Jag ar en svensk tjej bosatt i Italien sedan 10 ar och jag jobbar pa den italienska ambulanscentralen i Perugia.
Jag tycker det skulle vara jatteroligt att veta vad vara svenska sjukskoterskor har for utbildning (anvand helst inga forkortningar for jag ar utbildad har sa jag kan inte det svenska "firma-spraket"), vem det ar som aker pa utryckning, vad sjukskoterskorna far gora nar inte lakaren ar med, vad ni far i fickan efter en manads slit, arbetstider etc etc. ALLT med andra ord!
Om det ar nagon som ar intresserad av hur det funkar har sa far vi nog ta det i olika kapitel for jag har nattskift och man vet ju aldrig...
I vilket fall som helst sa ar sjukskoterske-utbildningen har pa Universitet. Man laser i 3 ar och for att komma in pa sjukskoterskelinjen maste man gora ett intradesprov dar de basta kommer in. Nar jag provade in fanns det bara 20 platser men forra aret tex 60, sa det varierar.
For att bli ambulanssjukskoterska maste man sen ta en rad kurser: BLSD (basic life support and defibrillation), p-bls (samma men for barn), PHTC (pre hospital trauma care), lakarbilsutbildning och komunikations-kurs plus att man maste ha jobbat i minst ett ar pa akuten. Har i Italien ar ambulansnumret 118, 112 ar militarpolisen.
Nar nagon ringer 118 svarar jag eller nagon av mina arbetskamrater (leg.sjuksk)for att fa reda pa vad som har hant och var. Beroende pa svaren ger man en "allvarlighets-kod" som kan vara gron=inte allvarligt, gul=allvarligt, rod=livshotande.
Pa alla roda koder mella klockan 8-20 kors en ambulans och en ambulansbil ut. i ambulansen finns det en sjukskoterska och en forare med livraddnings-utbildning. I ambulansbilen kor sjuksk. och lakaren ar passagerare. Pa natten aker ambulansen med forare, lakare och sjukskoterska.
Pa de grona koderna finns det volontarer (Italian Red Cross) som ar utbildade inom livraddning.
Pa det gula koderna aker ambulansen forst och om sjukskoterskan behover hjalp gor man "rendez-vous" med ambulansbilen.
Vi hors snart igen, jag lovar att beratta allt jag ocksa, hoppas att ni tycker att det ar kul att jamfora vara bada system!?
Jattemanga halsningar fran Anna