Fråga om trovärdighet när larmet går
Moderator: Wernvik
Fråga om trovärdighet när larmet går
Vad gör du när du får ett larm? Tittar du på din sökare eller börjar du gå mot bilen eller kartrummet? I onsdagens Blåljus såg man så tydligt att vissa inom denna kår anamat en stil som jag kallar ,,vänta jag skall bara äta upp min pizza,, Jag anser att man raskt när larmet går och detta oavsett prioritet skall gå till bilen. Varför vänta? Är detta den bild vi vill ge av ambulanssjukvården? Har träffat på denna sort av personal och jag blir lika arg varje gång denna slasiga stil blir regel i en organisation. Det finns inga ursäkter för denna typ av latmask beteende och jag kommer aldrig att finna mig i denna lata inställning till patienterna. Respektlöst helt enkelt.
Hej
Har inte sett detta avsnitt då jag har slutat att titta på Blåljus. Tycker helt enkelt inte det programmet håller någon kvalitet.
Men jag kan förstår att dom sitter kvar och äter upp maten om dom fick en 3.a. Fick dom däremot en 2.a anser jag det som ett gränsfall. jag tycker nog dom borde åka förhållandevis snabt. Fick dom en 1.a så hoppas jag verkligen att dom inte satt kvar och åt.
Nu vet jag ju inte hur länge som satt kvar heller. Tog det en minut eller två tycker jag inte det är så farligt på en 2.a heller bara det inte drar ivåg mot 5-10 minuter. Det är för lång tid.
Sedan bör man ju tänka på hur man uppför sig när man blir filmad för riks tv tycker jag personligen.
Har inte sett detta avsnitt då jag har slutat att titta på Blåljus. Tycker helt enkelt inte det programmet håller någon kvalitet.
Men jag kan förstår att dom sitter kvar och äter upp maten om dom fick en 3.a. Fick dom däremot en 2.a anser jag det som ett gränsfall. jag tycker nog dom borde åka förhållandevis snabt. Fick dom en 1.a så hoppas jag verkligen att dom inte satt kvar och åt.
Nu vet jag ju inte hur länge som satt kvar heller. Tog det en minut eller två tycker jag inte det är så farligt på en 2.a heller bara det inte drar ivåg mot 5-10 minuter. Det är för lång tid.
Sedan bör man ju tänka på hur man uppför sig när man blir filmad för riks tv tycker jag personligen.
Personligen upplevde jag att de tryckte av sökarna och segade sig ur soffan samtidigt som de lyssnade på larmet. Bara för att de ropar ambulanslarm i högtalaren kan man ju inte börja springa livet ur sig.
De reste ju sig så fort de hört vad larmet gällde.
Då tycker jag nog att det är mer upprörande att de hade en halv evighet att löpa genom tills de kom ut till vagnhallen. På teve såg det ju ut som de hade teverummet i ena änden av huset i källaren och bilarna i andra änden i bottenplan. Såg ju ut som det tog en dryg halvminut bara att ta sig dit.
Då tycker jag nog att det är mer upprörande att de hade en halv evighet att löpa genom tills de kom ut till vagnhallen. På teve såg det ju ut som de hade teverummet i ena änden av huset i källaren och bilarna i andra änden i bottenplan. Såg ju ut som det tog en dryg halvminut bara att ta sig dit.
SER BARA DUMT UT??? FÖR VEM??? PATIENTEN??? Klart att man skall agera direkt när larmet kommer! Ingen behöver springa, men nog tusan skall man vara snabb! När det gäller iraks inlägg så känner jag igen detta beteende från de stationer där jag arbetat. Tyvärr var även jag en del i denna lojda kåranda innan jag gav 100% fokus på våra patienter! Minuter kan rädda liv framstår som ett skämt när man ser Blåljus!manne skrev:Man tjänar inget på att springa.
Det ser bara dumt ut.
Tycker du att Blåljus visar hur vi jobbar och hur vår kår skall synas i TV?Lipton skrev:Personligen upplevde jag att de tryckte av sökarna och segade sig ur soffan samtidigt som de lyssnade på larmet. Bara för att de ropar ambulanslarm i högtalaren kan man ju inte börja springa livet ur sig.
ssk2: Nej! Men det beror ju inte på personalens agerande i teverutan utan på klippningen.
Jag personligen tycker att Blåljus verkar vara en av TV3 hastproduktion som de skyndat sig att slänga ihop för att kunna tjäna pengar på folks intresse av att se någon form av reality-sjukvård på teve som uppstod i och med SVTs program Livräddarna.
För att kunna få ihop material i tillräcklig snabb tid för att rida på denna våg så har man även blandat in polis och räddningstjänst. Detta har ju tydligen inte räckt varför vi får se saker som "hur man minerar kaffeskåpet".
Och ärligt talat; det är ju synd om Södertörns Brandförsvarsförbund om folk tror att Botkyrka endast släcker bilar och badar i poolen, sådana aktiviteter kan ju inte ge mycket i nästa års budget.
Tyckte även det var lustigt att de i förra avsnittet visade en utförligare version av den arbetsplatsolycka vi såg början på i förr-förra avsnittet.
Jag personligen tycker att Blåljus verkar vara en av TV3 hastproduktion som de skyndat sig att slänga ihop för att kunna tjäna pengar på folks intresse av att se någon form av reality-sjukvård på teve som uppstod i och med SVTs program Livräddarna.
För att kunna få ihop material i tillräcklig snabb tid för att rida på denna våg så har man även blandat in polis och räddningstjänst. Detta har ju tydligen inte räckt varför vi får se saker som "hur man minerar kaffeskåpet".
Och ärligt talat; det är ju synd om Södertörns Brandförsvarsförbund om folk tror att Botkyrka endast släcker bilar och badar i poolen, sådana aktiviteter kan ju inte ge mycket i nästa års budget.
Tyckte även det var lustigt att de i förra avsnittet visade en utförligare version av den arbetsplatsolycka vi såg början på i förr-förra avsnittet.
blåljus
Det verkar ju som varken iraq,wernervik eller jimmy jobbar inom ambulansen..........
prio 1 gå direkt
prio 2 gå direkt eller svälj först
prio 3 kissa och gå sedan eller drick upp kaffe koppen.
hoppas ni liksom jag fick göra för 5 år sedan lär er hur det funkar istället för att bara tycka em massa !!!
prio 1 gå direkt
hoppas ni liksom jag fick göra för 5 år sedan lär er hur det funkar istället för att bara tycka em massa !!!
Re: blåljus
Prio 1: Pissa innan.ambu-ssk skrev:Det verkar ju som varken iraq,wernervik eller jimmy jobbar inom ambulansen..........
prio 1 gå direkt
Annars kan det dröja 1 timme eller 2.....
Ta sedan med kaffekoppen i bilen.
Om man ska gå eller svälja först kan jag inte uttala mig om.