Övertiden satt under lupp...
Moderator: Wernvik
Övertiden satt under lupp...
Håller ni med mig om att vi bör sätta ett finalt stopp för dem idag så vanliga dygnstjänsterna? EU är på gång att reglera upp detta och jag vet att det inom några år är klargjort i arbetsmiljölagen. Många upprörs över doktorers långa övertider och långa arbetspass, tänk om de visste hur långa pass ambulansare kan ha. Detta är en fråga som bör debatteras och alla skall erinra sig att vi har ett personligt ansvar i fråga om det åtagande vi iklätt oss. Jag tycker att man MAX skall gå på 12 timmars pass och detta av det enkla skälet att vi inte är fullt effektiva med för dålig sömn.
Blood Will Tell
Re: Övertiden satt under lupp...
Jag tror att det blir säkert bra i framtiden med lagreglerade maxpass på 13 timmar. Men jag tror också att en av de stora fördelarna med jobbet då försvinner. Efter att ha jobbat ett dygn har man ju en ganska lång ledighet som man hinner mycket på.
Att jag sen inte skulle vilja bli behandlad av en läkare som jobbat i över 15 timmar är ju en annan sak. Men en ambulansare som under dagen haft två resor och sovit hela natten sedan 2130 och får larm 0530 på morgonen har jag definitivt inget emot. Däremot ställen där bilarna rullar konstant så kan jag tänka mig att personalen är rätt slut efter cirka 10 timmar och att då ha 14 kvar är ju inte rimligt alls.
Så det där är både på gott och ont enligt mig.
Att jag sen inte skulle vilja bli behandlad av en läkare som jobbat i över 15 timmar är ju en annan sak. Men en ambulansare som under dagen haft två resor och sovit hela natten sedan 2130 och får larm 0530 på morgonen har jag definitivt inget emot. Däremot ställen där bilarna rullar konstant så kan jag tänka mig att personalen är rätt slut efter cirka 10 timmar och att då ha 14 kvar är ju inte rimligt alls.
Cheers Lipton!Lipton skrev:Jag tror att det blir säkert bra i framtiden med lagreglerade maxpass på 13 timmar. Men jag tror också att en av de stora fördelarna med jobbet då försvinner. Efter att ha jobbat ett dygn har man ju en ganska lång ledighet som man hinner mycket på.
Jag håller med dig! Personligen tycker jag att dygn är "toppen" utifrån min privata spegling. Jag håller med om att man dessutom många gånger kan sova en del, men vet att man kan vara bra trött efter ett "grispass". Jag menar att vi även här har ett personligt ansvar utifall att vi gör fel. Jag har själv jobbat tre dygn i följd och detta med tuff belastning vilket jag i efterhand ångrar. Men detta är ett strukturellt problem som vi skolas in i.
Sedan tycker jag att intensiva pass kan vara utmanande och roliga, bara man har en "trevlig" kollega med sig

Blood Will Tell
-
Som vanligt reser jag ragg när jag ser något som kan liknas med central styrning.
Jag tycker att arbetstiden ska regleras lokalt. Det finns stationer som har 2 körningar per dygn om det ligger i ordentligt. Jag ser det som självklart att man då ska kunna jobba "dygn". I storstäder bör arbetstiderna regleras till 12 timmar på dagen och 13 på natten. Men det är min högst personliga åsikt!
Jag tycker att arbetstiden ska regleras lokalt. Det finns stationer som har 2 körningar per dygn om det ligger i ordentligt. Jag ser det som självklart att man då ska kunna jobba "dygn". I storstäder bör arbetstiderna regleras till 12 timmar på dagen och 13 på natten. Men det är min högst personliga åsikt!
Niklas!Niklas Karlsson skrev:Som vanligt reser jag ragg när jag ser något som kan liknas med central styrning.
Det kanske ligger något i det du skriver. Jag tror dock att reglerna kommer att gälla alla och då oavsett antal körningar.
Blood Will Tell
Jobbar på en station med 3 bilar dagtid och 2 bilar nätter samt helgerna. Vi har ett snitt på ca 12 körningar per dygn. Med toppar upp mot 20 talet körningar. Vi vart av med våra dygn (helger) för några år sedan men man fick frivilligt jobba dygn under sommarsemestern (tyvärr togs även detta bort för 2 år sedan). Jag tycker själv att man var bättre förbered för en jobbig natt när man arbetade dygn. Hur många kan ärligt säga att man tar det lugnt hemma under dagen när man skall jobba natt. Självklart är det upp till varje person att komma "väl förbered" inför nattpass men som sagt alla vet nog hur det är ute på stationerna.
Jobbar man dygn och skall gå som första bil på natten så var man i regel sista bil under dagen och kunde då gå och vila under dagen. Tempot på dagen var i regel lugnare än om man skulle ha varit hemma, man gjorde sina sysslor på dagen och tog det lugnt mellan körningarna. Självklart var det jobbigt när man hade mycket att göra under passet men man visste att tiden för återhämtning var bra, ofta någåt eller några dygn innan man skulle jobba nästa gång.
Vi har idag delat dygn med arbetstid 08-18 eller 18-08. Nätterna är man första bil från 22:00 på kvällen till 08:00 på morgonen. Och i värsta fall så är man bara ledig 10 timmar innan man går på nästa nattpass alternativt 24 timmar för att gå på dagpass nästa dag. Vet inte om detta är så bra heller.
Jag har däremot hört rykten om att nya arbetstidslagen säger att nattpassen inte får vara mer än 8 timmar långa och nattvilan skall vara 11 timmar(stämmer detta?). Hur kommer landstingen och entrepenörerna lösa detta (3-skift?). Man får vara på jobbet oftare och med mindre återhämtning mellan passen.
Som sagt jag trivdes med dygnstjänstgöring men jag tycker precis som någon skrev här tidigare att man måste nog också titta på totala belastningen på stationen. En station som snittar på 400 transporter per år kan ju ha dygn för att bli mer ekonomisk då risken för att få köra ett helt dygn inte är stor.
Vi får se vad som händer och hoppas att det inte blir till det sämre. Ha en bra Jul och Gott nytt år.
Jobbar man dygn och skall gå som första bil på natten så var man i regel sista bil under dagen och kunde då gå och vila under dagen. Tempot på dagen var i regel lugnare än om man skulle ha varit hemma, man gjorde sina sysslor på dagen och tog det lugnt mellan körningarna. Självklart var det jobbigt när man hade mycket att göra under passet men man visste att tiden för återhämtning var bra, ofta någåt eller några dygn innan man skulle jobba nästa gång.
Vi har idag delat dygn med arbetstid 08-18 eller 18-08. Nätterna är man första bil från 22:00 på kvällen till 08:00 på morgonen. Och i värsta fall så är man bara ledig 10 timmar innan man går på nästa nattpass alternativt 24 timmar för att gå på dagpass nästa dag. Vet inte om detta är så bra heller.
Jag har däremot hört rykten om att nya arbetstidslagen säger att nattpassen inte får vara mer än 8 timmar långa och nattvilan skall vara 11 timmar(stämmer detta?). Hur kommer landstingen och entrepenörerna lösa detta (3-skift?). Man får vara på jobbet oftare och med mindre återhämtning mellan passen.
Som sagt jag trivdes med dygnstjänstgöring men jag tycker precis som någon skrev här tidigare att man måste nog också titta på totala belastningen på stationen. En station som snittar på 400 transporter per år kan ju ha dygn för att bli mer ekonomisk då risken för att få köra ett helt dygn inte är stor.
Vi får se vad som händer och hoppas att det inte blir till det sämre. Ha en bra Jul och Gott nytt år.
Niklas K: Tack för att du konkretiserade mitt långa stycke, var precis så jag menade!
AMBASS: När jag gjorde lumpen skapade vi 16-timmarsdygn. Det var intressant. Jobba 8, vila 8! Man var aldrig trött, hade aldrig problem att somna och det var dessutom roligt att vakna upp 2200 och tänka: Å vilken härlig morgon!
AMBASS: När jag gjorde lumpen skapade vi 16-timmarsdygn. Det var intressant. Jobba 8, vila 8! Man var aldrig trött, hade aldrig problem att somna och det var dessutom roligt att vakna upp 2200 och tänka: Å vilken härlig morgon!

-