Vad gör ni när ni inte är på larm?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben

Vad gör ni när ni inte är på larm?

Inlägg av zAjben » 6/8 2005 17:33

Är lite nyfiken över hur ni spenderar er tid när ni inte är på larm? Bortsett från rutinsaker som ex. vård av utrustning och ambulans och lokaler etc.?

Vad "får" man göra och vad finns möjlighet att göra? Får man lämna stationen förutsett att man är i larmberedskap?

Har ni möjlighet att träna/friskvård, ev. underhållning (ex. TV) för långa perioder utan någonting larm? Har ni några extra arbetsuppgifter? Finns det några regler och liknande för vad man får och inte får göra?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 6/8 2005 19:44

Hej

Se tråden: viewtopic.php?t=267
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 6/8 2005 22:16

Tack, skulle dock gärna vilja veta lite mer ifall det finns tillgång till friskvård etc. och om man får göra detta på arbetstid, vad ni anser om detta (är det en självklarhet på alla arbetsplatser?) och kanske lite mer detaljerat och av fler personer, vad just _ni_ brukar göra under era skift i väntan på körning. Finns det några begränsningar förutsatt att man är utryckningsberedd?

Får man ex. lämna station när man återkommit från uppdrag ifall inga andra arbetsuppgifter förekommer? Ex. åka iväg och äta och för liknande ändamål? Tänkte på framkörningstid och liknande..

Tack dock för tipset om tråden, som du ser har jag dock redan sett den =)

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/8 2005 19:54

Vi får självklart lämna stationen för att äta, uträtta ärenden. För oss står det inte någonstans vad som gäller= sunt förnuft..

Vi har 3 timmar träning per vecka som vi får betalt för. Oftast löser man det så att man inte har en bil tilldelad sig, eller så får man backning av någon vänlig själ medans man lyfter skrot.

Hos oss är det ganska mycket "poststyrningar", vi åker med post mellan stationer, hämtar ett par byxer till nån kolega som sumpat sina eller liknande. Men det är på en station med ganska många bilar så rycken blir inte lidande.

På de stationer där förstabilen kör på alla larm om de är lediga så brukar det inte vara aktuellt med andra uppgifter av praktiska skäl.. Man har körningar hela tiden.
Men ofta kan man byta med någon som är het på att köra mycket (nya kollegor osv) så man får lite avkoppling.

Novisen

Inlägg av Novisen » 8/8 2005 21:43

Har jobbat dygn från igår. Tänkte bara snabbt berätta hur det såg ut.

16.00: Hälsar på min kollega. Vi har aldrig jobbat ihop tidigare. Han gör dessutom sitt sista arbetspass. Är sköterskestuderande och har sommarjobbat hela sommaren. Tar en snabb kopp kaffe.
16:10 Kontroll av bilen.
17:00 Säger hej då till dagpersonalen och vi blir ensam bil kvar då andra bilen är på långstyrning och inte beräknas tillbaka förens 19:00.
17:00 Middag Pennepasta.
17:15 CBS 15 km bort - 12 avl - O2 + nitro. Botar patienten.
Under tiden kommer dock ett tråkigt larm. Patient med bröstsmärtor som dessutom ramlar och får en collumfraktur. Blir sämre inne på lasarettet och läggs in på IVA med en stor infarkt. Tyvärr finns ingen ambulans ledig då det inträffar och bårtaxi glömmer att ta med bärhjälp. Anhöriga får lyfta båren själva med sin skrikande mamma.
Efter vi har lämnat vår patient på akuten åker vi och tankar.
18:30 - 21:30 Kör två korta prio 2 och hinner med att se Karolina Kluft ta Vm-guld.
21:45 Åker upp på SOS och hälsar på. Lyssnar med ett tag. TelefonHLR i en av grannkommunerna. Dricker mer Kaffe och njuter när andra bilen åker på larm.
00:30 Ned till station. Bäddar och somnar till Hallin.
06:45 Cyklist påkörd - Commotio, höft, kräks, halskrage. Byter några ord med en av Poliserna som varit kollega på ambulansen tidigare.
07:30 Frukost
08:00 Bäddar och skriver in journaler samt fixar gårdagens dagbok.
09:00 Storstädning av garaget.
10:00 Åker med "skrot" till återvinningsstation och åker och köper nya mobilbatterier. Våran telefon dog efter 20 minuter utanför laddaren på en körning dagen innan.
11:30 Lunch Varmkorv med bröd.
12:00 Hoppas på en körning. 3 bilar ute och kör. Vi går 4:e bil hela dagen. Dessutom har de lite intressanta körningar. Haschpsykos som hoppat från 3:e våningen. De andra två medvetslösa fast med andning.
13:00 Alla bilar tillbaka. Åker och handlar avslutningsfika.
13:30 Städar köket. Mitt ansvar idag. Bjuder in städtanterna på fika på onsdag. De behöver lite uppskattning.
14:00 Alla bilar fortfarande inne. Vi kan ta ett regerätt 14 fika.
14:30 Är glad att jag tog mitt Fragmin på morgonen. DVT varning. Min Decupitus madrass håller effektivt sittsåren borta. Hälsar på räddningstjänsten. Alla övriga bilar ute igen.
15:30 Tar adjö av min kollega som slutar lite tidigare. Får en gammal kollega sista tiden på skiftet. Skriver in journaler.
16:00 Adjö till nästa gång.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 9/8 2005 8:21

Är det typiskt eller vad?
17:00 Middag Pennepasta.
17:15 CBS 15 km bort - 12 avl - O2 + nitro. Botar patienten

mat = Körning....
Johan Wernvik
Moderator