Finansiering av ambulansetjenesten
Moderator: Wernvik
Finansiering av ambulansetjenesten
I Norge har det den siste tiden dukket opp en del diskusjoner om det er riktig at private organisasjoner eller privatpersoner skal betale for utstyr og utvikling i ambulansetjenesten. Hvordan fungerer dette i Sverige? Er det vanlig at man samler inn penger for å kjøpe ny båre eller hjertestarter til den lokale ambulansen?
Re: Finansiering av ambulansetjenesten
Där jag varit verksam har detta inte varit vanligt! Jag vet att man kunnat tillskanskat sig rabatter hos mobilleverantörer m. fl. genom att deras logga kan synas och på detta sätt blir detta en typ av sponsring. I UK är detta dock mycket vanligt men det är å andra sidan en helt annan struktur på verksamheten då det finns flera "friviliga" ambulansorganisationer.Eirik skrev:I Norge har det den siste tiden dukket opp en del diskusjoner om det er riktig at private organisasjoner eller privatpersoner skal betale for utstyr og utvikling i ambulansetjenesten. Hvordan fungerer dette i Sverige? Er det vanlig at man samler inn penger for å kjøpe ny båre eller hjertestarter til den lokale ambulansen?
Hur tar dina landsmän detta med att man samler inn penger for å kjøpe ny båre eller hjertestarter til den lokale ambulansen? Finns det en vilja att hjälpa till med detta? Eller tycker man att det är staten som skall fördela skattepengar till detta?
Jag hör dock till dem som tror att detta kan komma att bli vanligare över tid. //Ha det gott....
Blood Will Tell
Blir vården bättre och säkrare tycker jag det är helt okej. Utrustningen som finns idag är trasig och sliten. Samma gäller ambulanserna. Hjärt och lungsjukas förening har sponsrat flera ambulanser i Sverige då dessa köpt in LUKAS. Det är bara att inse att det inte finns pengar som täcker utgifterna för att bedriva en fungerande ambulanssjukvård. Dessutom är ambulanssjukvården väldigt lågt prioriterad bland politikerna. Mellan körningarna skulle kanske ambulanspersonalen kunna stå och tigga pengar utanför ICA till nya bårar.
Det bør være Staten som betaler alt utstyr som SKAL være i ambulansene, slik som bårer og hjertestartere etc, så kan man heller samle inn penger til utstyr som KAN være nyttig å ha i ambulansen...
I Norge er det veldig mange private ambulansedrivere som har kontrakt med Staten (helseforetak) om ambulansetjeneste, og disse leverer et anbud der alle utgifter skal være regnet med.
I Norge er det veldig mange private ambulansedrivere som har kontrakt med Staten (helseforetak) om ambulansetjeneste, og disse leverer et anbud der alle utgifter skal være regnet med.
Det är alltid ett vågspel att blanda in andra ekonomiska parter än landstinget i ambulanssjukvården. Om inte annat för att en beroendeställning kan uppkomma. Det bästa är ju givet vis om Landstinget tar alla kostnader för ambulanssjukvården.
Men vad gör man som Räddningschef på gotland när man har ett visst behov av ambulansberedskap men landstinget inte vill betala så mycket att den beredskapen går att uppräthålla? Jag kan se problematiken. Här ser dom ett sätt att trotts att landstinget inte vill betala, uppräthålla den beredskap som behövs. Detta är något av ett dilemma tycker jag!
Men vad gör man som Räddningschef på gotland när man har ett visst behov av ambulansberedskap men landstinget inte vill betala så mycket att den beredskapen går att uppräthålla? Jag kan se problematiken. Här ser dom ett sätt att trotts att landstinget inte vill betala, uppräthålla den beredskap som behövs. Detta är något av ett dilemma tycker jag!
Wernvik: Ställer till med ett j*vla liv i pressen?
Sedan när landstingspolitikerna börjar fundera på att friställa lite resurser så erbjuder man sig att upprätthålla beredskap mot att landstinget betalar en avgift för varje larm där beredskapen var nödvändig (fast pris + rörligt beroende på förbrukning, körsträcka osv) vilket torde bli billigare för landstinget eftersom det finns så lite larm på Gotland att man tidigare funderade på att dra in resursen. Detta görs också offentligt så att medelsvensson tvingas till insyn och åsikt.
När det sedan visar sig att man har något larm per dag och det faktiskt blev svindyrt för landstinget att köpa tjänsten av kommunen så har ju kommunen redan tjänat massor på det och landstinget fått sig en bakläxa på sitt kortsiktiga besparingstänkande. Eventuellt kan man sedan lura dem ytterligare en gång genom att sänka priset så mycket så att man endast går plus minus noll.
Så hade jag gjort, fast jag ansvarar ju inte för olycksskyddet av raukar och ringmurar...

Sedan när landstingspolitikerna börjar fundera på att friställa lite resurser så erbjuder man sig att upprätthålla beredskap mot att landstinget betalar en avgift för varje larm där beredskapen var nödvändig (fast pris + rörligt beroende på förbrukning, körsträcka osv) vilket torde bli billigare för landstinget eftersom det finns så lite larm på Gotland att man tidigare funderade på att dra in resursen. Detta görs också offentligt så att medelsvensson tvingas till insyn och åsikt.
När det sedan visar sig att man har något larm per dag och det faktiskt blev svindyrt för landstinget att köpa tjänsten av kommunen så har ju kommunen redan tjänat massor på det och landstinget fått sig en bakläxa på sitt kortsiktiga besparingstänkande. Eventuellt kan man sedan lura dem ytterligare en gång genom att sänka priset så mycket så att man endast går plus minus noll.

Så hade jag gjort, fast jag ansvarar ju inte för olycksskyddet av raukar och ringmurar...

-
Tilläggas kan att Gotland är Sveriges enda landstingsfria kommun, dvs hälso- och sjukvården ingår som en del av Gotlands kommun.Wernvik skrev:Det är alltid ett vågspel att blanda in andra ekonomiska parter än landstinget i ambulanssjukvården. Om inte annat för att en beroendeställning kan uppkomma. Det bästa är ju givet vis om Landstinget tar alla kostnader för ambulanssjukvården.
-
Hade jag inte en aning om. Mitt resonemang var mer hypotetiskt. Använde Gotland som exempel eftersom dom nu har funderat på reklam på bilarna. Drivs samtliga eventuella vårdinrättningar på gotland av kommunen?prehospital skrev: Tilläggas kan att Gotland är Sveriges enda landstingsfria kommun, dvs hälso- och sjukvården ingår som en del av Gotlands kommun.