Varför så gamla bilar i sthlm?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson

Varför så gamla bilar i sthlm?

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/12 2005 15:00

Var ute och tittade lite på vad andra landsting har för bilar. Man hittar många bilar i nya årgångar.
Sedan tittar man på sthlm som kör runt i gammalt skräp (Förutom de nya entreprenörerna).

Varför tror ni det är på det här viset?

1005
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 29/12 2005 16:46

Lätt besvarat!!!

Dom nuvarande måste krypa så mycket i anbuden och det enda man kan spara på är löner och bilar/lokaler.

Lönerna kan man bara spara på om man nyanställer så då är det bara lokaler och bilar man kan spara på om man inte är ny.

Sedan har tex Aisab en alldeles för stor egen adm enhet.
Man skulle där tex kunna tagit hjälpa av andra delar av landstinget för tex löner ekonomi mm istället för att ha en egen stab på8-10 personer för detta.

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Varför så gamla bilar i sthlm?

Inlägg av AMBASS » 29/12 2005 17:31

Niklas Karlsson skrev:Var ute och tittade lite på vad andra landsting har för bilar. Man hittar många bilar i nya årgångar.
Sedan tittar man på sthlm som kör runt i gammalt skräp (Förutom de nya entreprenörerna).

Varför tror ni det är på det här viset?
Cheers!

1005 ger ett träffsäkert svar! Jag kan tillägga att det finns en tradition i vår nation att förhålla oss till vissa fabrikanter varför man i Sverige sällan ser franskbyggda vårdskåp eller japanska skåp. Jag tror att det kommer bli vanligare med andra märken i framtiden då kraven på "byte" kommer tydliggöras. Idag finns det ett stort behov av slantar inom ambulanssjukvården och en ekonom skulle gråta stora tårar om denne skulle blicka in i de olika landstingens "bankvalv". Kraven på mer "ekonomiska" lösningar kommer öka! Personligen tycker jag att man kan köpa lite mer prisvärda bilar (franska som ett ex) och istället lägga ner pengar på personalens löner!

Det finns vissa "vrak" som rullar omkring och dessa kanske (får vi hoppas) är reservbilar som tjänstgör då ord. bil är på service!

//BE SAFE
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/12 2005 19:56

Ni är av samma åsikt som mig ungefär. Medans andra kör runt i s80 för väl vi fortsätta med våra 940 och anat skit som aldrig går igenom besiktningen ens..:)

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 29/12 2005 20:02

xxxxxxxxxxxxxx
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 1/1 2006 17:30

Ni är av samma åsikt som mig ungefär. Medans andra kör runt i s80 för väl vi fortsätta med våra 940 och anat skit som aldrig går igenom besiktningen ens..
Vilka är vi? Efter att ha tittat lite på bilderna från Stockholms ambulanser tycker jag att de verkar vara helt ok åldersmässigt med undantag för två 965/V90 som gick som dagbilar. Jag anser att man ska kunna ha en bil i fem år och/eller 40 000mil utan problem. Annars tycker jag att man ska titta över sina underhållsrutiner och se om det brister där eller varför bilarna inte håller.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen

Inlägg av Novisen » 1/1 2006 21:19

Skriv svar