ambulanssjukskoterska utomlands

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

ambulanssjukskoterska utomlands

Inlägg av Anonymous » 16/9 2005 22:45

Hej!
Jag ar en svensk tjej bosatt i Italien sedan 10 ar och jag jobbar pa den italienska ambulanscentralen i Perugia.
Jag tycker det skulle vara jatteroligt att veta vad vara svenska sjukskoterskor har for utbildning (anvand helst inga forkortningar for jag ar utbildad har sa jag kan inte det svenska "firma-spraket"), vem det ar som aker pa utryckning, vad sjukskoterskorna far gora nar inte lakaren ar med, vad ni far i fickan efter en manads slit, arbetstider etc etc. ALLT med andra ord!
Om det ar nagon som ar intresserad av hur det funkar har sa far vi nog ta det i olika kapitel for jag har nattskift och man vet ju aldrig...
I vilket fall som helst sa ar sjukskoterske-utbildningen har pa Universitet. Man laser i 3 ar och for att komma in pa sjukskoterskelinjen maste man gora ett intradesprov dar de basta kommer in. Nar jag provade in fanns det bara 20 platser men forra aret tex 60, sa det varierar.
For att bli ambulanssjukskoterska maste man sen ta en rad kurser: BLSD (basic life support and defibrillation), p-bls (samma men for barn), PHTC (pre hospital trauma care), lakarbilsutbildning och komunikations-kurs plus att man maste ha jobbat i minst ett ar pa akuten. Har i Italien ar ambulansnumret 118, 112 ar militarpolisen.
Nar nagon ringer 118 svarar jag eller nagon av mina arbetskamrater (leg.sjuksk)for att fa reda pa vad som har hant och var. Beroende pa svaren ger man en "allvarlighets-kod" som kan vara gron=inte allvarligt, gul=allvarligt, rod=livshotande.
Pa alla roda koder mella klockan 8-20 kors en ambulans och en ambulansbil ut. i ambulansen finns det en sjukskoterska och en forare med livraddnings-utbildning. I ambulansbilen kor sjuksk. och lakaren ar passagerare. Pa natten aker ambulansen med forare, lakare och sjukskoterska.
Pa de grona koderna finns det volontarer (Italian Red Cross) som ar utbildade inom livraddning.
Pa det gula koderna aker ambulansen forst och om sjukskoterskan behover hjalp gor man "rendez-vous" med ambulansbilen.

Vi hors snart igen, jag lovar att beratta allt jag ocksa, hoppas att ni tycker att det ar kul att jamfora vara bada system!?
Jattemanga halsningar fran Anna :lol:

Novisen

Inlägg av Novisen » 17/9 2005 0:03

Hej Anna!

Spontant så känns det väldigt lika hur ambulanssjukvården i Italien och Sverige är uppbyggd. Sverige är glesare befolkat. Att ha Läkarbil på alla körningar(röd prio, i Sverige prio 1) skulle inte på långa vägar fungera. Läkarbilar finns på vissa ställen. Akutbilar på andra. I en akutbil jobbar ofta en anestesisjuksköterska och en ambulanssjukvårdare. Behovet av dessa enheter håller på att minska då de vanliga (akut)ambulanserna, som bemannas av lägst en ambulanssjukvårdare och en grundutbildad sjuksköterska, i allt större utsträckning bemannas av ambulanssjuksköterskor eller sjuksköterskor med annan vidareutbildning i akutsjukvård som intesivvård och anestesi.

För att bli ambulanssjuksköterska så går man en 1-årig kurs på universitetet för att sedan ansöka om legitimation. Tidigare fanns det krav på att man skulle ha jobbat 1år men dessa krav tas bort då det visat sig vara svårt att fylla alla utbildningar som finns i Sverige.

Se även: http://www.ambulansforum.se/index.php?page=4

Lipton

Inlägg av Lipton » 17/9 2005 10:57

Förtydliganden:
Grundutbildningen för sjuksköterskor i Sverige är 3 år på universitet eller högskola. För att komma in krävs dock inga förkunskaper utan man söker endast på betyg från gymnasiet och beroende på vilken skola man söker så varierar det lägsta betyg som man kommer in på.
För denna terminen varierade lägsta-betyget mellan 14,34 och 17,64 (Toppbetyget i Sverige är 20,0 och om man "bara" är godkänd i alla gymnasieämnen har man 10,0).

Den ettåriga utbildningen Novisen pratar om är en vidareutbildning för färdigutbildade sjuksköterskor. Kravet på arbetslivserfarenhet tror jag delvis även försvunnit som en arbetsmarknadspolitsk åtgärd, om man studerar är man ju inte arbetslös vilket ger finare siffror.

En ambulanssjukvårdare har gått en omvårdnadsutbildning på gymnasienivå, vilket ger möjligheten att få jobba som undersköterska, och sedan läst en påbyggnadsutbildning i ambulanssjukvård som nu är 1 år lång. Har de senaste 8 åren gått från att vara 16 veckor till 20 veckor till nuvarande 40 veckor. Denna utbildning kräver som förkunskaper att man gått omvårdnadsutbildningen på gymnasienivå och där läst en kurs som heter sjukvård (100 timmar lång kurs med teoretiska studier om olika sjukdomstillstånd och 100 timmars praktik på akutvårdsavdelning på sjukhus), sedan skall man ha jobbat i två år (inom omvårdnad eller social omsorg) och ha ett svenskt körkort (för bil).

Ambulanssjukvårdare har fram till dags dato (och ytterligare i några dagar) fått ge de flesta läkemedel som finns i ambulanserna men den svenska socialstyrelsen (som bestämmer reglerna för hur sjukvård skall bedrivas) har bestämt att endast legitimerad personal får ge läkemedel från och med nästa månad vilket lett till att man tvingas anställa sjuksköterskor i bilarna eftersom de är legitimerade.
Grundutbildningen till sjuksköterska innehåller dock inte någon utbildning för den prehospitala arenan vilket gett den infekterade och sura debatten som du säkert märkt på en del ställen på detta forum.

Skriv svar