ett stort hån mot patienterna

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

iraq

ett stort hån mot patienterna

Inlägg av iraq » 4/11 2005 9:05

Varför ställer inte ambulansen högre krav på sina anställda när det gäller att kunna lyfta samt kondition? Får de som väger över 100 kg skylla sig själva? Skall vi tänka så när det gäller rökare också? Jag blir upprörd när jag hör om vissa ambulansorganisationers ,,skrattretande,, tester. Idag är det inte ovanligt att patienter väger över 100 kg. Då skall det vara en självklarhet att man skall kunna lyfta patienten med sin kollega. För några år sedan arbetade jag med en som inte klarade att lyfta. Många skyller på onda ryggar och dåliga knän. Dessa skador är nog mer orsakade av soffsittande och bilkörande :twisted: Jag tycker att det är oansvarigt att jobba inom ambulansen om man inte har 1. kunskap 2. styrka 3. empati.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/11 2005 10:15

Oj så rätt Du har! Många uppfyller inte ens två av tre punkter. Samtidigt ska man ges tillfälle att fysa på arbetstid så att dagens "ungdomar" som börjar hos oss inte blir "potatisar i soffan".

ello1

Inlägg av ello1 » 6/11 2005 13:15

Jag instämmer till 100%!!!
Kan dem inte bara ha lite små pauser och sluta klaga? :shock: :idea:
Då skulle väl allt bli lite bättre i alla fall.
Eller strunta i vikten en människas liv är i fara!!! :?

Kramis! :wink:

Jimmy Olsson

Re: ett stort hån mot patienterna

Inlägg av Jimmy Olsson » 6/11 2005 13:17

iraq skrev:Varför ställer inte ambulansen högre krav på sina anställda när det gäller att kunna lyfta samt kondition?
Jag tyckte det diskuterades i en tråd för inte så länge sedan att vissa stationer hade väldigt höga krav på sina sökande? :?
Visst betyder inte det att alla har det, men det existerar ju. ( :

ssk2

Inlägg av ssk2 » 7/11 2005 12:21

Jimmy Olsson skrev:
iraq skrev:Varför ställer inte ambulansen högre krav på sina anställda när det gäller att kunna lyfta samt kondition?
Jag tyckte det diskuterades i en tråd för inte så länge sedan att vissa stationer hade väldigt höga krav på sina sökande? :?
Visst betyder inte det att alla har det, men det existerar ju. ( :
Höga krav? Jag kan bara buga inför iraks mycket exakta beskrivning av en ambulanssjukvård inte värd namnet! Det finns så många som är på ambulansen för sig egen skull före patientens. Man gömmer allt detta i egen statistik för att kunna fortgå med denna låga nivå.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 13/11 2005 19:07

iraq skrev:Varför ställer inte ambulansen högre krav på sina anställda när det gäller att kunna lyfta samt kondition? Får de som väger över 100 kg skylla sig själva? Skall vi tänka så när det gäller rökare också? Jag blir upprörd när jag hör om vissa ambulansorganisationers ,,skrattretande,, tester. Idag är det inte ovanligt att patienter väger över 100 kg. Då skall det vara en självklarhet att man skall kunna lyfta patienten med sin kollega. För några år sedan arbetade jag med en som inte klarade att lyfta. Många skyller på onda ryggar och dåliga knän. Dessa skador är nog mer orsakade av soffsittande och bilkörande :twisted: Jag tycker att det är oansvarigt att jobba inom ambulansen om man inte har 1. kunskap 2. styrka 3. empati.
En medveten och vaken marknad kommer ställa högre krav! En helt privat ambulanssjukvård skulle på ett bättre sätt kunna höja denna nivå! Att ambulansen idag inte ställer högre krav har med en rad faktorer att göra! En av dessa är att vi inte hittar tillräckligt många som har den fysik din frågeställning berör. Inom ambulanssjukvården finns även en kåranda som i vissa fall kan slå fel! Din tes att vi skulle orsaka onda ryggar genom soffsittande tror jag är helt felaktig! Det finns skäl att bli bättre när det gäller vår samlade fysik, men att skylla onda ryggar på bilkörning mm anser jag helt verklighetsfrämmande! //Be safe!
Blood Will Tell

Skriv svar