Kanske egentligen en ny tråd....
Läs mer om hälso- och sjukvården på Gotland på följande länk http://www.gotland.se/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=1608
Gotlands Sjukvårdssystem.
Moderator: Wernvik
Troligtvis men jag låter den ligga kvar här så länge inte debatten övergår i gotlands sjukvårdssystem. Tack för länken.prehospital skrev:Kanske egentligen en ny tråd....
Läs mer om hälso- och sjukvården på Gotland på följande länk http://www.gotland.se/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=1608
Gotlands Sjukvårdssystem.
Var bara tvungen att starta denna en ny tråd för att inte trampa Wernvik på tårna och förpesta en annan tråd med en i princip helt irrelevant fråga.
Vi har här på forumet nyligen lärt oss att Gotland är Sveriges enda landstingsfria kommun. På Gotlands hemsida kan man se att det finns ett komplett akutsjukhus som drivs av kommunen.
Om jag inte missminner mig så var det väl för ett tag sedan ett ståhej i Skåne då man i en domstol kom fram till att kommuner inte fick bedriva sjukvård eller något sådant (i samband med ambulansupphandlingen i Region Skåne). Praktikskt innebar detta en något utdragen upphandlingsprocess av ambulanssjukvården eftersom Malmö fick överklaga beslutet innan de fick rätt och kunde fortsätta som förr.
Jag tänker mig då att detta måste inneburit att tiden mellan första och andra domen i detta mål så bedrevs i princip all sjukvård på Gotland helt olagligt? Och om så är fallet och Malmö hade förlorat, vad hade hänt då? Hade patienterna fått söka sig rauka vägen in till fastlandet för vård?
Vi har här på forumet nyligen lärt oss att Gotland är Sveriges enda landstingsfria kommun. På Gotlands hemsida kan man se att det finns ett komplett akutsjukhus som drivs av kommunen.
Om jag inte missminner mig så var det väl för ett tag sedan ett ståhej i Skåne då man i en domstol kom fram till att kommuner inte fick bedriva sjukvård eller något sådant (i samband med ambulansupphandlingen i Region Skåne). Praktikskt innebar detta en något utdragen upphandlingsprocess av ambulanssjukvården eftersom Malmö fick överklaga beslutet innan de fick rätt och kunde fortsätta som förr.
Jag tänker mig då att detta måste inneburit att tiden mellan första och andra domen i detta mål så bedrevs i princip all sjukvård på Gotland helt olagligt? Och om så är fallet och Malmö hade förlorat, vad hade hänt då? Hade patienterna fått söka sig rauka vägen in till fastlandet för vård?

Re: Gotlands Sjukvårdssystem.
Tack för det....Lipton skrev:Var bara tvungen att starta denna en ny tråd för att inte trampa Wernvik på tårna och förpesta en annan tråd med en i princip helt irrelevant fråga.

Det var väl dessutom så att Malmö inte van denna striden utan riksdagen skrev om lagen om inte jag missminner mig. Annars hade det ju ställt till problem för många inklusive stockholm och Göteborg.Om jag inte missminner mig så var det väl för ett tag sedan ett ståhej i Skåne då man i en domstol kom fram till att kommuner inte fick bedriva sjukvård eller något sådant (i samband med ambulansupphandlingen i Region Skåne). Praktikskt innebar detta en något utdragen upphandlingsprocess av ambulanssjukvården eftersom Malmö fick överklaga beslutet innan de fick rätt och kunde fortsätta som förr.
Wernvik: Detta innebär ju i praktiken alltså att gotlänningarna i så fall bedrev en hel massa olaglig sjukvård i flera år. Intressant måste jag säga... 

Precis. Antingen finns det en dispans någon stans annars borde det vara så. Någon som vet mer om detta? Vore intressant att få veta.Lipton skrev:Wernvik: Detta innebär ju i praktiken alltså att gotlänningarna i så fall bedrev en hel massa olaglig sjukvård i flera år. Intressant måste jag säga...