Svårstuckna patienter!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Claes

Svårstuckna patienter!

Inlägg av Claes » 10/12 2005 16:50

Hur gör ni om en patient behöver dropp eller annan form av injektion men har så dåligt med ställen att sticka på så det är beklämmande?
Kan ta mig själv som exempel. Dom enda som kan sätta droppnål på mig är narkospersonal. Att ta ett venöst blodprov är samma sak som att testa den som ska göra det om gud existerar eller inte :(

manne

Inlägg av manne » 10/12 2005 16:59

Går det inte så är det så. Då får man pallra sig iväg lite fortare istället om det kritiskt.

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Svårstuckna patienter!

Inlägg av AMBASS » 10/12 2005 17:03

Claes skrev:Hur gör ni om en patient behöver dropp eller annan form av injektion men har så dåligt med ställen att sticka på så det är beklämmande?
Kan ta mig själv som exempel. Dom enda som kan sätta droppnål på mig är narkospersonal. Att ta ett venöst blodprov är samma sak som att testa den som ska göra det om gud existerar eller inte :(
Hello Claes!

Ibland kan det vara lite svårt att hitta rätt! Men det är bara att försöka igen! Personligen tycker jag att "lavetten" (en serie slag på den potentiella stickytan) fungerar i de flesta fall! På detta sätt retar jag upp de inomliggande små venerna. En f. d. kollega gjorde något helt ovetenskapligt men det tycktes fungera för henne. Hon brukade hastigt masera axeln på patienten! Personligen ser jag inga samband, men det fungerade för henne! Sköterskor på post-op brukar vara hejare på att sätta nål vilket kanske har sin förklaring i att det gör detta ofta. Vissa inom vården ser dig säkerligen som en riktig utmaning! Dem gillar detektivarbetet! //BE SAFE & LYCKA TILL I FRAMTIDEN.....
Blood Will Tell

Tomas

Inlägg av Tomas » 10/12 2005 18:45

För mig som är narkossköterska finns det inga svårstuckna patienter, bara mer eller mindre lättstuckna. :lol: 8) :wink:
intubera mera !!

manne

Inlägg av manne » 10/12 2005 18:53

Meddelande Raderat

----------------------
Wernvik
Moderator

Tomas

Inlägg av Tomas » 10/12 2005 19:14

De är ju faktisk så också att det finns folk på ambulansen som inte kan sätta nål i stressiga situationer med en "kladdig" patient och hysteriska anhöriga. Då väljer man att "lasta och dra".
intubera mera !!

Novisen

Inlägg av Novisen » 10/12 2005 19:52

Jobbar man bara i ambulansen blir man aldrig riktigt bra på att sätta nål. Däremot kan man bli bra på att sätta nål i konstiga ställningar. Annars är ett hjälpmedel B.I.G: http://www.waismed.com/

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 10/12 2005 21:22

nitroglyceringspray på huden! Funkar alltid..

manne

Inlägg av manne » 10/12 2005 21:43

Tomas skrev:De är ju faktisk så också att det finns folk på ambulansen som inte kan sätta nål i stressiga situationer med en "kladdig" patient och hysteriska anhöriga. Då väljer man att "lasta och dra".
Självklart. Det står till och med i riktlinjerna.
"Prioritera avtransport"

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 10/12 2005 21:59

Är stor variation på kompetensen vid nålsättning i akuta situationer med nedchockade patienter osv. Min erfarenhet är att SSK med bred utb. och erfarenhet får in PVK:n medans gamla ambsjv (Manne) oftast gapar om avtransport efter att ha bommat....

Lipton

Re: Svårstuckna patienter!

Inlägg av Lipton » 10/12 2005 22:06

Jag har upplevt att det ibland funkar att sprita ytan man skall sticka rikligt innan så spriten kyler. Jag vet att det låter helkorkat och paradoxalt då kärlen borde dra ihop sig och bli mindre då, men på något vis framträder de tydligare.

Ett annat alternativ (dock ej främst för akutsjukvården) är ju att ge vätska subkutant http://www.praktiskmedicin.se/sjukdom.asp?sjukdid=702

Tomas

Inlägg av Tomas » 10/12 2005 22:28

Självklart. Det står till och med i riktlinjerna.
"Prioritera avtransport"
Absolut, problemet är att en del prioriterar aldrig nålsättning.
intubera mera !!

Tomas

Inlägg av Tomas » 10/12 2005 22:37

Citerar mig själv, bra va! :D Detta faller kanske utanför tråden. Körning prio 1 patient född-74 tungandad. På plats en person i anyfylaktisk chock efter intag av kåvepenin, ronchi, kallsvettig, medvetandepåverkad. Lägenhet tre trappor. Transporttid in ca 10 minuter. Åtgärd o2 mask, lasta och dra. Nålförsök noll läkemedel noll. Orsak ambulanspersonal med dålig kunskap om fri venväg, skolad i "load n go" principen.
Absolut, problemet är att en del prioriterar aldrig nålsättning.

intubera mera !!

Akuten

Inlägg av Akuten » 11/12 2005 1:28

Hur "sytrådstunnt" kärlet än är så brukar man kunna få in en Neoflon utan att kärlet spricker. Det är visserligen minsta tänkbara nål men det är i alla fall en infart!

Kärlen på insidan av handleden är perfekta även om patienten tycker att det gör ont.

Ett knep som en gammal narkossyster lärde mig var att pumpa upp en manuell blodtrycksmanchett till 300 och behåll den uppumpad så länge patienten klarar det (det kommer inte att bli så länge...). Sedan släpper man ner trycket till ca 100 - då kommer kärlen fram. Men jag måste säga att det är länge sedan jag använde mig av det. Jag brukar få in iv-nålar ändå. Ju mer svårstucken patienten är dessto roligare. Jag brukar med glädje ta mig an de där "hopplösa" patienterna. :D

ditte

Inlägg av ditte » 11/12 2005 2:28

Hur vore det med Adenalin i.m (IH) + Bricanyl ? :oops:

Skriv svar