Ambulanssjukvården i Göteborg

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Arytmica
Inlägg: 18
Blev medlem: 20/2 2010 23:41

Ambulanssjukvården i Göteborg

Inlägg av Arytmica » 18/7 2014 13:28

Tjena
Eventuellt kommer jag flytta till Göteborg om något år och funderar lite över hur ambulansverksamheten ser ut och fungerar där nere just nu. Vet att ni har gått över från privat regi till landstingsdriven ambulanssjukvård, samt har flera olika stationer i Göteborg.

Finns det någon som arbetar där nere för tillfället och skulle vilja berätta lite om er verksamhet, dom olika stationerna, hur många bilar det finns/station, hur mycket körningar ni har på ett ungefär/bil/pass etc.
+ och -

Är mycket tacksam för information för att få en lite bättre inblick. :)

Samoht
Inlägg: 4
Blev medlem: 21/7 2014 19:04

Re: Ambulanssjukvården i Göteborg

Inlägg av Samoht » 22/7 2014 16:39

Hej!

I Göteborg finns det 9 stationer varav 7 är brandstationer, de andra två är en enbilsstation i skärgården som även bemannar en ambulansbåt och den andra är huvudstationen sedan oktober 2012 med 8 bilar. I huvudstationen finns även verksamhetsledning, liggande sjuktransport samt läkarbil och bedömningsbil. På de andra stationerna finns det från 1 till 3 bilar och arbetspassen är mellan 5 och 14 timmar långa med rast och måltidsuppehåll. Antal körningar varierar såklart men allt från 4 till 12 uppdrag per bil men det kan förstås vara både färre och fler beroende på station och pass.

Arytmica
Inlägg: 18
Blev medlem: 20/2 2010 23:41

Re: Ambulanssjukvården i Göteborg

Inlägg av Arytmica » 23/7 2014 19:16

Tack för info. Klart det är svårt att uppskatta antal körningar. Har hört att amb-sjv i Göteborg är väldigt belastad så var mest intresserad av att få en ungefärlig uppfattning om antal körningar, så jag tackar för ditt svar. :) Kan bara ha blivit bättre efter byte från privat regi.

Jag har bara goda intryck av Göteborg som stad så kanske blir en flytt ner dit framöver. Take care.

Arytmica
Inlägg: 18
Blev medlem: 20/2 2010 23:41

Re: Ambulanssjukvården i Göteborg

Inlägg av Arytmica » 28/8 2014 20:24

Ytterligare frågor.

1. Arbetar ni i arbetsgrupper (fast schema) eller snurrar all personal på olika schemarader? Lägger ni schema själva?
2. Vad har ni för bilar? Krävs C-behörighet på vissa ställen eller har ni enbart "lätta" bilar i hela regionen?
3. Hur fungerar verksamheten efter bytet från privat regi? Flyter allt på eller är verksamheten "rörig" efter övergången?

Samoht
Inlägg: 4
Blev medlem: 21/7 2014 19:04

Re: Ambulanssjukvården i Göteborg

Inlägg av Samoht » 29/8 2014 18:00

1. Vi arbetar med en och samma kollega på en fastställd schemarad som vi inte lägger själva. De allra flesta besättningar gör en del av sina arbetspass på andra stationer.
2. I Göteborg är alla akutambulanser av märket Mercedes Sprinter som får framföras med B-behörighet. Det finns dock några enstaka ambulanser med större vårdhytt som kräver C-behörighet.
3. Har ingen erfarenhet av verksamheten i privat regi så kan inte svara på den frågan men en ny huvudman behöver förstås alltid tid på sig för att komma i fas.

Arytmica
Inlägg: 18
Blev medlem: 20/2 2010 23:41

Re: Ambulanssjukvården i Göteborg

Inlägg av Arytmica » 30/9 2014 16:46

Jag skulle vilja veta vart de olika stationerna är placerade. Har försökt få fram det genom sökningar utan resultat.

Finns möjlighet att önska station om man skulle få en tjänst? Jag skulle exempelvis gärna uppskatta att få en tjänst på en station som ligger nära där jag bor, i jämförelse med att få korsa stan för att ta sig till jobbet.
Det skulle därför hjälpa mig lite på traven att känna till vart de olika stationerna ligger. Tacksam för svar.

Samoht
Inlägg: 4
Blev medlem: 21/7 2014 19:04

Re: Ambulanssjukvården i Göteborg

Inlägg av Samoht » 2/10 2014 12:53

Stationerna är placerade i följande stadsdelar:

- City, Gullbergsvass
- Kortedala
- Angered
- Frölunda
- Lundby
- Mölndal
- Öjersjö
- Torslanda
- Öckerö

Det går absolut att önska station men till en början så blir du oftast placerad där det saknas personal vilket brukar vara de större stationerna. På de mindre stationerna är det generellt svårare att bli placerad som ny i verksamheten och det kan ta lång tid innan du kan bli förflyttad efter önskemål.

Arytmica
Inlägg: 18
Blev medlem: 20/2 2010 23:41

Re: Ambulanssjukvården i Göteborg

Inlägg av Arytmica » 3/10 2014 0:06

Tack! :)

Skriv svar