TACK för 2005

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

TACK för 2005

Inlägg av AMBASS » 18/12 2005 21:23

Bästa debattörer!

Julen är en fridens tid och jag vill därför ta tillfället i akt att önska alla mina antagonister, debattkombattanter och kollegor en riktigt fridfull jul!

Vi lever i en tid då vår syn på sjukvårdsapparaten enligt mig mer och mer förvillas av de miljontals fragment och bitar som allesammans får oss att tro att vi har ett givet svar. Som synen på kunskapsmätning och frågan om framtidens ambulanssjukvård. Just dessa frågor har legat mig varmt om hjärtat under debattår 2005.

Att kunna ha förmågan att se/analysera förutsättningslöst är idag en sällsynt förmåga! Vi låser oss ofta i våra ”tillhörigheter” och våra ”fack” vilket jag tycker varit genomlysande i många av debatterna om framtidens ambulanspersonal. Även jag har ibland låst mig utan att i tillräcklig omfattning analyserat mina meningsmotståndares teorier. Detta skall jag försöka bli bättre på under 2006.

Jag är dock förvissad om att vi genom en öppen debatt och en levande politik kan skapa förutsättningar för en rationell och effektiv ambulanssjukvård. Oavsett vilken bildningsideologi vi tillskriver oss i subjektiv mening kommer samhället att förändras, i vilken vi är en beståndsdel. Jag hoppas och tror att vi genom tid kommer se en mer verklighetsbaserad kunskapsmätning. Att bygga ett land på pseudokunskap och nitföreställningar är för mig att likna med en individuell ”mental våldtäkt”. Fram med kunskap i dess rätta form vilket kommer kräva att dagens universitet på ett bättre sätt måste rusta sina ”kunder” med ”verklig” kunskap vilken motsvarar den lön som väntar dem. Många lärosäten av idag kan först som sist kallas diplomfabriker snarare än levande akademier. Utbilda för yrket – lönen – samhället.

Låt fler aktörer vara med på denna utbildningsarena och låt kunskapen avgöra vem som skall göra vad i ambulansen. Inför ett Paramedicsystem som tillvaratar den enskildes specifika kunskap och höjer kompetensen i ambulans. Höj statusen och höj kraven för anställning! Det är inte rimligt att vi 2005/2006 har kollegor som inte har erforderliga kunskaper i basal marin livräddning (och som dessutom inte heller vill underkasta sig denna träning), ej kan lyfta en person som väger 110+, inte har förmåga att inse att vi är till för patienterna, inte har uppriktigheten att avstå arbete om han/hon inte har medicinska färdigheter vilka skall avgöras av ”objektiva” test.

Sedan skulle jag önska att all högfärdssjuka försvann bland oss alla! Vi är människor och kommer själva en dag bli sjuka!

Jag vill rikta ett särskilt tack till följande personer:
Lipton som på ett träffsäkert sätt kan förhålla sig opartisk och pröva olika fakta på ett vaket sätt. Du har en förmåga att ställa frågor och undersöka sakers riktighet utan att lägga in privata speglingar. Du betyder även mycket i frågan om alla de intressebaserade frågor vi får från nyfikna personer som vill jobba inom ambulansen. Var rädd om denna tallang! Denna kommer du ha stor tillgång till. Jag skulle råda en man med din vetgirighet och diskussionsförmåga att doktorera! Kanske sjukvårdspolitik eller egen näringsverksamhet.

Novisen som underbygger sina teser på ett bra sätt och som belyser objektiv fakta genom att grunda sina påståenden genom källhänvisningar.

Adam ett som ställer frågor och kräver svar! BRA!

Wernevik som styr upp de ibland lite tillkrånglade debatterna med ett stort tålamod.

Kalbl som sakligt belyser vikten av bred kompetens inom ambulansverksamheten. För övrigt har Kalbl lyckats få till stånd en mycket aktiv debatt om framtidens personalsammansättning.

Eirik som delar med sig av Norges ambulansverksamhet.

1005 som är aktiv i debatten om framtidens bemanning och som lyfter upp ambulanssjukvårdarna.

Sjuksköterskan som till trotts sina ibland lite plumpa stil med stolthet slåss för den Svenska sjuksköterskan och dess ”överlägsna” utbildning.

Anders, ComaGlove, Combitub, killeisthlm, jimmy, PreHosp, Kenlav, EMS, Tobbe, Emil m. fl. m. fl. fortsätt debattera!

…..Med hopp om ett bra 2006…..
Blood Will Tell

Lipton

Re: TACK för 2005

Inlägg av Lipton » 18/12 2005 21:38

Jag får tacka för de fina orden och önska en god jul åt dig också AMBASS. Problemet när man räknar upp folk på det vis du gör är att man alltid glömmer några. Jag personligen skulle vilja infoga följande i din lista:
Tomas, Niklas Karlsson, Akuten och Suppen. Vi har inte alltid samma åsikter men jag lär mig mycket av er, det är säkert inte ömsesidigt men den dagen kommer säkert någon gång. :lol:
Ett stort tack också till ambulansflikkan som under årets sista månad höjde debatterna på ett sätt som vi andra måste tillåta oss vara lite avundsjuka på.
De jag och AMBASS glömt nämna nämner säkert någon annan... :oops:

En julkänga till samtliga på forumet som inte deltar i julstämningen. Pynta era avatarer på ett fint sätt som jag gjort. Jag har redan vart på Wernvik om att hänga kulor i backspeglarna på sina bilar och sätta en stjärna på ljusramperna! :twisted:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: TACK för 2005

Inlägg av Wernvik » 18/12 2005 22:59

Lipton skrev: En julkänga till samtliga på forumet som inte deltar i julstämningen. Pynta era avatarer på ett fint sätt som jag gjort. Jag har redan vart på Wernvik om att hänga kulor i backspeglarna på sina bilar och sätta en stjärna på ljusramperna! :twisted:
Det är på G....
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 18/12 2005 23:23

God jul och ett gott nytt år!
Även ett stort tack för alla som besvarat alla mina frågor och funderingar från och med denna dag jag hittade detta forum. 8)

Ta det lungt i jul/nyår ^^, också hoppas jag att alla trogna debbatörer stannar kvar på detta forum och fortsätter att dela med sig av sina kunskaper, erfarenheter och synpunkter. Hoppas även på att det dyker upp fler debattsugna människor framöver.

Önskar alla som är inom yrket en bra fortsättning, och hoppas jag en dag blir klar med min utbildning, och med skolans utbildning och säkert ett gäng viktiga minnen från era fördelade kunskaper kommer sätta mig i en ambulans och verkligen börja jobba med det jag så länge drömt om.
Den dagen kommer, även fast jag tycker tiden går rullar i snigelfart. :wink:

Ha det gött! LYCKA TILL!

Mvh JiMpO*

klerty

Inlägg av klerty » 19/12 2005 1:48

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

Eirik

Inlägg av Eirik » 19/12 2005 4:16

Vil bare få lov å slutte meg til de andre her og ønske dere alle en riktig god jul og et godt nytt år, ser frem til en engasjert og aktiv debatt også i 2006. Håper dere får noen fredfylte dager i høytiden, spesielt de som er nødt å være på vakt.

Bild

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 19/12 2005 9:10

Tack Lipton. :oops: God jul på er alla, och kom ihåg att INTUBERA MERA !
intubera mera !!

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 19/12 2005 13:05

En förhoppningsvis riktigt trevlig och vit (i allafall utomhus), och gott nytt år allihop

Lukas1

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 19/12 2005 17:22

Tack själv AMBASS!

God Jul och gott nytt år på er allihop!

Kalle

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 20/12 2005 12:48

Tackar allihopa för ett bra år.

God jul!
Gott slut och Gott nytt!

Pär.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Go jul!

Inlägg av magill » 20/12 2005 19:10

Med risk för att vara tjatig så gäger jag God jul!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 23/12 2005 22:57

God Jul på er alla!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 23/12 2005 23:49

God Jul och Gott Nytt År alla debattörer och tillika vänner! Vi hörs 2006! :lol:

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 24/12 2005 18:51

En önskan om God Jul till alla er med underbara visioner inför framtiden:

When a star is born
They possess a gift or two
One of them is this
They have the power to make a wish come true.

When you wish upon a star
makes no diff´rence who you are
Anything your heart desires will come to you.
If your heart is in your dream
no request is too extreme
When you wish upon a star as dreamers do.

Fate is kind
She brings to those who love
The sweet fulfilment of their secret longing.

Like a bolt out of the blue
Fate steps in and sees you thru
When you wish upon a star your dream comes true

Ned Washington

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 31/12 2005 15:19

Ha ett gott nytt år på er nu alla! Vässa pennorna och börja debattera läkemedel och behandlingsriktlinjer mer. :lol:

Skriv svar