Man bör alltså som nyanställd klara det med råge!)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/1 2006 21:53

De små enbilsstationerna i Norrland skulle få problem. Ingen vill jobba där så några bärprov kan aldrig bli aktuella om man vill ha ambulanserna bemannade. Nu när kravet på sjuksköterskor i varje ambulans kom så sätter man in äldre tanter från vårdcentralen och förlitar sig på att det finns anhöriga som kan hjälpa till och bära(rätt så grov generalisering fast ändå).

AuF

Inlägg av AuF » 2/1 2006 23:02

De är hårt i norrland Novisen =)...

Självklart skall testerna viktas efter ålder, precis som inom brandförsvaret. Jobbigare blir det ur ett genusperspektiv. En känslig fråga... Hur ser det ur på era stationer ?

Inget könsdiskrim. menat, utan bara en fråga ifrån en sskstud som inte vet bättre ...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/1 2006 23:50

Självklart gör tjejerna samma tester som killarna och jag har aldrig upplevt något problem med att någon tjej inte orkat med. Inte kille heller för den delen. Var i en stuga och hämtade en patient med Stroke. Rautek och stege ner från loftet på stugan. Jag höll patient under armarna och hade klivit två steg nedför stegen då jag fick framåtvikt(gick med ryggen mot stegen). Min kollega (som hade benen) uppfattade det blixtsnabbt och lyfte rakt upp så jag kunde återfå balansen. Tjejen redde upp en prekär situation som kunde ha slutat riktigt olyckligt. Tacksam för det än idag.

Eirik

Inlägg av Eirik » 3/1 2006 2:57

Er det ingen som har slike årlige sertifiseringer/resertifiseringer lignende det vi har? Der man sjekkes ut i flere nivåer alt etter kompetanse og arbeidsoppgaver?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 3/1 2006 10:14

Eirik skrev:Er det ingen som har slike årlige sertifiseringer/resertifiseringer lignende det vi har? Der man sjekkes ut i flere nivåer alt etter kompetanse og arbeidsoppgaver?
Cheers Eirik!

Inte vad jag vet! De fysiska prov som sker idag skulle i stort vilken otränad person som helst klara av! Detta är en fara för patienterna och den allmänna uppfattningen om oss inom denna del av räddningstjänsten. Ambulansen skall inte vara en Social plattform för den anställda i första hand! Utan en resurs för medborgarna! Här skall de kunna förlita sig på att vi är tränade för uppgiften! En kollega (landsman) till dig skrev en läsvärd bok om Ambulansen som dödar! Det måste bli ett finalt stopp för detta slentrian som idag finns. Tydliga krav och en yrkesstolt kår!!!
Blood Will Tell

Skriv svar